Review Lensbaby Trio 28 – un obiectiv 3 în 1
Moto: Te-ai săturat de obiectivele tale normale? Încearcă un Lensbaby. 🙂
Cum spune și titlul, avem trei obiective într-unul singur: Twist (o zonă centrală mare și clară înconjurată de un ”bokeh” circular, „învârtit”), Velvet (zona centrală în focus cu o strălucire delicată spre margini), Sweet (zonă centrală clară ce devine din ce în ce mai neclară spre margini).
De fiecare dată când încep un articol despre Lensbaby nu pot să nu mă gândesc la un anume aspect: Lensbaby nu este un obiectiv pentru oricine, indiferent de model. Asta pentru că nu are motor de focalizare și nici măcar contacte de comunicare cu aparatul foto. În plus, imaginile înregistrate cu un Lensbaby nu sunt pe gustul fiecăruia. Apoi există tabăra celor care sunt convinși că pot simula efectele obținute cu un Lensbaby pe cale software. Fără comentarii. Nu de alta, dar tind să intru în prea multe amănunte și nu acesta este scopul acestui articol.
Pentru cei interesați, la final de articol veți găsi informații cu privire la apariția primului Lensbaby și informații despre modelele lansate de-a lungul anilor.
Lensbaby Trio 28 este, cum spune și numele, un „obiectiv” cu distanța focală de 28mm (format full frame/35mm), are o diafragmă fixă de f/3.5, o distanță minimă de focalizare de 20, 32cm, filet filtru de 46mm, dimensiuni 5,08cm lungime și 6,99cm diametru, la o greutate de 138,9 g.
Construcția optică depinde de ce bloc optic folosim:
- Twist: 4 elemente în 3 grupuri
- Velvet: 3 elemente în 2 grupuri
- Sweet: 3 elemente în 3 grupuri
Lensbaby Trio 28 NU este compatibil full frame (format 35mm), excepție montura Sony (full frame mirrorless). Nu cred că mai trebuie să specific faptul că focalizarea este una manuală, nu?
Construcție Lensbaby obiectiv 3 în 1
Construcția este una simplă, metal și sticlă. Nu putem vorbi de un inel propriu-zis de focalizare și asta pentru că pentru a focaliza se mișcă aproape întregul corp, exceptându-se montura, firește. Corpul principal are ștanțate informații de distanță (m și ft.). Întregul obiectiv oferă senzația lucrului bine făcut, solid. Rotirea elementului frontal pentru a alege optica dorită opune atâta rezistență cât este necesar pentru a nu se mișca involuntar. Partea frontală nu se rotește, facilitându-se folosirea filtrelor graduale sau a polarizării (chestie importantă, personal recomand folosirea neapărată a filtrului de polarizare datorită diafragmei fixe).
Construcția lui Trio 28 se încadrează perfect în noua gamă de obiective actuale Lensbaby, mai toate fiind construite din sticlă și metal.
Există un mic joc la acționarea „inelului” de focalizare, dar nu reprezintă un capăt de țară și se poate trece ușor cu vederea.
Pentru schimbarea între cele trei blocuri optice este nevoie de ambele mâini, iar „deblocarea” opune ceva rezistență. Mișcarea de rotire este și ea prea mare. Dar nu se poate spune că este ceva de netrecut cu vederea.
M-am amuzat copios observând chipul celorlalți când dădeau cu ochii de arătarea de echipament foto. Olympus E-P2 cu vizorul optic arată el însuși neobișnuit pentru oamenii de rând. Cât despre Trio 28, numai a obiectiv nu arată. Plus filtrul de polarizare, ciudățenie în toată regula. Bineînțeles, când fotografiezi nu contează cum arată echipamentul foto. Chestia e că nimeni nu te ia în serios cu acest „setup”, putând fotografia în voie.
Utilizare
Din punct de vedere al utilizării, consider foarte importante următoarele aspecte:
- Dat fiind diafragmă fixă, recomand neapărat folosirea unui filtru ND sau și mai bine a unui filtru de polarizare pentru fotografierea pe timp de zi, în caz contrat existând riscul de a nu putea folosi obiectivul în zilele cu soare puternic și subiecte deschise, luminoase.
- Optica Velvet are un efect prea puternic și asta până și la formatul m4/3, unde efectele sunt de obicei mai „indulgente”.
- Folosirea obiectivelor pe corpuri mirrorless este joacă de copil în comparație cu DSLR. Punerea la punct (focalizarea) pe un mirrorless este mult „simplificată” (lupă, focus peaking).
- Optica Twist necesită subiecte și fundaluri mai „speciale”, care să fie adecvate efectului. În fotografia obișnuită, zi de zi, ca să spun așa, nu excelează, nu i-am văzut rostul.
- Optica Sweet mi s-a părut cea mai adecvată a fi folosită în orice împrejurare.
Un dezavantaj major este dat de faptul că nu există nici o comunicare între obiectiv și aparat. Nu mă refer aici la faptul că nu se poate controla diafragma sau lipsa autofocalizării. Dacă nu ajungi să cunoști bine de tot efectul respectiv, nu îți poți da seama mai târziu cu ce element optic a fost „făcut” cadrul respectiv. Velvet este clar, probleme apar când vine vorba de Sweet și Twist. Twist-ul ar trebui să „învârtă” fundalul, în timp ce Sweet îl estompează similar diafragmelor foarte deschise de pe obiectivele full frame (format 35mm). Dacă folosești, așa ca mine, un Trio 28 pe un corp m4/3, efectele Sweet și Twist nu sunt așa de pronunțate ca cele realizare cu un corp APS-C. Velvet rămâne în continuare foarte catifelat. De la Twist mă așteptam la o învârtire mai pronunțată a fundalului, dar nu a fost să fie. Drept urmare, cel mai des folosit bloc optic a fost Sweet.
Velvet: Este ceva ce nu înțeleg aici. În mod normal, după cum bine se știe, dacă folosești un Lensbaby pe un sistem m4/3 (fie și 4/3, pentru cine mai îl are), efectul este mai „slab”. La Velvet în schimb nu a fost chip să prind subiectul clar, fie câtuși de puțin, acolo, un vârf de ac, ceva. Indiferent de distanța până la acesta. Poate că pentru asta a fost conceput. Pe mine unul nu m-a convins, fapt pentru care a fost cel mai puțin „abuzat”. Asta nu înseamnă că nu va fi folosit de alți mai cu „spor”.
Twist: Cum am spus anterior, pe m4/3 efectul nu este unul pronunțat, așa cum mi-am dorit. La care s-a adăugat și lipsa unor subiecte adecvate pentru acest element optic. Pur și simplu nu a fost să fie. Din punctul meu de vedere, pentru Twist este nevoie de un subiect care să ocupe mare parte din cadru, cu un fundal adecvat (nu monocolor sau „plictisitor”, ci mai degrabă „aglomerat”). La o folosire „normală”, fără subiect și fundal adecvat, efectul nu este unul spectaculos, marginile apar „tremurate” (efect de imagini mișcate), nu învârtite.
Sweet: Cel mai des „efect” folosit pe parcursul testării. L-am folosit în toate situațiile, inclusiv în „Piață”.
Ce mi-a plăcut:
- Construcția
- Dimensiunile
- Aspectul „ciudat”
- Ușurința în utilizare
- Blocul optic „Sweet” 🙂
- Posibilitatea de folosire a filtrelor
Ce nu mi-a plăcut:
- Diafragma fixă, de unde rezultă următoarele: lipsa controlului asupra „efectelor” și aproape imposibilitatea de a folosi obiectivul în lumină puternică, dacă nu folosești un filtru ND sau de polarizare.
- Un lucru comun pentru toate obiectivele Lensbaby: datorită lipsei comunicării cu aparatul foto, informațiile EXIF conțin numai date despre aparat. La Trio 28 nu poți selecta, de exemplu, fotografiile luat cu Sweet pentru o catalogare mai bună, va trebui să cauți manual, ceea ce poate fi mai dificil decât cred unii sau alții.
- Unii consideră un punct negativ faptul că expunerea diferă de la un efect la altul. Pentru mine nu contează acest aspect.
Concluzie
Un obiectiv care combină cele mai bune efecte Lensbaby, un adevărat obiectiv 3 în 1 pentru aparatele foto mirrorless. Dat fiind aspectul ciudat pentru un obiectiv modern (cine își mai aduce aminte de aparatele de filmat vechi cu obiective rotative?), este foarte ușor să fotografiezi pe stradă, de exemplu, fără ca lumea să te ia în „serios”. Un „camuflaj” excelent. Pentru cine strâmbă din nas că efectul este unul central, există decupajul, care se poate aplica fără absolut nici o problemă la aparatele foto digitale moderne.
Un alt aspect, foarte interesant din punct de vedere fotografic: trebuie ceva timp să te acomodezi cu Trio 28, trebuie să te acomodezi în a adapta optica la scena fotografică din fața ta. Este o provocare, necesită timp și perseverență.
Ce este foarte interesant: Trio 28 este compatibil full frame mirrorless. Singurul producător de mirrorless full frame este Sony. Unde cei 28mm reprezintă o premieră pentru Lensbaby, a căror obiective oferă o distanță focală minimă de 50mm. Atenție însă: dacă se folosește pe un corp full frame, obiectivul va produce o vignetare mai pronunțată.
Din câte am citit despre Trio 28, majoritatea celor care au folosit obiectivul au confirmat părerea mea, anume faptul că Sweet este cel mai fain efect la Trio 28. Ca să dezvolt un pic, Trio 28 este cel mai wide obiectiv Lensbaby pentru senzori APS-C și m4/3. Iubitorii de efect Sweet au la dispoziție numai obiective cu distanță focală normală și ușor tele (APS-C), respectiv tele (m4/3): Composer Pro II cu optică Sweet 35, Composer Pro II cu optică 50.
Lensbaby Trio 28 este un obiectiv atrăgător pentru posesorii de aparate foto mirrorless, fără doar și poate. Prețul este foarte avantajos, mai ales dacă ne gândim că primim 3 obiective într-un singur corp compact.
Ce reprezintă Lensbaby și de unde vine? Lensbaby a fost inventat de Craig Strong, un fotograf din Portland Oregon, SUA. Primul model era construit folosindu-se un tub articulat de aspirator și un obiectiv „antic”. A urmat un parteneriat cu antreprenorul Sam Pardue. Prima variantă comercială a Lensbaby, Lensbaby Original, a fost lansat în februarie 2004 cu ocazia expoziției WPPI – Wedding and Portrait Photographers International trade show, Las Vegas. Primul Lensbaby s-a vândut așa de bine, încât au rămas fără stoc încă din prima zi de expoziție. Pentru a face față solicitărilor pe toată durata expoziției cei doi lucrau noaptea la asamblare, în camera de hotel. În primele șase luni de la lansarea Lensbaby, Craig și Sam au vândut obiectivele în 40 de țări! (Corey Hily: Lensbaby – blending Your perspective, editura Focal Press, 2010).
Iată cum arată prototipul Lensbaby:
Fotografia de mai sus a fost făcută de fotograful american Joe Turic cu ocazia vizitării fabricii Lensbaby (Southeast Portland, Oregon). Recomand citirea articolelor sale despre Lensbaby, le găsiți aici. Mi-a făcut o plăcere deosebită să citesc despre vizita sa în locul în care se fabrică obiectivele Lensbaby, mai ales că aflăm și povestea din spatele conceptului, întâmplarea care l-a făcut pe Craig Strong să se gândească la viitorul obiectiv Lensbaby.
A urmat apoi varianta a doua, Lensbaby 2.0 (2005). De atunci și până în prezent, Lensbaby a scos modele dintre cele mai diverse, evoluând constant:
Lensbaby 3G (2006): un design aparte, ciudat. Familiar pentru cei care au folosit până acum Lensbaby. „Ciudățenia” vine de la șuruburile cu tijele lor lungi. Pe cât de simplu era Lensbaby 2.0, pe atât de complicat de folosit Lensbaby 3G. Mă refer aici la reglare. Partea bună: blocarea obiectivului în poziția dorită.
Lensbaby 3GPL (2007) – un 3G pentru cinematografie.
Composer, Muse și Control Freak în 2008. S-a introdus un concept nou, anume blocurile optice interschimbabile. Muse este foarte asemănător cu Lensbaby Original sau 2.0, Control Freak este o îmbunătățire a lui 3G iar Composerul ceva cu totul nou. În ceea ce mă privește, Composer-ul a fost obiectivul Lensbaby care m-a făcut să mă îndrăgostesc de marcă.
În 2010 s-a lansat primul Lensbaby cu un corp fix: Scout. Iar ca bloc optic 12mm Fisheye. Un obiectiv atât de haios încât nu m-am putu abține și am cumpărat două Scout-uri, unul pentru Canon și altul pentru Olympus. A dus la poate cel mai haios articol scris de mine: Lensbaby Scout cu Fisheye.
Composer Pro, o evoluție firească a primului Composer, a fost lansat în 2011. Blocul optic din kit-ul Composer Pro reprezintă o premieră în lumea Lensbaby.
Sweet 35, primul bloc optic cu diafragmă internă!
Lensbaby oferă acum, în 2017, următoarele obiective:
- Velvet 56 – distanță focală 56mm, diafragmă maximă f/1,6, diafragmă minimă f/16, macro 1:2, distanță minimă de focalizare 12,7cm, construcție optică 4 elemente în 3 grupuri, compatibil full frame (format 35mm), dimensiuni 7,2 cm lungime, 8,4 cm diametru, greutate 400 g. Construcție metalică cu marcaje pentru diafragmă și distanță de focalizare. Controlul asupra efectului de neclaritate cât și cel al profunzimii de câmp se face prin intermediul diafragmei. La cei 56mm pus pe un corp de full frame reprezintă un obiectiv „universal”, mă refer aici strict la distanța focală. La f/1,6 este extrem de soft, astfel încât cel care privește o fotografie la f/1,6 poate avea impresia că nu este suficient de clară. La diafragma de f/8, cel mai mult mi-a plăcut faptul că nu trebuie să mai faci punerea la punct cu aparatul la ochi, distanța indicată pe obiectiv la care se adaugă aprecierea cât mai corectă a distanței până la subiect asigură o fotografie clară și chiar foarte clară. Pus pe un corp APS-C sau pe un m4/3, distanța focală se schimbă, mă refer la echivalent, ca să nu fiu prost înțeles. Interesant pentru posesorii de m4/3, unde echivalentul este de 112mm, la care se adaugă o scădere a efectului de soft chiar și la un f/1,6. Din punctul meu de vedere, Velvet 56 pe m4/3 este un obiectiv fain pentru „fotografia de stradă”, păstrându-se o distanță confortabilă față de subiecți.
- Twist 60 – distanță focală 60mm, diafragmă maximă f/2,5, diafragmă minimă f/22, 12 lamele de diafragmă, distanță minimă de focalizare 45,7cm, construcție optică 4 elemente în 3 grupuri, compatibil full frame (format 35mm), filet pentru filtru de 46mm, dimensiuni 5,7cm lungime, diametru 6,3cm, greutate 198,4g. Construcție din metal. Pentru un efect pe măsură recomand folosirea pe corp full frame.
- Lensbaby Circular Fisheye 5.8mm – Distanță focală 5,8mm, diafragmă maximă f/3,5, diafragmă minimă f/22, 6 lamele de diafragmă, distanță minimă de focalizare 0,635 cm, construcție optică 8 elemente în 5 grupuri, nu este compatibil full frame (format 35mm), nu are filet pentru filtru, dimensiuni 6,99cm lungime, diametru 6,99cm, greutate 328,9g. Un obiectiv mănușă pentru cei care iubesc fotografiile „bule”.
- Composer Pro II cu optică Sweet 35 – distanță focală 35mm, diafragmă maximă f/2,5, diafragmă minimă f/22, 12 lamele de diafragmă, distanță minimă de focalizare 19cm, construcție optică 4 elemente în 3 grupuri, compatibil full frame (format 35mm), filet filtru de 46mm, unghi de înclinare de 15°, dimensiuni 5,08 cm lungime, 6,35 cm diametru, greutate 207 g.
- Composer Pro II cu optică Sweet 50 – distanță focală 50mm, diafragmă maximă f/2,5, diafragmă minimă f/22, 12 lamele de diafragmă, distanță minimă de focalizare 38,1cm, construcție optică 2 elemente în 1 grup, compatibil full frame (format 35mm), filet filtru de 46mm, unghi de înclinare de 15°, dimensiuni 5,08 cm lungime, 5,35 cm diametru, greutate 224,75 g.
- Composer Pro II cu optică Edge 50 – distanță focală 50mm, diafragmă maximă f/3,2, diafragmă minimă f/22, 9 lamele de diafragmă, distanță minimă de focalizare 20,32 cm, construcție optică 8 elemente în 6 grupuri, compatibil full frame (format 35mm), filet filtru de 46mm, unghi de înclinare de 15°, dimensiuni 8,26 cm lungime, 6,35 cm diametru, greutate 295,74 g (10oz).
- Composer Pro II cu optică Edge 80 – distanță focală 80mm, diafragmă maximă f/2,8, diafragmă minimă f/22, 12 lamele de diafragmă, distanță minimă de focalizare 43,2cm, construcție optică 5 elemente în 4 grupuri, compatibil full frame (format 35mm), filet filtru de 46mm, unghi de înclinare de 15°, dimensiuni 6,98 cm lungime, 6,35 cm diametru, greutate 277,83 g (9,8oz).
- Lensbaby Spark – distanță focală 50mm, diafragmă fixă de f/5,6, 9 lamele de diafragmă, distanță minimă de focalizare 33 cm, construcție optică formată din două elemente multi-strat, compatibil full frame (format 35mm), filet filtru de 37mm, dimensiuni 5,08 cm lungime, 6,35 cm diametru, greutate 96,39 g (3,4oz).
Te-ar mai putea interesa și:
- Lensbaby ce este și cum se folosește
- Review – la filmare cu obiectivele Lensbaby Scout cu Fisheye
- Fotografie de nuntă cu Lensbaby și Canon TS 90mm
- Lensbaby. Testul de personalitate al obiectivelor-bebeluș
- Gotic cu Lensbaby
Articol și fotografii de Sorin Voicu.
[products ids=125032576,1041315,125026660,125022384]
1 Comment
Buna ziua,
Pagina mea de Internet nu este http://www.sorinvoicu.com
Cu stima,
Sorin Voicu