Lensbaby Scout Fisheye

Lensbaby. Testul de personalitate al obiectivelor-bebelus!

articol de Calin Stan – http://www.calinstan.com/
Iata ca a venit si momentul sa ma apuc de scris review-ul obiectivelor Lensbaby. Mai bine zis, testul de grup al gamei Lensbaby deoarece nu vom vorbi doar de un singur obiectiv ci de patru. Patru obiective care –pe buna dreptate– creeaza dependenta, asa cum am putut afla in cele doua saptamani in care le-am avut la dispozitie pentru a testa “lentilele-bebeluse”.  Daca ma gandesc bine, cred ca a fost cea mai lunga perioada de test pe care am acordat-o unor obiective, de cand am lansat Clubul Foto si asta dintr-un singur motiv: odata ce faci prima poza cu un Lensbaby, nu mai poti sa renunti la el.
Asadar, sa trecem la lucruri serioase. Ce am ales pentru acest test?
Utilizez de ceva vreme modelul Lensbaby Composer Classic si, odata cu aparitia noului “Pro” am vrut sa vad care sunt diferentele. Ei bine, pentru acest test nu m-am ales cu un singur obiectiv, ci cu 4.

Despre ce vorbim aici?

Lensbaby Composer Classic si Pro
Lensbaby Composer Classic si Pro
La o privire mai atenta a imaginii de mai sus veti spune ca, de fapt, este un singur obiectiv, de trei ori. De fapt, in linii mari aveti dreptate, dar intreg farmecul gamei Lensbaby sta in modularitatea sa. Primele doua obiective din stanga sunt Lensbaby Composer Pro, cu doua blocuri optice diferite: Sweet Optics 35 si Double Glass Optic. Obiectivul al treilea este un Lensbaby Composer Clasic (sau mai bine zis “prima varianta” de Composer). Cel de-al patrulea este Lensbaby Scout, singurul obiectiv care nu a incaput in imagine  (dar despre care vom vorbi mai jos).
Strasbourg, Ianuarie 2011, cu Lensbaby Composer Clasic si Double Glass Optic - © Calin Stan
Strasbourg, Ianuarie 2011, cu Lensbaby Composer Clasic si Double Glass Optic – © Calin Stan
Desigur, toate cele patru obiective isi pot schimba componenta optica. Blocul optic standard poate fi inlocuit cu: Double Glass, Soft Focus, Plastic optic, Pinhole / Zone plate, Single glass optic, Fish eye, convertor superangular (0.42x), lentile aditionale pentru macrofotografie etc. De asemenea, pot fi folosite filtre clasice pe filet (52mm) prin atasarea parasolarului obiectivului (sau direct, in cazul noului Sweet Optics 35 care are filet pentru montarea filtrelor).
Tot o imagine din arhiva personala, Parcul IOR, Ianuarie 2011 cu Lensbaby Composer Clasic - © Calin Stan
Tot o imagine din arhiva personala, Parcul IOR, Ianuarie 2011 cu Lensbaby Composer Clasic – © Calin Stan
Obiectivele Lensbaby fac parte din gama obiectivelor strict manuale. Focalizarea se face manual, nu au procesor intern si nici contacte electronice care sa asigure comunicarea dintre aparat si obiectiv, iar din acest motiv focalizarea se face exclusiv manual. La fel si setarea diafragmei. La fel si expunerea (bine, aici ne mai ajuta si tehnica, multe DSLR-uri moderne pot estima timpul de expunere destul de corect chiar daca obiectivul nu comunica cu body-ul).
Vorbind de diafragma, la obiectivele Lensbaby Clasice (deci mai putin Composer Pro), diafragma se “seteaza” cu ajutorul unor discuri magnetice. Cum? Simplu: se desface blocul optic si se introduce intre lentile un disc magnetic, a carui deschidere stabileste diafragma. Pentru a trece de la f/2.8 la f/4 trebuie scos blocul optic si schimbat discul de diafragma. Pare ciudat si complicat, dar in practica, aceasta “relatie” dintre fotograf si obiectivul sau ofera un feeling foarte interesant, comparabil pana la un punct cu fotografierea cu un aparat manual, pe film. Din acest motiv, obiectivele Lensbaby sunt destinate fotografilor pasionati, mai mult decat celor profesionisti, celor care vor sa fie creativi si nu cauta neaparat viteza in utilizare sau o optica perfecta.
Lensbaby Composer pro cu Sweet Optics 35, f/2.8 - © Calin Stan
Lensbaby Composer pro cu Sweet Optics 35, f/2.8 – © Calin Stan
Fiind Tilt&Shift, prin “indoirea” obiectivului (la propriu), fotograful poate stabili unde se afla zona de claritate din imagine, tot ce este in afara acesteia fiind intr-o zona de blur, cu un efect specific obiectivelor Lensbaby. Din diafragma se poate mari sau micsora zona de claritate, astfel: o diafragma deschisa (2.8) asigura o zona de claritate mai restransa fata de o diafragma inchisa (f/8). Desi utilizarea diafragmei tine de preferinte, in practica o valoare peste f/8 duce la micsorarea zonei de blur atat de mult incat rezultatele sunt foarte apropiate de cele obtinute cu un obiectiv standard de 50mm (adica blur periferic nexam…). La polul opus, personal gasesc putina utilitate valorii f/2.8 a diafragmei unui obiectiv Lensbaby deoarece punctul de claritate este atat de mic, incat intreaga suprafata  a imaginii pare a fi in blur…
Un alt cadru cu Lensbaby Composer Clasic - © Calin Stan
Un alt cadru cu Lensbaby Composer Clasic – © Calin Stan
Este nevoie de multa pasiune pentru a indragi un Lensbaby si, mai ales, multa rabdare pentru a va obisnui cu modul de lucru. Totusi, rezultatele sunt deosebite, efectele obtinute fiind foarte ‘plastice’ si creative. Dar, sa le vedem la lucru:

Lensbaby Composer Pro vs. Composer “Classic”

Lensbaby Composer Clasic cu Double Glass - © Calin Stan
Lensbaby Composer Clasic cu Double Glass – © Calin Stan
Cel mai nou obiectiv din gama proiectata de Sam Pardue (adica “taticul” Lensbaby-urilor), noul Lensbaby Composer PRO reprezinta varianta imbunatatita a modelului lansat in vara anului trecut, principala diferenta fiind constructia elementului de tip “bila” din metal, ce ofera un control mai precis in utilizare. Noul obiectiv permite o incadrare mai precisa si –din cate observ acum– inelul de focus se misca mai lin.
Lensbaby Composer Pro este construit din metal si ofera un feeling in utilizare la inaltimea denumirii sale: Pro. Mai mult decat atat, posibilitatea de a seta mai fin punctul de focus este un real avantaj, deoarece punerea la punct se face mai repede iar numarul de imagini “ratate” din cauza claritatii scade. Lensbaby Composer Clasic, pe de alta parte, este un obiectiv cu o greutate mai mica si, avand o constructie din plastic, este un obiectiv care se vrea mai putin “serios” decat omologul sau. Bineinteles, Composer Clasic are si avantajul pretului mai redus, tot din acest motive.
Lensbaby Composer Pro cu Sweet Optics 35 - © Calin Stan
Lensbaby Composer Pro cu Sweet Optics 35 – © Calin Stan
Ambele obiective Lensbaby sunt compatibile cu toata gama de accesorii ce compun sistemul Lensbaby Optic Swap System si sunt disponibile in doua variante: Double Glass Optic sau cu noua lentila Sweet Optics 35, care permite setarea diafragmei intr-un mod asemanator obiectivelor manuale, fara a mai fi necesara demontarea obiectivului Double Glass si atasarea unei diafragme magnetice, asa cum se intampla in cazul sistemului clasic Lensbaby.  Practic daca ati ales Composerul preferat (Pro sau Classic), trebuie sa decideti si asupra blocului optic: Sweet 35 sau Double Glass.

Sweet 35 vs. Double Glass

Practic diferenta dintre cele doua blocuri optice este data in primul rand de unghiul de cuprindere, Double Glass avand o distanta focala de aproximativ 50mm (pe full-frame) pe cand noul Sweet Optics 35 are o focala de, ati ghicit, 35mm. Din pacate nu am putut testa obiectivele pe un aparat full frame, pentru a vedea diferentele la focalele standard, dar pe un DSLR cu senzor ASP-C cum este Canon 50D, diferenta de focala este foarte mare. Asa cum am spus, detin de ceva vreme modelul Composer “Classic” cu Double Glass si inca din prima luna de utilizare am achizitionat si wide-convertorul 0.65X pentru a mari unghiul de cuprindere al obiectivului, deoarece 80mm pe APS-C este o focala prea lunga pentru majoritatea situatiilor.
In centrul zonei de claritate, Sweet 35 este comparabil cu un 50mm f/1.8 din punct de vedere al acutantei - © Calin Stan
In centrul zonei de claritate, Sweet 35 este comparabil cu un 50mm f/1.8 din punct de vedere al acutantei – © Calin Stan
Fotografia originala - © Calin Stan
Fotografia originala – © Calin Stan
Sweet Optics 35 mai are un (mare) avantaj: noul bloc optic permite setarea diafragmei direct de pe inel, intr-un mod similar obiectivelor manuale de pe vremuri. Renuntarea la sistemul cu inele de diafragma poate insemna renuntarea la un sistem devenit deja “celebru”, dar este al naibi de eficient! Practic, de cate ori am folosit Composerul Clasic cu Double Glass Optic eram nevoit sa plec de acasa cu diafragma deja “setata”. Alegeam de acasa inelul care imi oferea diafragma 5.6 si cu el ‘trageam’ toata ziua, deoarece mi se parea incomod (si riscant pentru bietele inele) sa umblu la blocul optic pe strada. Desi pana acum nu vedeam acest lucru ca pe un dezavantaj, in practica este unul major. Acum, dupa ce am testat Sweet 35, trecand inapoi la Double Glass si ale lui diafragme fixe ma simt oarecum limitat de ceea ce imi ofera obiectivul meu Lensbaby, deoarece nu mai am toate optiunile “creative” date de posibilitatea de a alege diafragma oricand, de pe inel.
Calitatea "bokeh"-ului este, poate, cel mai bun aspect la Sweet Optics 35. Aici, Composer Pro cu Sweet 35 la f/2.8 - © Calin Stan
Calitatea “bokeh”-ului este, poate, cel mai bun aspect la Sweet Optics 35. Aici, Composer Pro cu Sweet 35 la f/2.8 – © Calin Stan

 

 

 

Diafragmele magnetice
Diafragmele magnetice

Composer Pro cu Sweet 35 are si un singur dezavantaj, dat de modul in care a fost proiectat: este destul de dificil de setat diafragma atunci cand obiectivul este focalizat la minim, deoarece blocul optic pe care sunt marcate valorile diafragmei se retrage in totalitate in obiectiv. De aceea, singura solutie a fost de fiecare data sa focalizez obiectivul la ‘infinit’ pentru a putea vedea marcajele diafragmei. In timp m-am obisnuit si am inceput sa ‘simt’ pasii diafragmei fara sa ma mai uit la marcaje, dar cel putin la inceput acest mod de lucru poate fi frustrant, deoarece de fiecare data trebuia sa refocalizez dupa modificarea valorii diafragmei.

Lensbaby Composer Pro cu Sweet Optics 35, f/4 - © Calin Stan
Lensbaby Composer Pro cu Sweet Optics 35, f/4 – © Calin Stan
Lensbaby Composer Pro cu Double Glass Optics, f/5.6 - © Calin Stan
Lensbaby Composer Pro cu Double Glass Optics, f/5.6 – © Calin Stan
Din punct de vedere al efectelor obtinute si al claritatii, ambele blocuri optice sunt similare (cu exceptia distantelor focale, de care am spus mai sus). In ceea ce priveste calitatea imaginilor, ambele ofera acelasi nivel de claritate in centrul zonei vizate si, respectiv, cam acelasi efect de blur in zonele periferice ale imaginii. Double Glass, avand o distanta focala mai mare ofera o zona de claritate mai redusa in centrul imaginii si ii avantajeaza din acest punct de vedere pe cei care detin aparate cu senzor crop. Din punct de vedere al opticii, atat Sweet 35 cat si Double Glass ofera o claritate in zona centrala foarte asemanatoare cu cea oferita de un obiectiv de 50mm standard (nu cred ca exagerez daca o compar cu Canon 50mm f/1.8 II).
Composer "Classic" cu Double Glass Optic, f/4 - © Calin Stan
Composer “Classic” cu Double Glass Optic, f/4 – © Calin Stan
Ca o concluzie, desi un Composer Pro cu Sweet 35 este ceva mai scump decat un Composer Clasic cu Double Glass, primul are mai multe avantaje si va ofera mai multe posibilitati de expresie, mai ales din cauza versatilitatii sale. Asa cum spuneam si in primul articol dedicat Composerului Pro, acum caut un cumparator pentru Composerul Clasic pe care il detin, pentru a trece la urmatorul nivel: Pro.
In definitiv, ambele obiective fac acelasi lucru si pot duce la rezultate identice. Dar fiecare are personalitate proprie si isi face treaba in felul lui.
Am lasat la sfarsit un sfat pentru utilizare: am observat ca aparatul tinde sa subexpuna imaginile realizate cu Sweet 35  si este necesara compensarea expunerii din aparat, astfel: la diafragme pana in la f/4, compensare +1.3 diafragme; la f/5.6 compensare +1 diafragma; la f/8 sau mai sus nu mai este necesara compensarea expunerii. Aceeasi “problema” am intalnit-o si la Composer Clasic cu Double Glass.
Lensbaby Composer Pro este disponibil atat pentru montura Canon cat si Nikon.
Lensbaby Composer Clasic este si el disponibil pentru Canon, Nikon, Sony si Pentax.
Lensbaby Composer Clasic cu Double Glass - © Calin Stan
Lensbaby Composer Clasic cu Double Glass – © Calin Stan

Lensbaby Scout

Lensbaby Scout Fisheye
Lensbaby Scout Fisheye
Scout Fisheye vs. Maidanez. Scout castiga! - © Calin Stan
Scout Fisheye vs. Maidanez. Scout castiga! – © Calin Stan

Singurul obiectiv din gama Lensbaby care nu este Tilt & Shift, Lensbaby Scout este si cel mai voluminos dintre toate. Realizat din aluminiu, Scout este, de fapt, un obiectiv fisheye pentru entuziasti. Cu o distanta focala de 12mm, Scout are un unghi de cuprindere de aproximativ 160 de grade si, bineinteles, focalizare manuala. Diafragma se regleaza tot cu ajutoul celebrelor inele magnetice iar calitatea imaginii este buna, dar nu reuseste sa se apropie totusi de cea a unui obiectiv fisheye clasic (in comparatie cu Samyang 8mm f/3.5, de exemplu).

Lensbaby Scout Fisheye, f/5.6 - © Calin Stan
Lensbaby Scout Fisheye, f/5.6 – © Calin Stan

Pe un obiectiv cu o distanta focala atat se scurta, focalizarea manuala nu este deloc dificila, dat fiind campul de profunzime foarte mare pe care il ofera obiectivul de la f/5.6 in sus, singurul inconvenient este mai degraba vignetarea foarte puternica in comparatie cu un obiectiv fisheye clasic, dar si aceasta poate fi considerat un aspect al personalitatii obiectivului Lensbaby, care, folosit asa cum trebuie poate fi un element creativ.

Practic, Scout poate fi cel mai distractiv obiectiv din gama Lensbaby. Oferind o perspectiva total diferita fata de cele prezentate mai sus, Scout are o singura limita: imaginatia fiecaruia dintre noi. Desi as putea sa vorbesc de claritate, sharp sau reproducerea culorilor, prefer sa nu o fac, pentru ca prea multa tehnica strica tot ce e mai important: distractia. Pe scurt, pentru cine cauta un fisheye, Lensbaby Scout poate fi o alegere foarte buna, intr-un buget mai restrans decat in cazul unui obiectiv fisheye clasic.Tinand cont de categoria sa, Lensbaby Scout este un obiectiv de calitate, la un pret… optim as putea spune. Totusi, nu este nicidecum un obiectiv profesional si este total nerecomandat celor care se uita cu lupa la pixelii de pe monitor, in cautarea celui mai sharp obiectiv. Dar daca ne gandim ca este un  obiectiv care face acelasi lucru ca si Samyang 8mm, dar la jumatate de pret?
Lensbaby Scout Fisheye este disponibil pentru Nikon, Canon, Sony si Pentax.
Imaginile de mai jos au fost facute cu Lensbaby Scout montat pe un Canon 50D.
Lensbaby Scout: Centrul imaginii este foarte sharp - © Calin Stan
Lensbaby Scout: Centrul imaginii este foarte sharp – © Calin Stan
Fotografia originala - © Calin Stan
Fotografia originala – © Calin Stan

"Soare in ochi. Scout rezista"... mai bine zis rezista la flare, dar pana la un punct - © Calin Stan
“Soare in ochi. Scout rezista”… mai bine zis rezista la flare, dar pana la un punct – © Calin Stan
In concluzie, cine nu a facut cunostiinta cu obiectivele Lensbaby pana acum, nu mai are nici o scuza. Iar cine nu are un Lensbaby, sa-si cumpere! Creeaza dependenta!

Lensbaby. Testul de personalitate al obiectivelor-bebelus!
Iata ca a venit si momentul sa ma apuc de scris review-ul obiectivelor Lensbaby. Mai bine zis, testul de grup al gamei Lensbaby deoarece nu vom vorbi doar de un singur obiectiv ci de patru. Patru obiective care –pe buna dreptate– creeaza dependenta, asa cum am putut afla in cele doua saptamani in care le-am avut la dispozitie pentru a testa “lentilele-bebeluse”. Daca ma gandesc bine, cred ca a fost cea mai lunga perioada de test pe care am acordat-o unor obiective, de cand am lansat Clubul Foto si asta dintr-un singur motiv: odata ce faci prima poza cu un Lensbaby, nu mai poti sa renunti la el.
Asadar, sa trecem la lucruri serioase. Ce am ales pentru acest test?Lensbaby Composer Pro cu Sweet Optic 35Composer Pro cu Double Glass OpticComposer “Classic” cu Double GlassLensbaby Scout
Utilizez de ceva vreme modelul Lensbaby Composer Classic si, odata cu aparitia noului “Pro” am vrut sa vad care sunt diferentele. Ei bine, pentru acest test nu m-am ales cu un singur obiectiv, ci cu 4.

La o privire mai atenta a imaginii de mai sus veti spune ca, de fapt, este un singur obiectiv, de trei ori. De fapt, in linii mari aveti dreptate, dar intreg farmecul gamei Lensbaby sta in modularitatea sa. Primele doua obiective din stanga sunt Lensbaby Composer Pro, cu doua blocuri optice diferite: Sweet Optics 35 si Double Glass Optic. Obiectivul al treilea este un Lensbaby Composer Clasic (sau mai bine zis “prima varianta” de Composer). Cel de-al patrulea este Lensbaby Scout, singurul obiectiv care nu a incaput in imagine  (dar despre care vom vorbi mai jos).
Desigur, toate cele patru obiective isi pot schimba componenta optica. Blocul optic standard poate fi inlocuit cu: Double Glass, Soft Focus, Plastic optic, Pinhole / Zone plate, Single glass optic, Fish eye, convertor superangular (0.42x), lentile aditionale pentru macrofotografie etc. De asemenea, pot fi folosite filtre clasice pe filet (52mm) prin atasarea parasolarului obiectivului (sau direct, in cazul noului Sweet Optics 35 care are filet pentru montarea filtrelor).
Obiectivele Lensbaby fac parte din gama obiectivelor strict manuale. Focalizarea se face manual, nu au procesor intern si nici contacte electronice care sa asigure comunicarea dintre aparat si obiectiv, iar din acest motiv focalizarea se face exclusiv manual. La fel si setarea diafragmei. La fel si expunerea (bine, aici ne mai ajuta si tehnica, multe DSLR-uri moderne pot estima timpul de expunere destul de corect chiar daca obiectivul nu comunica cu body-ul).
Vorbind de diafragma, la obiectivele Lensbaby Clasice (deci mai putin Composer Pro), diafragma se “seteaza” cu ajutorul unor discuri magnetice. Cum? Simplu: se desface blocul optic si se introduce intre lentile un disc magnetic, a carui deschidere stabileste diafragma. Pentru a trece de la f/2.8 la f/4 trebuie scos blocul optic si schimbat discul de diafragma. Pare ciudat si complicat, dar in practica, aceasta “relatie” dintre fotograf si obiectivul sau ofera un feeling foarte interesant, comparabil pana la un punct cu fotografierea cu un aparat manual, pe film. Din acest motiv, obiectivele Lensbaby sunt destinate fotografilor pasionati, mai mult decat celor profesionisti, celor care vor sa fie creativi si nu cauta neaparat viteza in utilizare sau o optica perfecta.
Fiind Tilt&Shift, prin “indoirea” obiectivului (la propriu), fotograful poate stabili unde se afla zona de claritate din imagine, tot ce este in afara acesteia fiind intr-o zona de blur, cu un efect specific obiectivelor Lensbaby. Din diafragma se poate mari sau micsora zona de claritate, astfel: o diafragma deschisa (2.8) asigura o zona de claritate mai restransa fata de o diafragma inchisa (f/8). Desi utilizarea diafragmei tine de preferinte, in practica o valoare peste f/8 duce la micsorarea zonei de blur atat de mult incat rezultatele sunt foarte apropiate de cele obtinute cu un obiectiv standard de 50mm (adica blur periferic nexam…). La polul opus, personal gasesc putina utilitate valorii f/2.8 a diafragmei unui obiectiv Lensbaby deoarece punctul de claritate este atat de mic, incat intreaga suprafata  a imaginii pare a fi in blur…
Este nevoie de multa pasiune pentru a indragi un Lensbaby si, mai ales, multa rabdare pentru a va obisnui cu modul de lucru. Totusi, rezultatele sunt deosebite, efectele obtinute fiind foarte ‘plastice’ si creative. Dar, sa le vedem la lucru:
Lensbaby Composer Pro vs. Composer “Classic”
Cel mai nou obiectiv din gama proiectata de Sam Pardue (adica “taticul” Lensbaby-urilor), noul Lensbaby Composer PRO reprezinta varianta imbunatatita a modelului lansat in vara anului trecut, principala diferenta fiind constructia elementului de tip “bila” din metal, ce ofera un control mai precis in utilizare. Noul obiectiv permite o incadrare mai precisa si –din cate observ acum– inelul de focus se misca mai lin.Lensbaby Composer Pro este construit din metal si ofera un feeling in utilizare la inaltimea denumirii sale: Pro. Mai mult decat atat, posibilitatea de a seta mai fin punctul de focus este un real avantaj, deoarece punerea la punct se face mai repede iar numarul de imagini “ratate” din cauza claritatii scade. Lensbaby Composer Clasic, pe de alta parte, este un obiectiv cu o greutate mai mica si, avand o constructie din plastic, este un obiectiv care se vrea mai putin “serios” decat omologul sau. Bineinteles, Composer Clasic are si avantajul pretului mai redus, tot din acest motive.

Ambele obiective Lensbaby sunt compatibile cu toata gama de accesorii ce compun sistemul Lensbaby Optic Swap System si sunt disponibile in doua variante: Double Glass Optic sau cu noua lentila Sweet Optics 35, care permite setarea diafragmei intr-un mod asemanator obiectivelor manuale, fara a mai fi necesara demontarea obiectivului Double Glass si atasarea unei diafragme magnetice, asa cum se intampla in cazul sistemului clasic Lensbaby.  Practic daca ati ales Composerul preferat (Pro sau Classic), trebuie sa decideti si asupra blocului optic: Sweet 35 sau Double Glass.
Sweet 35 vs. Double GlassPractic diferenta dintre cele doua blocuri optice este data in primul rand de unghiul de cuprindere, Double Glass avand o distanta focala de aproximativ 50mm (pe full-frame) pe cand noul Sweet Optics 35 are o focala de, ati ghicit, 35mm. Din pacate nu am putut testa obiectivele pe un aparat full frame, pentru a vedea diferentele la focalele standard, dar pe un DSLR cu senzor ASP-C cum este Canon 50D, diferenta de focala este foarte mare. Asa cum am spus, detin de ceva vreme modelul Composer “Classic” cu Double Glass si inca din prima luna de utilizare am achizitionat si wide-convertorul 0.65X pentru a mari unghiul de cuprindere al obiectivului, deoarece 80mm pe APS-C este o focala prea lunga pentru majoritatea situatiilor.
Sweet Optics 35 mai are un (mare) avantaj: noul bloc optic permite setarea diafragmei direct de pe inel, intr-un mod similar obiectivelor manuale de pe vremuri. Renuntarea la sistemul cu inele de diafragma poate insemna renuntarea la un sistem devenit deja “celebru”, dar este al naibi de eficient! Practic, de cate ori am folosit Composerul Clasic cu Double Glass Optic eram nevoit sa plec de acasa cu diafragma deja “setata”. Alegeam de acasa inelul care imi oferea diafragma 5.6 si cu el ‘trageam’ toata ziua, deoarece mi se parea incomod (si riscant pentru bietele inele) sa umblu la blocul optic pe strada. Desi pana acum nu vedeam acest lucru ca pe un dezavantaj, in practica este unul major. Acum, dupa ce am testat Sweet 35, trecand inapoi la Double Glass si ale lui diafragme fixe ma simt oarecum limitat de ceea ce imi ofera obiectivul meu Lensbaby, deoarece nu mai am toate optiunile “creative” date de posibilitatea de a alege diafragma oricand, de pe inel.
Composer Pro cu Sweet 35 are si un singur dezavantaj, dat de modul in care a fost proiectat: este destul de dificil de setat diafragma atunci cand obiectivul este focalizat la minim, deoarece blocul optic pe care sunt marcate valorile diafragmei se retrage in totalitate in obiectiv. De aceea, singura solutie a fost de fiecare data sa focalizez obiectivul la ‘infiint’ pentru a putea vedea marcajele diafragmei. In timp m-am obisnuit si am inceput sa ‘simt’ pasii diafragmei fara sa ma mai uit la marcaje, dar cel putin la inceput acest mod de lucru poate fi frustrant, deoarece de fiecare data trebuia sa refocalizez dupa modificarea valorii diafragmei.
Din punct de vedere al efectelor obtinute si al claritatii, ambele blocuri optice sunt similare (cu exceptia distantelor focale, de care am spus mai sus). In ceea ce priveste calitatea imaginilor, ambele ofera acelasi nivel de claritate in centrul zonei vizate si, respectiv, cam acelasi efect de blur in zonele periferice ale imaginii. Double Glass, avand o distanta focala mai mare ofera o zona de claritate mai redusa in centrul imaginii si ii avantajeaza din acest punct de vedere pe cei care detin aparate cu senzor crop. Din punct de vedere al opticii, atat Sweet 35 cat si Double Glass ofera o claritate in zona centrala foarte asemanatoare cu cea oferita de un obiectiv de 50mm standard (nu cred ca exagerez daca o compar cu Canon 50mm f/1.8 II).
Ca o concluzie, desi un Composer Pro cu Sweet 35 este ceva mai scump decat un Composer Clasic cu Double Glass, primul are mai multe avantaje si va ofera mai multe posibilitati de expresie, mai ales din cauza versatilitatii sale. Asa cum spuneam si in primul articol dedicat Composerului Pro, acum caut un cumparator pentru Composerul Clasic pe care il detin, pentru a trece la urmatorul nivel: Pro  In definitiv, ambele obiective fac acelasi lucru si pot duce la rezultate identice. Dar fiecare are personalitate proprie si isi face treaba in felul lui.Am lasat la sfarsit un sfat pentru utilizare: am observat ca aparatul tinde sa subexpuna imaginile realizate cu Sweet 35  si este necesara compensarea expunerii din aparat, astfel: la diafragme pana in la f/4, compensare +1.3 diafragme; la f/5.6 compensare +1 diafragma; la f/8 sau mai sus nu mai este necesara compensarea expunerii. Aceeasi “problema” am intalnit-o si la Composer Clasic cu Double Glass.Lensbaby Composer Pro este disponibil atat pentru montura Canon cat si Nikon.Lensbaby Composer Clasic este si el disponibil pentru Canon, Nikon, Sony si Pentax.Mai multe imagini pe Facebook.
Singurul obiectiv din gama Lensbaby care nu este Tilt & Shift, Lensbaby Scout este si cel mai voluminos dintre toate. Realizat din aluminiu, Scout este, de fapt, un obiectiv fisheye pentru entuziasti. Cu o distanta focala de 12mm, Scout are un unghi de cuprindere de aproximativ 160 de grade si, bineinteles, focalizare manuala. Diafragma se regleaza tot cu ajutoul celebrelor inele magnetice iar calitatea imaginii este buna, dar nu reuseste sa se apropie totusi de cea a unui obiectiv fisheye clasic (in comparatie cu Samyang 8mm f/3.5, de exemplu). Pe un obiectiv cu o distanta focala atat se scurta, focalizarea manuala nu este deloc dificila, dat fiind campul de profunzime foarte mare pe care il ofera obiectivul de la f/5.6 in sus, singurul inconvenient este mai degraba vignetarea foarte puternica in comparatie cu un obiectiv fisheye clasic, dar si aceasta poate fi considerat un aspect al personalitatii obiectivului Lensbaby, care, folosit asa cum trebuie poate fi un element creativ.
Practic, Scout poate fi cel mai distractiv obiectiv din gama Lensbaby. Oferind o perspectiva total diferita fata de cele prezentate mai sus, Scout are o singura limita: imaginatia fiecaruia dintre noi. Desi as putea sa vorbesc de claritate, sharp sau reproducerea culorilor, prefer sa nu o fac, pentru ca prea multa tehnica strica tot ce e mai important: distractia. Pe scurt, pentru cine cauta un fisheye, Lensbaby Scout poate fi o alegere foarte buna, intr-un buget mai restrans decat in cazul unui obiectiv fisheye clasic.Tinand cont de categoria sa, Lensbaby Scout este un obiectiv de calitate, la un pret… optim as putea spune. Totusi, nu este nicidecum un obiectiv profesional si este total nerecomandat celor care se uita cu lupa la pixelii de pe monitor, in cautarea celui mai sharp obiectiv. Dar daca ne gandim ca este un  obiectiv care face acelasi lucru ca si Samyang 8mm, dar la jumatate de pret? Lensbaby Scout Fisheye este disponibil pentru Nikon, Canon, Sony si Pentax.Imaginile de mai jos au fost facute cu Lensbaby Scout montat pe un Canon 50D.
In concluzie, cine nu a facut cunostiinta cu obiectivele Lensbaby pana acum, nu mai are nici o scuza. Iar cine nu are un Lensbaby, sa-si cumpere! Creeaza dependenta!

Alți fotografi au mai citit și:

4 Comments

  • Buna ziua, as dori sa cumpar un set de diafragme creative si nu gasesc. Ar fi buna o adresa / link de unde as putea cumpara. Multumesc

    • Buna ziua, va recomandam sa-i contactati pe colegii din call-center, fie scriind pe chat-ul din site-ul f64 http://f64.ro sau sunand la numarul: +4 021.270.00.50
      O zi buna!

  • La Lensbaby Scout Fisheye trebuie scos blocul optic pentru a schimba inelele de diafragmă.

  • Eu am un Lensbaby composer cu double glass optic, dar schimbarea inelelor de diafragmă nu presupune scoaterea blocului optic. E ceva ce-mi scapă mie?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.