Un fotograf pe saptamana: Boogie
“Strazile sunt mai mari decat viata, ele traiesc si respira”
Boogie (Vladimir Milivojevich in 1969) este un fotograf din Serbia, nascut in Belgrad si stabilit in Brooklyn, New York. Si-a inceput cariera prin documentarea rebeliunilor din timpul razboiului civil care a devastat Serbia in anii 1990, iar experienta parea sa aiba un efect profund atat asupra lui cat si asupra fotografiilor sale.
Boogie isi aduce aminte ca situatia a fost atat de drastica incat, o perioada, cu pensia lunara a mamei sale putea cumpara doar doua livre de ceapa. Cativa dintre prietenii sai din copilarie au murit din cauza dependentei de heroina – unii oameni si-au pus capat vietii pentru a evita sa moara de foame.
Se plimba cu mancare pentru caini in buzunare pentru a hrani animalele abandonate. Pentru a-si sprijini familia, a calatorit in Bulgaria facand contrabanda cu vopsea. Tatal sau picta icoane religioase, asa ca stia ce vopsea era cautata pe piata neagra.
Tatal lui a fost, de asemenea, fotograf amator si i-a dat lui Boogie primul sau aparat de fotografiat. Se plimba cu aparatul pe strazi pentru a documenta distrugerea lenta a orasului si a valorilor comunitatii: “Toate valorile morale din societatea noastra cumva au disparut s-au au fost distruse in acea vreme.”
Boogie nu a fost niciodata influentat de munca altor fotografi. Abia isi putea permite sa cumpere filme foto, ca sa nu mai vorbim despre carti de fotografie scumpe. Acum vede acest lucru ca un avantaj deoarece nu a fost tentat sa imite pe nimeni, in schimb, a fost capabil sa se concentreze exclusiv pe crearea propriului stil estetic, brut, care a crescut datorita legaturii sale cu “strada”.
Cu toate ca Boogie locuieste in New York din 1998, (in 1997, a primit cartea verde pentru rezidenta permanenta in Statele Unite, prin programul loteria vizelor), toate operele sale poarta profunzimea provocata de experienta razboiului. Poate datorita faptului ca cele mai recente fotografii ale lui Boogie se concentreaza asupra aspectelor negative ale vietii, lumea are un aspect capricios, evocator si plin de inteles prin lentila aparatului lui.
Lumea fotografica a luat la cunostinta numele artistului. Asa a ajuns Boogie sa publice cinci monografii si a avut numeroase expozitii in intreaga lume. Lucreaza pentru clienti high-end, publicatii de renume si nenumaratii ochi ai lumii care-i urmaresc cu atentie lucrarile.
Este cunoscut pentru documentare si portrete ale oamenilor de la marginea societatii. Munca sa a fost prezentata de catre: New York Times, revista Time, Huffington Post, revista Huck si HBO pentru show-ul “How To Make It In America”. Petrecea fiecare zi fotografiind, fara o anumita destinatie in minte, lasand aparatul de fotografiat sa decida drumul – pentru Boogie, aparatul de fotografiat este o extensie a lui: “Daca plecam de acasa fara aparat, inima mea incepea sa aiba palpitatii, ca intr-un atac de panica ma simteam foarte tensionat!”
“Belgrade Belongs To Me”, publicata la inceputul anului 2009 de catre PowerHouse, este o compilatie a operei lui Boogie de peste 15 ani – printre “skinheads”, proteste politice si viata de strada, se regaseste un curent de melancolie. Sufletul avariat al Belgradului prinde viata: surprinde fragilitatea umana cu sensibilitate, in timp ce compozitiile sale simple ne scufunda in realitatea sumbra a timpului.
Una dintre fotografiile cele mai obsedante din carte, infatiseaza o femeie tocand o bucata de carne pe o banca din parc. Boogie nu este sigur exact ce facea femeia, dar isi aminteste ca astfel de momente erau un lucru obisnuit in acea perioada. “Am gasit-o pe acea femeie aproape de Kalmegdan, fortareata medievala si am inceput sa-i fac poze, apropiindu-ma de ea din ce in ce mai mult. La un moment dat s-a intors spre mine cu cutitul s-atunci am plecat. Nu am nici cea mai vaga idee ce fel de carne toca ea.”
“Nu-mi consider fotografiile ca fiind depresive, ci doar realiste“; “Intentia mea nu a fost niciodata sa provoc publicului anumite reactii. Inteleg de ce oamenii considera ca fotografiile mele sunt sumbre, dar banuiesc ca acest aspect este pur si simplu o parte din mine. Poate pentru ca pun energia negativa in munca mea, nu stiu. Incerc doar sa observ si sa fiu onest.”
“Uneori fotografia se simte precum actoria, trebuie sa intri intr-un rol anume. Ca sa te poti contopi cu subiectul pe care-l fotografiezi, trebuie sa il intelegi, sa il simti. La un moment dat, iesind din acel rol poate deveni o problema.”
Impreuna cu sotia sa, Nami, are doi copii, Maya si Aleksandar. Boogie a fost prezentat in toata lumea in documentarul lui Cheryl Dunn, “Everybody Street” din 2013, impreuna cu alti fotografi care au folosit strazile din New York City ca subiect major in activitatea lor.
Din cele cinci carti de fotografie publicate, prima, “It’s All Good”, a fost una dintre cele cinci finaliste pentru Best Photography Book in 2006 la “the Santa Fe Prize for Photography”
In anul 2009 Altamont Apparel a avut o serie de tricouri cu fotografiile lui Boogie imprimate.
Urmariti-l pe Boogie.