Pixel King pentru Nikon

Articol realizat de dl. Radu Grozescu – fotograf profesionist

 

 Pixel King este unul dintre cele mai interesante sisteme radio pentru declanșarea flash-urilor apărute în ultimul timp.

Atuurile principale sunt posibilitatea de transmisie în regim TTL la distanță, alimentarea cu acumulatori AA și compatibilitatea cu sincronizarea de mare viteză (Auto FP la Nikon) în cazul utilizării aparatelor mai performante.

 

 

De ce radio ?

În condițiile în care Nikon oferă unul dintre cele mai performante și fiabile sisteme de folosire a flash-urilor multiple (Nikon CLS) ne putem întreba de ce am achiziționa un sistem radio pentru declanșarea la distanță a flash-urilor.

Răspunsul rezultă din cazurile în care sistemul Nikon CLS, bazat pe semnale optice, începe să pună probleme în utilizare.

Cel mai cunoscut caz este utilizarea la distanță mai mare, în special în exterior, unde nu mai avem reflexii în pereți și tavan, care să faciliteze transmiterea semnalelor către flash-urile „remote”. Situația se complică la utilizarea oricărui sistem optic în plin soare, lumina puternică „orbind” senzorii de captare a semnalelor.

Sistemele radio pot fi utilizate la distanțe mult mai mari și nu au nevoie de linie de vedere directă de la emițător la receptoare, de multe ori funcționând și prin pereți.

 

 

Construcția

 Privite de sus, emițătorul și receptorul arată foarte similar. Materialele sunt de bună calitate iar asamblarea este precisă, oferind o senzație de soliditate și siguranță în folosire.

Pe ambele module avem butonul de pornire, un indicator de funcționare, indicatoarele pentru canale și grupe, butoanele pentru selecția acestora, câte o priză clasică de sincronizare (PC sync) și o patină pentru flash, cu contactele dedicate pentru Nikon.

Emițătorul dispune de o lampă de asistență AF, care pe receptor este înlocuită de un ornament de culoare roșu închis.

 

 

Pe partea celalată, deosebirile sunt vizibile. Emițătorul dispune de o patină dedicată Nikon, cu pin de fixare și mecanism de blocare, în timp ce receptorul este prevăzut cu o patină „rece” care integrează și un filet metalic pentru fixarea directă pe un șurub de 1/4”. Tot aici sunt și capacele pentru compartimetul de baterii.

Pe lateral, lângă priza de sincronizare, avem și câte o mufă USB care este folosită pentru eventualele upgrade-uri de firmware.

 

 

 

Utilizarea sistemului Pixel King pentru Nikon

 

 

Alimentarea

Unul dintre avantajele esențiale ale acestui sistem este funcționarea cu baterii sau acumulatori format AA, care se folosesc și în flash-urile portabile.

Aceasta elimină necesitatea procurării și transportului altor tipuri de baterii doar pentru sincroanele radio. Multe alte sisteme folosesc chiar baterii diferite în emițăror și receptor, uneori de formate atipice și dificil de procurat în teren, complicând inutil activitatea fotografului.

Sistemul Pixel King este compatibil nu doar cu bateriile alcaline AA, dar și cu acumulatorii Ni-Mh, astfel încât vom putea apela oricând la acumulatorii de rezervă pentru flash.

 

 

Canale și grupe

Sistemul de sincronizare radio Pixel King dispune de 7 canale pentru a permite realizarea de setup-uri multiple în același loc, eliminând interferențele chiar în cazul în care mai mulți fotografi folosesc simultan același sistem.

Programarea canalelor este foarte simplă, prin apăsarea repetată a butonului se rulează prin toate combinațiile posibile, de la L1, L2, L3 la L1+L2, și tot așa până la L1 + L2 + L3, în total 7 canale.

Pentru verificarea canalului folosit este suficientă o apăsare scurtă pe buton și se afișează combinația respectivă.

Posibilitatea de a folosi mai multe flash-uri externe cu setări diferite este facilitată de existența a 3 grupe de flash-uri. Programarea grupelor se face similar cu cea a canalelor, folosind butonul dedicat și urmărind aprinderea LED-urilor corespunzătoare. Emițătorul poate fi programat pentru trimiterea semnalului către grupele: A, B, C, A+B, A+C, B+C, A+B+C. Receptoarele pot fi programate să aștepte semnalele în oricare dintre cele 3 grupe A, B și C.

Astfel, programarea sistemului radio Pixel King este extrem de facilă, nu este decât un buton deci nu ne putem încurca în nici un fel, iar datorită LED-urilor o putem face și pe întuneric.

LED-urile sunt vizibile și din lateral, deci nu vom avea problemele cunoscute de la sistemele cu afișaje minuscule plasate chiar sub flash, la care programarea este uneori destul de dificilă.

 

 

Montarea pentru fotografiere

Sistemul de sincronizare radio Pixel King pentru Nikon este gândit în primul rând pentru utilizarea cu flash-uri dedicate Nikon, cu care își arată maximum de posibilități.

 

 

Studio

Pixel King poate fi foarte util și la sincronizarea flash-urilor de studio, folosind mufa PC sync de pe receptor, eventual împreună cu unul dintre cablurile speciale livrate cu sistemul.

Mai mult, mufa PC sync de pe emițător poate fi folosită pentru trimiterea semnalului de pe un aparat care nu este prevăzut cu patină de flash, cum este cazul unor aparate de format mediu și mare, deci sistemul radio Pixel King este cu adevărat polivalent.

 

 

Flash-uri dedicate

Emițătorul se montează în patina aparatului. Datorită patinei dedicate are acces la toate semnalele pe care aparatul le transmite în mod normal unui flash montat în patină.

Emițătorul sistemului radio Pixel King pentru Nikon dispune de o patină activă, în care se poate monta un flash dedicat, cu păstrarea funcțiilor binecunoscute.

Aceasta este de folos în situațiile în care dorim să folosim flash-uri multiple, dar să păstrăm totuși unul și pe aparat, folosit în general ca lumină de umplere.

Cu toate acestea, prezența unui flash pe emițător nu este câtuși de puțin necesară pentru funcționarea sistemului, după cum vom vedea mai departe.

 

 

Acum este momentul să stabilim canalul pe care vom lucra și să îl programăm atât pe emițător cât și pe toate receptoarele pe care le vom folosi. Este esențial să avem toate modulele pe același canal, altfel sistemul radio nu va funcționa.

Montăm receptoarele pe flash-urile „remote”, verificând încă o dată canalul pe care vor primi semnalele. Apoi, ne ocupăm de grupe.

Dacă avem mai multe receptoare și dorim să folosim setări diferite pe flash-urile corespunzătoare, le vom programa în grupe diferite. Dacă nu dorim setări separate pe flash-uri, le putem pune și în aceeași grupă.

Prin folosirea creativă a grupelor, putem să închidem selectiv anumite flash-uri direct de pe emițător, trimițând semnal fie doar grupelor care trebuie să funcționeze într-un anumit moment, fie tuturor grupelor simultan.

Comunicarea între emițător și receptoare este validată de LED-ul de lângă patină.

 

 

Testare practică, în teren

Testele cu sistemul de sincronizare radio Pixel King pentru Nikon au fost făcute de Ana Chivulescu, folosind un emițător Pixel King și două receptoare.

 

 

Seria 1

În primul rând am dorit un portret în contralumină. Am „beneficiat” și de o vreme capricioasă, cu soarele ieșind din când în când din nori. În prima imagine se vede lumina ambiantă, cu soarele în nori. Pentru a o completa, am folosit două flash-uri, pe care le-am pus în grupe separate, A și B, pentru a putea avea setări diferite.

 

 

Flash-ul „A” trebuia să ilumineze umbrele lăsate de soare, iar flash-ul „B” să ne dea lumină de contur.

Am folosit ambele flash-uri în TTL, urmărind să testăm posibilitățile Pixel King de lucru cu flash-uri multiple în TTL, la distanță.

Sistemul radio Pixel King transmite datele necesare pentru funcționarea în regim TTL a flashurilor aflate la distanță. Pentru cazul în care dorim să ajustăm puterea, putem încerca folosirea corecțiilor de expunere pentru flash direct de pe aparat.

Pentru a obține însă o repetabilitate maximă a luminii emise de flash-uri, este mult mai sigură utilizarea acestora în modul manual.

Flash-urile Nikon permit dozarea luminii în mod manual între 1:1 (Full) și 1/128 din putere, deci pe un interval de 7 trepte de expunere, unele având o precizie de 1/3 treaptă între setări.

Astfel, obținem un nivel foarte exact și predictibil al luminii, indiferent de compoziția cadrului și luminozitatea subiectului principal.

Am realizat o serie de imagini la 1/250s, care este viteza de sincron a aparatului folosit. După cum vedeți, ambele flash-uri externe s-au achitat admirabil de sarcini, ceea ce ne-a oferit o lumină plăcută pe fața subiectului, chiar în condițiile în care soarele a ieșit si ne aflam într-o situație de contralumină dură.

Apoi, am dorit să testăm posibilitatea de folosire a sincronizării de mare viteză, deci la timpi de expunere mai scurți decât timpul de sincron. Dat fiind că aparatul folosit dispune de modul Auto FP, am putut alege în loc de 1/250s cu diafragma 8.0, un timp de expunere de 1/2000s cu diafragma 2.8.

 

 

Observăm că din punct de vedere al luminii existente expunerea este aceeași, am deschis diafragma cu 3 trepte pentru a compensa scurtarea timpului de expunere tot cu 3 trepte.

Deoarece soarele ne oferea oricum o lumină de contur foarte bună, am închis flash-ul „B” pur și simplu prin programarea emițătorului doar pentru grupa „A”.

Și aici sistemul Pixel King și-a făcut datoria, asigurând atât expunerea în mod TTL cât și sincronizarea la un timp de expunere de 1/2000s.

De ce am dori sincronizare de mare viteză ? Cel mai des, pentru a putea deschide diafragma, în ideea de a micșora profunzimea de câmp și a obține o separare mai bună a subiectului de fundal, cum se vede și în aceste două imagini.

 

 

Seria 2

Pentru al doilea set de imagini am decis să fotografiem complet la umbră și să folosim un flash pentru a scoate în evidență trăsăturile feței fără să obținem însă un efect artificial.

Din nou, am folosit întâi timpul de sincronizare al aparatului, și am obținut valorile 1/250s la diafragma 7.1 și 100 ISO.

Apoi, am deschis din nou diafragma la maxim și am putut expune cu 1/1250s folosind modul Auto FP. Se observă diferența în redarea fundalului între cele două imagini.

 

 

Lumina adițională a fost asigurată de un singur flash montat într-o umbrelă de reflexie, poziționat în dreapta fotografului, vedeți mai jos schema de lumină:

 

 

Umbrela a asigurat o lumină mult mai difuză față de un flash direct, astfel că efectul pe fața subiectului este foarte plăcut.

 

 

Seria 3

În dorința de a obține o imagine mai „altfel”, Ana a hotărât să modifice culoarea fundalului, lăsând fața subiectului iluminată în culori naturale.

 

 

Pentru aceasta, a aplicat pe flash un filtru de corecție orange, care se folosește în mod normal pentru acordarea luminii de flash cu cea emisă de becurile cu incandescență.

Apoi, a modificat setarea de balans de alb a aparatului pe „Incandescent” pentru a compensa lumina portocalie emisă de flash.

După cum știm, fotografierea în lumină de zi folosind balans de alb „Incandescent” va duce la obținerea unor imagini foarte „reci”, deci în tonuri de albastru, ceea ce Ana dorea de fapt pentru fundal.

Dat fiind că ne aflam la umbră, aportul luminii naturale pe fața subiectului a fost relativ redus, ceea ce a permis păstrarea efectului dorit.

 

 

Concluzie

Sistemul radio de comandă a flash-urilor Pixel King are o serie de avantaje importante atât pentru fotografii amatori cât și pentru profesioniști.

Alimentarea cu aceiași acumulatori AA pe care îi folosim în flash-uri este comodă și sigură, deoarece nu putem fi surprinși în teren fără acumulatori de rezervă.

Posibilitatea de a lucra în modul TTL este interesantă, cu toate că modul Manual este în general mai apreciat de profesioniști pentru constanța rezultatelor.

Nu în ultimul rând, sincronizarea de mare viteză va fi mult apreciată de fotografii care lucrează în exterior și doresc să folosească diafragme deschise în plin soare.

 

 

Pro:

– transmisie TTL
– 7 canale, 3 grupe
– acumulatori AA
– permite sincronizarea de mare viteză (Auto FP)
– patina de pe emițător este activă
– permite utilizarea cu flash-uri de studio

 

 

Contra:

– nu poate fi folosit pentru declanșarea la distanță a aparatului
– corecții ezitante în modul TTL
– aliniere imprecisă a lămpii integrate de asistență AF

 

 Sistem Pixel King pentru Nikon poate fi achizitionat de aici.

Alți fotografi au mai citit și:

24 Comments

  • Deoarece nu mi-a fost destul de clar raspunsul la intrebarea lui Bogdan "acest kit ar functiona cu meniul Commander Flash al aparatului Nikon, dar as prefera si opinia cuiva care a testat kitul in amanunt. " doresc sa completez prin a intreba daca as vrea sa folosesc modul commander ( se poate sau nu ?) si daca da :
    – TTL pentru blitul ca lumina de umplere
    – Manual pe un singur canal si grupa pentru alte 2 blituri slave gen Nissin Digital Speedlite Di622 Mark II, setate pe acelasi canal si grupa
    acest kit mi-ar oferi aceasta posibilitate ?

  • Mi-ati dat o veste foarte buna cu update-ul pentru Canon. In cazul in care se va intampla asta, cine poate face acest update in siguranta ?

    • Update-ul se face foarte simplu si fara riscuri, urmarind instructiunile de aici: http://www.pixelhk.com/pixelhk.com/down/Help.aspx

    • ajutama te rog cu update-ul pentru Canon …. instructiunile de aici nu mai sunt de gasit…nu ma descurc….

  • Buna tuturor,
    Sunt curios daca acest kit stie sa regleze independent pe canale (A,B,C) starile dorite (M sau TTL) si expunerile aditionala (+/- 0.3, 0.7, 1, etc.)
    Intreb pentru ca am gasit un review care spune ca acest kit ar functiona cu meniul Commander Flash al aparatului Nikon, dar as prefera si opinia cuiva care a testat kitul in amanunt.
    Numai bine,
    Bogdan

    • Salut Bogdan,
      Varianta pentru Nikon nu poate regla independent slave-urile, doar poate face o selectie TTL sau Manual. Ne punem speranta in viitorul firmware 🙂
      Numai bine.

      • Buna Cristi,
        Te rog sa ma ajuti (cu actualul firmware Pixel King) cu setarile pe camera Nikon (meniul e3), setarea celor 4 flash-uri (nu ma deranjeaza sa utilizez un singur grup atat timp cat as putea compensa prin setarea de pe fiecare flash) si setarea Pixel King TX si a celor 3 RX (la setarea Pixel King nu am avut probleme pentru ca este explicata in manual foarte bine precum si in expunerea dlui Grozescu).
        Nu reusesc sa obtin o expunere corecta pentru portret clasic, cu 2 flashuri din fata-lateral, unul pe TX (pe camera) si unul de sus din spate (aranjamentul evita iluminarea directa de catre surse a RX-urilor si a TX-ului). Ma intereseaza utilizarea TTL, nu M, pentru ca as dori acest aranjament si in biserica, utilizand 3 stative pentru flash-uri, cu subiectul in miscare previzibila, conform ritualului. Multumesc anticipat.

  • Salut,
    Folosesc un D3000 si declansez remote folosind Pixel King un SB-700 si pe aparat peste transmitator un SB-900, problema este ca AF de la SB-900 ma juta foarte mult in incaperile intunecate si in acest moment daca il folosesc peste transmitator ii este anulata aceasta functie. Aveti idee daca cu un posibil upgrade de firmware pe viitor v-a fi disponibila aceasta functie?

  • Daca este asa e grav! Am cumparat de trei seturi de pixel pentru canon si nu inteleg de ce la Nikon merge si canon nu!e CHIAR FRUSTRANT MAI ALES CA AMANDOUA COSTA LA FEL, nU CUMVA ESTE O SERIE DE LA cANON CU DEFECT? e ABERANT CA PENTRU O FIRMA SA AI POSIBILITATEA SA PUI FLASH CENTRAL SI PENTRU CEALALTA NU!!! nU MAI INTELEG NIMIC!

    • Salutare Paul,
      Nu este vorba de de nicio serie cu defect, ci doar de firmware-ul cu care este echipat setul de declansatoare. Asa cum cele pentru Nikon au iesit pe piata cu 6 luni dupa cele de Canon.
      Dupa discutia cu producatorul am fost asigurat ca transmiterea TTL-ului catre blitul montat pe patina transmiterului se va rezolva cu un update de firmware. Sa speram ca nu va dura prea mult pana apare 🙂
      O zi buna va doresc.

    • Să stiti că si varianta Canon are avantaje, datorită meniului de comandă din aparat (la unele modele de DSLR-uri).
      Acesta permite reglaje la distantă, pentru diversele grupe. Asa că fiecare cu avantajele proprii 🙂
      Nu uitati că vine curând de la Canon si sistemul propriu radio 🙂

  • Buna ziua,
    Sunteti siguri ca se poate monta un SB900 pe patina activa de pe transmitter? Eu, inainte sa cumpar de la F64 acest produs, m-am documentat destul de bine – pe internet cei drept – si peste tot se specifica faptul ca patina de pe transmitter nu poate fi folosita pentru montarea unui alt flash ci a fost conceputa pentru un dispozitiv de modificare a puterii flash-urilor "slave" direct de pe transmitter – dispozitiv ce urmeaza sa fie lansat de firma producatoare.
    Sincer, nu vreau sa incerc aceasta functionalitate folosind unul din flash-urile personale, insa sper sa aveti dreptate – simt lipsa unei lumini de umplere care sa vina direct de pe aparat!
    PS – nici in manual-ul de utilizare al produsului nu am vazut sa fie mentionata aceasta posibilitate, de montare a unui flash direct pe transmitter!
    Pentru articol, nota 10!

    • Ce spuneti dumneavoastră e valabil la Canon (adică patina încă e ornamentală).
      Probabil ati citit manualul pentru Canon, cel pentru Nikon e diferit (nu că ar fi prea explicit, dar există).
      La Nikon patina e activă (aveți si o imagine cu flash-ul în patină pe emitător).

      • Pentru domnii Radu Grozescu si Cristi Uba, va multumesc pentru raspunsuri – mi-ati dat o veste buna, diseara ma apuc de teste :))

        • Sa ai spor Mihai. Asteptam sa vedem rezultatele 🙂

    • Buna ziua,
      Fata de versiunea pentru Canon, cea de fata permite montarea unui blit pe patina transmiterului si in acelasi timp functionarea acestuia in TTL. Este probat si verificat.
      Va asteptam la magazin pentru proba 🙂

  • Foarte bun articolul, pacat ca sistemul pixel king nu este compatibil cu sistemul CLS si nu se pot controla bliturile remote independent.

    • Se pot controla independent numai pe varianta pentru Canon. Ca intotdeauna versiunile pentru Nikon ies pe piata mai tarziu, sau ajung sa faca acelasi lucru dupa cele de Canon din cauza sistemului de comunicare mult mai complex.
      Asteptam un update de firmware care sa ne ofere aceasta posibilitate 🙂

  • Felicitari pentru articol. Pentru fotografia de nunta si botez, in bisericile ortodoxe vechi, cu ferestre parcimonioase si lumina insuficienta, am avut rateuri ale sistemului wireless Nikon. Ce experienta aveti in fotografierea iTTL (CLS) a evenimentelor in biserici cu Pixel King de la Nikon (sau cu sistemul Canon, care este pe piata de mai multa vreme)?

    • Eu folosesc mult Nikon CLS în biserică si merge foarte bine, exceptie când e înghesuială (adică sta cineva chiar lângă mine, dar asta e rar).
      Este însă un mic amănunt de luat în seamă pentru cresterea semnificativă a ratei de reusită cu CLS în biserică.
      Nu am folosit Pixel King de Nikon în biserică (nici nu am asa ceva), si Canon cu atât mai putin 🙂

  • Rog o corectura mica:
    La Pro: va rog sa puneti 3 grupe, nu 7 grupe. Am gresit eu.

  • Felicitari.
    Bine scris.

    • Într-adevăr, domnul Octavian Nicola semneaza articole foarte bune în ultimul timp.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.