Test cu Sony a6000 – un vis frumos

Postat de: Alin Popescu Alin Popescu

Am visat frumos in ultima saptamana, zi de zi.

Se facea ca fix in ziua cand a fost anuntat noul Sony a6000, eu, prin nu stiu ce minune pusa la cale de baietii de la F64, am pus mana pe unul dintre putinele exemplare disponibile pe piata pentru teste si, mai mult, am putut sa plec cu el acasa, sau pe unde am vazut cu ochii.

Dupa cum stim, visele sunt ciudate si, de cele mai multe ori cand te trezesti, nu prea iti mai vine sa le crezi. Dar atunci cand le traiesti, totul este atat de real.

Atat de real, incat nu m-am putut abtine sa nu îl pozez.

Mirrorless Sony A6000 Mirrorless Sony A6000

Urmasul lui NEX 6 (si cel putin pana acum i se poate spune si urmasul lui NEX 7, pana nu visam iar frumos), SONY a6000 este cel mai frumos si reusit NEX de pana acum, dar care nu mai e NEX :).

Sony a renuntat complet la denumirea NEX pentru gama sa de produse mirrorless, trecand tot ce produce de acum inainte in gama Alpha (α).
Si tot ca un vis frumos, dar devenit realitate, a renuntat si la cel mai tampit sistem de meniuri si interfata cu utilizatorul, introducand in a6000 meniurile lui Sony A7 (despre care am scris aici), practica buna inceputa inca de cand a aparut Sony RX1 (despre care, ati ghicit, am scris aici).

Ce e nou la mirrorless-ul Sony A6000?

Upgrade-uri majore fata de aparatul foto mirrorless NEX 6 gasesti oriunde te-ai uita la noul SONY a6000, dar sunt cateva care iti atrag atentia imediat:

Senzorul de 24,3 Mpx EXMOR APS HD CMOS cuplat cu procesorul de imagine BIONZ X (imprumutat de la A7/A7r), combinatie ce ridica plaja de valori ISO pana la 25.600 (100-25.600)
Sistemul de focalizare Hybrid (Contrast Detect + Phase Detect) cu nu mai putin de 179 de puncte de focus de tip detectie de faza, sistem ce permite rafala de imagini de 11 cadre pe secunda cu focus continuu:
– NFC & WiFi pentru conectivitate marita
– corp realizat integral din magneziu
– patina blit MultiHotshoe – atat standard ISO cat si conectori electrici pentru alte accesorii (cum ar fi microfon extern)
– filmare 60p sau la framerate cinematografic de 24 fps, focalizare continua excelenta datorita sistemului de focus hibrid
Dar nimic din toate cele de mai sus nu ar avea sens daca doar ar fi instrumente de marketing, de promovare a aparatului. Asa ca in visul meu lung m-am pus pe testat tocmai aceste aspecte, sa vad daca sunt doar “vise, taica” sau chiar performante menite sa ridice a6000-ul pe cele mai inalte culmi.
Ce poate si ce nu poate SONY a6000:

O sa incep cu ce nu poate Sony A6000-ul:
Nu poate sa faca mancare (desi o poate fotografia linistit) si nu poate sa dezamageasca.

Mirrorless Sony A6000  SONY a6000 + Carl Zeiss 16-70 mm F4 + 2 flash-uri declansate wireless (cu ajutorul unui dispozitiv de acest tip, posibil datorita patinei standard ISO cu pin de sincronizare central)

Poate doar cu pretul sa incerce sa ne dezamageasca, dar la ce se vehiculeaza pe internet legat de acest aspect (in jur de 4.000 lei in versiunea kit), combinat cu performantele camerei, cu siguranta nu va dezamagi nici aici. De indata ce va fi disponibil in magazine, ii puteti verifica pretul de la noi aici.

Design si ergonomie SONY A6000

De indata ce pui mana pe aparatul foto mirrorless SONY a6000 iti inspira incredere, iti inspira calitate a materialelor si nu poti sa nu remarci liniile drepte, putin colturoase ce te duc cu gandul la un aparat clasic, in intregime din metal.

Cum noul “curent” in designul camerelor este stilul retro, a6000-ul se incadreaza cu brio in acesta, fiind o imbinare reusita dintre mai vechile NEX6 si 7 si noile A7/A7r. Inclin sa spun ca seamana mai mult cu A7-le, daca il “decapitam” de ridicatura EVF-ului, care la a6000 se regaseste in stanga aparatului, ca la NEX-urile anterioare.

Review Noul Mirrorless Sony A6000

sony a6000 Vs NEX-6sursa imagine www.imaging-resource.com

Legat de EVF as avea cateva remarci de facut. In primul rand i s-a redus rezolutia fata de mirrorless-ul NEX6 (1.44 mpx, respectiv 2.35 mpx), precum si dimensiunea fizica. Acest dezavantaj ins,a a fost compensat prin imbunatatirea calitatii ecranului folosit, un OLED Tru-Finder extrem de luminos si de realist in redarea culorilor si a detaliilor fine. Spuneam cand am testat A7-le ca este cu adevarat primul EVF pe care l-as folosi in locului unui vizor clasic de tip optic. Cel de pe a6000 este al doilea 🙂
A doua remarca ar fi cauciucul extrem de dur din jurul EVF-ului, un mare minus care reduce din placerea utilizarii acestuia. Practic, dupa cateva ore de plimbari si fotografiat cu a6000-ul, simteam ca am vanataie sub spranceana dreapta, locul unde cauciucul intra in contact cu pielea, ma durea.
Insa chiar si asa, am preferat EVF-ul in defavoarea LCD-ului de pe spatele aparatului foto, deoarece acesta are un coating cam lucios ce reflecta mult din mediul ambiant chiar si in lumina mai slaba, facand dificila cadrarea.
Nu insa si in cazul cand vrei sa fotografiezi de la “firul apei”, situatie in care ecranul LCD rabatabil este de ne-inlocuit.

Mirrorless Sony A6000

Carl Zeiss 16-70 F4 | 16 mm | F4 | 1/60s | ISO 3200 Multi Frame Noise Reduction

Tot legat de ergonomie si usurinta in utilizare, posesorii de aparate mirrorless-uri NEX6 si NEX7 se vor simti “ca acasa” in ceea ce priveste butoanele de pe spatele aparatului, Sony a6000 fiind parca o imbinare intre cele doua modele mai vechi. A mostenit selectorul de moduri de la NEX6, dar si una din rotitele de control din partea de sus de la NEX7.

Pe spate si in partea de sus avem doua butoane C1 si C2, perfect customizabile dupa nevoile utilizatorului, cam ca la A7. De asemenea, eu am utilizat extrem de mult butonul si meniul Fn. Cu ajutorul lui ai acces la o “lista” de functii ce iti permit accesul facil la extrem de multe setari ale aparatului, lista pe care o poti popula dupa dorinta.

Ca idee, aproape orice buton de pe corpul aparatului este customizabil, functiile lor de baza putand fi inlocuite dupa dorinta, lucru ce nu face decat sa sporeasca ergonomia utilizarii.

O problema personala legata de utilizarea aparatelor SONY de pana acum am avut-o cu dificultatea schimbarii dupa preferinte a punctului de focus (din cat mai putini pasi si butoane apasate), atunci cand esti in modul Flexible Spot.

La Sony a6000 am intalnit cu bucurie posibilitatea activarii acestuia prin apasarea butonului central inscris in rotita d-pad si mutarea lui cu ajutorul sagetilor sus-jos, stanga-dreapta, ba chiar si mai rapid, invartind cele doua rotite de pe a6000, precum mai jos.

 

Calitatea imaginii la Sony a6000

Am fotografiat cu Sony a6000 in situatii cat mai diferite: la rasarit, la apus, in interior dar si afara, la diferite valori ISO si cu diferite obiective.

SONY G 18-105 F4 | 63 mm | F4.5 | 1/1000 s | ISO 100SONY G 18-105 F4 | 63 mm | F4.5 | 1/1000 s | ISO 100

Calitatea imaginii nu este ceva masurabil, dar per total sunt impresionat de performantele lui a6000 in ceea ce priveste imaginile obtinute. Tinand cont ca nu a fost un model final, deci inca mai au loc ajustari si optimizari in relatia aparat obiective, inclin sa cred ca minusurile observate la acest capitol se vor remedia pe parcurs.

Mirrorless Sony A6000 SONY G 18-105 F4 | 18 mm | F9 | 1/100 s | ISO 100

Nu ma intelegeti gresit, nu e vorba strict de aparat, ci asa cum am mentionat, e vorba de relatia aparat-obiective.

Din tot ce am fotografiat, culmea, cele mai bune rezultate le-am obtinut nu cu Carl Zeiss-ul 16-70 F4, sau cu Sony-ul G 18-105 F4, ci cu micutul obiectiv foto de kit 16-50 mm f3.5-5.6. Asta m-a facut sa cred ca modelul avut de mine era optimizat strict pe obiectivul de kit, scotand practic “untul” din el. Este greu de crezut ca un obiectiv de kit e mai performant optic decat un Zeiss, fie el si zoom.

Desi nu-mi sta in fire atunci cand testez un aparat, am facut cateva teste comparative intre cele 3 obiective, la diferite focale si diafragme, cu cropuri 100% din 3 zone diferite (centru, stanga si dreapta). Aparatul a fost pe trepied si stabilizarea oprita.

16mm

 

35mm