Am visat frumos in ultima saptamana, zi de zi.

Se facea ca fix in ziua cand a fost anuntat noul Sony a6000, eu, prin nu stiu ce minune pusa la cale de baietii de la F64, am pus mana pe unul dintre putinele exemplare disponibile pe piata pentru teste si, mai mult, am putut sa plec cu el acasa, sau pe unde am vazut cu ochii.

Dupa cum stim, visele sunt ciudate si, de cele mai multe ori cand te trezesti, nu prea iti mai vine sa le crezi. Dar atunci cand le traiesti, totul este atat de real.

Atat de real, incat nu m-am putut abtine sa nu îl pozez.

Mirrorless Sony A6000 Mirrorless Sony A6000

Urmasul lui NEX 6 (si cel putin pana acum i se poate spune si urmasul lui NEX 7, pana nu visam iar frumos), SONY a6000 este cel mai frumos si reusit NEX de pana acum, dar care nu mai e NEX :).

Sony a renuntat complet la denumirea NEX pentru gama sa de produse mirrorless, trecand tot ce produce de acum inainte in gama Alpha (α).
Si tot ca un vis frumos, dar devenit realitate, a renuntat si la cel mai tampit sistem de meniuri si interfata cu utilizatorul, introducand in a6000 meniurile lui Sony A7 (despre care am scris aici), practica buna inceputa inca de cand a aparut Sony RX1 (despre care, ati ghicit, am scris aici).

Ce e nou la mirrorless-ul Sony A6000?

Upgrade-uri majore fata de aparatul foto mirrorless NEX 6 gasesti oriunde te-ai uita la noul SONY a6000, dar sunt cateva care iti atrag atentia imediat:

Senzorul de 24,3 Mpx EXMOR APS HD CMOS cuplat cu procesorul de imagine BIONZ X (imprumutat de la A7/A7r), combinatie ce ridica plaja de valori ISO pana la 25.600 (100-25.600)
Sistemul de focalizare Hybrid (Contrast Detect + Phase Detect) cu nu mai putin de 179 de puncte de focus de tip detectie de faza, sistem ce permite rafala de imagini de 11 cadre pe secunda cu focus continuu:
– NFC & WiFi pentru conectivitate marita
– corp realizat integral din magneziu
– patina blit MultiHotshoe – atat standard ISO cat si conectori electrici pentru alte accesorii (cum ar fi microfon extern)
– filmare 60p sau la framerate cinematografic de 24 fps, focalizare continua excelenta datorita sistemului de focus hibrid
Dar nimic din toate cele de mai sus nu ar avea sens daca doar ar fi instrumente de marketing, de promovare a aparatului. Asa ca in visul meu lung m-am pus pe testat tocmai aceste aspecte, sa vad daca sunt doar “vise, taica” sau chiar performante menite sa ridice a6000-ul pe cele mai inalte culmi.
Ce poate si ce nu poate SONY a6000:

O sa incep cu ce nu poate Sony A6000-ul:
Nu poate sa faca mancare (desi o poate fotografia linistit) si nu poate sa dezamageasca.

Mirrorless Sony A6000  SONY a6000 + Carl Zeiss 16-70 mm F4 + 2 flash-uri declansate wireless (cu ajutorul unui dispozitiv de acest tip, posibil datorita patinei standard ISO cu pin de sincronizare central)

Poate doar cu pretul sa incerce sa ne dezamageasca, dar la ce se vehiculeaza pe internet legat de acest aspect (in jur de 4.000 lei in versiunea kit), combinat cu performantele camerei, cu siguranta nu va dezamagi nici aici. De indata ce va fi disponibil in magazine, ii puteti verifica pretul de la noi aici.

Design si ergonomie SONY A6000

De indata ce pui mana pe aparatul foto mirrorless SONY a6000 iti inspira incredere, iti inspira calitate a materialelor si nu poti sa nu remarci liniile drepte, putin colturoase ce te duc cu gandul la un aparat clasic, in intregime din metal.

Cum noul “curent” in designul camerelor este stilul retro, a6000-ul se incadreaza cu brio in acesta, fiind o imbinare reusita dintre mai vechile NEX6 si 7 si noile A7/A7r. Inclin sa spun ca seamana mai mult cu A7-le, daca il “decapitam” de ridicatura EVF-ului, care la a6000 se regaseste in stanga aparatului, ca la NEX-urile anterioare.

Review Noul Mirrorless Sony A6000

sony a6000 Vs NEX-6sursa imagine www.imaging-resource.com

Legat de EVF as avea cateva remarci de facut. In primul rand i s-a redus rezolutia fata de mirrorless-ul NEX6 (1.44 mpx, respectiv 2.35 mpx), precum si dimensiunea fizica. Acest dezavantaj ins,a a fost compensat prin imbunatatirea calitatii ecranului folosit, un OLED Tru-Finder extrem de luminos si de realist in redarea culorilor si a detaliilor fine. Spuneam cand am testat A7-le ca este cu adevarat primul EVF pe care l-as folosi in locului unui vizor clasic de tip optic. Cel de pe a6000 este al doilea 🙂
A doua remarca ar fi cauciucul extrem de dur din jurul EVF-ului, un mare minus care reduce din placerea utilizarii acestuia. Practic, dupa cateva ore de plimbari si fotografiat cu a6000-ul, simteam ca am vanataie sub spranceana dreapta, locul unde cauciucul intra in contact cu pielea, ma durea.
Insa chiar si asa, am preferat EVF-ul in defavoarea LCD-ului de pe spatele aparatului foto, deoarece acesta are un coating cam lucios ce reflecta mult din mediul ambiant chiar si in lumina mai slaba, facand dificila cadrarea.
Nu insa si in cazul cand vrei sa fotografiezi de la “firul apei”, situatie in care ecranul LCD rabatabil este de ne-inlocuit.

Mirrorless Sony A6000

Carl Zeiss 16-70 F4 | 16 mm | F4 | 1/60s | ISO 3200 Multi Frame Noise Reduction

Tot legat de ergonomie si usurinta in utilizare, posesorii de aparate mirrorless-uri NEX6 si NEX7 se vor simti “ca acasa” in ceea ce priveste butoanele de pe spatele aparatului, Sony a6000 fiind parca o imbinare intre cele doua modele mai vechi. A mostenit selectorul de moduri de la NEX6, dar si una din rotitele de control din partea de sus de la NEX7.

Pe spate si in partea de sus avem doua butoane C1 si C2, perfect customizabile dupa nevoile utilizatorului, cam ca la A7. De asemenea, eu am utilizat extrem de mult butonul si meniul Fn. Cu ajutorul lui ai acces la o “lista” de functii ce iti permit accesul facil la extrem de multe setari ale aparatului, lista pe care o poti popula dupa dorinta.

Ca idee, aproape orice buton de pe corpul aparatului este customizabil, functiile lor de baza putand fi inlocuite dupa dorinta, lucru ce nu face decat sa sporeasca ergonomia utilizarii.

O problema personala legata de utilizarea aparatelor SONY de pana acum am avut-o cu dificultatea schimbarii dupa preferinte a punctului de focus (din cat mai putini pasi si butoane apasate), atunci cand esti in modul Flexible Spot.

La Sony a6000 am intalnit cu bucurie posibilitatea activarii acestuia prin apasarea butonului central inscris in rotita d-pad si mutarea lui cu ajutorul sagetilor sus-jos, stanga-dreapta, ba chiar si mai rapid, invartind cele doua rotite de pe a6000, precum mai jos.

 

Calitatea imaginii la Sony a6000

Am fotografiat cu Sony a6000 in situatii cat mai diferite: la rasarit, la apus, in interior dar si afara, la diferite valori ISO si cu diferite obiective.

SONY G 18-105 F4 | 63 mm | F4.5 | 1/1000 s | ISO 100SONY G 18-105 F4 | 63 mm | F4.5 | 1/1000 s | ISO 100

Calitatea imaginii nu este ceva masurabil, dar per total sunt impresionat de performantele lui a6000 in ceea ce priveste imaginile obtinute. Tinand cont ca nu a fost un model final, deci inca mai au loc ajustari si optimizari in relatia aparat obiective, inclin sa cred ca minusurile observate la acest capitol se vor remedia pe parcurs.

Mirrorless Sony A6000 SONY G 18-105 F4 | 18 mm | F9 | 1/100 s | ISO 100

Nu ma intelegeti gresit, nu e vorba strict de aparat, ci asa cum am mentionat, e vorba de relatia aparat-obiective.

Din tot ce am fotografiat, culmea, cele mai bune rezultate le-am obtinut nu cu Carl Zeiss-ul 16-70 F4, sau cu Sony-ul G 18-105 F4, ci cu micutul obiectiv foto de kit 16-50 mm f3.5-5.6. Asta m-a facut sa cred ca modelul avut de mine era optimizat strict pe obiectivul de kit, scotand practic “untul” din el. Este greu de crezut ca un obiectiv de kit e mai performant optic decat un Zeiss, fie el si zoom.

Desi nu-mi sta in fire atunci cand testez un aparat, am facut cateva teste comparative intre cele 3 obiective, la diferite focale si diafragme, cu cropuri 100% din 3 zone diferite (centru, stanga si dreapta). Aparatul a fost pe trepied si stabilizarea oprita.

16mm

 

35mm

50mm

Nu trag nici o concluzie din punctul de vedere al calitatii imaginii pana cand nu voi testa acelasi trio pe un Sony a6000 final, optimizat pe toate obiectivele foto.

Dar ca si avantaje/dezavantaje pot trage totusi niste concluzii:

Kit-ul Sony 16-50 f 3.5-5.6

(+)

  • extrem de mic si portabil oferind aspectul cel mai retro montat pe a6000
  • impresionant dpdv al calitatii imaginii incepand de la f5.6 cam pe toata plaja focala
  • ultra-rapid in focalizarea continua cu ajutorul PDAF (phase detect auto-focus)
  • excelent optimizat pe a6000-ul din dotare, fara aberatii cromatice sau flare suparator indiferent de conditii
  • power-zoom-ul extrem de silentios, perfect la filmari
  • pretul

(-)

  • diafragma variabila, destul de intunecos la 50 mm (f5.6)
  • nu vine in aceeasi nuanta de gri ca aparatul (posibil tot din cauza de „sample”)
  • diametru mic filtre si acces greoi la filet

Galerie foto:

 Carl Zeiss 16-70 mm f4

(+)

  • se aseaza perfect in mana si pe a6000
  • zoom clasic, nu by-wire, ceea ce face posibila zoom-area in timpul expunerii/in rafala etc, imposibil de realizat cu obiectivele power-zoom
  • ultra-rapid in focalizarea continua cu ajutorul PDAF (phase detect auto-focus)
  • calitatea constructiei
  • filtre de dimensiuni normale (diametrul ø55)
  • diafragma 4 pe toata plaja

(-)

  • pretul care poate ajunge cat cel al aparatului
  • soft la capetele extreme ale zoom-ului si wide open (16mm f4 si 70mm f4) – dar e posibil sa fie doar din cauza ca aparatul a6000 este un pre-production neoptimizat inca

Galerie foto:

SONY G 18-105 mm f4

(+)

  • deci plaja focala extinsa
  • power-zoom excelent pentru filmare
  • ultra-rapid in focalizarea continua cu ajutorul PDAF (phase detect auto-focus)
  • filtre de dimensiuni normale (diametrul ø72)
  • diafragma 4 pe toata plaja
  • pretul

(-)

  • imagini destul de soft pe toata plaja si la toate diafragmele – dar e posibil sa fie doar din cauza ca aparatul foto Sony a6000 este un pre-production neoptimizat inca
  • asta e mai greu de explicat – focala nu corespunde celorlalte obiective, adica scena este mai cropuita la aceeasi focala. Ex. la 35 mm (focala comuna pe toate cele 3 obiective testate) imaginea obtinuta cu acest obiectiv e ceva mai zoom-ata (ca si cum ar fi la 40 mm)
  • prea mare pentru a6000, cumva nu se mai justifica portabilitatea sistemului mirrorless cu un astfel de obiectiv
    pe Contrast Detect vaneaza cel mai mult focusul in lumina slaba (probabil datorita constructiei si dificultatii mutarii atator elemente optice in interior)

Lasand la o parte calitatea imprimata imaginii de catre obiectiv, mai trebuie tinut cont si de performantele senzorului si procesorului de imagine. In lumina slaba, la ISO mare, ambele au un cuvant de spus. Personal gasesc imaginile din SONY a6000 utilizabile pana la valori ISO 8000, si cu putina atentie si procesare (expunere corecta, DRO oprit) chiar pana la 12.800.

Pentru ca nu putea lipsi un test de ISO, va prezint mai jos acelasi cadru fotografiat la valori diferite ISO.

Ca de atatea ori pana acum, de cand a fost introdusa tehnologia, nu pot sa nu remarc performantele functiei MFNR (multi frame noise reduction). Functioneaza mai bine ca orice alta tehnologie de reducere a zgomotului si nu se face cu pierdere de detalii fine, cum se intampla atunci cand aparatul aplica din procesarea interna functii de noise reduction.

Inclusiv scenele sau modul auto au implementata functia de multi frame noise reduction si de cate ori aparatul detecteaza ca e vorba de conditii de iluminare redusa, o foloseste, rezultatele fiind incredibile pentru fotografiatul din mana in asemenea conditii de iluminare.

Test cu Sony A6000

Carl Zeiss 16-70 F4 | 22 mm | F18 | 1/8 s | ISO 3200 MFNR

Test cu Sony A6000

Carl Zeiss 16-70 F4 | 16 mm | F6 | 1/60 s | ISO 3200 MFNR | Scena Handheld Twilight

Ca tot a venit vorba de functii proprietare, se pare ca in a6000 SONY a imbunatatit algoritmul functiei Auto Portrait Framing, pentru ca recomanda crop-uri mult mai bune decat inainte.

Test cu Sony A6000

Si ca sa pot trece linistit la pasul urmator, cel care nu mi-a dat pace tot visul pana cand nu am incercat (mă refer la performantele lui Sony a6000 in ceea ce priveste focusul), nu pot sa nu mentionez efectele (13 la numar) ce pot fi aplicate imaginilor realizate. Pentru comparatie am fotografiat aproximativ acelasi cadru folosind diferite efecte (picture effects). Posibilitatile de exprimare artistica sunt nenumarate.

Focus pocus

Momentul mult asteptat. Era sa mă trezesc din vis, parandu-mi-se tot ce se intampla “prea de tot” chiar si pentru un vis.
Cum adica 11 cadre pe secunda cu focus continuu intre cadre?! Cu asa ceva abia ca se mandresc dSLR-urile de top.
Conform cu ce spunea SONY la lansarea camerei.

Shoot in 0.06 seconds: the world’s fastest autofocus

…inseamna sa am in mana ceva ultra rapid. 179 de puncte de detectie de faza din cate stiu eu nu are nimeni. Acestea acopera aproximativ 92% din suprafata senzorului si se ocupa in mod special cu urmarirea subiectelor in miscare, precum si cu focalizarea precisa in conditii de iluminare slaba.mirrorless Sony A6000

Iti joaca ochii in cap cand le vezi cum sar de colo colo voioase, urmarind copii zburdalnici sau catei fara stare. Am bagat camera telefonului in viewfinder pentru a va oferi o idee despre cum se simte in realitate a6000-ul.

Ce nu am inteles este de ce SONY nu imi da de ales cand vreau sa folosesc contrast detect sau cand vreau phase detect. Mai precis: acele mici punctulete verzi ce reprezinta punctele de detectie de faza le vezi jucand pe ecran (deci practic le vezi folosite de aparat) doar cand treci pe modul de focalizare AF-C (autofocus continuu) si pe zona Wide (adica atunci cand camera alege singura subiectul de focalizat).

Nu se comporta rau, de cele mai multe ori se prinde ce subiect dorim sa urmarim, mai ales daca este vorba de o persoana cand functia face detection intra imediat in “joc”, dar as fi preferat sa pot alege personal acel punct care mă intereseaza, si de acolo sa inceapa urmarirea.

Noroc insa ca exista si functia “Lock-on AF” cu ajutorul careia ii poti furniza aparatului informatii clare despre subiectul ce trebuie urmarit. Combinata cu cele 179 de puncte de detectie de faza si cu cele 11 cadre pe secunda in rafala, toate acestea fac din noul SONY a6000 o mini-mitraliera cu o precizie incredibila a cadrelor in focus. Pot spune cu mana pe inima ca este cel mai rapid si precis sistem de focalizare vazut de mine  pana acum pe un aparat Mirrorless, ba chiar si mai bun ca al multor dSLR-uri.

Dovada o reprezinta clipul de mai jos, realizat doar din fotgrafii, trase in rafala.

Si pentru ca nu se putea opri aici visul minunat legat de sistemul de focalizare, SONY a6000 vine si cu functii excelente in ajutorul celor ce prefera obiective vechi, manual focus, sau cu monturi diferite de cele suportate de SONY, puse pe aparat prin intermediul adaptoarelor deja existente pe piata. Astfel ca functia de Focus Peaking (indicarea zonei maxime de contrast – deci de clar, cu ajutorul unor mici “puricei” colorati) sau Zebra atat de utila celor ce filmeaza sunt ciresele de pe tortul a6000.

 mirrorless Sony A6000Test cu mirrorless Sony A6000

 SONY a6000 cu obiectivul foto Canon 50 f1.4 montat cu ajutorul adaptorului dedicat, langa SONY F3 ce poarta mandru Carl Zeiss-ul 16-70

Si dovada ca se pot face fotografii minunate inclusiv cu obiective foto mai vechi de 50 de ani

Test cu mirrorless Sony A6000

Ionut, cel caruia ii multumesc pentru ca mi-a pus la dispozitie adaptorul si obiectivul sau pentru teste

Filmul visului

Pentru ca am avut buna inspiratie sa documentez atat foto, cat si video visul, va pot arata si pe scurt aventura mea cu a6000-ul. Full HD 25 fps.

Test cu mirrorless Sony A6000Test cu mirrorless Sony A6000Test cu mirrorless Sony A6000Test cu mirrorless Sony A6000

Nimic in plus de spus, decat ca stabilizarea din fiecare obiectiv si-a facut treaba minunat si in plus zoom-ul electric de pe obiectivul de kit si de pe 18-105 mm sunt de un real ajutor cand vine vorba de filmare. Ba mint, foarte important de mentionat: Auto Slow Shutter – aparatul se prinde cand e nevoie de un shutter puturos, astfel ca imaginile cu darele de masini au fost posibile. Altfel, ar fi urcat ISO (pana la 12.800 cat e permis pe video) si ar fi iesit totul clar.

Cum dai share unui vis?

Simplu: fie scrii pe blog ca mine un articol lung care iti ia ore bune, fie apelezi la functiile WiFi si NFC si nu pierzi timp. Am vorbit de multe ori despre ele si nu are rost sa mai explic avantajele acestora. Vi le arat intr-un mic clip. Se spune ca visam alb-negru si fara sunet. Ba din contra, in visul asta imi veti auzi si vocea :)

Ce-mi mai amintesc

Partile frumoase

  • cel mai rapid si precis sistem de focalizare dintr-un sistem mirrorless (si nu numai)
  • dinamica excelenta a senzorului de 24 mpx
  • designul excelent si aspectul retro
  • rafala de 11 cadre pe secunda cu focus continuu
  • posibilitatile de customizare preferentiala
  • excelenta functie Multi-frame Noise-reduction
  • bateria care m-a tinut mai mult decat specificatiile producatorului
  • EVF-ul care desi are rezolutie mai mica decat la NEX6, ofera detalii incredibile.
  • se trezeste mult mai repede din Stand-by decat orice alt SONY de pana acum (o problema care a bantuit generatii de aparate)
  • meniul excelent organizat (in comparatie cu hieroglifele NEX-urilor de dinainte)

Partile mai putin frumoase

  • ecranul LCD prea reflexiv, greu de vizualizat in exterior
  • lipsa touchscreen-ului
  • cauciucul din jurul EVF-ului extrem de dur, devine deranjant dupa un timp lung de utilizare
  • senzorul de proximitate prea sensibil face ca aparatul sa treca prea repede imaginea in viewfinder, facand dificila fotografierea de la sold
  • imposibilitatea folosirii punctelor phase detect in modul AF-Single

De cosmar

Orice vis frumos, se stie, se termina intr-un cosmar. Cosmarul meu a fost momentul cand a trebuit sa inapoiez aparatul :(

Atunci m-am trezit din somn, si de atunci aventura traita cu a6000-ul inca nu-mi da pace. Si mă vad visand la el, cu ochii deschisi.

Test cu mirrorless Sony A6000


Produse

Sony CZ 16-70mm f/4 OSS

Sony CZ 16-70mm f/4 OSS

in stoc
49570lei

Obiectiv Carl Zeiss recomandat pentru uzul de zi cu zi, distanta sa focala de 16-70mm acoperind o plaja larga de situatii, de la peisaje si portrete, pana la instantanee sau fotografie documentara.Con....

Vezi detalii
Sony SELP 18-105mm F4 G OSS E-Mount

Sony SELP 18-105mm F4 G OSS E-Mount

in stoc
28750lei

Sony SELP 18-105mm F4 G OSS este un obiectiv destinat aparatelor foto Sony cu montura E si senzor APS-C. Obiectivul ofera o versatilitate extraordinara, fiind potrivit pentru o serie variata de conte....

Vezi detalii