(c) Daniel Mîrlea

Review Tamron 28-75mm, de Daniel Mîrlea

Anul trecut, am fost pentru prima oară în nordul Italiei, mai exact în Munții Dolomiți, de care am rămas atât de impresionat, încât mi-am promis că o să revin cât mai rapid să îi vizitez. Așadar, la jumătatea lunii iulie a acestui an, am plecat, iarăși, în explorarea acestora, iar alături de mine, de această dată, am avut un prieten de nădejde, obiectivul Tamron 28-75mm f/2.8 RXD III dedicat aparatelor mirrorless Sony. Pe această cale mulțumesc celor de la F64 pentru amabilitatea de a-mi împrumuta acest obiectiv pe durata turei mele.

Tamron 28-75mm
(c) Daniel Mîrlea

Așa cum ne-au obișnuit până acum cei de la Tamron, și acest obiectiv este construit foarte bine și are toate elementele specifice ale acestei companii. Din câte am observat, a fost unul dintre cele mai așteptate obiective pentru posesorii de mirrorless Sony, calitatea optică împreună cu volumul redus al acestuia, precum și prețul fac ca acest obiectiv să fie tare râvnit. Obiectivul a fost conceput pentru o varietate de întrebuințări, ca de exemplu, fotografia de peisaj sau portret. În cele aproape două săptămâni petrecute cu el, pot spune că am fost foarte mulțumit, cu toate că are și câteva minusuri, dar nimic foarte important încât să mă facă să nu îl achitiționez.

Așadar, în rândurile care urmează, vei citi câteva informații cât mai obiective și, sper eu, ca ceea ce o să zic o să vă ajute în luarea unei decizii (mai ales că sunt mulți dintre voi care m-au întrebat cu privire la interacțiunea mea cu el).

Specificații cheie Tamron 28-75mm f/2.8 RXD III:

  • Montură: Sony E; 
  • Compatibil Full Frame: Da; 
  • Distanta focala: 28-75mm; 
  • Plaja diafragme: f/2.8 max; 
  • Tip focalizare: Autofocus; 
  • Distanta minima de focus: 19.05cm; 
  • Stabilizare imagine: Nu; 
  • Greutate: 550g.

Construcție

Construcția obiectivului are identitatea Tamron, dar, totuși, este puțin diferită față de ceea ce au lansat ei până acum, aceasta având un design orientat către mirrorless care aderă la noul concept numit “Human Touch”. Body-ul este etanșat în mai multe zone, iar datorită acestui lucru, obiectivul previne infiltrarea, atât a umidității, cât și a prafului. Inelul de zoom merge foarte fin, însă trebuie să pui mai multă forță la folosirea acestuia; chiar a fost una dintre primele constatări atunci când am pus mâna pe el, deși foarte mulți preferă un obiectiv în care inelul de zoom acționează foarte, foarte ușor, eu prefer să fie unul mai solid, iar zoom-ul să nu se modifice la cea mai mică atingere.

Calitatea materialului din care este realizat este bună, dar nu cea mai bună, aici având două obiective în minte cu care să îl compar. Unul dintre ele fiind obiectivul de kit Sony SEL 28-70mm f/3.5-5.6 OSS, care din punct de vedere al construcției și al materialului, Tamron-ul este mult peste el, inelele de zoom/focus sunt mult mai bine realizate, mai fluide, iar materialul de construcție pare mult mai sigur și mai rezistent. La ambele obiective, parasolarul mi se pare destul de fragil și îți lasă impresia că se poate zgâria foarte ușor, nu că asta ar fi un impediment din punct de vedere fotografic. Al doilea obiectiv este Sony Vario-Tessar T* 24-70mm f/4, aici lucrurile stau invers, oricât de bine și-au construit cei de la Tamron obiectivul, nu se ridică la standardul acestuia. Inelele de zoom par un plastic mai premium, pe când la Sony sunt din magneziu și ai o senzație mult mai plăcută în timp utilizării, corpul mergând în aceeași idee. Dacă la Tamron aveam impresia că este făcut din plastic premium, la Sony magneziul face diferența, îți dă impresia de metal și că este un obiectiv mai rezistent.

Printre marile avantaje ale acestui obiectiv, pot spune că dimensiunea și greutatea sunt cele mai importante. Cum spuneam și mai sus, acest obiectiv are un design orientat către mirrorless, el a fost conceput în ideea de a fi cât mai potrivit pe un body mirrorless fără să îi crească volumul. De aici a apărut și plaja focală de 28-75mm, cei de la Tamron au sacrificat cei 4mm pentru a nu crește volumul acestui obiectiv. Dat fiind faptul că diafragma maximă este f/2.8 și pe toată plaja focală rămâne constantă, consider că greutatea de 550 grame este una foarte bună. Conceptul acestui design orientat către mirrorless este de a îl face cât mai mobil și compact pentru camerele mirrorless full-frame, indiferent de situația în care este folosit, de la fotografii ocazionale până la fotografiere de peisaje dinamice sau portrete. Pe lângă greutate, acesta este și foarte compact, el având doar 73mm x 117.8mm, aici îmi aduce aminte de obiectivul anterior, se apropie foarte mult de mărimea obiectivului Sony 24-70mm f/4. Un alt avantaj este că ambele au același diametru 67mm pentru filtru, iar asta mă ajută să folosesc filtrele pe care le aveam deja cumpărate fără să mai am nevoie de vreun inel adaptor.

Un dezavantaj, pot spune că este lipsa butonului MF/AF și, nu în ultimul rând, aranjarea inelelor de focus/zoom. Dacă la Sony 24-70mm f/4 inelul de zoom era primul și cel de focus al doilea, acum este exact invers. Durează puțin până te obișnuiești cu această schimbare, cel mai complicat a fost atunci când am folosit aparatul pe trepied și cu focus manual, aproape la fiecare schimbare a poziției camerei reușeam să ating involuntar inelul de focus.

Optică și tehnologii

Din punct de vedere optic, chiar nu am ce să îi reproșez, cei de la Tamron au făcut o treabă splendidă. Acest obiect este conceput pentru a scoate în avantaj calitățile optice ale celor mai noi camere full-frame mirrorless. Este format din 15 elemente în 12 grupuri, incluzând un element XLD (eXtra Low Dispersion), LD (Low Dispersion), GM (Glass Molded Aspherical) și două elemente hibride ce corectează aberațiile cromatice. Datorită straturilor BBAR (Broad-Band Anti-Reflection), poți să fotografiezi în orice condiție pe întreaga plajă focală fără să apară reflexii. Am observat că are un nou motor de AF numit RXD, ce ar fi foarte silențios când este vorba de filmare, personal nu l-am testat pe filmare, dar pot spune că cel puțin pe fotografiere mi s-a părut puțin mai zgomotos decât Sony 24-70mm f/4 și în același timp parcă are o vibrație mai puternică.

Din punct de vedere al focusului, acesta a funcționat ireproșabil, nu am avut situații în care să nu fi focalizat corect sau să fi avut ceva erori. În mai multe review-uri am observat că mai multe persoane s-au plâns de focus și că ar avea ceva eroare, cei de la Tamron au scos un update care ar fi rezolvat această problemă. Nu știu dacă acest model avea deja update-ul făcut sau nu, dar personal nu am avut nici o problemă.

În toată această perioadă în care l-am folosit, m-am minunat de fiecare dată de calitățile optice ale acestuia, consider că este peste obiectivele amintite mai sus ce le-am folosit în trecut. Precizez că vignetarea este destul de puternică, dar se poate corecta foarte ușor din Adobe Lightroom/Photoshop sau altă aplicație de procesare a fotografiilor. Este compatibil cu majoritatea funcțiilor ce le are aparatul: Eye AF, DMF, corecții de lentilă direct din cameră.

Un aspect negativ dacă se poate spune asta, este faptul că la fiecare focalizare îți apare pentru o fracțiune de secundă în vizor o vignetare destul de puternică și apoi dispare. Pun acest lucru pe seama softului și cred că se va rezolva cu un update viitor, iar la acest capitol mi se pare foarte interesant faptul că poți face update-ul la obiectiv direct prin camera Sony.

Am vorbit mai sus de faptul că cei de la Tamron au făcut un compromis și au redus plaja focală la 28mm, ei bine în multe cazuri nu prea simți nevoia de acei 4mm în plus. În schimb sticla este sharp din colț în colț, iar distorsionarea nu iese deloc în evidență, aceasta corectându-se destul de ușor în aplicațiile de procesare.

Aspecte pro Tamron 28-75mm f/2.8 RXD III:

  • calitate optică foarte bună; 
  • preț foarte mic ; 
  • compact și ușor pentru o lentilă cu diagrama de f2.8; 
  • diafragmă deschisă; 
  • inelele de zoom/focus sunt foarte fine. 

Aspecte contra Tamron 28-75mm f/2.8 RXD III:

  • lipsa butonului MF/AF; 
  • poziționarea inelului de zoom respectiv focus; 
  • calitatea materialului se putea mai bună. 

Concluzie Tamron 28-75mm f/2.8 RXD III

La un preț de 3359.99 lei, consider că această lentilă nu are un rival, calitatea optică este una mult peste ceea ce găsești în gama aceasta de preț, iar greutatea lentilei este una ideală. Deși materialele folosite nu sunt cele mai premium, iar aranjarea inelelor de focus/zoom te zăpăcesc puțin până te obișnuiești, îl consider unul dintre cele mai interesante obiective lansate în ultima vreme pentru montura Sony E. Pe mine m-a convins și în cel mai scurt timp se va regăsi în rucsacul meu foto.  

Articol și fotografii de Daniel Mîrlea.

Alți fotografi au mai citit și:

1 Comment

  • Da ,produs bun dar f64 are + 500 lei fata de pretul declarat mai sus

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.