Carl Zeiss Touit 2.8/12 si 1.8/32 – Un nou inceput

La trei ani de la aparitia primelor aparate foto mirrorless cu senzori APS-C, Carl Zeiss aduce pe piata prima gama de obiective dedicata monturilor Sony E si Fuji X din catalogul sau. Seria Carl Zeiss Touit deschide astfel un drum si o perspectiva noua. Lumea se schimba, noile generatii de fotografi vin din urma si adopta sisteme si concepte tehnologie actuale. Odata cu ei, compania germana trebuie sa se adapteze si sa raspunda cerintelor “noului val”. Asa a aparut conceptul Touit: primele obiective Carl Zeiss cu autofocus, dedicate sistemului mirrorless APS-C.

zeiss-28-12-3

Ce inseamna Touit?

Noua gama de obiective Carl Zeiss este si prima care poarta o denumire noua, care va fi atribuita de acum inainte tuturor obiectivelor pentru sistemul mirrorless APS-C. Denumirea “Touit” provine din Latina si reprezinta o specie de… papagali. Se intalnesc in America de Sud si in Caraibe pana la altitudini de 6.000m, au penajul colorat in verde, sunt mici si foarte agili. Carl Zeiss a ales aceasta denumire deoarece aceste pasari au o vedere foarte buna si pot privi lumea din locuri greu accesibile, cu perspective noi si neobisnuite.

Sa facem prezentarile:

Zeiss Touit 1.8/32

Un obiectiv compact si robust, ce are la baza conceptul optic consacrat Planar, dar adaptat cerintelor si exigentelor aparatelor foto digitale actuale, Carl Zeiss Touit 1.8/32 are o formula optica formata din 8 elemente dispuse in 5 grupuri, ce include doua elemente asferice. Conceptul Zeiss Planar a fost adaptat prin adaugarea unor elemente optice suplimentare, necesare pentru corectarea si reducerea aberatiilor cromatice si a distorsiunilor, pentru a oferi o calitate optica de exceptie, adaptata la cerintele captorilor actuali.

sectiune-zeiss-18-32

Focalizarea se realizeaza prin ajustarea distantei dintre elementele optice din interior, fara rotirea lentilei frontale sau extinderea obiectivului. Obiectivul ofera un unghi de cuprindere echivalent al unui obiectiv de 50mm pus in fata unui senzor Full Frame, ceea ce se traduce printr-o perspectiva foarte apropiata de cea a ochiului uman. Carl Zeiss 1.8/32 are un factor de marire maxim 1:9 si o distanta minima de focalizare de 30cm. Cantareste doar 210g (200g pentru Sony E) si are dimensiuni perfect adaptate aparatelor foto mirrorless: doar 58x76mm. Accepta filtre pe filet cu diametrul de 52mm. Zeiss Touit 1.8/32 este un obiectiv recomandat pentru fotografie de strada, portrete sau chiar fotografie de calatorie, acolo unde este necesar un obiectiv luminos, cu o optica de exceptie, care sa produca imagini unice.

zeiss-18-32

Zeiss Touit 2.8/12

Un obiectiv cu un unghi de cuprindere extrem si o formula optica sofisticata, Carl Zeiss Touit 2.8/12 mosteneste conceptul Distagon, care a permis producatorilor realizarea unui obiectiv grandangular, fara a exagera din punct de vedere al dimensiunilor. Formula optica complexa, care include 11 elemente dispuse in 8 grupuri, dintre care doua elemente asferice asigura unghiul optim pentru razele de lumina care ajung pe suprafata senzorului, pastrand totusi aberatiile cromatice la un nivel cat mai redus si, in acelasi timp, un nivel al acutantei egal pe intreaga suprafata a cadrului. 

sectiune-zeiss-28-12

Cu o greutate de 270 de grame, 86mm lungime si 81mm in diametru, Zeiss Touit 2.8/12 ar putea fi criticat pentru dimensiunile lui destul de mari in comparatie cu body-ul unui mirrorless precum Fuji X-E1, dar acest lucru este usor de trecut cu vederea atunci cand analizam calitatea imaginilor surprinse. Ambele obiective sunt construite din metal si se caracterizeaza printr-un finisaj excelent. Montura este, de asemenea, din metal. Este recomandat in primul rand pentru fotografie de peisaj si de calatorie, fiind cel mai wide obiectiv prime disponibil pentru aparatele cu senzori APS-C.

zeiss-28-12mm

Design si calitate Germana

Am amintit in introducere de istoria producatorului german. Nu intamplator, evolutia gamei de lentile si obiective Carl Zeiss a fost intotdeauna intr-o continua adaptare. Ambele obiective se bucura de o constructie similara, iar designul a fost si el adaptat “curentului” modern. Unghiurile ascutite, metalul semi-lucios si celebrul inel argintiu care a devenit un simbol al obiectivelor Zeiss nu se mai regasesc acum in designul noii game Touit. Totusi, designul simplu, minimalist, materialele de calitate, constructia solida si inelul de focus cauciucat, fin, dar foarte precis, reafirma dedicarea companiei si calitatea obiectivelor germane premium. Ambele obiective se caracterizeaza printr-un finisaj excelent iar montura este din metal.

zeiss-18-32

Pentru a asigura compatibilitatea cu modul de utilizare specific al aparatelor Fuji, obiectivele pentru montura X au un inel de diafragma, pe care sunt marcate treptele standard si care include si pozitia “A” (Auto) la capatul scalei. Chiar daca pe obiectiv sunt marcate doar valorile uzuale, diafragma poate fi setata si in trepte intermediare (1/3). Diafragma este electronica, ea fiind “inchisa” la valoarea specificata cu ajutorul inelului doar in momentul declansarii. Din pacate, inelul de diafragma se misca destul de usor si mi s-a intamplat de cateva ori sa modific diafragma doar manevrand aparatul si atingand inelul din greseala.

zeiss-28-12-2

Inelul de diafragma lipseste de pe obiectivele pentru montura Sony E iar acesta este motivul pentru care variantele pentru Sony sunt mai compacte cu cativa milimetri decat obiectivele Touit pentru Fuji si mai usoare cu cateva grame. In cazul aparatelor Sony NEX diafragma este controlata exclusiv din meniu (electronic) si, din pacate, lipsa inelului de diafragma de pe aceste obiective limiteaza oarecum experienta clasica Zeiss.

zeiss-18-32-2

Inelul de focalizare este simplu, acoperit cu un strat de cauciuc si atrage atentia, inca de la inceput, datorita lipsei marcajelor pentru distanta si camp de claritate. Punerea la punct cu ajutorul inelului de focalizare se realizeaza rapid si precis, scala de distante afisata de aparat pe ecranul LCD fiind de un real ajutor atunci cand confirmarea focalizarii pe ecran este dificila. Totusi, este necesara o perioada de adaptare, deoarece experienta utilizarii unui obiectiv cu focus electronic este diferita daca ne raportam la obiectivele clasice, complet mecanice, cu care ne-am obisnuit pana acum de la producatorul german.

Daca tot suntem la capitolul design, poate ca este important sa amintim faptul ca in urma cu cateva luni obiectivele Zeiss Touit au castigat doua premii pentru design in cadrul galei IF Awards si Red Dot.

Focalizare automata: in premiera

Primele obiective din gama Touit aduc o noutate absoluta pentru companie: motor de focus intern si compatibilitate cu sistemele AF. Din punct de vedere constructiv si mecanic, introducerea motorului de focalizare si al electronicii aferente lui a reprezentat o provocare pentru inginerii Zeiss, dar rezultatele se ridica la nivelul asteptarilor: ambele obiective realizeaza punerea la punct cu precizie, desi viteza nu este punctul lor forte.

DSCF9989

Daca in cazul altor companii care produc obiective cu sisteme de focalizare automate producatorii apeleaza la tehnici de inginerie inversa pentru adaptarea rutinelor AF la comenzile camerelor, inginerii Carl Zeiss au lucrat alaturi de omologii lor de la Sony si Fuji pentru ca obiectivele din gama Touit sa fie perfect-compatibile cu sistemele AF ale camerelor carora li se adreseaza. Practic, prin aceasta colaborare obiectivele din gama Touit sunt oarecum “certificate” de cele doua companii producatoare de aparate pentru a functiona la parametrii optimi cu cele mai noi modele mirrorless de la Fuji si Sony.

DSCF0021

Ca o nota, in cazul aparatelor Fuji, pentru utilizarea autofocusului cu obiectivul Carl Zeiss 1.8/32 este necesara actualizarea firmware-ului aparatului la ultima versiune. Se pare ca cel mai nou firmware imbunatateste compatibilitatea dintre obiectivele Zeiss si Fuji X-E1 sau, cel putin, asa se lauda compania nipona. Cert este ca, in practica, am ramas surprins sa observ consecventa si consistenta focalizarii la noile obiective Touit. Daca atunci cand utilizez obiectivul de kit Fuji XF 18-55mm f/3.5-5.6 pe Fuji X-E1 observ probleme de focus in aproxiamtiv 7% din cadre, cu noile obiective Carl Zeiss nu am avut nici o “ratare”. Desi am mai criticat sistemul Fuji X pentru problemele ocazionale de focalizare, obiectivele Carl Zeiss reusesc ceea ce ar parea imposibil: focalizeaza mai bine si mai precis chiar decat obiectivele originale Fuji. E drept, nu sunt la fel de rapide.

In lumina slaba (seara, noaptea sau in interioare) sistemul AF se comporta decent, desi ocazional are tendinta de a face focus hunting. Totodata, viteza de focalizare este sensibil scazuta noaptea, desi acesta nu este chiar un lucru neobisnuit pentru obiectivele AF.

DSCF5874

Performanta optica

Daca din punct de vedere al constructiei ambele obiective sunt similare si se caracterizeaza prin robustete si materiale de calitate, sa analizam acum, pe rand, cele doua modele Touit din punct de vedere al calitatii imaginilor.

Carl Zeiss Touit 2.8/12

Obiectivul cu cel mai mare unghi de cuprindere pentru un aparat mirroless APS-C, Carl Zeiss 2.8/12 uimeste in primul rand prin acutanta foarte buna pe toata suprafata cadrului, chiar si la deschiderea cea mai mare a diafragmei. La f/2.8 fotografiile sunt sharp in zona centrala a cadrului si se poate observa doar o scadere redusa a acutantei in zonele extreme ale imaginilor.

Foto originala la f/2.8:

DSCF0034

Crop 100% in zona centrala a cadrului:

crop 100 DSCF0034

Crop 100% in marginea cadrului:

crop 100 DSCF0034 - 2

Odata inchisa diafragma pana la f/4 sau chiar f/5.6 acutanta devine aproape uniforma, diferentele dintre zona centrala si extremitati fiind greu sesizabile.

Foto originala la f/5.6

DSCF0022

Crop 100% din zona centrala:

crop 100 DSCF0022

Crop 100% din zona periferica:

crop 100 DSCF0022 - 2

Distorsiunile de tip “butoi” sunt aproape insesizabile, astfel incat atentia trebuie mai mult indreptata catre redarea perspectivei atunci cand utilizam un obiectiv cu un unghi de cuprindere atat de larg.

DSCF0054

Tratamentul lentilelor T* asigura o rezistenta la flare excelenta si o retentie a contrastului chiar si in contralumina. M-am chinuit sa gasesc o situatie si o incadrare care sa evidentieze oricat de  putin un efect de flare produs de noul Zeiss Touit 2.8/12 si singura imagine pe care am reusit sa o fac este cea de mai jos. Cu siguranta nu mi-as face griji pentru flare cu acest obiectiv.

DSCF9986

Desi Carl Zeiss Touit 2.8/12 este un obiectiv cu un unghi mare de cuprindere, vignetarea este redusa, la f/2.8 fiind sub o treapta de expunere. De la f/5.6 in sus efectul de vignetare este insesizabil.

Carl Zeiss Touit 1.8/32

Un obiectiv luminos si cu un unghi de cuprindere apropiat de cel al vederii umane, Zeiss Touit 1.8/32 impresioneaza atat prin claritate (acutanta) dar si prin bokehul placut. Obiectivul este sharp pe toata suprafata cadrului, cu o reducere a acutantei greu sesizabila in zonele periferice ale imaginilor, contrastul este placut iar redarea culorilor foarte naturala. Sa vedem cateva teste la f/1.8.

Foto originala la F/1.8:

DSCF0188

Crop 100%:

crop 100 DSCF0188

Foto originala la F/1.8:

DSCF0197

Crop 100% in zona centrala:

crop 100 DSCF0197

Crop 100% in zona periferica:

crop 100 DSCF0197 - 2

Si inca un test, tot la f/1.8:

DSCF9992

Crop 100% in zona centrala:

crop 100 DSCF9992

Crop 100% in zona periferica:

crop 100 DSCF9992 -2

Coatingul lentilelor este similar cu cel al obiectivului de 12mm, asadar rezistenta la flare este la fel de buna.

Aberatiile cromatice sunt reduse, desi se pot observa in conditii de contrast puternic, dupa cum se poate vedea in exemplul de mai jos:

Foto Originala:

DSCF5865

Crop 100%:

crop 100 - DSCF5865

Desi obiectivele Zeiss se caracterizeaza mai intai prin acutanta si apoi prin bokeh, Zeis Touit 1.8/32 reuseste sa faca fata cu succes provocarilor si redea un bokeh placut, in majoritatea situatiilor. Diafragma circulara, cu 9 lamele, are un cuvant greu de spus in acest sens.

DSCF0038

DSCF0036

DSCF0005

Singurele cadre in care separarea subiectului de fundal s-a facut printr-un efect de blur mai “ascutit” au fost cele in care fundalul se caracteriza printr-un contrast ridicat, asa cum se poate observa mai jos.

DSCF0252

De ce 12 si 32mm? O intrebare dificila…

Am incercat sa gasesc un motiv pentru care Zeiss a ales aceste doua distante focale pentru primele obiective din gama Touit: 12mm si 32mm. De ce 32mm si nu 24mm, care pe APS-C ar fi oferit un unghi de cuprindere similar unui obiectiv de 35mm, mult mai practic pentru fotografia de strada, de exemplu? De ce 12mm si nu 16mm, 12 fiind mult prea “wide” pentru anumite situatii. Un posibil raspuns ar putea fi faptul ca Zeiss are deja un obiectiv de 24mm pentru montura Sony E. Un alt posibil raspuns ar putea fi acela ca aceste doua focale nu “fac concurenta” obiectivelor originale Fuji X, aceasta strategie avand la baza, cel mai probabil, un acord intre cele doua companii. Pe de alta parte, obiectvul de 12mm este cel mai wide prime disponibile pentru aparatele cu montura X si E, in acest moment.

DSCF0071

DSCF0233

DSCF0039

Primele obiective Carl Zeiss cu autofocus? Da sau nu…?

Cei cu spirit de observatie ma vor contrazice atunci cand afirm despre seria Touit ca este prima cu autofocus din catalogul Zeiss. Daca ne gandim bine, pentru montura Sony/Minolta exista de prin 2005 obiective cu simbolul producatorului german pe ele, cu sistem AF incorporat. De fapt, asa cum este specificat chiar in documentatia oficiala  Touit, acestea sunt primele obiective cu autofocus proiectate, produse si comercializate de Carl Zeiss. Seria Sony include, intr-adevar obiective “branded” Carl Zeiss, dar acelea sunt proiectate si produse de Sony, respectand standardele de calitate si licenta Carl Zeiss. Asadar, este o mica-mare diferenta.

DSCF0199

DSCF0201

Concluzii

Primele obiective Carl Zeiss cu sistem autofocus se dovedesc a fi un inceput promitator pentru o noua “era” din istoria companiei germane. Obiectivele Carl Zeiss Touit se caracterizeaza printr-un design si o functionalitate aparte iar constructia solida si formula optica de exceptie le pozitioneaza in varful clasamentului obiectivelor prime pentru aparatele foto compacte de sistem (mirrorless). Sunt obiective premium carora cu greu poti sa le gasesti “bile negre” fara a putea fi acuzat de subiectivism. Ambele obiective necesita o perioada scurta de acomodare iar performanta sistemului AF este mult mai buna decat m-am asteptat, chiar daca este destul de lent uneori. Cu siguranta noile obiective Touit isi vor aduce aportul la adoptarea sistemului mirrorless de catre un numar mai mare de utilizatori.

Echipament si setari pentru acest articol: Fuji X-E1 cu urmatoarele setari:  Sharpness 0, Noise Reduction -1, format JPEG, mod Prioritate de Diafragma.

Bile albe:

  • Foarte sharp, pe intreaga suprafata a cadrelor
  • Aberatii cromatice reduse
  • Bokeh placut
  • Rezistenta la flare
  • Constructie solida, materiale de calitate

Bile negre:

  • Focalizare lenta

Un articol de Calin Stan

Echipament utilizat:
[products ids=125005175,125005174,1052069]

Alți fotografi au mai citit și:

5 Comments

  • […] Cezar: “Hello Andrea, i’ve been using my nex-7 with the zeiss 24 and the sony 50 1.8 for more than a year now. i just want to say that the nex-7 coupled with some really good glass is simply a gem for me. Here’s a link to my work (all photos shot with the nex-7): http://www.behance.net/cezararon. P.S: also a new review on the touit line-up i just found (it’s in romanian but still good for samples) http://www.f64.ro/blog/2013/05/30/carl-zeiss-touit-2-812-si-1-832-un-nou-inceput/” […]

  • As avea o intrebare: folosite pe X-Pro1, aceste obiective obtureaza vizorul optic al aparatului? Multumesc anticipat.

  • Atat din fotografiile din articol, cat si din alte multe fotografii realizate pana acum cu Carl Zeiss Touit 1,8/32 , redarea zonelor din afara planului focal la diafragme deschise( bokeh-ul) sunt destestul de "nervoase", mai ales in planul insepartat, prezentand o usoara "dublare" a imaginii. Pentru majoritatea privitorilor este un efect neplacut, eu as caracteriza bokeh-ul ca neplacut la acest obiectiv si nu placut. In rest este un obiectiv impresionant, care vine pe piata noastra cu un super pret.
    Multumim pentru review!

  • Multzumesc dle. Calin ! Articol interesant, simplu si concret. TUIT-ul 32/1,8 va sta pe NEX 5N sau NEX 7 in cateva zile,

  • Multzumesc dle. Calin ! Articol interesant, simplu si concret. TUIT-ul 32/1,8 va sta pe NEX 5N sau NEX 7 in cateva zile,
    datorita descrierii dvs. SANATATE & poze…

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.