Sigma 12-24mm Art, cu Alex Negoita

Pentru ca sunt in cautarea unui obiectiv mai wide de 17 mm am decis sa patrund in lumea obiectivelor ultra wide prin testarea noului Sigma 12-24 mm f/4 Art in cetatile si bisericile fortificate din judetul Brasov, deoarece am considerat ca o sa se potriveasca foarte bine pentru cadre mai largi. Acest obiectiv a fost proiectat pentru aparatele cu sensor Full Frame pentru a fi utilizat in fotografia de peisaj, arhitectura si interior, dar capatul de 24 mm poate fi utilizat si pentru fotografia de tip documentar sau strada.

Obiectivul a fost testat pe un Canon 70D deoarece am vrut sa ii vad utilitatea si comportamentul pe un sensor APS-C.

Prima impresie

Inca de la inceput l-am numit “un monstru” deoarece mi s-a parut foarte mare, mult mai mare decat aparea in poze. Odata ce l-am ridicat am ramas surprins, deoarece ma asteptam sa fie mai greu, insa este foarte bine echilibrat si nu se simte chiar asa greu, desi are ~ 1.2 kg.

Toate review-urile mentionau faptul ca este un obiectiv mare, dar aceste aspecte privind marimea si greutatea sunt relative si depind in mare masura si de echipamentul cu care esti obisnuit. Dupa 2 zile de folosire m-am obisnuit cu dimensiunile si nu am mai bagat de seama marimea si greutatea.

Calitatea optica

Acest obiectiv este foarte sharp, inca de la diafragma f/4. Ce m-a impresionat foarte mult a fost contrastul obtinut. Chiar daca nu se pot monta filtre am simtit ca am avut parte de un filtru de polarizare inclus, deoarece cerul a iesit mai saturat decat ma asteptam. Obiectivele mai scumpe au un contrast al tonalitatii mai bun, iar acesta nu face exceptie de la “regula”.

Cei de la Sigma spun ca acest obiectiv nu prezinta distorsiuni si din ce am testat pot sa zic ca a stat foarte bine la acest capitol: distorsiuni minime sau inexistente, chiar si la capatul de 12 mm.

Un alt lucru care m-a impresioant a fost faptul ca nu am gasit aberatii cromatice, nici in cele mai dificile conditii de contrast. Doar cu diafragma deschisa si in conditii extreme am putut sa observ aberatii cromatice, dar asta dupa o “vanatoare” intensa si chiar si atunci erau la un nivel aproape imperceptibil. Nu am destule cuvinte ca sa il laud la acest capitol, deoarece sunt deranjat de aberatiile cromatice, chiar daca uneori se rezolva destul de usor prin programele de editare.

Cu vignetarea nu am avut probleme, iar in ceea ce priveste flare-ul obiectivul se comporta foarte bine. Avand soarele in fata si foarte puternic am obtinut flare doar in unele cadre si atunci era destul de controlat. Un alt lucru care aduce valoare acestui obiectiv.

Caracteristici si impresii

Ca observatii o sa mentionez unele lucruri ce nu le consider puncte forte sau negative:

  • Cursa inelului de zoom mi s-a parut ca este destul de lunga. Nu stiu daca este un inconvienent din moment ce poti sa setezi precis distanta focala, dar uneori a fost nevoie sa rotesc de doua ori inelul de zoom pentru a ajunge de la un capat la celalalt.
  • Parasolarul este integrat in constructia obiectivului. Capacul de protectie acopera parasolarul, precum la Tamron 15-30mm.
  • Elementul frontal asferic, cel mai mare construit de Sigma, se misca odata cu schimbarea distantei focale, iar la capatul de 12 mm acesta se deplaseaza spre marginea parasolarului si este nevoie de atentie sporita pentru protejarea acestuia deoarece obiectivul nu permite montarea filtrelor sau cel putin nu a celor cu filet.
  • Cursa inelului de focus este destul de lunga, pentru o ajustare mai precisa, fara a afecta viteza auto focusului.
  • Auto Focus foarte rapid, silentios si precis.
  • Desi nu este cel mai luminous ultra wide de pe piata, acesta are diafragma de f/4 constanta pe toata distanta focala, iar la genul acesta de obiective se folosesc in general diafragme mai inchise. Prin constructie, un obiectiv wide are o profunzime de camp mai mare comparativ cu cele cu o distanta focala mai mare.
  • Constructia este una solida si lasa impresia unui produs premium atat visual cat si tactil.

O comparatie cu Sigma 17-50 f/2.8 la capatul de 17mm

Deoarece utilizez obiectivul Sigma 17-50 f/2.8 destul de des, am vrut sa compar acest obiectiv la capatul wide cu aceeasi distanta focala de la Sigma 12-24 f/4. Situatia si setarile sunt aceleasi (17 mm, ISO 400, f/16, 1/25 sec) insa, datorita vantului, pozitia trepiedului a fost usor miscata atunci cand am schimbat obiectivele iar incadrarea a fost putin modificata.

Rezultatele:

  • Sigma 12-24 nu este cu mult mai sharp, insa se poate observa o usoara diferenta la o examinare atenta
  • Sigma 12-24 nu prezinta deloc aberatii cromatice, spre deosebire de Sigma 17-50
  • Sigma 12-24 are o tonalitate mai neutra a culorilor. Sigma 17-50 are o tonalitate usor mai calda

Aceste rezultate sunt observabile doar la o magnificare foarte mare

Concluzii

Pentru ca nu prea am lucrat cu aceasta categorie de obiective este imposibil sa fac o comparatie cu altceva, dar vreau sa testez si alte obiective din aceasta clasa pentru a-mi face o parere mai buna. Desi distanta focala este tot de 12-24 mm pe un sensor APS-C, unghiul de cuprindere este mai mare pe un aparat Full Frame si au fost momente in care doream sa intre mai mult in cadru.

In concluzie, Sigma 12-24 f/4 Art se comporta foarte bine pe un sensor Crop. Are un contrast si o claritate de exceptie si nu prezinta aberatii cromatice, vignetare sau distorsiuni. Avand in vedere rezultatele obtinute, obiectivul nu poate decat sa uimeasca.

Articol si fotografii de Alex Negoita

[products ids=125030161,173229]

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.