Cum realizăm portretul fashion

Postat de: Anca Cernoschi Anca Cernoschi

Apreciatul fotograf de modă Peter Lindbergh, adesea creditat pentru apariţia supermodelelor, a dispărut dintre noi pe 3 septembrie, la vârsta de 74 de ani. Acesta este renumit pentru munca sa cu supermodele anilor 90, precum Naomi Campbell, Kate Moss și Linda Evangelista. Recent a fotografiat femei celebre, printre care activista Greta Thunberg, autoarea Chimamanda Ngozi Adichie, actriţa Salma Hayek Pinault și premierul Noii Zeelande, Jacinda Ardern, pentru numărul din septembrie 2019 al revistei britanice Vogue, editat de Meghan, Ducesa de Sussex.

O scurtă istorie a fotografiei de modă

Deși primele fotografii fashion cunoscute datează din anii 1850, la curtea lui Napoleon al III-lea, utilizarea fotografiei ca instrument de publicitate nu a devenit populară până la începutul secolului XX, când moda însăși a devenit accesibilă unui public mai larg. Cu ajutorul fotografiei, couturieri din anii 1920 și 1930, precum Chanel, Schiaparelli, Balenciaga și Lanvin, au devenit cunoscuţi pentru stilurile lor distinctive. Paris a fost centrul lumii modei în acest moment, iar fotografi precum Horst P. Horst, Man Ray, Cecil Beaton, Edward Steichen, George Hoyningen-Huene și Erwin Blumenfeld au lucrat acolo.

După cel de-al Doilea Război Mondial, moda a suferit schimbări dramatice și numeroși designeri noi au apărut în anii ’50 -’60.  Odată cu aceste schimbări, au apărut noi abordări ale fotografiei și unele dintre cele mai cunoscute nume din fotografia de modă și-au pus amprenta asupra istoriei. Până la mijlocul anilor ’50, fotografiile de studio și eleganța marcantă a modelelor din deceniile anterioare ale fotografiei de modă au lăsat loc unei estetici noi, mai fluide, spontane și energice. Probabil cei mai influenți doi fotografi de modă care au apărut la acea vreme au fost Richard Avedon și Irving Penn, ambii îmbrățișând o estetică minimalistă care a influenţat profund genul.

În anii ’70, schimbările sociale, în special feminismul, au influențat industria modei și modul în care erau reprezentate femeile. Mai multe femei fotograf, precum Sarah Moon, Deborah Turbeville și Eve Arnold, au adus perspective noi în publicații precum Vogue și Harper’s Bazaar. Helmut Newton a împins granițele cu imaginile sale subversive și excesiv de sexuale. Din anii ’70 -’80, conceptul de prêt-a-porter a luat stăpânire și, până în anii 1980, consumerismul plin de viață a devenit modă într-o industrie internațională în plină expansiune, alimentată de campanii publicitare și reclame de televiziune. Supermodele precum Cindy Crawford, Christy Turlington și Naomi Campbell au fost idolatrizate pentru frumusețea lor aparent impecabilă, cel mai bine surprinsă de Patrick Demarchelier.

Astăzi, fotografia de modă ia multiple forme, întrucât granițele devin din ce în ce mai estompate între activitatea comercială și cea artistică. Un anumit simț al suprarealismului caracterizează munca multor artiști contemporani, printre care Mario Testino, Ellen von Unwerth, Roxanne Lowit, Juergen Teller și David LaChapelle, a căror utilizare a manipulării digitale oferă o evadare din realitatea cotidiană prin lumea strălucitoare a high fashion-ului şi celebrităților.

Realizarea portretului fashion

1. Pregătirea ședinței foto

Primul pas, şi cel mai important, pentru obţinerea unei imagini reuşite este întotdeauna pregătirea. Este chiar indicat să te pregăteşti în exces, mai ales dacă eşti la început de drum, pentru că insipraţia nu este ceva care apare din senin atunci când ai mai multă nevoie de ea. De aceea este bine să ai la îndemână cărţi şi site-uri despre iluminare, makeup, coafură, poziţii, etc. şi aproape sigur ceva îţi va atrage atenţia şi vei putea dezvolta un concept sau o poveste.

Pentru a nu fi nevoit să cauţi idei în timpul şedinţei foto, studiază înainte şi organizează-ţi informaţiile şi ideile în mod coerent. Înainte de şedinţă fă o listă cu cadrele pe care doreşti să le obţii şi exersează-le tehnic şi compoziţional. Pregăteşte locaţia, recuzita şi îmbrăcămintea din timp.

Cu toţii avem propriul proces de creaţie dar sunt anumiţi paşi care ne ajută la cristalizarea ideilor şi ne formează o imagine clară a rezultatului dorit (de ex. Fotografiem modele masculine sau feminine? Care este scopul acestei şedinţe foto? Etc.). Deşi fotografia de modă este rezultatul colaborării mai multor experţi în domeniile lor, viziunea ta este cea ilustrată, aşa că încearcă să te implici în tot procesul creativ. Acceptă sugestii care te-ar ajuta dar nu pierde controlul deoarece acest lucru va crea o deconectare vizibilă în fotografie. Nu este uşor să obţii un sentiment al coerenţei în toate aspectele şedinţei, de aceea este esenţial să te pregăteşti cât mai bine înainte.

Derulează în minte şedinţa, luând în considerare toate aspectele şi comunică-ţi dorinţele cu calm şi coerenţă, pentru ca toţi cei implicaţi să înţeleagă ce doreşti să obţii.

Pentru că mereu avem nevoie de idei, care ne pot veni de la o piesă auzită la radio sau o amintire personală, este util să le notăm undeva, să ţinem un fel de jurnal al inspiraţiei, care să ne ajute să ne punem gândurile în ordine. Inspiraţia poate veni de la alte forme de artă: o vizită la muzeu, vizionarea unui film sau ascultarea unei piese, dacă analizăm ce anume ne place la fiecare dintre ele. Putem nota adjective sau stări care mai târziu se pot dezvolta în mood boards.

Un loc în care putem creea asemenea mood boards este Pinterest. Avantajul este că le putem aranja în jurul unei idei, stări, concept sau în jurul unui model; sau dimpotrivă, putem aduna câteva elemente care aşteaptă modelul sau locul perfect pentru a deveni fotografii. Nu doar ne ajută să ne adunăm gândurile într-un singur loc dar nu permite unui proiect să se amestece cu altul asemănător. În plus le putem trimite colaboratorilor sau agenţiilor cu care lucrăm şi îi putem invita să contribuie la concept.

2. Conexiunea cu subiectul

Fotografii tind să uite că un portret fără o expresie reală nu se conectează cu privitorul. Oamenii vor să vadă o emoție autentică și nu un zâmbet fals. Acest lucru este mai important decât locația, lumina sau echipamentul scump. Clienții vor alege mai degrabă imagini mişcate, cu compoziții proaste dacă acele imagini sunt portrete care îi reprezintă.

Rețeta pentru un portret bun presupune mai mult decât echipamente foto și de iluminat. Primul lucru pe care privitorii îl observă este legătura pe care subiectul o are cu aparatul foto. Singura modalitate de a realiza acest lucru este de a face subiectul să se simtă confortabil. Acesta este un detaliu vital dar care este adesea ignorat, şi de aceea subiectul este natural în fața camerei.  Acest proces poate începe cu fotograful care depune eforturi pentru a se conecta cu subiectul, astfel încât acesta să fie în largul lui în timpul procesului de creare a imaginii. Asta poate însemna cercetări în avans asupra subiectului și a intereselor sale – de la începerea unei conversații despre pasiunile sale, până la a asculta muzica sa preferată în studio, pentru a-l face să se simtă mai  relaxat în timpul şedinţei.

 

3. Compoziția

Scopul compunerii corecte a imaginilor este de a atrage privirea privitorului către cel mai important detaliu al portretului – fața subiectului și mai exact, ochii.

Mai mult, atunci când faceți fotografii, este de la sine înțeles că imaginile produse vor fi bidimensionale. Pentru ca să arate tridimensional și să facă subiectul să iasă din cadru, trebuie să existe profunzime în compoziție. Primul plan, planul mijlociu și fundalul unei imagini sunt esențiale pentru obținerea adâncimii necesare.

Este important de reținut faptul că un fotograf de modă bun experimentează întotdeauna cu încadrarea și compoziția. Ideea este să atragi atenția privitorului și să evidențiezi articolele de îmbrăcăminte, bijuteriile sau accesoriile pe care le fotografiezi pe modelul tău. Este bine să alternezi încadrările, de la portretul close-up, la încadrarea 3/4 sau chiar a întregului corp. Motivul pentru care ne propunem să încadrăm subiectul în diferite moduri este că moda nu este doar  îmbrăcăminte, ci şi poveste, stare și chiar artă. În calitate de fotograf de modă, trebuie să te concentrezi pe crearea unui set de imagini care, atunci când sunt așezate împreună, au un ritm coeziv, curg natural una după cealaltă şi sunt unitare.

Punctul de fotografiere este de asemnea esenţial. Influenţează-ţi imaginea mișcându-te în jurul scenei și explorând care unghiuri funcționează cel mai bine pentru a avantaja îmbrăcămintea. Asta ar putea însemna să te urci pe o scară, să te întinzi pe jos sau să te apropii de subiect. Gândeşte-te mereu care este mesajul și creează o compoziție care să o consolideze.

Ţine minte că fiecare unghi are avantaje şi dezavantaje şi gândeşte-te la efectul pe care îl au asupra privitorului. O schimbare radicală a perspectivei poate schimba radical starea unei fotografii.

Dacă vrei ca modelul să domine cadrul, fotografiază-l de jos, acest unghi va evidenţia şi ţinuta pe care o poartă. Pentru a creea senzaţia de intimitate, fotografiază de sus. Deoarece camera este mai aproape de ochii modelului, se creează o legătură emoţională. Dar pentru că poate face subiectul să pară mic, vulnerabil sau inferior, foloseşte acest unghi doar când aceasta este starea pe care o doreşti. Înclinarea în diagonală a camerei este potrivită pentru mediile urbane dar lipsa de echilibru poate face publicul să se simtă inconfortabil.

Recuzita este fantastică pentru a spune o poveste într-o fotografie de modă, iar unul dintre cele mai utile obiecte pentru realizarea unui portret este o oglindă. Aceasta este un instrument eficient care permite fotografului să arate în acelaşi timp atât fața cât și spatele modelului. Ai grijă cum te poziționezi şi aşezi echipamentele de iluminat, astfel încât să nu se reflecte în oglindă.

Fii întotdeauna atent la fundal deoarece joacă un rol esențial în compoziția ta. Nu te gândi doar unde să plasezi modelul, ia în considerare modul în care elementele din fundal afectează echilibrul imaginii. De obicei nu este indicat să utilizăm un fundal care să fie similar cu culoarea sau imprimeul hainelor. Dacă o ținută are modele complicate, atunci căutam un fundal care să fie neutru. Dacă  ţinuta este simplă, putem folosi un fundal elaborat care să o complimenteze.

Fundalul ar trebui să conducă privirea către subiect. Oamenii urmăresc în mod natural liniile drepte și curbele. Dacă un fundal (sau un prim plan) are aceste caracteristici, le poţi utiliza pentru a direcționa atenția asupra subiectului. Din fericire, se găsesc o mulțime de exemple în medii urbane, cum ar fi străzile, șinele de tren sau scările. Nu uita să acorzi atenție clădirilor, copacilor și stâlpilor care pot fi în spatele modelului. Nu vrei să apară ca și cum ar ieşi din capul subiectului.

Mai poţi utiliza pătrate și dreptunghiuri pentru a încadra modelul. Când pui subiectul într-o „cutie”, oamenii vor fi atrași în mod firesc de aceasta.

4. Lumina

În primul rând, trebuie să te gândeşti la iluminare. Indiferent de locaţie, trebuie să înveţi să vezi şi să înţelegi lumina. Învaţă să o foloseşti astfel încât imaginile tale să aibă volum şi perspectivă.

Despre lumină se poate vorbi extrem de mult dar, pe scurt, trebuie să ții cont de două lucruri importante. La fel cum lumina artificială este foarte direcțională, și lumina naturală trebuie să fie la fel. Din acest motiv, utilizarea luminii ferestrei este atât de populară. Pentru o lumină naturală, moale, ferestrele mari sau un softbox mare sunt cele mai potrivite.

Atunci când fotografiezi în aer liber, pentru a obține cea mai bună iluminare, îndreaptă faţa subiectului spre sursa de lumină. De exemplu, foloseşte fasciculului de lumină care vine de la capătul străzii pe o alee îngustă sau lumina care se reflectă din vitrine. În cazul câmpurilor deschise, lumina vine de obicei de sus. În astfel de situații, înclinarea capului, cu fața ușor în sus, spre lumină, s-a dovedit a fi eficientă.

A doua regulă este ora din zi la care fotografiem. Cu iluminarea aspră, care rezultă din lumina directă a soarelui, este foarte dificil de lucrat. Deși clișeu, ora de aur este cea mai potrivită. Cu o oră înainte de apus, întregul cer este un softbox imens. Cel mai important, este gratis și, probabil, lumina de cea mai bună calitate pe care un fotograf o va folosi vreodată, dacă este utilizată în mod corespunzător.

Un studio este un loc ideal pentru a efectua o ședință de fotografie de modă, deoarece poţi controla cu ușurință iluminatul. Dacă faci asta, nu uita să verifici toate zonele care vor apărea în imagine pentru a evita umbrele nedorite. Este preferabilă utilizarea un exponometru extern deoarece va oferi o citire mai precisă decât cel din cameră.

Dacă nu îţi permiţi să închiriezi un studio profesional și toate echipamentele scumpe, există modalităţi prin care poţi lucra acasă. Goleşte un spațiu dintr-o cameră care are ferestre mari și lipeşte o hârtie albă sau fixează o țesătură peste fereastră. Într-o zi însorită vei avea un softbox ideal pentru portrete.

Când fotografiem cu lumină scăzută sau în plin soare, este posibil să fie nevoie de o sursă suplimentară de lumină. Dacă ai doar un bliţ, mai degrabă decât să luminezi modelul direct, setează-l să se reflecte pe acesta dintr-o suprafaţă din apropiere, precum un perete sau tavan. Experimentează cu unghiuri pentru a crea o serie de efecte și a descoperi ce funcționează cel mai bine pentru tine și scena pe care o fotografiezi. Acordă atenție şi umbrelor nedorite care pot cădea pe față și pe corp.

Pentru a crea efecte interesante poţi folosi diverse trucuri. O mașină de fum va face ca spațiul să pară neclar, dar dacă nu ai buget pentru asta, poţi aplica pe obiectiv un filtru pe care l-ai murdărit cu vaselină pe margini sau o folie din plastic transparent înfășurata în jurul obiectivului, care intră în cadru îi va estompa marginile. Pentru fotografierea în lumina directă a soarelui, este bine să foloseşti o blendă aurie sau chiar o oglindă pentru a oferi pielii mai multă strălucire.

5. Echipamentul

Când fotografiem un portret, transformăm un chip tridimensional într-o imagine bidimensională, aşa că alegerea distanţei focale potrivite este esenţială. Cu cât aceasta este mai lungă, cu atât este mai flatantă pentru subiect. Cei mai mulţi fotografi de portret folosesc obiectivul fix de 50mm sau echivalentul său, 85mm, pe o cameră full frame. Acesta este destul de larg încât să captureze şi fundalul, dacă fotografiem de la distanţă, dar îl putem folosi şi pentru portrete mai strânse, dacă ne apropiem de model. Deci acesta este potrivit fie că alegem să fotografiem un portret de beauty sau unul în care mediul înconjurător spune o poveste despre subiectul nostru. Aceste obiective sunt de obicei rapide şi au deschidere mare a diafragmei, ceea ce ne ajută să ‘topim’ fundalurile încărcate, care pot distrage atenţia de la subiect.

De obicei următoarele setări sunt recomandate pentru un portret reuşit: mod manual sau prioritate de diafragmă, ISO scăzut (100-400 dacă este posibil), focus automat single point, f/2 până la f/4 pentru un singur subiect sau f/5.6-f/8 pentru grupuri, viteza obturatorului minim 1/200 din mână sau 1/15 pe trepied.

Echipamentele folosite deseori pentru portretul fashion sunt: teleobiectiv, trepied, triggere sau cablu declanşator.

Unii fotografi simt că folosirea trepiedului le limitează creativitatea pentru că îi încetineşte. Dar acesta este un lucru bun, îţi dă timp să verifici setările, să analizezi lumina şi să faci o probă, obţinând rezultate mai bune. Al doilea avantaj al folosirii trepiedului este că poţi ieşi din spatele camerei şi având contact vizual cu subiectul, vei captura expresii mai naturale. Poţi chiar purta o conversaţie faţă în faţă, astfel modelul se va relaxa şi va avea o experienţă mai plăcută.

Începătorii pot neglija adesea importanța editării și retușării corespunzătoare în fotografia de portret fashion dar senzaţia de ‘profesionalism’ a imaginilor se datorează tehnicilor de editare adecvate. Indiferent dacă alegi să îţi editezi singur fotografiile sau le trimiţi unui retoucher profesionist, ar trebui să ştii să editezi pentru că vrei să poți face modificări personalizate ale imaginilor tale, care să le facă unice și nu doar să fie produsul viziunii unui retoucher.

6. Poziția

Din păcate, un lucru care poate părea minor, precum felul în care este aşezată mâna modelului, va ieşi puternic în evidenţă şi, în cazul în care nu arată natural, poate distruge o fotografie bună. De aceea este important să îţi formezi o idee despre ce poziţii vei folosi şi să te documentezi înaintea şedinţei propriu-zise deoarece acestea pot transmite privitorului stări diferite.

Ca să faci fotografie de modă, trebuie să ştii să îţi poziţionezi modelul în funcţie de stilul abordat în fiecare şedinţă. Indiferent care ar fi acesta, încearcă să aşezi mereu subiectul în poziţii care îl flatează.

Poţi ajuta cu indicaţii în legătură cu expresiile faciale, aşezarea mâinilor, postura, etc. Fotografia de modă trebuie să transmită autoritate, forţă, de aceea trebuie să fii încrezător în viziunea ta. Orice semn de stres, anxietate sau lipsă a direcţiei se va reflecta în performanţele modelului, şi într-un final, chiar în fotografia obţinută. Aşa că trebuie să îl faci să se simtă confortabil şi implicat.

În plus poţi integra mişcarea în imaginile tale, lucru folosit des în fotografiile fashion. Modelul se poate mişca, mergând, sărind sau aplecându-se; sau se poate juca cu materialul hainelor, adăugând un element dimensional imaginii.

Dacă foloseşti aceste elemente, asigură-te că se potrivesc cu tema generală a şedinţei şi cu scopul acesteia.

7. Povestea

Una dintre greşelile pe care le fac fotografii începători este să nu includă o naraţiune vizuală în şedinţa foto. Pentru ca fotografia fashion, spre deosebire de cea documentară sau de fotojurnalism, nu beneficiază de cuvinte care să descrie ce se întâmplă în imagini, este necesar să folosim indicii vizuale. O temă care contectează fotografiile va forţa privitorul să se concentreze pe povestea spusă şi să privească fiecare imagine. Totul trebuie să fie în armonie şi să spună aceeaşi poveste pentru ca privitorul să o creadă.

Nu este nevoie să fie o poveste reală, cu un început şi un sfârşit. De exemplu dacă fotografiezi un model care explorează oraşul, îl poţi surprinde plimbându-se pe străzi sau la o cafenea. Fotografiindu-l cu un drum în fundal, poţi face privitorul curios unde va merge acesta.

Interacţionează cu mediul înconjurător pentru a obţine imagini mai dinamice. Cere modelului să se joace cu elementele din jurul său, astfel va poza mai confortabil şi interacţiunea poate crea o compoziţie interesantă. Dacă fotografiezi într-o maşină, deşi poate părea dificil, poţi folosi uşile, geamurile sau oglinzile pentru a încadra modelul. Dacă eşti pe o scară modelul poate sta jos sau se poate sprijini de balustradă, iar liniile din cadru te ajută, conducând privirea spre subiect.

Foloseşte elementele din mediu pentru a creiona naraţiunea dar nu uita că lăsând anumite componente în afara cadrului, încurajezi imaginaţia publicului.

De la fixarea unor piese care se pot pierde până la aranjarea părului său corectarea machiajului modelului, ajustarea hainelor şifonate – toate detaliile sunt esenţiale în fotografia de modă. Deoarece unele se pot corecta în post-procesare dar altele doar înainte de realizarea fotografiei, pentru ca fotografiile tale să aibă un look curat şi profesional, trebuie să fii mereu atent la detalii.

8. Experimentează

Probabil cel mai bun aspect al fotografiei fashion este creativitatea. Eşti încurajat să îţi creezi propriul stil şi să ai o viziune personală. Cei mai de succes fotografi sunt aceia ai cărui stil este recognoscibil, aşa că încearcă să ţi-l dezvolţi cu fiecare nou proiect. Dacă preferi fotografia de studio, joacă-te cu diverse feluri de lumină. Dacă fotografiezi în locaţii sau exterior, fii creativ cu felul în care compui imaginea.

La fel ca orice fotograf, un fotograf de modă ar trebui să știe să lucreze cu o cameră foto dar şi să dețină cunoștințe de bază despre modă. O bună înțelegere a subiectului te va ajuta în carieră, așa că următoarele sunt recomandate de studiat: istoria modei, designeri, figuri importante, fotografi de modă, terminologii, coafuri şi machiaje, filme şi documentare pe temă, etc.

Dacă este posibil, mergi ca asistent al unui fotograf cu experienţă. Nu doar vei învăţa cum să realizezi fotografiile, dar îţi vei face şi cunoștințe în domeniu.

Învaţă să foloseşti ehipamentele specifice fotografiei de modă, mai ales cele de iluminare: beauty dish-ul, umbrelele uriaşe, lămpile de lumină continuă, blitzurile, octoboxurile, blendele, etc.

Educă-te și dezvoltă-ţi gustul. Studiază activitatea artiștilor, a altor fotografi și a regizorilor și lasă-te inspirat de aceștia. Cele mai bune exemple din punct de vedere al compoziției sunt pictorii de portret clasic. Priveşte jocul luminii şi umbrelor în operele lor.

Nu trebuie să îţi fie frică să încalci regulile, dar doar după ce le cunoşti.

Experimentează! Experimentează! Experimentează!


Articol de Anca Cernoschi




test - array(0) { }

Lasă un comentariu

Adresa de E-mail nu va fi publică. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Top