Sigma 24-35mm f/2 DG HSM Art în teste
Eu sunt mare fan Sigma 35mm f/1.4 ART. Îl deţin de mai bine 2 ani şi deja a ajuns obiectiv de kit. Îl utilizez împreună cu un 85mm de la Canon şi rareori simt nevoia de altceva, am învăţat sa mă deplasez şi nu aş mai schimba pe obiective cu zoom pentru nimic.
Încă de când a apărut Sigma 18-35mm f/1.8 Art pentru aparatele cu crop, toţi utilizatorii de full-frame am început sa sperăm la o astfel de combinaţie plajă/luminozitate (aprox. 28-55mm) pentru aparatele noastre. Însă dacă pentru crop a fost oarecum uşor de realizat datorită senzorului mai mic, pentru full-frame dimensiunea unui astfel de obiectiv ar fi mult prea mare.
Totuşi Sigma a reuşit să vină cu o inovaţie, cu primul obiectiv zoom cu diafragma mai deschisă de f/2.8 compatibil Full-Frame – Sigma 24-35mm f/2.0 DG HSM Art, încoporând astfel într-un singur obiectiv 3 fixe foarte des utilizate: 24mm, 28mm, 35mm.
O dată cu lansarea acestui obiectiv mi-am exprimat curiozitatea să îl testez și cei de la F64 mi l-au oferit spre test. Astfel, atașat body-ului meu Canon EOS 5D Mark III am pornit la joacă.
Prima Impresie
Cum cei de la Sigma ne-au obişnuit de ani de zile, obiectivul vine dotat, pe lângă evidentele capate faţă/spate, cu parasolar cu toc de transport/protecţie.
Constucţia este foarte solidă, similară celorlalte obiective din seria Art, pus pe aparat nu este tocmai uşor – are totuși 1kg fără 60 de grame (similar 24-70mm f/2.8 Canon/Nikon) şi acceptă filtre de 82mm (nu tocmai ieftine, dar de recomandat, datorită lentilei frontale ce iese in exterior semnificativ).
Inelul de focus are o cursă relativ scurtă, specifică obiectivelor ultra-wide, plaja 0.28cm-1m reprezentând cam 80% din cursă, iar 1m-infinit restul de 20%. Acest lucru este benefic pentru un focus rapid, însă mai puţin benefic pentru videografi.
O să sar peste precizarea specificaţiilor tehnice întrucât internetul este plin, iar testele mele se vor baza pe experienţa proprie şi subiectivă.
Plaja focală
Fără doar și poate principala curiozitate este cât de utilă este această plajă focală: eu personal nu sunt fanul focalei de 24mm şi prefer să fac un pas/doi în spate cu al meu 35mm, însă de câteva ori în spate am avut peretele şi atunci aş fi dat orice pentru un 24mm. În trusa personală se află şi un 24-105mm Canon pe care cel mai des se pune praful, însă este foarte bun când efectiv nu am cum să mă mişc şi nici timp de schimbat obiective nu este, sau atunci când călătoresc sau plimb câinele în parc.
Între 24mm şi 35mm teoretic nu este diferenţă mare. Cel mai probabil cine are în trusă un 24mm nu va avea niciodată un 35mm şi nici vice-versa. Fiecare utilizator sare doi pași, astfel: 24mm va fi combinat cu 50mm, şi 35mm va fi completat cu 85mm. Alegerea este subiectivă, eu personal am ales-o pe a doua, deoarece consider că 24mm distorsionează destul de mult, deranjant în cazul oamenilor.
Însă, pentru acele momente când avem nevoie de acel pas în faţă sau în spate, merită acest obiectiv. Completat pe cureaua de la pantaloni cu un 85mm în toc, cu siguranță se poate acoperi aproape orice fel de eveniment.
În zilele în care am avut acest obiectiv în test am fotografiat, printre altele, un workshop de dansuri populare, urmate de o petrecere românească. Implicând hore și dansuri a fost ca o simulare de eveniment de nuntă și condițiile destul de similare: lumina slabă, oameni suficienț de mulți etc. Cu această ocazie am putut să conștientizez exact cât de eficientă este plaja focală: întrucât lumina a fost foarte slabă, am fost setat pe ISO 4000, expunerea am variat-o între 1/80 și 1/250. Am preferat să fotografiez fără bliț în prima parte pentru a vedea cât mă va ajuta în acele condiții luminozitatea de f/2 și dacă voi avea nevoie să renunț la acest zoom pentru diafragma de f/1.4 de pe 35mm Art Sigma ce mă aștepta nedumerit în rucsac.
Nu am schimbat cu 35-ul de loc, dată fiind natura evenimentului fotografiat și a faptului că fotografiile aveau la finalitate doar postare pe Facebook, ISO 4000 de pe EOS 5D Mark III a fost satisfăcător, astfel putând lucra cu f/2.
Surprinzător pentru mine a fost faptul că în ciuda obișnuinței de a fi limitat de focala de 35mm, am ajuns destul de des în 24mm, drept urmare concluzia este că dacă se poate cu siguranță plaja focală este utilă, îmbinând astfel, exact cum se și recomandă ca și obiectiv, ideea de obiective fixe luminoase într-o plajă focală variabilă.
Toate fotografiile de la acest workshop pot fi văzute aici. Pe lângă Sigma 24-35mm f/2 am folosit Canon EF 85mm f/1.8 și Canon EF 15mm f/2.8 Fisheye.
Luminozitate
Inovaţia acestui obiectiv este posibilitatea de a avea o diafragmă deschisă, f/2, constantă pe o plajă focală variabilă. Acest obiectiv este menit să înlocuiască după cum spuneam obiectivele fixe, și astfel apare întrebarea dacă merită renunțarea la diafragma de f/1.4, pentru o plajă focală variabilă.
Diafragmele foarte deschise oferă uneori un câmp de profunzime atât de mic încât ne obligă să le utilizăm cu o treaptă măcar mai închisă. Spre exemplu, dacă fotografiem cu 24mm sau 35mm un grup de 3-4 persoane, plan american sau mai strâns puțin, la f/1.4 persoanele din extremități se vor afla în afara câmpului de claritate.
Acest obiectiv îl văd foarte util pentru fotografia de eveniment, iar acolo această ipostază este des întâlnită. Din experiența proprie am ajuns să utilizez combinația de 35mm/85mm în plaja f/2 – f/2.2 și acest obiectiv zoom oferă această posibilitate.
Claritate (Sharpness)
Așteptările au fost mari. Seria ART de la Sigma merită numai cuvinte de laudă la acest capitol. Eu personal încă sunt șocat de cât de sharp poate fi Sigma 35mm f/1.4 ART, la diafragma cea mai deschisă, iar urmatoarele lansate, 24mm si 50mm, sunt și mai bune la acest capitol.
Chiar dacă acest obiectiv are o plajă focală variabilă ce implică o construcție optică mult mai complexă, calitatea optică este la cel mai înalt nivel, de asemenea. Ne putem bucura liniștiți de imagini cu o claritate foarte ridicată chiar din diafragma cea mai deschisă de f/2.
M-a interesat, binențeles, comportamentul la f/2, pentru că de aceea cumpărăm acest obiectiv sau obiectivele fixe în general – să ne folosim de aceste diafragme deschise. Degeaba are f/2 dacă el este sharp la f/2.8 sau f/4.
Aberatii cromatice
Referitor tot la calitatea optică, aberațiile cromatice sunt inexistente, având un comportament excelent în contra-lumină.
Vignetare
Poate singurul minus care chiar contează la acest obiectiv este vignetarea la diafragma cea mai deschisă, f/2. Un lucru de altfel specific obiectivelor Sigma din seria ART, însă ceva mai pronunțată la acesta, cel mai probabil cauzată de complexitatea structurii optice necesare pentru a menține acest f/2 constant pe toată plaja focală.
Se poate observa destul de ușor cum la f/2 această vignetare este destul de agresivă, în f/2.8 încă mai este puțin prezentă, iar din f/4 nu se mai sesizează.
Acest lucru binențeles se poate corecta în Adobe Lightroom, sau alte softuri de profil.
Focalizarea automată
Față de Sigma 35mm f/1.4 si 24mm f/1.4 am putut observa o îmbunătățire a sistemului de focalizare. Singurele mici probleme le-am avut bineînțeles pe lumină foarte slabă, unde de câteva ori s-a aflat în imposibilitatea de a regla claritatea. Totuși într-o proporție mare, de peste 90%, focalizarea a fost precisă și rapidă.
Distanța minimă de focalizare este de doar 28mm, obținându-se astfel un raport de mărire de maxim 1:4.4. Nu e cel mai recomandat obiectiv de macro, însă pentru niște close-up-uri sau detalii poate scoate rezultate nesperate.
Construcția
Obiectivul este foarte solid, construcție din metal și echilibrează destul de bine un aparat cu grip pe el. Zoom-ul este intern astfel se elimină riscul de a aspira praf în interior. De asemenea blocul optic frontal rămâne nemișcat în momentul focalizării. De menționat ca nu are etanșări pentru condiții mai dificile.
Concluzii finale
Obiectivul fără doar și poate va rămâne în istorie ca fiind primul zoom cu diafragmă constantă mai deschisă de f/2.8. Sigma în anii precedenți au mai fost inovatori și au mai lansat obiective inedite, însă de multe ori nu ne dădeau pe spate din punct de vedere calitativ (cum ar fi Sigma 20mm f/1.8 EX DG Macro care în f/1.8 este complet inutilizabil). De această dată însă, ca și în cazul obiectivului pentru crop Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM Art, așteptările au fost depășite, iar acest obiectiv se poate mândri cu o calitate optică excelentă, și cu o plajă care va ajuta mulți fotografi de eveniment și nu numai.
Sigma 24-35mm f/2 DG HSM Art se produce pentru monturile: Canon, Nikon, Sony, Pentax si Sigma.
Pro:
- plaja focală variabilă cu o diafragmă constantă luminoasă f/2
- calitate optica excelentă, sharpness din f/2
- autofocus rapid și precis
- toc și parasolar incluse în pachet
Contra:
- greutatea ridicată, aprox. 1kg
- montura de filtru 82mm (filtre scumpe)
- vignetare puternică in f/2
Prețul personal nu știu unde sa îl încadrez, nu este mic, în jur de 4800 lei când nu este în vreo ofertă, mai mare ca orice obiectiv fix din seria Art, mai mic ca orice zoom PRO cu f/2.8. Totuși până pe 31 ianuarie la F64 este la prețul de 3948 lei, motiv pentru care îl introduc la Pro.
Alte imagini făcute cu Sigma 24-35mm f/2 DG HSM Art:
Un articol și fotografii de Bogdan Zop.
[products ids=125019064,125019065,125016285]
2 Comments
Stie cineva daca se va face si pentru Sony A mont? Multumesc
Acest obiectiv nu este produs pentru monturile Sony si Pentax.