Test Lensbaby Tilt Transformer pentru m4/3

Recunosc, am o afecţiune deosebită faţă de produsele Lensbaby. Printre primele mele teste foto s-a numărat cel despre Lensbaby Composer. Pe vremea ceea nu exista mirrorless sau vizoare electronice. Focalizarea se făcea mai greu, mai ales dacă vizorul aparatului foto folosit nu era unul prea „strălucit”. Cu toate acestea, am îndrăgit foarte mult Composer-ul. A urmat apoi poate cel mai haios articol scris de mine până în prezent: Lensbaby Scout cu Fisheye. Gândindu-mă la clipele minunate petrecute în compania obiectivelor Lensbaby, mi s-a făcut brusc dor de un nou test. Cum între timp am renunţat la Canon (deja de mult), Lensbaby Tilt Transformer mi s-a părut interesant ca şi concept: posibilitatea de a putea folosi Lensbaby pe aparate foto mirrorless, în speţă Sony Nex şi Olympus m4/3 (Olympus şi Panasonic) folosind obiective Nikon. Cum deţin Olympus, m-am „procopsit” cu micul „animal de companie” pe montură m4/3.
Tilt-Transformer-03
Cum afară natura ieşea din iarnă, îmbrăţişând primăvara, am luat la pachet şi inelele alea macro scoase de Lensbaby, Lensbaby converter macro – set 8mm şi 16mm. Tocmai bune de pus sub blocul optic Lensbaby.
Iau pachetul, dau cu subsemnatul în necunoştinţă de cauză, pac, ştampilă pe procesul-verbal de contravenţia de primire şi sunt bun de teste. Tentaţia de a folosi Tilt Transformer-ul era aproape imposibil de suportat. Aşa că îmi fac drum, absolut întâmplător, la cafeneaua F64, despachetez piesa de rezistenţă şi o montez pe un Olympus E-P2, proprietate personală, la care am ataşat şi vizorul electronic. Acum, primele cadre cu un Lensbaby pe care nu l-ai mai folosit, nu o să iasă aşa, din prima, opere de artă. Mi-a plăcut întotdeauna la obiectivele astea bebeluş faptul că trebuie să exersezi, să practici. Cum am mai spus, nu este pentru oricine şi nu este mai ales un obiectiv pentru genul de persoane de-a gata. Adică pentru cei care urmăresc până la epuizare fotografiile artistice instant. 🙂
Bucuros, nevoie mare, ies în lumea largă pe drumul spre casă. Pe jos, fireşte, pentru că face bine la trup şi suflet. Mă pun pe testat. Subiectele cele mai la îndemână pentru a te obişnui cu un obiectiv cu focalizare manuală sunt cele statice. Cum statui nu prea găseşti la tot pasul, am luat în vizor ce am putut mai bine.
Tilt-Transformer-05
Focalizarea manuală cu blocul optic din dotare, nu este un lucru uşor, mai ales dacă se foloseşte o diafragmă mare. Efectul de blur este aşa de accentuat, suprafaţa de clar atât de mică… Noroc cu bătrâna Dacie, care, în momentul în care i-am strigat, ca în filmele americane, FREEZEEE!!!, nici măcar nu a mai semnalizat de frică! A îngheţat aşa parcată cum era. Eu, de emoţie, am avut impresia că până şi timpul a stat oleacă în loc.
Mi-am făcut de cap pe tot drumul până acasă. Iată ce a ieşit.


Ajuns în bloc, iau liftul şi nu rezist:
Tilt-Transformer-14

***

A doua zi, dis de dimineaţă, scot din cutie Tilt Transformer-ul, botezat de mine instant „Beleaua”, „înşurubez” Sigma 10-20 proteză Nikon şi… Fâsssss… Dezamăgire. Nu din cauza Belelei, ci pentru că m-a pus prea nefericitul, care este, să pun un ultrawide, aşa, din prima, fără o documentare şi o licenţă în domeniu. Nu-i nimic, îmi zic. Pun blocul optic al mamei Belelei. Ha, fain. Da cam prea soft prin geamul de termopan al balconului. Vine rândul obiectivului de 35mm de la Nikon. Ceva mai bine. Nu m-am împăcat însă prea bine cu metoda de acţionare a diafragmei. Plus, fiind un G autentic, focalizarea manuală se simte cam ciudat în lipsa curentului de alimentare. Brusc, se aprind toate beculeţele din apartamentul cu patru camere! Ridic obiectul în sus şi parcă totul stă în loc: Nikon 50mm 1.8 D! Tatăl tuturor obiectivelor de 50mm! Revin cu picioarele pe cimentul balconului, înşurubez plasticul şi… WOW!!! Gata, am găsit combinaţia perfectă pentru mine.
Tilt-Transformer-0xx
Înainte însă fac o tumbă şi înfig ambele inele de macro în elementul Lensbaby rămas „orfan”. Ce să vezi? Macro, tată!
Tilt-Transformer-15
Tilt-Transformer-16
Tilt-Transformer-16a
Tilt-Transformer-16b
Ce-i drept, imaginile ies în stilul Lensbaby, dar printr-o prelucrare ulterioară se poate scoate ceva frumos. Părerea mea.
Tilt-Transformer-16m1
Nu zăbovesc mult acasă. Iau câteva cadre, să văd ce şi cum.


Afară, vremea frumoasă mă chema cu treabă. În drum spre administraţia financiară, scot Beleaua şi fac poze ca apucatul.

După ce am rezolvat treburile, înapoi spre casă. Tot pe jos şi tot pozând, normal. Pur şi simplu, de plăcere. Beleaua asta te face să apeşi declanşatorul mai ceva ca în tragerile din poligon. În plus, mai trebuie să şi gândeşti înainte de a duce aparatul la ochi.

Ajuns acasă, iau o pauză. Nu de alta, dar trebuie să îmi câştig existenţa şi muncind ceva.
Construcţie
Partea de Tilt Transformer, fără blocul optic, metal. Atât. Doar metal. Şi o gaură imensă. Din aer. Blocul optic, metal, ceva plastic (nu mult, aşa, o idee, ca sarea în bucate) şi un inel de cauciuc. Şi ceva sticlă. Bună, de altfel. Partea electrică şi electronică, lipsă la apel. Nu că ai avea nevoie de ea. Te descurci bine şi fără. Nu are rezistenţă la apă. La şoc, nu mă pronunţ. La partea de joc, joacă din toate încheieturile. De fapt, doar din una. Asta până strângi nuca. După care nu se mişcă nici mort, vorba aceia celebră: Nimeni nu mai mişcă. Cine mişcă, mişcă mort!
Execuţia, ei bine, nu cred că trebuie să mai aduc vorba. Finisajul este cum ar trebui să fie. Punct.
Calitatea optică
Lăsând la o parte blocul optic, depinde de obiectivul Nikon folosit. Aşadar, daca calitatea optică nu este pe placul unora, să se ducă să reclame la Nikon. Blocul optic propriu, Lensbaby, face ce ştie mai bine: poze în stilul inconfundabil Lensbaby. Şi atât.
Utilizare
Dacă te obişnuieşti cu el nu e rău, devine chiar docil. Nu ridică probleme deosebite. Eu m-am acomodat aproape instant, ca nesul. În ciuda flexibilităţii, l-am blocat numai într-o singură poziţie. A rămas îngheţat aşa aproape pe toată durata testului. Cu obiectivul îndreptat în sus. Vrei claritate pe verticală, ţii aparatul normal. Umbli la diafragmă dacă vrei o înălţime (suprafaţă) mai mare a clarităţii. Dacă vrei zonă de claritate pe verticală, pui aparatul în poziţie verticală. Numai dacă vrei poză orizontală cu zonă clară pe verticală, trebuie să „îndoi” ansamblul spre stânga sau spre dreapta. Partea faină este că dacă vrei obiectiv normal la cap, îl îndrepţi la 90 de grade, respectiv zero grade şi voilà, ai un obiectiv normal, cu focalizare manuală.
Exemple de poze normale la cap.

Lensbaby Tilt Transformer fără blocul optic este de fapt un adaptor cu nucă de la montură Nikon la montură m4/3 (în cazul de faţă) sau Sony NEX (altul în afară de cazul de faţă, care este, fireşte). Partea pe care poate mulţi nu o ştiu este că putem folosi chiar şi obiectivele Nikon din seria G fără inel de diafragmă. Cum? Simplu, si-au spus cei de la Lensbaby. Prin rotirea însuşi a obiectivului Nikon se închide sau se deschide diafragma, cum vrea muşchii fotografului. Vestea proastă: nu ai parte de valori exacte ale diafragmei, cum ar fi 1,8 sau 5,6. Dar cine are nevoie de aşa ceva? Oricum, Lensbaby nu are contacte cu electroniştii, aşa că nici datele exif nu ajută la nimic.
Lensbaby Tilt Transformer a fost creat pentru distracţie. Asta nu înseamnă cu cineva capabil nu poate folosi obiectivul în creaţie, opere de artă sau chiar fotografii pentru evenimente. Tare aş mai vrea să văd într-un ziar o poză a unei vedete sau om de stat cu Lensbaby Tilt Transformer. Ar fi ceva, nu?
Dar să revin cu picioarele pe pământ. Mai precis, după atâta vorbăreală, mai bine trec la treabă.
Doamnelor şi domnilor, în continuare o serie de imagini edificatoare. Vizionare plăcută!

Cu ceva noroc, am prins şi ultima zăpadă.

Spre final de prezentare, ultima serie de fotografii. Realizate cu Olympus E-PM2.

Filmarea cu Lensbaby Tilt Transformer
Doamnelor şi domnilor, filmarea cu acest Lensbaby plus un obiectiv Nikon 50mm 1.8 D este absolut, dar absolut fantastică. Mai jos un exemplu. Nimic spectacular, doar atât cât să vă arate ce se poate face cu o astfel de combinaţie.
De ce am spus fantastic? Primul şi cel mai important motiv: adio focalizare! Iţi setezi diafragma care ţi se pare nimerită, apoi nu îţi mai rămâne altceva de făcut decât să urmăreşti subiectul. Singura ta grijă este să îl menţii în zona de clar. Efectul este unul garantat. Iar dacă foloseşti Composer-ul pe post de obiectiv, filmezi cu o neclaritate radială. Şi dacă te bate gândul să foloseşti şi şaibe de diafragmă „speciale”, rezultatul va fi unul pe măsură. Prin şaibe speciale mă refere la acestea.

Bile albe
Adio autofocalizare
Adio control automat al diafragmei (prioritate de timp)
Adio „lasă că face aparatul singur tot ce trebuie”
Stimulează neuronii, dacă se există
Bile negre
De fapt, un singur biloi: utilizatorul!
Adios
Tilt-Transformer-83
© Sorin VOICU 2013
Echipament utilizat:
[products ids=1039296,1046977,46209072,10106501,1052043]

Alți fotografi au mai citit și:

1 Comment

  • Va rog sa fiti ingaduitor si sa-mi explicati de ce trebuie sa dau aproximativ 6 mil pe un obiectiv pe care sa-l utilizez extrem de rar, cind ar fi alte solutii simple.Am studiat cu atentie articolul si mai ales fotografiile.Acestea se pot face foarte simplu daca le trintim in PICASA , ce are o functie excelenta de descentralizare a zonelor cu claritate.Raza de defocalizare este variabila,te joci cu ea -cum vrei.Tot ce am vazut aici se fac cu eleganta rapid si fara niciun ban.Poza isi mentine valoarea initiala,doar marginile intra controlat in ceata.
    S.R.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.