(C) Liliana Borsan

Review Canon EOS R cu Liliana Borsan

De ceva vreme mă tot gândesc să testez un mirorless Canon pentru a deveni aparatul de lucru primar, urmând ca aparatul pe care il dețin acum să rămână de rezervă. De trei ani folosesc Canon 5D Mark III împreună cu Canon 70-200mm F2.8 II pentru fotografie ecvestră sau ocazional portret. Pasiunea pentru cai m-a facut să mă specializez în această nișă destul de îngustă. Echipamentul din dotare este opțiunea celor mai multi fotografi ecveștri, fiind o combinație optimă pentru subiecte mari, în mișcare de cele mai multe ori, modele ce sunt fotografiate în variate contexte: portret, detaliu, activițăți în grajd, spații închise, în alergare fară țintă sau show-uri ecvestre unde e nevoie de un obiectiv zoom pentru a surprinde cu precizie de la distanță momentele cheie în viteză.

Momentan folosesc Capture One și Photoshop pentru prelucrarea RAW-urilor. Trag doar RAW pentru a folosi la maxim capabilitățile echipamentului. 

Dorința de a testa ceva nou a avut la bază mai multe nevoi de moment – nevoi mai mult sau mai putțin reale. Aveam să aflu asta în urma acestui test. 

  1. Credeam că m-ar ajuta imens să pot exporta imediat imaginile pe telefon pentru a le da clienților care organizează evenimente ecvestre. Nevoia este de a preda imagini rapid pentru postări zilnice pe rețelele de socializare pe parcursul evenimentului. Cum 5D MarkIII nu are functie WI-FI, m-am gândit că un aparat cu această funcție m-ar scuti de cărat laptop, încărcător laptop, hard extern și de avut grija lor. 
  2. A doua nevoie era legată de opțiunea de a rabata ecranul ceea ce m-ar scuti de tradiționalul târât la firul ierbii, familiar mai tuturor fotografilor. 
  3. Un alt motiv era și legat de verificarea performanțelor limitate ale bateriei – 950 vs 370 (nr de cadre/o încarcare a bateriei conform CIPA). Văzusem review-uri care susțineau contrariul și mă gândeam să verific personal acest lucru, mai ales că frigul este încă un factor care poate pune la încercare modul de exploatare al bateriei. 

Cu aceste trei lucruri în gând, am pornit la lucru. Am folosit acelasi obiectiv 70-200mm montat cu ajutorul inelului adaptor pe body-ul Canon EOS R. Conditiile au fost destul de diferite, mergand un pic in afara ariei mele de confort. 

Primul subiect, unul ad-hoc: păsări pe lac.

Aveam să descopăr fără să mă fi gândit la asta, că extenderul meu Canon x2 devenea aproape inutil în combinația EOS R+adaptor+70-200mm. Testele mele s-au oprit la a concluziona că aceasta este o combinație care nu poate fi folosită la evenimente ecvestre. Focusul este vizibil mult mai lent față de ceea ce folosesc acum. Doar o investiție suplimentară a unui zoom pe mirrorless ar fi soluția. Momentan nu am în plan achiziții de alte obiective.

Al doilea subiect a făcut să fie unul mai static și ca urmare testul de focus nu mi-a mai dat bătăi de cap. Minunata antrenoare de cai, Georgiana Neselan, un model preferat de mine pentru felul în care știe să transmită emoție alături de cei mai buni prieteni patrupezi, a răspuns cu bucurie apelului meu. Am profitat de prezența ei magică în mai multe contexte de fotografiere: portret în lumină naturală cu lumină frontal, laterală sau în spatele subiectului, lumina indirectă etc. Las aici câteva dintre cadrele care mi-au plăcut. 

Canon EOS R s-a comportat excelent.

Lumina de seară a fost gândită pentru a fotografia un frumos armăsar lipițan alături de Georgiana N. antrenoarea lui.

Aici am tras cu ISO destul de mare în dorința de a vedea ce poate ieși. Cadrele de mai jos au ISO de la 1600 la 5000. Nu sunt fan ISO mare însă de multe ori sunt nevoită să trag la lăsarea serii aproape pe întuneric. Subiectele mele favorite, caii, nu sunt disponibili întotdeauna la ora dorința de mine așa că este important de validat acest aspect. Conform experienței mele, nu am observant diferențe majore fața de Canon 5DMark III. Bineînteles că mai contează și cunoștințele de procesare, care în acest caz sunt esențiale. Iată ce am putut scoate în acea seară pe malul lacului.

Ultimul test era cel mai dificil din punct de vedere al gestionării subiectului. Intenția era de a amenaja un studio cu doua lumini și fundal pentru același armasar Snow. Armasarul de doar doua săptămâni în grija antrenoarei Geo Neselan, nu a reacționat foarte bine(ceea ce e de înteles) la multiplii stimuli la care a fost supus. Fundalul a fost inutil ținând cont că spațiul alocat era mult mai mare. Cele doua surse de lumina Godox AD600 cu modificatori au reprezentat un real factor de stress pentru cal. 

Ambițioasa Georgiana și-a dorit foarte mult sa îl fotografiez pe Snow fără căpăstru ceea ce făcea totul mult mai riscant: potențial impact cu cele doua surse de lumină sau și mai rău, o tăvăleală în nisip care ar fi stricat iremediabil ținuta de gala a ‘modelului’ nostru patruped. În cele din urmă am reușit câteva cadre decente ce însa sunt mult sub ceea ce mi-aș fi dorit să scot.

Body-ul s-a comportat excelent și de data asta. 

Câteva observații și concluzii:

Cele doua nevoi menționate mai sus nu au fost până la urmă testate. Funcția wi-fi nu am putut-o activa sub nici un chip înainte de ședințe sau după. Unul dintre baieții de la F64 m-a ajutat să înțeleg cum trebuia făcut însa abia la returnarea echipamentului. O resetare a tuturor funcțiilor aparatului a deblocat funcția wi-fi. Nu îmi dau seama ce a generat această eroare. 

Display-ul rabatabil cu touch, pe care îmi doream să îl testez, nu a mai fost utilizat datorită obișnuinței mele de a declanșa doar cu ajutorului vizorului. Pur și simplu m-am concentrat pe alte detalii la fața locului și mi-a ieșit din cap acest lucru. Mai mult ca sigur ca e un mare avantaj să poți folosi comod un unghi jos indiferent de subiectul fotografiat. 

Alte observatii: tragerea în rafala mi s-a parut foarte rapida comparativ cu ce sunt obișnuită: 6 fps versus 8fps. Probabil poți face un film din cadrele trase la rafală pe un subiect în mișcare. 

 

Altă observație este cea legată de cele 5655 puncte de focalizare raportate la 61 ale lui 5D Mark III.  Întrucât folosesc de obicei focalizare pe un singur punct sau maxim 9, probabil că această funcție nu-mi este utilă la ceea ce fac eu. Chiar aș fi curioasă daca cei mai experimentați pot veni cu detalii sau experiența proprie legat de acest subiect. 

 

O surpriză a apărut atunci când am bagat cardul în laptop și toate fișierele RAW nu aveau preview. A fost un mic moment de panică. Din fericire au putut fi deschise și procesate cu Capture One. Am înteles că acest format CR3, este specific mirrorless-urilor de la Canon și nu are preview pe orice sistem de operare. Pe internet văd că mulți au căzut în capcana mea însa totul s-a terminat cu bine.

Minusuri:

  • un singur card
  • shutter mult încetinit la utilizarea extenderului

Plusuri:

  • Durata baterie la -4-6C, la 522 cadre bateria era pe jumatate plină. Așa cum am zis, nu am folosit funcții de localizare sau comunicare cu alte aparate pe timpul fotografierii. 
  • Viteza de declanșare 8fps este de mare ajutor pentru fotografia de acțiune. 
  • Baterie – identică cu cea de pe Canon 5D Mark III, are avantajul că nu mai e nevoie de un încărcător suplimentar sau baterii suplimentare de altă dimensiune. 
  • Senzație tactilă similară cu Canon 5D Mark III doar ca e un pic mai ușor. 
  • Butoane interschimbabile pentru toate funcțiile. M-am adaptat destul de rapid la noul sistem din punct de vedere al ergonomiei. Pare foarte prietenos în manevrabilitate. 
  • Alimentarea prin USB poate fi un avantaj imens în cazul în care mergi în locuri remote unde sunt instalate panouri solare. 
  • Transferul de imagini vizibil mai rapid: USB 3.1 versus USB 2.0 însă depinde și unde le transferi adică: hardul intern al calculatorului versus hard drive extern și dacă există încă un port USB intermediar și ce generație e. 
  • Touch screen ce permite verificarea mult mai facilă a detaliilor din fotografie în timpul ședinței.  

Concluzie finală:

Dacă m-ar interesa sa trec la FF de la crop, mai mult ca sigur ca aș opta pentru acest model dacă bineînteles aș avea în dotare lentile Canon care pot fi utilizate cu acest body. Mai mult ca sigur ca viitorul este al acestui sistem. Cel puțin pentru consumul de utilizatori semi-pro deși văd extrem de mulți fotografi cu reputație care au migrat către mirrorless. 

Ținând cont de ultimele lansări mirrorless anunțate în această primăvară de Canon, cred că este mai înțelept să mai aștept un pic. Prețul este suficient de mare să mă facă să mai aștept cel puțin până la finalul anului. Rămâne de văzut dacă îmi va face cu ochiul alt model mai nou sau voi rămâne la acestă opțiune.  

Să ne auzim cu bine. Lumină perfecta tuturor!

Articol și fotografii de Liliana Borsan

Pe Liliana Borsan o găsiți aici, pe Facebook  sau pe Instagram.

Echipamente menționate în articol

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.