Alegerea gentii foto

Haideti sa trecem impreuna printr-o ipoteza, sau mai multe. Anul trecut Mosul a fost darnic. Sau anul acesta parintii au fost generosi la aniversarea zilei tale de nastere. Sau poate sotia/sotul ne-a oferit cu zambetul pe buze o cutie cu multe cifre si litere pe capac… “Canon 600D” sau “Nikon D5200”. Nu modelul sau marca sunt importante, ci faptul ca este un aparat foto.

Fie ca este primul sau al 15-lea, vom dori sa-l luam cu noi mai devreme sau mai tarziu. Pana la urma asta este si utilitatea acestei “jucarii”, pentru ca nu prea ies fotografii daca sta in dulap. Asta aduce de la sine intrebarea: “in cel il iau?”. Asadar deschidem repede o pagina de browser, tastam www.f64.ro si gasim categoria “Genti – Rucsacuri – Huse – F64”. Bucurosi ca nu am cautat prea mult, apasam pe mouse si ne intampina nu mai putin de 700 de articole (la data scrierii acestui articol, sunt sigur ca cei de la F64 vor mai adauga) pe care le putem folosi la gazduirea aparatului. Genti, huse, centuri, veste… o pleiada de cuvinte care ne lasa usor descumpaniti in fata optiunilor multiple. Pana acum, prima reactie era sa punem mana pe telefon, sa formam numarul “prietenului care face poze” si sa-l intrebam: “Auzi? Tu ce geanta folosesti?!”. Astazi as vrea sa va scutesc de acest telefon si sa lamurim putin ce este util, cum si mai ales de ce.

Sa incepem, in primul rand, cu niste criterii pentru alegerea unei genti. Multitudinea de optiuni de pastrare a aparatelor este data si de varietatea lor. Este evident ca un posesor de aparat foto compact nu va avea nevoie de un Tamrac 5585 Expedition 5X. De aici deducem si primul si cel mai evident criteriu: dimensiunea si mai ales volumul kit-ului pe care il avem. Aici nu voi petrece prea mult timp, dar as vrea sa subliniez un aspect. Dimensiunile nu se refera doar la ce avem in dulap acum, ci si la ce vrem sa mai achizitionam pe viitor. Ar fi pacat sa cumparam o geanta de umar doar ca sa descoperim  peste 6 luni ca nu ne intra si noul obiectiv 70-200 f/2.8.

Un alt considerent este modalitatea in care va fi folosita geanta. Spre deosebire de primul criteriu, aici este putin mai complicat. In randurile urmatoare voi descrie fiecare tip de geanta, rucsac sau toc si le vom analiza pe rand.

Geanta de umar

1246-forthinktank

Pentru majoritatea, acest tip de geanta va fi singurul si cel mai folosit accesoriu pentru aparatul foto. Folosit de toate categoriile de fotografi, de la amatorii care folosesc o compacta in concediu pana la profesionistii cu DSLR-uri complexe, avantajele gentii de umar sunt evidente: usor de carat (fie agatata de umar, fie trecuta peste piept), cu acces facil la aparatura si oferind diverse grade de protectie, “messenger bag”, cum este denumita in engleza, este preferata de multi. Este usor de supravegheat in zone aglomerate (spre deosebire de rucsac), poate acomoda un laptop, iar faptul ca este de obicei purtata de catre studenti ii poate conferi un aer tineresc. Ba chiar unele marci isi promoveaza gentile de acest tip ca si accesoriu “fashion”.

Asadar de ce sa continuam articolul daca o geanta foto este atat de utila? Pentru ca nu este geanta potrivita pentru orice tip de fotografie, asa cum am descoperit si eu prin experiente personale. Mi-am achizitionat in acest sens un Think Tank Retrospective 20 acum ceva timp si se afla in continuare in dulapul meu. Este o geanta incapatoare, bine facuta si care poate fi configurata usor in functie de nevoi. O folosesc de obicei pentru drumuri scurte si care nu implica multe unelte deoarece a profita la maxim de spatiul intern pus la dispozitie inseamna ca geanta poate cantari cu usurinta 6-7 kilograme, iar dimensiunile ei o fac mai putin discreta. Evident, nu este o geanta recomandata pentru drumetii prelungite.

geanta-foto-messenger-boy-4000-mb4000-008-angle

Acest detaliu nu se aplica, evident, unei genti mai mici. Insa nici chiar o geanta mica precum Tamrac 5421 nu va fi recomandata pentru activitati fizice intense. Pentru cei pasionati de drumetii, alpinism sau alte indeletniciri de acest fel o geanta de umar nu va fi suficienta. In timpul miscarii aceasta isi va schimba pozitia si este foarte posibil sa aiba o intalnire cu un obiect contondent care va transforma rapid aparatul din interior intr-o gramada de plastic si electronice inutile.

As vrea sa fac o ultima precizare inainte de a trece mai departe. Caracteristica unica a gentii, cureaua de umar, se poate dovedi a fi un impediment cateodata. Am descoperit ca folosind in paralel o curea de umar pentru aparat, cele doua se mai pot suprapune si ajung sa ma incurce sau chiar sa se incurce intre ele. Probabil pentru unii dintre voi aceasta nu va fi o problema, dar pentru mine a fost.

Rucsacul foto

5585-open

Un alt mod foarte popular de a transporta aparatul este (pe buna dreptate, as spune), rucsacul foto. Solid construit, bine inchegat si perfect fixat de corpul nostru, este de departe si unul dintre cele mai comode. Dupa cum probabil ati intuit mai sus, este ideal pentru transportarea greutatilor mari pe distante lungi, mai ales pe teren accidentat. Din motive evidente este preferat de catre fotografii de natura, dar asta nu inseamna ca le este destinat numai celor care transporta 5-10 kg. Un model precum Tamrac 5786 Evolution 6 negru – Rucsac foto va permite stocarea de alte obiecte pe langa cele destinate fotografiei, precum haine de schimb sau alimente.

Dezavantaje? Desigur. Accesul la aparatura nu se face intotdeauna rapid. Unii producatori ofera modele “cu acces rapid”, materializate prin deschideri laterale (dotate cu fermoar) prin care se poate ajunge la aparat fara a fi nevoiti sa punem rucsacul jos si sa deschidem compartimentul principal. Nu veti castiga o confruntare ca in Vestul Salbatic daca sunteti nevoiti sa ajungeti asa la aparat, dar macar este mai la indemana.

TAMRAC-EVOLUTION-6-5

Pe de alta parte, nu as recomanda folosirea unui rucsac in zone urbane aglomerate. In primul rand, in functie de model, poate fi usor pentru un “binevoitor” sa ne scape de 1-2 obiective fara ca noi sa il putem vedea sau simti. In al doilea rand orice intoarcere a corpului in jurul axei sale va aduce dupa sine miscarea rucsacului in sens opus. Posibile urmari: obiecte daramate, geamuri sparte sau persoane lovite. Din aceste 2 motive, in zone aglomerate, se recomanda purtarea ghiozdanului in fata. Aviz amatorilor!

Tocul foto si husa foto

Sa incepem cu diferenta intre cele 2: o husa va acomoda un aparat compact, pe cand un toc va acomoda un aparat plus obiectiv. Pentru ca stiu ca este un accesoriu mai putin popular as vrea sa incep prin a spune ce anume semnifica un toc foto. Fiind construit din materiale mai mult sau mai putin rigide, un toc presupune o simbioza destul de exacta intre model si obiectul pe care il va stoca. Iesind putin din domeniul foto, un toc de sabie nu va putea acomoda un binoclu si viceversa.

Din descrierea facuta sunt sigur ca rezulta mai multe dezavantaje decat avantaje pana acum. Intr-un toc va intra un singur obiect, fie aparat sau obiectiv, nu va putea acomoda alt model de aparat (ma refer, evident, la categorii de aparate: un body pro nu va avea loc intr-un toc pentru un mirrorless). Unele tocuri (sau huse, si ele sunt incluse) ofera si buzunare pentru accesorii, dar de obicei sunt cu scop dedicat.

Avantajele nu sunt insa de neglijat. Tocul prezinta aproximativ aceleasi proprietati ca si geanta foto, dar este dedicat. De aceea aparatul se va potrivi foarte bine cu husa si va putea fi accesat fara a face manevre complexe. Tocul foto il vom lua cu noi atunci cand stim exact ce vrem sa fotografiem la destinatie.

Centura foto

Motta LARGE ORIGINAL AD30_0146

Din ce am observat in jurul meu, centura foto nu se bucura de o mare popularitate. Aceasta presupune o curea dedicata in jurul careia se vor atasa tocuri pentru aparat, obiective (de obicei dedicate) sau blitz si optional un sistem de bretele.

Avantajele sunt multiple: toate obiectele ne vor fi la indemana imediat; daca avem mai multe obiective, nu vom mai pierde timp cautandu-l pe fiecare; greutatea nu mai este preluata de umeri, ci de solduri; putem adauga sau elimina oricand un toc.

Minusurile acestei modalitati de transport se refera la gradul de protectie pe care-l ofera si care este mai mic decat al unui rucsac, atat la lovituri cat si la furturi. In acelasi timp sunt foarte evidente astfel incat nici o persoana pe care o veti vedea purtand asa ceva nu va lasa loc de interpretari asupra continutului.

Troller foto

5592 open

Desi nu este o sectiune separata pe site-ul F64, cred totusi ca ar fi util sa cunoasteti aceasta categorie. “Valiza foto”, asa cum o mai denumesc, se refera la un geamantan special, cu o impartire interioara dedicata, modulara, care poate acomoda aparatura foto in timp ce este transportata pe roti. Este foarte util celor care calatoresc mult cu un volum considerabil de aparatura. Este usor de trecut prin aeroport si de folosit din portbagajul masinii. Marele minus este ca unele modele au rotile mici si nu pot fi utilizate pe teren accidentat.

Pe final:

Aceste categorii fiind puse pe hartie (sau monitor), ce ne mai ramane? Ei bine, mai avem chiar si acum cateva criterii. Le-am lasat la urma pentru ca se aplica tuturor categoriilor, indiferent de dimensiunea sau destinatia gentii.

Pret. Indiferent cum am aborda problema, pretul este un considerent, daca nu cel mai important dintre ele. Merita geanta X diferenta de pret fata de rucsacul Y? Acest aspect nu il pot discuta aici deoarece este extrem de subiectiv.

Calitate. Desi adesea subestimat sau luat prea putin in serios, este un aspect important. Nu spun ca exista vreo geanta care se va rupe dupa 2 zile si vom scapa intregul continut pe asfalt, dar problema trebuie privita altfel. O persoana care foloseste un rucsac zilnic va supune, de exemplu, fermoarele la alt stres decat fotograful ocazional care va scoate aparatul doar la petreceri. Calitatea este de multe ori reflectata in pret, iar diferenta nu o vom vedea pe raft, ci “pe teren”, dupa mult timp de folosire.

Materialul folosit. Toti producatorii se intrec in inovatii si materiale folosite. Pe cand unii se lauda cu rucsacuri fabricate din acelasi material cu parasutele (adica foarte rezistent), altii ne imbie cu genti facute din cea mai fina piele. Indiferent de optiunea aleasa, trebuie sa ne gandim care va fi scenariul cel mai des pentru utilizarea gentii foto si la ce intemperii il vom supune.

Buretele de protectie. Din grosimea materialului folosit va rezulta de cele mai multe ori si gradul de protectie oferit de geanta aleasa. Dezavantajul va fi greutatea adaugata, deci trebuie sa alegem un echilibru intre greutate si siguranta.

Accesorii. Pe langa aparat si obiective, trebuie sa ne gandim ca vom mai avea nevoie si de alte accesorii. Incepand cu un acumulator de rezerva si un card de memorie, trebuie sa ne gandim si la noi, fotografii. Un concediu intr-un tinut insorit va atrage dupa sine si folosirea cremei de protectie impotriva soarelui si va creste utilitatea unei sticle cu apa. Toamna poate vom avea nevoie de o pelerina de ploaie si o carpa pentru curatarea elementului frontal al obiectivului. Exemplele pot continua cu pix, chei, portofel sau alte lucruri. Avem loc pentru acestea in geanta? Avem suficiente buzunare si compartimente?

In concluzie

Indiferent de ce echipament avem sau dorim sa achizitionam, exista cu siguranta o modalitate de a-l acomoda. Important este sa gandim putin in avans, sa ne consultam cu cei care au mai avut experienta si sa definim un scenariu in care vom utiliza cel mai des aparatul. Odata ce am facut asta, va fi usor sa determinam ce ne dorim de la o geanta/rucsac/toc foto. Va las insa cu un singur gand: “daca in geanta ta incap 3 aparate si 18 obiective… o mai poti ridica?”

Un articol de Andrei Giurescu

Alți fotografi au mai citit și:

1 Comment

  • Eu am o geanta digital Soligor pe care o folosesc de 3 ani si sunt foarte multumit 25/15/20

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.