Review Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD MACRO 1:2

Relatia mea cu Tamron 70-300mm a inceput pe neasteptate. Imi cumparasem de curand un Canon EOS 350D cu obiectivul din kit. Am avut noroc si am nimerit un obiectiv de kit reusit din punct de vedere optic. Simteam insa nevoia de un zoom puternic, fiind invatat cu 40-150mm de la Olympus E-500. Am inceput sa caut pe net pareri despre diferite obiective pentru un buget mic. M-am decis in cele din urma pentru Tamron 55-200mm Di II LD Macro datorita pretului foarte atractiv si a calitatii optice acceptabile pentru mine ca incepator. De-a lungul cautarilor mele am date bineinteles si peste Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD MACRO 1:2. La momentul acela insa era inaccesibil pentru mine.
Ziua in care m-am dus la magazinul foto sa-l cumpar mi-a ramas intiparita in memorie. Era in decembrie 2007, in jurul datei de 27. Urma sa plec in provincie. Asa ca pica foarte bine pentru a face teste. Am urmarit zile intregi site-ul magazinului, 55-200mm fiind indisponibil de ceva vreme. Cum a devenit disponibil m-am si prezentat la pravalie. Acolo insa dezamagire: starea de disponibilitate a fost afisata dintr-o eroare. Se pare ca dezamagirea se citea pe fata mea. Vanzatorul mi-a spus sa astept. Au trecut cam 5-10 minute. A revenit cu o propunere la cate sincer nu ma asteptam: un pret special pentru obiectivul 70-300mm. Si cum intotdeauna aveam ceva banuti in plus, am profitat de ocazie si am acceptat. Nici pana in ziua de azi nu regret.

Cum a fost calatoria in provincie? Las pozele sa vorbeasca:

Canon EOS 350D
1/1600 s
Expunere: prioritate de diafragma
f/8
ISO 200
Distanta focala: 70mm
Mod masurare expunere: partial

Canon EOS 350D
1/1250 s
Expunere: prioritate de diafragma
f/8
ISO 200
Distanta focala: 70mm
Mod masurare expunere: partial

Canon EOS 350D
1/1250 s
Expunere: prioritate de diafragma
f/8
ISO 200
Distanta focala: 88mm
Mod masurare expunere: partial

Canon EOS 350D
1/1000  s
Expunere: prioritate de diafragma
f/8
ISO 200
Distanta focala:168mm
Mod masurare expunere: partial

Canon EOS 350D
1/1000  s
Expunere: prioritate de diafragma
f/8
ISO 200
Distanta focala:300mm
Mod masurare expunere: partial

Canon EOS 350D
1/640  s
Expunere: prioritate de diafragma
f/8
ISO 200
Distanta focala:180mm
Mod masurare expunere: partial

Canon EOS 350D
1/1000  s
Expunere: prioritate de diafragma
f/8
ISO 800
Distanta focala:300mm
Mod masurare expunere: partial

Dar suficiente exemple pentru un inceput de „articol”.

La mijlocul anilor 90, Tamron si Nikon foloseau aceeasi formula optica. Tamron a fost insa singurul care a decis sa continue dezvoltarea designului original. Catalogat ca un obiectiv zoom compact cu functie macro 1:2, poate fi folosit atat pe aparatele foto cu factor de crop (1.5x sau 1.6x), cat si pe aparate full frame. Bineinteles, reprezinta un obiectiv de buget mic. Un lucru bun este faptul ca producatorul nu a sacrificat foarte mult calitatea. Plasticul este unul decent, montura este din metal cu plastic (nu este in totalitate metalica). Atat inelul de zoom, cat si inelul de focalizare prezinta un cauciuc de calitate, nu prezinta joc „lateral”. Singurul punct negativ este faptul ca inelul de zoom nu lucreaza intotdeauna fin. Punctul pozitiv: atunci cand tubul de zoom este scos la maxim, deci cand zoomul ajunge la 300mm, aproape ca nu exista joc (si asta dupa 3 ani de utilizare – nu profesionala, ci de amator). Din punct de vedere constructiv, nimic de reprosat in conditiile unei utilizari neprofesionale, atente.
Multi cred din auzite faptul ca autofocalizarea este lenta. Depinde insa din ce unghi privim lucrurile. La o utilizare pur tele, cursa inelului de focalizare se situeaza undeva in jurul valorii de 45º intre distanta minima de focalizare de cca. 1,5m si infinit. O cursa mica ce nu pune probleme.

Mai jos cateva exemple concludente, asi spune, pentru rapiditatea de focalizare a obiectivului.

Canon EOS 350D
1/160  s
Expunere: prioritate de timp
f/14
ISO 200
Distanta focala:92mm

Canon EOS 350D
1/500  s
Expunere: prioritate de timp
f/11
ISO 200
Distanta focala:168mm

Canon EOS 350D
1/800  s
Expunere: prioritate de timp
f/7.1
ISO 200
Distanta focala:70mm

Canon EOS 350D
1/800  s
Expunere: prioritate de timp
f/7.1
ISO 200
Distanta focala:218mm

Canon EOS 350D
1/160  s
Expunere: prioritate de timp
f/16
ISO 200
Distanta focala:92mm

Canon EOS 350D
1/500  s
Expunere: prioritate de timp
f/8
ISO 200
Distanta focala:168mm

Optica obiectivului este acceptabila avand in vedere categoria din care face parte. Distorsiunea de tip butoi la 70mm este insesizabila pe teren. Poate fi observata numai in testele de laborator. Lucru valabil si in ceea ce priveste distorsiunea de tip perna la 300mm.
Vignetarea este vizibila pe aparatele full-frame. Pe cele APS-C nu prezinta grad de ingrijorare.
Rezolutia, sau claritate, este una decenta. Imaginile prezinta o claritate de un nivel foarte bun intre 70 si 200mm chiar incepand cu diafragma deschisa si pana la f/11. Scade insa intre 200 si 300mm. La capatul lung (300mm), totul devine mai soft, mai lipsit de contrast la diafragma minima de f/5.6. Nimic nou sub soare. Majoritatea obiectivelor tele sunt mai soft la capatul lung. Remedierea este unsa simpla: se inchide diafragma in jurul valorii de f/7.1 – f/9.
Aberatiile cromatice sunt moderate la 70mm si devin mai accentuate intre 200mm – 300mm.

Desi nu este un obiectiv macro „pur-sange”, se pot obtine imagini close-up decente, asa cum se demonstreaza mai jos.
S-a comportat binisor chiar si pe un full-frame.
Iar daca sa folosesc inele / tuburi de extensie macro, obiectivul poate reproduce un raport de 1:1 si chiar mai mare.

Canon EOS 350D
1/40  s
Expunere: prioritate de diafragma
f/11
ISO 800
Distanta focala:300mm

Canon EOS 350D
1/400  s
Expunere: prioritate de timp
f/4.5
ISO 400
Distanta focala:192mm

Canon EOS 5D Mark II
1/320  s
Expunere: prioritate de timp
f/13
ISO 1250
Distanta focala:218mm

Cadru original

Reincadrare si marirea subiectului

Canon EOS 5D Mark II
1/640  s
Expunere: prioritate de diafragma
f/9
ISO 800
Distanta focala:218mm

Canon EOS 5D Mark II
1/320  s
Expunere: prioritate de diafragma
f/9
ISO 1250
Distanta focala:218mm

Multi dintre cei care au cumparat in cele din urma acest obiectiv, sau care au citit review-uri despre acesta, reclama faptul ca este soft la 300mm. Asa este. Singurul lucru care ajuta este folosirea unei diafragme de peste f/8. Sa nu uitam insa faptul ca mai toate obiectivele tele accesibile sunt soft la capatul lung, facand necesara inchiderea diafragmei.
Altii pun problema timpilor lungi de expunere in conditii de lumina insuficienta, lipsa stabilizatorului de imagine. In aceste cazuri intervine insa mana fotografului si subiectul ce se doreste a fi fotografiat. La distante focale lungi este nevoie de monopied sau stativ. Am facut mai multe teste cu teleobiective cu stabilizare. Concluzia: pentru subiecte non-statice, monopiedul a castigat detasat. Da, stabilizarea ajuta, dar are limitele ei. Unul dintre cel mai important atu al stabilizarii in obiective este acela ca se pot folosi timpi de expunere pe un APS-C egali cu aceia folositi pe un full-frame, valabil mai ales pentru subiectii in miscare. Sa explic: luam de exemplu o distanta focala de 200mm. Pe un full-frame, timpul pentru ca fotografiile sa iasa nemiscate este de cel putin 1/200s. In cazul formatului APS-C, acest 1/200s trebuie inmultit cu factorul de crop al corpului de camera (1,5x la Nikon, 1,6x la Canon sau 2x la Four Thirds), rezultand deci un timp minim mediu de cca. 1/320s. Stabilizarea anuleaza acest calcul.
Pe de alta parte, in cazul stabilizarii se poate insa apela si la timpi mult mai lungi, dar nu la subiectele in miscare, acestea disparand din cadru datorita timpului lung necesar sistemului de stabilizare pentru a „ingheta” miscarea imaginii din vizor. (Recordul personal se situeaza la 1s la o distanta focala de 70mm, folosind un tele Tamron cu stabilizare. Pentru aceasta am avut insa nevoie de o mana extrem de linistita, de mai multe incercara si de… noroc.) Cand vine vorba de subiecte in miscare insa, cea mai buna stabilizare este oferita de monopied. Da, stiu, este mult mai incomoda folosirea unui trepied sau monopied. Un sistem de stabilizare este mult mai comod… Iar cand vine vorba de macro, nici cel mai bun sistem de stabilizare nu ajuta. Trepiedul este rege. Asta cand nu bate vantul. Daca avem ghinion si vantul misca frunza pe care se afla insecta „model”, atunci se apeleaza la timpi scurti si valori mare ale ISO.

Canon EOS 350D + Tamron 70-300
1/250 s   F9   ISO 1600   180 mm

In fotografia de mai sus am fost nevoit sa folosesc un timp de expunere scurt datorita vantului care imi scotea subiectul din focus. Pentru a putea folosi un timp scurt si o diafragma acceptabila pentru macro, singura solutie este ridicarea valorii ISO, mai ales cand lumina disponibila este slaba.

Printre punctele forte ale acestui obiectiv se numara:

•    imagini clare
•    culori si contrast rezonabile
•    obiectiv usor, foarte portabil pentru un zoom asa de puternic
•    capacitatea de a fi folosi pe post de macro 1:2
•    bun si la portrete
•    viteza la autofocalizare acceptabila chiar si in lumina mai slaba
•    constructie decenta, materiale de calitate

Printre punctele slabe se numara:

•    soft la diafragme deschise
•    aberatii cromatice la diafragme deschise
•    in lumina foarte slaba si in lipsa unui contrast evident, autofocusul incepe sa vaneze
•    pentru a putea fi folosit la macro, trebuie respectati anumiti pasi
•    motor autofocalizare foarte zgomotos

Recomandari:

Un teleobiectiv puternic, bun pentru a instantanee de la distanta. Adecvat pentru incepatori. Decent pentru macro. Poate fi folosit si la evenimente sportive ce au loc in exterior, la portrete, pentru fotografii in natura (wildlife).

autor Sorin Voicu

Alți fotografi au mai citit și:

1 Comment

  • […] la grădinile zoologice, unde ai nevoie de cel puțin 300mm. Cel mai basic teleobiectiv este un TAMRON AF 70-300MM F/4-5,6 DI LD MACRO 1:2. Ieftin și decent în privința calității. Acesta ar fi poate al treilea obiectiv pe care îl […]

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.