32 de mituri urbane în fotografie – I
Am mai avut această serie în trecut. Startul ei s-a dat acum câțiva ani de către George Nicolae, iar timpul ce s-a umplut cu alte urgențe și priorități nu ne-a permis să continuăm seria de articole despre Legendele urbane în fotografie. Astăzi însă, revenim cu ea, o reîmprospătăm și o luăm de la început, fără să uităm însă de cel care a început-o.
Noile articole vor cuprinde o parte din conținutul vechi, însă acesta a fost actualizat și, vor fi incluse și multe mituri urbane noi.
Așadar, hai să nu o mai lungim cu vorba și să descoperim primele 10 mituri urbane în fotografie!
#1 Mituri urbane – Obiectivul de kit = e o prostie
Pentru primul aparat cu obiective interschimbabile din viața unui fotograf amator afirmația de sus e clar o legenda urbană. Încercă să te gândești cum a fost când ai patinat prima oară: ezitarea, nesiguranța sau lipsa de antrenament fac irelevant faptul că în picioare ai o pereche de patine de închiriat sau unele de mii de euro destinate competițiilor olimpice. La fel se întâmplă și la obiective. Până să vezi diferența dintre o focalizare rapidă și una lentă sau dintre un obiectiv sharp si unul mai puțin sharp va mai curge multă apă pe Dunăre. Diferențele sunt aproape insesizabile pentru un începător. Așa că bucură-te de primele instrumente cu care faci fotografie și învață, în așa fel încât să înțelegi de ce faci trecerea la un echipament mai performant.
#2 Mituri urbane – Megapixeli mulți = aparat bun
Aceasta a fost pentru mult timp cea mai sigură capcană de marketing. Toți producătorii pompau în ideea că performanțele și calitatea aparatului sunt direct proporționale cu numărul de megapixeli. Și numărul ăsta a tot crescut pană a ajuns la valori de neimaginat. Ușor-ușor a devenit clar că înghesuirea unui număr din ce în ce mai mare de celule pe aceeași unitate de suprafață va avea repercusiuni asupra calității imaginii. Drept dovadă stau noile versiuni ale modelelor de succes care au mai putini megapixeli ca variantele precedente. Și să-ți mai spun un mic secret: dacă printezi o imagine în tradiționalul format 10cm x 15cm, de la 3MP în sus detaliile câștigate la o rezoluție mai mare nu mai pot fi reproduse într-un format așa mic.
#3 Mituri urbane – Aparat/obiectiv cu stabilizare = imagini nemișcate
Ideea asta vine probabil tot din campanii publicitare incomplete sau mult prea creative. Teoria e simplă însă: în obiectiv există un sistem giroscopic care mișcă blocul optic încercând să compenseze tremurul mâinii. Dacă e întuneric de-ți bagi degetele în ochi, nicio stabilizare nu te va ajuta să expui din mână 10 secunde fără să miști. Alt exemplu ar fi dacă subiectul se mișcă foarte repede în cadru. Stabilizarea va compensa mișcarea mâinii tale și nu a lui. Concluzia e simplă: e bine să ai, e util și de mare ajutor în unele situații, dar nu e panaceu pentru imagini “înghețate”.
#4 Mituri urbane – Full Frame = profesionist
Multe din camerele Full Frame sunt în general modele destinate profesioniștilor. Dar există și modele de top care au senzor mai mic. Cert este că aparatele FF au un nivel de zgomot mai mic (pentru că același număr de MP sunt distribuiți pe o suprafață mai mare), dar au în general o rafală mai “scurtă” comparativ cu aparatele cu senzor mai mic care sunt avantajate de obiectivele tele.
#5 Mituri urbane – Brand-ul X = cel mai bun
Hai să ne gândim logic: suntem într-o mare piață mondială cu o concurență și bugete de dezvoltare enorme. Dacă nu ești competitiv, dispari imediat sau vinzi afacerea unuia care poate să o ducă mai departe. Așa că aproape orice brand cu notorietate ai alege ca începător, ai șanse mari să nu greșești. Discuții tipul Canon mai bun ca Nikon sau invers sunt alimentate mai degrabă de multă pasiune decât de rațiune. Dacă ai dubii pentru ce marcă de aparat să optezi uită-te în trusa prietenilor/colegilor și alege democratic. Vei avea astfel mai multe șanse să te joci cu alte obiective și accesorii.
#6 Mituri urbane – Camera pro = imagini pro
Așa cum povesteam la obiectivele din kit, ca începător greu vei înțelege în primă fază de ce ai dat atâția bani pe un aparat destinat profesioniștilor. Cel mai important element pentru realizarea unei imagini nu poate fi cumpărat. Adaugă la asta faptul că multitudinea setărilor și opțiunilor s-ar putea sa te descurajeze. Nu fă școala de șoferi pe o mașină de formula 1. Nu te ajută.
#7 Mituri urbane – ISO Mare = economie la trepied
Poate părea adevărat la prima vedere. Tehnologia a evoluat incredibil de mult în ultimii ani. Există azi aparate care pot atinge valori inimaginabile acum ceva timp: ISO 102.400 sau chiar 204.800. Ai spune că nu e întuneric suficient pe cât ISO ai în aparat. Dar… sunt situații când expunerile ceva mai lungi nu afectează obiectele din cadru și e de preferat un trepied în locul unor fotografii granulate. S-ar putea chiar să descoperi că fotografierea cu timpi de expunere de câteva minute are farmecul ei și există subiecte care se pretează la astfel de experimente.
#8 Mituri urbane – F-Number mic = obiectiv bun
Nu exista nici o relație directă între deschiderea maximă a diafragmei și calitatea unui obiectiv. Sigur că astfel de obiective sunt ceva mai scumpe tocmai pentru că trebuie corectate mult optic și cromatic, dar producătorii nu reușesc asta de fiecare dată. Va trebui sa testezi singur obiectivele în lumină puternică să vezi dacă sunt “sharp” și nu au aberații cromatice. Un lucru e cert însă legat de deschidrea diafragmei, asta te ajută dacă faci astrofotografie sau fotografie de noapte. Nu ai nevoie neapărat de fun f/1.2, f/1.4, dar îți va fi mult mai ușor, față de a avea un obiectiv cu f/3.5-f/4 etc.
#9 Mituri urbane – Zoom mare = cel mai bun obiectiv
Există o multitudine de obiective: wide, ultra-wide, normale, fixe, fisheye, macro, T&S, tele ș.a.m.d. Alegerea lui e o chestie la fel de personală ca alegerea mașinii sau a consoartei. Ține de o anumită afinitate pentru un gen sau altul de fotografie. Sigur, ca începător, un super-tele ar putea reprezenta obiectivul suprem, pentru că poți fotografia de la distanță fără a fi luat la ochi și eventual apostrofat. Dar fiecare obiectiv “vede” lumea dintr-o cu totul altă perspectivă, iar prin încercări vei descoperi ce tip de optică ți se potrivește. Nu s-a inventat încă varianta universală.
#10 Mituri urbane – Expunere corectă = imagini bune
O sa desființăm din fașă acest mit: nu există expunere corectă. E ca și când l-ai trage de mânecă pe Picasso că roșul nu are nuanța corectă. În fotografie, un domeniu ce presupune dincolo de orice altceva creativitate, nu există răspunsuri greșite. Doar întrebări prost puse. Nu se fac expoziții cu histograme și nici nu se dau premii Pulitzer pentru ele. Asa că imaginile tale trebuie să fie expuse fix atât cât simți. E o chestiune deliberată și premeditată. Lumina e pentru fotograf cam cum e cerneala din călimara poetului. Artistul decide cât înmoaie senzorul în baia de fotoni.
Citește următoarele articole pe tema mituri urbane în fotografie!
Dacă îți vin în minte anumite preconcepții cu privire la fotografie care sunt des ascultate cu sfințenie și care ar trebui eliminate, lasă-ne un comentariu!
6 Comments
Cata dreptate are Alex … Apar pozari “p-acilea” care vor sa demonstreze ca ei sunt ; unul “specialist” in pozat cu telefonul si o “specialista” in poza de strada.
p.s. Pentru a “rezista” postarea, NU dau nume !
S-aveti lumina si rabdare…
Eu nu sunt de acord cu punctele 1,3 și 4. Am rămas amintire cu un obiect kit,de 2 bani, canon ef-s 18-135, pentru că nu am cui să îl vând și dacă eram mai bine informat, cumpărăm body + obiectiv de calitate. 2. Imagini nemișcate. Exprimare vagă. Imagini nemișcate la portret,cu stabilizare, pentru că poți folosi timp mai lung.
Mai era un mit: pozitia corecta a subiectului in cadru. Prostia asta e imbratisata de toti cei care nu au imaginatie si doar butoneaza un aparat foto mai mult sau mai putin performant. Respectand ad literam aceasta prostie, acceptam din start ca nu mai e nevoie nici de imaginatie si nici de creativitate. De stil personal nici nu mai vorbesc, pentru ca unul care urmeaza orbeste toate ,,indicatiile pretioase” de pe internet sau de la cei care se autointituleaza fotografi profesionisti doar pentru ca stiu sa seteze un aparat foto, nu vor avea in veci un stil al lor.
Nu. Zgomotul creste atunci cand pixelii sunt prea mult inghesuiti pe o anumita suprafata. De aceea, pe un senzor de o marime standard sau putut mari numarul de megapixeli pana la o anumita limita, ceea ce a dus la cresterea calitatii, dar depasirea acestei valori a facut mai mult rau, calitatea scazand uneori dramatic. Dar asemenea, zgomotul creste odata cu marirea valorii ISO.
Cert este că aparatele FF au un nivel de zgomot mai mic (pentru că același număr de MP sunt distribuiți pe o suprafață mai mare)???
Nu e atunci zgomot mai mare?
https://digital-photography-school.com/12-myths-about-photography-and-photographers/