Fujifilm Instax Mini 8 – ce lipsește din manual?
De ziua mea am primit de la dragii mei colegi un Fujifilm Instax Mini 8. De mică îmi doream să ajung să am efectiv pereții casei “tapetați”, cu desene, hărți de prin diverse locuri, fotografii în diverse formate (sau mai bine spus, de formate cât mai diverse).
Trebuie să recunosc că tot din copilărie am fost fascinată de Polaroid. Poate tocmai pentru că m-am născut prea târziu ca să mai prind moda din plin și prea devreme să trag de ea pe ultima sută. Știu că erau când eram mică pe plajă fel de fel de oameni care-ți făceau o fotografie cu Polaroidul contra cost.
Ei bine, până la a primi un Instax, am profitat de comoditatea mediului digital și “dificultatea” printului.
Așa că anul acesta când m-am trezit un un Instax în mână și un pachet de film cu ramă neagră am zis: “ok, trebuie să profit de asta la maxim!”
Am început să mă joc cu el în limita timpului și posibilității de a-mi cumpăra film, pentru că fiind la început există momente în care dintre cele 10 poze din cartuș îmi ies doar 4, pentru că nu vreau să ascult aparatul, ci să-l duc la limită. E drept că rar citesc manuale, dar acum am făcut-o, ca să mai diminuez risipa filmului. Însă consider că dacă vrei să fii într-adevăr creativ, opțiunile nescrise te vor ajuta mult mai mult.
Ca să continui perioada de experimente, m-am gândit să încep o serie de articole. Astăzi vom vorbi despre ceea ce nu scrie în manual sau despre ceea ce nu este explicat suficient de amplu în el, urmând ca mai târziu să încerc să văd în ce măsură pot să fac cu un Instax o ședință foto de exemplu sau fotografie de stradă sau close-up-uri (destul de improbabil) sau expuneri duble care să-mi iasă fără să mai irosesc vreo fotografie.
Acestea fiind spuse, hai să vedem ce lipsește din manual.
#1 Ceea ce vezi prin vizor, nu este ceea ce vede obiectivul
E ca o jucărie până la urmă, nu te aștepta ca aparatul să fie calibrat în sensul acesta. Dar cum adică ceea ce vezi prin vizor nu este ceea ce vezi prin aparat? Ei bine, obiectivul este mai în stânga decât vizorul, ceea ce înseamnă că dacă vrei să faci un portret mai de aproape și încadrezi pe centru, persoana va ieși mai în stânga.
Deși pentru unii poate fi frustrant acest aspect, eu prefer să-l iau ca pe o provocare. În plus, nu deranjează atât de tare. Până să mă apropii de un subiect nu observasem asta. Dacă încadrezi mai mult decât fața subiectului (gât, umeri, bust etc) sau încerci să fotografiezi ceva ce vezi pe stradă, nu te va deranja mai deloc.
#2 Apropierea de subiect
Că tot vorbeam despre portrete, trebuie ținut cont de faptul că distanța minimă de focus a unui Fujifilm Instax este de 0.6m. Acest lucru mi-a stricat un film întreg, pentru că am tot încercat să găsesc formula perfectă dintre a fi suficient de aproape pentru a surprinde detalii, suficient de departe pentru a ieși clare și pentru ca ceea ce iese de fapt în fotografie să nu fie prea la stânga.
Încă n-am găsit formula, dar mi-am cumpărat o lentilă pentru selfie, care se presupune că-ți permite și să te apropii de subiect până la 40cm.
Dar după cum spuneam, intenționez să experimentez multiple situații de fotografiere și sunt foarte determinată să găsesc formula ideală pentru portrete de detaliu… cumva (poate o să folosesc o lupă? nu știu…).
#3 Blițul
De obicei îl detest. Pe telefon sau cameră nu îl folosesc nici dacă nu am altă cale. Prefer zgomotul de imagine în locul blițului, prefer să mă joc cu nuanțele luminii slabe chiar dacă se pierd din detalii și lista poate continua.
Ei bine, la Fujifilm Instax Mini 8, nu poți opri blițul, însă poți, ce-i drept, să-l acoperi cu mâna și/sau să-l acoperi parțial cu diverse obiecte ca să te joci cu lumina.
Și acesta este un capitol pe care trebuie să-l explorez mai mult.
#4 Expunerea dublă și consecințele
Ca să faci expunere dublă trebuie să ții cont de următorii pași:
- Cu aparatul închis, deschizi spatele acolo unde este filmul,
- Lași filmul să iasă puțin afară (jos stă stabil, sus se clatină, lasă partea de sus sa iasă în afară și nu fă asta în lumină directă fiindcă se va arde filmul, iar fotografia va ieși complet albă).
- Nu ține mâna pe partea din film care stă ieșită în afară, găsește un punct de echilibru. Riști ca fotografia să rămână blocată înăuntru dacă ții mâna și vei fi nevoit să o scoți mai apoi manual.
- Bun, cu filmul afară, pornește aparatul, încadrează, setează și declanșează.
- Așteaptă ca sunetul declanșarii să se termine și după împinge filmul la loc, închide spatele, schimbă punctul de stație și declanșează din nou.
- Fotografia care iese ar trebui să conțină elemente din ambele declanșări.
Dar nu arată deloc ok, ce s-a întâmplat?
- Dacă fotografia este complet albă, cumva ai reușit să arzi filmul.
- Dacă fotografia este complet neagră nu ai setat aparatul corespunzător (și pe cât de puține funcții are, pe atât de înșelător este).
- Dacă expunera dublă iese mult mai ciudat decât te așteptai și nu în sensul bun, trebuie să accepți faptul că frumusețea acestui aparat este tocmai că nu poți controla mare lucru și că probabil mai ai de lucrat la compoziție, luând în calcul obișnuința ta cu el și altele.
#5 Fotografia de noapte
Mda… încă nu i-am dat de capăt. Am o singură fotografie de noapte reușită, dar din experimentele pe acest gen foto, am constatat următoarele:
Chiar dacă pe stradă e lumină de la felinare, dacă nu ai distanța potrivită și opțiunea adecvată setată, fotografia va ieși neagră. De fapt, toate fotografiile care nu au fost făcute la linia fină dintre distanță, lumina scăzută și setarea corectă vor ieși negre.
Plănuiesc să-mi iau un pachet dublu, cu 20 de cadre, doar pentru asta. Ceva, ceva tot trebuie să obțin și să pot da mai departe.
#6 Cum îl setezi de fapt?
Bun. Singurele lucruri pe care le poți seta pe un Instax sunt cele de mai sus. Pare simplu la prima vedere, mai ales că aparatul va aprinde un led portocaliu în dreptul modului cel mai adecvat pentru situația de fotografiere. Cu toate acestea, cu siguranță tu o să vrei ca unele fotografii să fie mai închise sau deschise, cu siguranță vei vrea ca într-o dublă expunere să nu fie ambele cadre declanșate pe același mod, dar să iasă ok.
Ei bine, pentru asta trebuie să știi cum funcționează aceste moduri. Se aplică diferit afară față de interior… oarecum.
În primul rând, trebuie să ții minte că ai 5 moduri: High-key, soare puternic, soare, nor și casă (pentru interior și noapte).
Dacă stai în casă la lumina unei veioze, aparatul te va îndruma să declanșezi în modul cu desenul unei case, ca să intre suficientă lumină pentru ca fotografia să fie expusă corect. Dacă ești pe plajă la prânz, îți va arăta soare puternic ș.a.m.d. pentru ca fotografia să nu fie supraexpusă.
Trebuie să recunosc că atâta timp cât aparatul este complet funcțional, îndrumările făcute de el (dacă nu ai chef de experimente și vrei doar să știi sigur că-ți iese selfie-ul de la munte, petrecere etc.) sunt în regulă, te poți baza pe ledul portocaliu.
Însă, dacă vrei să te joci și să îi arăți că îi poți încălca regulile pentru scopuri nobile, aici începe partea care te poate păcăli, așa că hai să vedem cum ar trebui să fotografiezi înăuntru versus afară.
Înăuntru sau în lumină slabă/noaptea
Când te afli în interiorul unei încăperi sau noaptea, de obicei aparatul îți va indica fie norul (dacă e multă lumină înăuntru) fie casa, iar în acest caz pentru ca fotografia să fie și mai luminoasă decât îți propune aparatul trebuie să miști rotița spre desenul care arată mediul cel mai întunecat.
Dacă îți arată un nor, muți pe casă.
Ok… dar dacă îmi arată casa cum pot să setez pe un mod mai “întunecat” decât cel mai întunecat de pe rotiță?
În acel caz, va trebui să muți pe cel mai deschis mod dintre toate, adică pe High-Key.
Afară sau în lumină puternică
Aici e simplu, cam ca la orice aparat. Cu cât diafragma e mai deschisă, cu atât aparatul va capta mai multă lumină. De aceea, trebuie să te fereși de casă, nor (uneori) și high-key dacă ai destulă lumină la dispoziție.
Cele mai adecvate moduri fiind soarele sau soarele puternic.
Ideea este să ții minte că trebuie să faci mereu invers. Dacă vrei o poză mai luminoasă setează pe modul mai întunecat, dacă vrei poză mai întunecată setează pe modurile mai luminoase (cu excepția High-Key).
#7 Filmul
Ține minte că așa cum nu poți prezice ce va ieși din aparat de fapt, nu poți prezice nici cum va fi filmul.
Cu toate acestea, șansele ca filmul să-ți facă surprize, dacă este cumpărat din magazin sunt mult, mult mai mici.
Dar să vă povestesc despre o experiență avută curând.
Am declanșat prima fotografie din cartuș (după ce am declanșat ca să scot capacul). Totul ok. Apoi, la a doua fotografie (cea de mai sus) ceva n-a mers tocmai ok, nu știu ce, știu doar că a ieșit din aparat plină pe partea albă de mâzgă neagră. Concluzia la care am ajuns a fost că probabil filmul n-a fost ținut sau fabricat ok. Fie din cauza celor care l-au făcut/comercializat sau din cauza mea. Nu știu.
Partea aceea a ieșit albă fiindcă substanța din interior a ieșit afară. La următoarea fotografie a fost mai ok, am mai avut doar un colțișor alb, iar după și-a revenit complet.
Ceea ce vreau să subliniez cu asta este că dacă ești perfecționist și tipicar, Fujifilm Instax nu-i pentru tine sau orice aparat de acest gen. Dacă nu te poți bucura de neprevăzut și improviza, dacă crezi că în creație lucrurile trebuie musai puse la punct și să-ți iasă aproape din prima, atunci nu vei face decât să te enervezi.
Mie îmi place acest aparat tocmai pentru că mă scoate cumva din rutina previzibilului, a controlului, știți voi, aia față de care trebuie să fim responsabili zi de zi. E ca o dimineață în care te trezești, ignori tot ce ai de făcut și dai o fugă până la mare, cu autostopul. Nu știi cum va fi, dar clar o să ai ceva de povestit. Așa este și cu acest aparat, trebuie să-ți placă mai mult să fii spontan, să simți, decât să calculezi, gândești, modifici etc.
Pentru nostalgici și boemi, există și film alb-negru!
Specificații Fujifilm Instax Mini 8
- Aparat pe film instant
- Expunere: sistem manual
- Distanța de focalizare minimă: 0.6m
- Bliț integrat (nu poate fi oprit)
- Viteză obturator: 1/60 sec
- Dimensiune film: 62×46 mm
- Alimentare: 2x AA (recomand Duracell)
- Durata de viață a bateriilor este aproximativ 10 pachete de film
- Greutate: 300g
Aveți idei sau sfaturi pentru experimentele cu Fujifilm Instax Mini 8? Lăsați-ne un comentariu!
Articol și fotografii de Alexandra Crisbășan.
PS: Promit că până la următorul articol voi scana fotografiile ca să se înțeleagă mult mai bine culorile și detaliile.
Citește și alte articole despre Fujifilm Instax:
- Fotografia pentru copii – 5 sfaturi cu Fujifilm Instax
- Review Fujifilm Instax Mini 7s
- Fuji Instax Share SP – 1: Digital pe film instant
[products ids=125005192,125036321,125010234,125031986,125034823,125031986]
3 Comments
Hei salut
Am o problema.
Poza 10a ieșit bine
am mai făcut o poza(poza 9)când era frig afara.a ieșit albă.am deschis ușa sa vad ce si cum
s a resetat rotita cu numerotare
Am maifacut o poza tot alba e posibil sa se fi ars filmul?sau ce? Le mqi pot utiliza da o să iasă iar albe?
Buna ziua!stiu ca scriu un comentariu la lunga durata de la scrierea articolului dar recent mi am achiziționat si eu un instax mini 8 si am o mica mare problema. Cand am bagat filmul si am facut primele poze……DEZASTRU prima fotografie a iesit jumate neagra jumate alba…următoarea complet neagră cu un punct alb in mijloc si a 3a asemănătoare precedentei…..Presupun ca tot filmul va fi asa nu? Stiu ca nu mai exista cale de întoarcere dar macar imi puteti spune cauzele?sa stiu sa le evit data viiitoare……Multumesc!
Buna, ai folosit modurile adecvate cand ai fotografiat? Modurile cu soare cand este foarte multa lumina si casa sau norul cand nu era atat de multa lumina? De obicei luminita portocalie care se aprinde pe aparat indica modul care trebuie folosit conform situatiei de fotografiere. Daca ai folosit modurile corespunzatoare, exista posibilitatea ca ceva sa fie in neregula cu filmul (insa nu musai cu tot) sau sa fie expirat.