"Genesis"- un album de Sebastiao Salgado
Crescut într-o fermă din Brazilia, fotograful Sebastião Salgado a crescut cu un profund respect și dragoste pentru natură, fiind sensibil față de felurile în care oamenii sunt afectați de condițiile socio-economice devastatoare. Din vastul portofoliu de proiecte pe care Salgado le-a creat pe tot parcursul carierei sale, trei proiecte pe termen lung ies în evidență: “Workers (1993)” documentând viața oamenilor care se ocupă cu munca manuală și “Migrations (2000)”, un tribut al migrației în masă condusă de foamete, dezastre naturale, degradarea mediului și presiunea demografică.
Cel de-al treilea și cel mai recent proiect se numește “Genesis”.
Acesta este rezultatul unei expediții lungi de circa opt ani de zile, care miza pe redescoperirea munților, a deșerturilor și a oceanelor lumii. Totuși Salgado nu a uitat de oameni și de animale, mai ales cei care au reușit să nu intre în ghearele societății moderne.
Ce descoperim în albumul lui Sebastião Salgado? Speciile de animale și vulcanii din Galapagos: pinguini, lei de mare, cormorani și balene din oceanul Arctic și cel Sud Atlantic. Nu au fost uitați nici aligatorii brazilieni sau jaguarii, leii din Africa, leoparzii și elefanții.
“Genesis” cuprinde 32 de călătorii: luate la pas, călătorind cu o aeronavă ușoară, vâslind mările și oceanele, zburând cu balonul prin căldură sau frig extrem – uneori chiar în condiții periculoase. Salgado a creat o colecție de imagini și tablouri rupte din natură, prezentând habitatul animalelor și cel al indigenilor în ipostaze remarcabile, fără să uite de priveliștile ce-ți taie respirația. Preferând alb-negrul când vine vorba de fotografie, în carte vei regăsi texturi diverse și alambicate, astfel că până și cele mai simple lucruri par că se desfășoară la infinit.
Tribul Zo’e din adâncurile junglei Amazon poate fi și el regăsit printre imagini, împreună cu oamenii Krorway din Papua de vest, trăind încă în epoca de piatră. Fermierii Domla din Sudan, nomazii Nenet și ierburile lor – în Cercul Arctic și comunitățile din jungla Mentawai de pe insulele din vestul Sumatrei. N-a uitat nici de iceberg-urile din Antarctica, vulcanii din Africa Centrală sau Peninsula Kamchatka, Deșertul Sahara, râurile Negro și Jurua din Amazon, râpele Marelui Canion, ghețarii din Alaska și multe altele.
Fiecare călătorie a presupus un proces complex. La început, Salgado se întorcea cu sute de role de film pentru developat. Imaginile erau selectate pentru print și apoi trimise către publicațiile partenere.
După ce Salgado a început să folosească un aparat digital, au apărut în primă fază o serie de complicații. A fost nevoie de o mânuire diferită a imaginilor din fiecare călătorie, cât și de tehnici noi de printing astfel încât să nu se facă diferența dintre fotografiile făcute pe film și cele digitale. În biroul lor din Paris, Francoise Piffard și Marcia Navarro Mariano au avut un rol crucial în fiecare stadiu al producției, în timp ce Valerie Hue și Olivier Jamin s-au ocupat de arhive și copii digitale. Pe lângă echipa lor, Adrien Bouillon prepara documentele de contact și printurile, în timp ce Dominique Granier a lucra la copiile analog, ocupându-se și verificând negativele făcute de laboratorul Dupon din imagini digitale. A fost contactat în mod special Philippe Bachelier pentru a-i sfătui cu privire la migrarea de pe analog pe digital. În cele din urmă, Salgado a început să se întoarcă în Paris cu carduri de memorie în loc de role de film.
“Genesis” s-a născut dintr-o întrunire a minților, gândurilor și ideilor. După aproape trei decenii de muncă în echipă asupra documentării dramelor și tragediilor umanității, după ce “Workers” și “Migrations” au fost finalizate, s-a fondat Instituto Terra cu scopul de a reîmpădurii o proprietate ce aparținea familiei lui Salgado din Brazilia.
Odinioară proprietatea fusese o fermă de bovine, lovită de degradarea provocată de defrișări și eroziuni. Totuși natura a intrat repede într-un stadiu al recuperării, datorită ploii sezoniere și a puieților tineri. Descoperind această renaștere, a luat naștere ideea unui nou proiect pe termen lung: explorarea naturii de pe întreg mapamondul.
Mai întâi s-au făcut cercetări intense asupra unor regiuni specifice, asupra animalelor și oamenilor care nu au avut contact cu lumea modernă. Împreună cu echipa lor de la Amazonas Images din Paris au studiat cărți, au consultat experți și au avut multe de învățat de pe urma sfaturilor date de centrul World Heritage al UNESCO din Paris și Conservation International din Washington.
Dată fiind dificultatea de a ajunge și a lucra în multe locații binecuvântate de natură, am înțeles că, cel mult, Sebastiao putea să calătorească în ture de câte două luni, de patru ori pe an. Cum au reușit să definească mai mult de 30 de destinații importante, au dat startul a unui proiect de opt ani de zile. Să pună la punct un calendar al acestor călătorii a fost o aventură în sine, deoarece multe locații puteau fi vizitate doar în anumite perioade ale anului, precum scurtul sezon uscat din Indonezia și lunile de inundații din Pantanal, Brazilia sau vara în Oceanul Arctic și Anatarctica. În multe cazuri Salgado și colaboratorii săi au avut nevoie de permisii speciale pentru a lucra în parcuri naționale și insule protejate. Pentru ca Sebastiao să poată parcurge distanțe mari de teren dificil au căutat bărci, avioane, baloane, camioane și trenuri de catâri, precum și ghizi cu experiență.
Când au reușit să detalieze bine proiectul, au început să căute suporteri. S-au întors la revistele care au susținut “Workers” și “Migrations”, deși multe dintre ele au fost lovite grav de criza materialelor media tipărite. Au reușit să semneze cu “Rolling Stone” în SUA “The Guardian” în Anglia, “Paris Match” în Franța, “Visao” în Portugalia”, “La Vanguardia” în Spania” și “La Republica” în Italia. De asemenea, au primit și un ajutor financiar generos de la Susie Tompkins Buell, the Christensen Fund și the Wallace Global Fund din SUA, toți deja implicați în Institutio Terra. Mai mult, începând cu 2005, timp de doi ani, creatorii “Genesis” s-au bucurat de suportul Brazil’s Companhia Siderurgica de Tubarao (acum numită ArcelorMittal Turbarao). Tot acest ajutor a ca făcut proiectul să fie posibil.
Prima călătorie a lui Salgado din 2004 l-a purtat în insulele Galapagos, un punct de pornire pentru a privi trecutul vieții planetei. Pentru cei care au fost implicați în organizarea călătoriei, a fost un start al unui maraton artistic, logistic și tehnologic. Din 2005, Jacques Barthelemy un ghid neînfricat al munților a devenit companionul și asistenul de călătorie al lui Sebastiao. Determinat să împărtășească experiența, soția sa Lelia s-a alăturat și ea în jumătate din expediții, iar fiul lor, Juliano cel care a preparat un documentar de ”making of” al proiectului “Genesis”, i-a acompaniat și el în câteva expediții.
Când Salgado explora singur cu Jacques vorbea zilnic cu restul echipei printr-un telefon satelit, o conexiune vitală atunci când apăreau probleme. De exemplu, o dată când Sebastiao deja se îmbarcase către America de Sud, din Paris au obținut permisiunea guvernului Chile pentru ca el să poată ancora pe Arhipelagul Diego Ramirez. Altă dată au fost nevoiți să-l trimită ‘acasă’ pe Jaques din pădurile tropicale din Papua Noua Guinee, după ce o înțepătură de albină i-a infectat serios piciorul. Un alt caz nefericit a fost atunci când, după toate precauțiile Sebastiao s-a îmbolnăvit de malarie.
Până-n 2011 s-au apropiat de finalul călătoriilor lui Salgado, începând pregătirile pentru următorul pas – cel al selectării și procesării fotografiilor pentru aceast album și pentru expoziții. Au păstrat entuziasmul pe care l-au avut față de “Workers” și “Migrations”. Entuizasmul de a arăta noul proiect întregii lumi, care de data aceasta venea cu un set nou de provocări în ceea ce privea planificarea și organizarea.
Editat și pus la punct de Lelia Wanick Salgado, această publicație scoate în evidență cele mai importante puncte ale proiectului “Genesis”, selecția imaginilor fiind împărțită în cinci capitole geografice: Planeta Sud, Sanctuaruri, Africa, Spații Nordice, Amazonia și Pantanal. Sebastiao a depus atât de mult timp, efort și pasiune pentru acest proiect încât îl consideră scrisoarea lui de dragoste la adresa planetei. “În jur de 46% din planetă se află într-o continua geneză” ne reamintește Salgado însuși. “Trebuie să ne îngrijim de ceea ce există”. Proiectul Genesis, împreună cu Institutio Terra tot al lui Salgado, sunt dedicate expunerii frumuseții planetei noastre și reparațiilor daunelor făcute, prezervând atfel viitorul Terrei.
UNESCO susține că sustenabilitatea este una dintre marile provocări ale secolului 21 și, pentru a obține asta trebuie să începem cu felul în care privim lumea, cum ne gândim la ea și cum acționăm asupra ei. Pacea și sustenabilitatea trebuie mai întâi să capete contur în mintea oamenilor, dar mai ales în mintea celor tineri.
Sebastiao Salgado și UNESCO au tot colaborat, datorită intereselor comune pentru a înțelege mai bine umanitatea și mediul înconjurător, pentru a împărtăși cu publicul acest interes cât mai mult posibil. În acest context, centrul Wild Heridate al UNESCO a ajutat în ghidarea și sfătuirea cu privire la începuturile proiectului “Genesis”. Concentrându-se pe situri și regiuni de pe tot globul, munca lui Salgado evidențiază peisaje, animale și oameni care au rămas aproape neatinși de societatea modernă, rezultatul fiind un tribut către prețioasa bogăție a Terrei și a “colțurilor” uitate ale acesteia. Imaginile sunt un fel de “call to action” pentru ca UNESCO să-și continue munca în a crea o fundație a sustenabilității, pentru ca fiecare dintre noi să-și recunoască rolul pe care trebuie să-l joace individual mai întâi și apoi colectiv, pentru a conserva natura care susține umanitatea.
În final fotografiile lui Salgado surprind forța și misterul vieții, exprimând complexitatea provocărilor cărora tutror le facem față în diferite feluri, sub diferite nuanțe. Lucrând sub semnătura lui de alb-negru, a produs un testament al frumuseții fragile ce ne înconjoară. În asta constă puterea proiectului “Genesis”, albumul lui Sebastiao Salgado. Are puterea de a-ți deschide ochii, de a-ți altera perspectiva asupra lumii, oferindu-ți suficiente exemple pentru a simții nevoia de a schimba ceva.
Vezi alte albume marca Sebastiao Salgado:
[products ids=125011054]