Mania Modului Manual

Stiu, stiu. Acum ceva vreme am declarat razboi modului “Auto”. Si bine am facut. Multi dintre voi ne-ati urmat deja sfatul si ati trecut mai departe de acest “infam” mod Auto. Ati venit la cursurile si seminariile organizate de F64 unde ati invatat despre diafragma, ISO si timpul de expunere. Va asteptam in continuare pentru a dobandi noi invataminte fotografice de la oameni pregatiti din domeniu. 

De fiecare data cand luam un aparat foto in maini, un Fotograf se naste. Invartim cu o sete nebuna rotita de control de pe dreptunghiul verde pana in dreptul semnului “M” si acolo zabovim o vreme pana cand setam camera foto de pe modul On pe modul Off. Dar de cele mai multe ori rezultatele obtinute in modul “M” nu sunt cele mai multumitoare. Asta poate fiindca nu avem inca acele cunostinte necesare pentru a intelege setarile (si de aceea va recomand o scurta tura pe la sectiunea “Seminarii si Cursuri” de pe site), fie un manual de fotografie care sa explice mai bine conceptele fotografice. Iar aici vorbesc de partea tehnica. De altfel avem si cursuri si manuale de fotografie pentru compozitie fotografica si incadrare a subiectului.

Insa nu de aceste doua subiecte din urma vreau sa discutam. Ci de prezenta, uneori indiscutabila, a altor moduri ajutatoare, automate, care ne fac viata mai usoara. Si aici vorbesc despre modurile “P”, “S”, si “A”. Programmed Auto, Speed Priority si Aperture Priority.

Modul “P” sau Programmed Auto – este modul care este cel mai automat si care prioritizeaza in functie de dorintele dumneavoastra. Atunci cand il lasam sa-si faca singur setarile, este doar modul automat “care nu stie sa ridice singur blitzul si sa regleze ISO automat”. Si bine face. E enervant uneori, cand vrei sa faci o fotografie, iar modul Auto ridica blitzul singur desi noi nu vrem acest lucru. E drept, pot regla in modul auto ca blitzul sa stea tot timpul inchis, dar mai ramane o variabila pe care in modul Auto n-o pot controla: ISO. Conform dictionarului fotografic de pe site-ul F64, ISO reprezinta International Standard Organisation – in fotografie: norme internaţionale actuale, referitoare la sensibilitatea la lumina a filmelor si care au înlocuit normele mai vechi (ASA, DIN, etc). Pe scurt si pe intelesul tuturor, ISO determina cat de fina sau de granulata sa fie fotografia. Iar fotograful stie de la bun inceput: vreau sa fac un peisaj, am nevoie de ISO mic pentru ca detaliile mele sa fie bogate, iar calitatea fotografiei sa fie cea mai buna (lipsita de granulatie sau zgomot de imagine). Cum ar veni, modul “P” este un soi de automobil cu cutia de viteze automata in asa fel incat eu sa apas 2-3 butoane, iar de restul sa se ocupe camera foto.

Bun, dar cu ce ma ajuta asta? De multe ori o sa auziti comentarii de genul “Ai incadrat-o prost” sau “I-ai scos mainile din cadru”. Viziunea fotografului, nu? Dar sfaturile sunt de folos tot timpul si daca veti tine cont de ele data viitoare, cu siguranta rezultatele vor fi mult mai bune. Veti apasa declansatorul linistiti ca ati incadrat corect si frumos, iar camera va tine cont de setarile necesare. Veti fi eliberati de povara apasarii rapide a butoanelor pentru reglarea setarilor.

Apoi mai este si modul “P*” sau “P cu steluta” – ce se intampla cu acest mod? Ei bine, daca vom invarti de rotita de control prin care putem schimba timpul de expunere sau diafragma, aparatul preia controlul asupra celeilalte variabile. Daca modific timpul de expunere, camera va seta diafragma. Si viceversa. Astfel fotograful va stii ca are nevoie de o profunzime de camp mare si va sacrifica timpul de expunere (care va creste), dar il va ajuta folosind un trepied (apropo de trepiede, sunt foarte-foarte folositoare in fotografie). 

Modul “S”, “Tv” sau Speed Priority – este modul simplu in care eu pot determina si alege daca aparatul sa faca poze folosind flash-ul, pot determina ce ISO sa foloseasca, iar camera imi va alege diafragma. Foarte folositor acest mod in momentul in care doresc fie sa realizez un panning, fie sa am o expunere lunga in care sa suprind luminile orasului in ipostaze inedite, fie sa inghet miscarea unei albine. E foarte folositor modul mai ales cand dorim inghetarea miscarii. Atunci cand fotografiem copiii in parc, iar lumina este foarte schimbatoare si ne provoaca sa schimbam diafragma foarte repede, modul “S” ne salveaza de chinul alegerii diafragmei si concentrarea asupra subiectului si realizarii unei incadrari cat mai potrivite si frumoase. Eu aleg timpul de expunere, camera imi alege diafragma in functie de lumina schimbatoare, iar eu nu va trebui decat sa apas declansatorul la momentul potrivit.

Modul “A”, “Av” sau Aperture Priority – este un mod simplu, care vine in completarea modului “S”. Eu aleg diafragma, iar camera alege timpul de expunere. Foarte folositor modul atunci cand vreau sa prind mai mult in cadru, sau dimpotriva. Atunci cand realizez un peisaj sau un portret, setez camera pe modul “A”, determin profunzimea de camp, iar apoi declansez plin de incredere stiind ca aparatul va alege timpul de expunere necesar pentru lumina existenta. Desigur, aici apare problema timpului de expunere prea lung pentru a putea fi folosita camera direct din mana. De aceea recomand un trepied, fiind foarte folositor in aceste conditii. 

Cand sunt recomandate aceste moduri? Atunci cand suntem in excursii si vrem sa ne bucuram de excursie. Cand suntem cu familia in parc sau la picnic. Cand vrem sa furam o “amintire” si s-o pastram cu noi pe mai departe. Desigur, amintirile pot fi si mai bine pastrate in viata noastra atunci cand suntem inconjurate de ele. Tipariti amintirile. Atunci cand vrem sa fim atenti la ce este in jurul nostru si mai putin daca timpul de expunere a fost corect ales sau nu. Cand suntem la o petrecere. Cand suntem cu prietenii. Cand vrem sa ne bucuram de viata. Iar pentru a avea parte de micile bucurii ale vietii, trebuie sa ne eliberam de stresul deciziilor complicate (o fi bun timpul de expunere? e diafragma corecta?).

De ce propun sa scapam de “Mania Modului Manual”? Fiindca de multe ori nu facem decat sa ducem “liniuta” din exponometru pe mijloc, fara a ne gandi inainte “am nevoie de timpul asta de expunere sau de diafragma asta”? Facem treaba aparatului cu o viteza mult mai mica decat el si rezultatul va fi acelasi. Fiindca nu ne mai ajuta sa ne concentram pe subiect. Subiectul este si ar trebui sa fie intotdeauna prioritatea fotografului. De multe ori, noi, fotografii, suntem luati de val si de multimea de butoane si optiuni puse la indemana de producatorii de camere foto inca uitam sa ne focalizam atentia pe ce este mai important. Ducem la ochi camera, ne ascundem in spatele tehnicii si invartim de rotite mai ceva ca un mecanic de Formula 1 de parca am putea face performanta folosind niste cifre si indicatori. Pentru a face insa performanta, vin iarasi cu recomandarea cursurilor sustinute de F64 si a cartilor si manualelor disponibile pe site. 

Tocmai de aceea, in completare, va propun sa testati o serie de camera din gama camerelor compacte si mirrorless. Au mai putine butoane, au mai multe ajutoare si lasa fotograful sa se concentreze asupra subiectului, pastrand un contact viu si direct cu subiectul, in asa fel incat emotiile subiectului sa dispara, iar satisfactia fotografului in urma realizarii unei fotografii bune sa fie foarte mare.

Un articol de Liviu Nita, consultant F64

Alți fotografi au mai citit și:

20 Comments

  • Buna ziua, pt cateva fotografii la botez in biserica cu un Canon dslr, fara trepied sau alte accesorii, ce setari sunt recomandate, referitor la moduri? Ma gandesc la S sau A?

  • Am o nelamurire cu aceste moduri P si A – amandoua selecteaza perechi, diafragma si timp expunere si de obicei pt a trece in mod M pentru o orientare incerc sa previzualizez setari in A si(sau) P ; perechile le aleg in functie de ce doresc in principal in functie de diafragma , bokeh persoana sau peisaj- nelamurirea mea este care din cele 2 moduri e mai bun pt ca mie mi se par identice ca valori A si S …?

  • Modurile "semi-automate" sunt oarecum OK .. dar tot trebuie sa dai din degete daca vrei o expunere altfel decat cea cu luminozitatea pe care aparatul o considera optima. Ceea ce este optim pentru procesorul aparatului poate fi 100% necorespunzator. Modurile de prioritate mi se par utilizabile doar in situatia in care faci o multime de fotografii in zone cu lumina semnificativ diferita si nu ai timp sa te intorci asupra uneia … altfel nu vad nici un motiv pentru a le folosi (poate un pic de lene?)
    Am pus aparatul pe M si acolo a ramas, de la inceput, ca doar din acest motiv am cumparat un DSLR. Mie mi-au trebuit cam 5000 de poze ca sa imi formez reflexul "observarii scenei" si sa pot seta al meu D3200/18-55 … intre timp am dublat acest numar, am adaugat un 35mm f1.8 si un 70-300, iar pozele au inceput sa semene, cateodata, a fotografii.
    Ar trebui ca acest articol sa fie urmat si de unul cu titlul "Mania RAW". Din experienta mea, putina cum este, fotografierea in format RAW si "developarea" in calculator dau rezultate cu totul peste asteptari. Lightroom este prietenul fotografului (sau a amatorului cu ceva pretentii, ca mine) si ar trebui utilizat la maxim (nu stiu daca-i reclama si contrevine regulilor, va rog sa ma scuzati daca am incalcat vreuna)

  • Foarte adevarat, de multe ori in manual, nu facem decat sa ducem "liniuta" pe mijloc, lucru pe care camera il face automat, iar mai apoi cand iti mai dai seama de una alta si ajungi sa iti dai seama de cadru, expui din start mai subexpus sau mai supraexpus, dar oricum ar fi, cei mai multi dintre noi tot tragem un cadru sau doua de proba, uneori chiar mai multe. Mai sunt unii care se uita la un cadru si stiu exact ce iso, timp si diafragma au nevoie, am intalnit, dar sa fim sinceri,cati dintre noi putem face asta?
    MAREA problema cu aceste moduri, este ca sunt fotografi (marea majoritate) ce folosesc focalizarea pe punctul central, apoi reincadreaza… In situatia asta, expunere se modifica iar butonul de blocare a expunerii trebuie folosit la aproape fiecare cadru…lucru ce in mod manual nu iti mai da bataie de cap in momentul in care ti-ai stabilit expunerea corecta iar unghiul de fotografiere nu se schimba prea tare. In situatii de viteza unde fotografiezi ba in stanga,ba in dreapta,in fata in spate, Av sau Tv sunt sfinte.

  • sal este bun obiectivul 55-300 sau 18-105 pentru nikon d5100 pentru nunti si botezurii va rog sa ma ajutati astept mesajul ok

    • fara suparare dar cu aparatura de care vb dumneavoasrtra nu se mai pozeaza la nunti nici pe la tara!!dc puneti astfel de intrebari,e clar cunostintele in domeniu sunt egale cu 0…vai de albumul nuntasilor!!

      • ba sa stii ca am vazut si astfel de "performante"

    • e foarte bun tata… du-te cu Dumnezeu!

  • Va pacaliti singur…putine aparate pot aprecia corect setarile corecte si ce vrea fotograful sa iasa! Pe automat, P,S, veti sterge mult mai multe fotografii decat pe manual.

  • Eu folosesc modul manual de cand mi-am luat Canon S2 IS in 2006 pe care il am si acum. De atunci sunt documentat in privinta parametrilor de expunere si prefer la compacte modul manual. Nu totdeauna il folosesc, doar atunci cand e nevoie si aparatul nu alege bine expunerea, dar valoarea ISO intotdeauna mi-a placut sa o pot seta. Si cum imi plac mult panoramele, modul manual este obligatoriu. Inca nu detin un DSLR, dar vreau sa imi iau cat de curand. Canon-ul S2 IS si-a facut bine datoria pana acuma si inca functioneaza bine. Nu as tine neaparat la modul manual, dar cand vad la compacte ce valori ale parametrilor de expunere le alege aparatul ma tin de cap. Ca nu de fiecare data am timp si rabdare sa-i aleg eu. Ci mai degraba sa fiu atent la subiect, cum s-a zis aici. As dori ca aparatul sa stie mai bine ce are de facut in asa fel incat poza sa iasa de calitate. Deci, de cele mai multe ori modul automat lasa de dorit. Stiu ca sunt foarte multi care folosesc modul automat, dar eu tot vreau sa am la dispozitie modul manual cand e nevoie si sa pot alege valoare ISO sa fiu sigur ca poza iasa de calitate.

  • Foarte bune informatiile dumneavoastra.Pentru cei profani sunt binevenite(cum sunt si eu).Pentru cei cunoscatori (profi) va rog frumos opriti-va.Stiu ca vreti sa va arata-ti cunostintele si eventual sa primiti si o medalie,dar va rog frumos lasati-ne si pe noi ceilalti sa traim si sa ne bucuram de aceasta arta.Cumva lucrarile artistice sunt apreciate datorita marcii vopselelor,panzelor,uneltelor sau datorita creatiei expuse.Stiti ca The Beatles cantau cu instrumentele dezacordate tocmai pentru a creea un sunet aparte.
    Va multumesc inca odata pentru informatii!

  • Modul manual poate fi folosit de toate persoanele care detin maini.

    • si inca ceva de nelipsit, IMAGINATIE !!!

  • nu-mi place cum ati explicat ce e cu ISO: pai si daca sunt la o nunta, se presupune ca vreau ca imaginea sa fie mai granulata? cred ca mai bine dadeati o analogie cu filmul si il defineati corect, ca SENSIBILITATE LA LUMINA.

    • Salut. Intr-adevar, ai dreptate. Dar nu am vrut sa complic si mai tare articolul explicand ISO si am dat-o in bara explicand doar un efect al ISO asupra fotografiilor. Multumesc de completare.

      • Nu cred ca ar fi prea multe de spus pentru ISO, atata timp cat este dusmanul nr.1 al oricarui fotograf, trebuie doar evitat… Iar cat despre imagine mai granulata… sa fim seriosi, de ce as scoate granulare cu ajutorul ISO-ului??? Cea mai mare prostie! Vrei granulare, fa-o din soft, lasa-ti imaginea curata si fara noise. Eu unul evit pe cat posibil ISO-ul, e blocat pe 160 de FOARTE multa vreme (fapt din care se poate intelege ca folosesc doar modul M), prefer sa folosesc lumini aditionale sau timp de expunere mai mare si un trepied…

  • Bine spus, bine explicat (scurt si "la obiect").
    Ar trebui eliminata pozitia M de pe aparat (sau macar ascunsa in meniu, intr-o prima faza – modul manual ar trebui sa fie un mod exclusiv dedicat "depanarii" problemelor prezente in ultima vreme pe aparatele curente); sunt multi care se incapatineaza sa foloseasca (fara succes) acest mod fara sa aiba habar de unde provine acest mod (eu il consider arhaic in conditiile actuale) si se inteaba ulterior ce "nu merge".
    Cei care cunosc cu adevarat modul manual, vor prefera intotdeauna aparatele consacrate pentru pentru acest mod, insotite de accesoriile aferente (obiective, cabluri de declansare manuale, tip siringa, etc.)

    • Salutare,
      parerea mea este ca din contra, modul ,,Manual'' nu ar trebuii sa lipseasca de pe absolut niciun aparat.
      Este singurul mod de a controla in totalitate camera foto, obtinand exact ce se doreste. Este adevarat ca daca nu se fac setarile corecte rezultatul poate fi total nesatisfacator, dar prezenta modului Manual nu implica si obligativitatea folosirii lui.
      Pe scurt, cred ca este mai bine sa existe modul ,,M'', si sa fie folosit de cine vrea sau are nevoie, decat sa nu il ai deloc.
      O zi buna tuturor!

      • Corect! M – Obligatoriu, pentru mai putin cunoscatori… sunt celelate… dar M, nu se poate fara controlul absolut, cine s-ar lipsi de M, ori e ori, ori nu e ori

      • n-ai inteles nimic!!! Era vorba de a nu uita si de aceste butoane P, A, S. Daca iti place s-o freci pe loc pana faci o poza n-ai decat

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.