Cabluri TTL – declansarea blitului la distanta
- F64
- 5minutes read
In fotografie, imblanzirea luminii este unul din cele mai importante variabile, care va face diferenta dintre un cadru slab si unul ce poate deveni exceptional.
Un accesoriu foto mult subestimat sau despre existenta caruia multi nici nu stiu, un cablu de declansare al blitului va da frau liber creativitatii si imaginatiei dvs. si poate transforma o fotografie banala intr-una care va atrage imediat atentia.
In acest articol vom face cateva teste pur exemplificative, care pun in evidenta posibilitatile jocului cu lumina pe care ni le ofera acest sistem. Nu vom folosi nici unul dintre cablurile enumerate mai sus, ci vom folosi unul venit de la un producator cu istorie in productia de flashuri si accesorii – Nissin SC-01
Nissin SC-01 este un cablu de sincronizare TTL universal la un pret accesibil oricui, care va permite declansarea flashului la o distanta de aproximativ 1.5m fata de camera, pastrand toate functiile de masurare a luminii exact ca si cand ati avea flashul montat direct pe aparat, evitand astfel necesitatea setarilor manuale pe care trebuie sa le faceti atunci cand folositi alte metode de declansare (radio, cabluri non-TTL, celule foto-sensibile etc.).
In plus, acest cablu va permite sa folositi 2 flashuri, unul pe camera si unul pe cablu si sa comutati foarte simplu intre cele doua, in functie de necesitati. Un alt mare avantaj al cablului de la Nissin este faptul ca incearca sa impace si capra si varza, fiind compatibil cu aproape toate sistemele si brandurile existente (Canon, Nikon, Pentax, Samsung, Fuji etc).
Pentru a realiza imaginile de test, vom folosi un Canon EOS 40D, cablul Nissin SC-01 si un flash Nissin Di466 dedicat Canon.
Vom face mai intai un cadru cu flashul montat direct pe aparat, pentru a observa diferentele pe care o plasare diferita a luminii le aduce. Se observa cum cu flashul montat direct pe aparat obtinem o imagine plata, fara volum, pur descriptiva.
Acum vom monta flashul cu ajutorul cablului de sincronizare si nu mai ramane decat sa ne dam frau liber imaginatiei, incercand plasarea luminii in diverse pozitii. Daca dorim atenuarea umbrelor dure si a contrastului puternic, putem folosi o blenda ca sursa de lumina de umplere sau chiar pentru efecte de culoare, putand “incalzi” sau “raci” tonurile.
O sa observam cum jocul si legatura creata intre lumina si umbra adauga o noua dimensiune fotografiei, ii confera spatialitate, dinamism, dramatism si mister, cu alte cuvinte o scoate din banal si obisnuit.
Aplicatiile acestui sistem extrem de simplu de manevrat si accesibil oricui sunt multiple, putand fi folosit in mai toate genurile de fotografie, de la portret pana la fotografia sportiva, fie ca lumina de umplere, pentru a separa subiectul de fundal sau pentru a “ingheta” miscarea acestuia pe un fundal dinamic, limita aplicatiilor depinzand numai de creativitatea dvs.
*Alte adrese cu informatii utile si exemple:
strobist.blogspot.com
www.flickr.com/groups/strobist/