De ce ai ales Nikon Z? – ne răspunde Adrian Dedu, fotograf de natură și wildlife

L-am întrebat pe Adrian Dedu ce ce a ales tehnologia Nikon Z. Iată ce ne-a răspuns:

Ce fel de echipament îți este necesar pentru fotografia wildlife?

Pentru fotografia de wildlife ai nevoie de o cameră foto care să fie capabilă de anumite funcții cheie necesare acestui tip de fotografie și anume:
* să aibe o cadență a cadrelor de minim 6fps.
* de preferat să fie full-frame.
* dacă este DSLR să aibe un sistem de autofocus care să conțină și senzori AF în cruce;
* să aibe un sistem de autofocus fiabil care are review-uri bune (ca și pont verifică review-uri ale sistemelor AF făcute de fotografi profesioniști);
* să aibe un senzor cu rezoluție mare de cel puțin 20MP (foarte util când faci crop, mai ales când ești la început, atunci când începi să înveți să te apropii fizic de animale).

Ca și optică ai nevoie de un teleobiectiv cu o distanță focală de minim 300mm și cu diafragme cât mai deschise, de cel puțin f/5.6 și în mod ideal f/4. Însă pentru început, recomandarea mea este să nu utilizezi teleobiective prime, ci teleobiective zoom. 

Asta pentru că fiind la început, nu știi dacă te vei putea obișnui sau dacă vei putea lucra ok cu o singură focală, mai ales când începi să și înveți să te apropii de animale. Cu un teleobiectiv zoom poți face încadrări mai flexibile direct din cameră. Și, în plus, sunt și mult mai ieftine.

Cum a fost procesul tău de trecere de la DSLR la Nikon Z?

Procesul de trecere de la DSLR la Nikon Z nu a fost foarte ușor la început și sunt convins că este o chestie cu care s-au confruntat marea majoritate a fotografilor din lume. Am citit zeci de articole și am văzut zeci de review-uri ale fotografilor pe care-i urmăresc pe internet despre camerele Nikon Z și am cântărit mult avantajele și dezavantajele față de un DSLR.

Indecizia inițială venea din teama că nu voi putea folosi la capacitate maximă toate obiectivele actuale pentru DSLR, investiția în acestea fiind una foarte mare. Aici mă refer la 500mm f/4, 16-35mm f/4, 24-120mm f/4, 70-200mm f/4, 105mm f/2.8 și așa mai departe.

Însă, după ceva research atât pe internet, cât și teste făcute personal pe un combo Nikon Z6 II și teleobiectivul de 500mm f/4 conectat prin acel adaptor FTZ II, am constatat că delay-urile de focalizare erau aproape inexistente. Ba mai mult, teleobiectivul de 500mm f/4 focalizare mai rapid pe un Z9 printr-un adaptor FTZ II decât o făcea printr-un D6! Aici mă refer la viteza de recuperare din focus hunting.

Ce te-a surprins cel mai mult la tehnologia Nikon Z?

Au fost câteva caracteristici unice ale unui mirrorless care m-au făcut să optez pentru un astfel de echipament Nikon Z. Spre exemplu, pentru că fotografiez aproape numai animale sălbatice, pentru mine precizia de focalizare este absolut critică. 

Și ca să verific asta pe un DSLR, de obicei după ce făceam fotografiile, le verificam calitatea pe display-ul extern. La Z6 II pot face acel zoom digital la 100% direct în vizor înainte să fotografiez. Asta mă ajuta să fac micro ajustări, mai ales dacă fotografiez o pasăre-n frunziș, spre exemplu, unde focalizarea automată poate întâmpina dificultăți.

De asemenea, apreciez mult posibilitatea de a fotografia silențios cu shutter-ul electronic. Pe mine mă ajută enorm la fotografiatul animalelor pentru că reduc semnificativ riscul de a le speria atunci când fotografiez în liniște prin păduri, spre exemplu.

Spune-ne unul din lucrurile tale preferate la aparatul Z 6II.

O caracteristică pe care am luat-o în considerare când m-am gândit să cumpăr un Nikon Z6 II, a fost calitatea filmărilor pe care acesta le realizează. În ultima vreme, pe lângă fotografiatul animalelor, am început să le și filmez. Filmarea cu un DSLR nu este tocmai fiabilă când vine vorba de focus continuu atunci când urmărești un animal prin cadru, iar Z6 II îmi este chiar util acum.

Ce sfat le oferi fotografilor care încă nu au trecut pe mirrorless?

Sunt convins că motivele pentru care unii amână trecerea de la un DSLR la un mirrorless sunt destul de comune: de la  incompatibilități ale vechilor obiective la durata de viață a bateriei și multe altele.

Dacă ești încă indecis, sfatul meu este să testezi unul. Roagă un coleg fotograf să-ți împrumute camera sa mirrorless la o ieșire la fotografiat. Sau închiriază una și joacă-te cu ea un weekend. Testează caracteristicile specifice ale acestor tipuri de camere, cum ar fi vizorul, sistemul de autofocus sau diverse funcții care sunt implementate să-ți ușureze munca pe teren, cum ar fi detecția de ochi pentru autofocus.

De asemenea testează-ți teleobiectivul cu ea. Sunt convins că vei fi surprins de diferențe și vei sesiza imediat avantajele față de un DSLR. Testează camera mirrorless pe teren în situații reale. Nu în parcuri, la guguștiuci. Mergi și fotografiază prigorii spre exemplu și testează sistemul de autofocus.

Abia în situațiile reale din teren cu care te confrunți mereu îți vei da seama de capabilitățile camerei pe care urmează s-o cumperi. Sunt convins că după un test real în teren, îți vei da seama foarte repede de avantajele acestor tipuri de camera. 🙂 Mult succes!   

Urmărește-l pe Adrian Dedu pe Facebook și pe Instagram. De asemenea, îi poți vedea portofoliul aici: www.adidedu.com.

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.