(c) Mircea Maieru

Review Canon EOS R6 cu Mircea Maieru

Iată că nu a trecut mult timp de când am testat anul trecut pentru blogul F64 primul mirrorless full frame Canon EOS R și vine vremea să trec și eu definitiv în tabăra mirrorless achiziționând noul model EOS R6 despre care vreau acum să vă împărtășesc părerile mele într-un nou review.

(c) Mircea Maieru

Prin amabilitatea pietenilor de la f64 am avut posibilitatea să testez pe lângă obiectivele mele de kit RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM și RF 50 mm F1.8 STM și flagshipul obiectivelor L, superbul RF 28-70 mm F2 L USM și mult mai micul RF 35mm f1.8 Macro IS STM.

(c) Mircea Maieru

Canon EOS R6 este primul model mirrorless încadrat în clasa de preț “prosumer”, adică o nișă de preț mic față de vârfurile pro, clasa EOS 1D, clasa EOS 5D sau fratele mai mare EOS R5. Se situează la aproape același pret de lansare cu clasa EOS 6D/6D mk II, chiar aproape de pretul de lansare al originalului EOS R și cu toate acestea comportă o caracteristică unică a clasei PRO până acum întâlnită doar la bugete mai mari, de la EOS 5D Mk IV în sus, respectiv prezența a două sloturi de carduri de memorie pe care se pot salva simultan fotografiile, asigurând un backup in real time, facilitate abolut necesară în lucrul pro cum ar fi evenimente unice, sport, în general orice moment neregizabil și irepetabil.

(c) Mircea Maieru

Acesta este motivul principal pentru care eu, pentru lucrul profesional, am ales întotdeauna clasa superioară și încă nu renunțasem la DSLR deși primul EOS R și EOS RP, oricat de rapide și satisfăcatoare din punct de vedere al noii tehnologii dual pixel AF se prezentau, au ramas pentru mine doar o alegere pentru lucrul personal sau backup.

(c) Mircea Maieru

Pe lângă acest avantaj major care m-a făcut să fac pasul definitiv către mirrorless pentru toate genurile de fotografie abordate, menționez că am să vorbesc astăzi despre câteva îmbunătățiri tehnologice majore care mi-au facut trecerea de la DSLR la mirrorles și mai ușoară.

(c) Mircea Maieru

Nu am să intru în descrierea tuturor specificațiilor camerei deoarece este plin internetul cu descrierea lor detaliată tehnic. Am să mă axez pe traducerea acestora in real life, în lucrul de zi cu zi și cum aceste inovatii te pot ajuta să obții imaginile dorite cu mult mai puțin efort.

Aici însă trebuie să menționez inovația tehnologică prezentă în noul body EOS R6. Este vorba de prezența unei unități de stabilizare mecanice pe senzor care lucrează împreună cu stabilizarea optica deja existentă în foarte multe dintre obiectivele EF si RF, însă aceasta este și mai utilă pentu obiectivele care nu dispun de stabilizare optică, cum ar fi acest RF 28-70 F2 L USM. Astfel, pe langă luminozitatea mare a obiectivului putem să mai adaugăm și utilizarea unei sensibilități ISO mai scăzute odată cu alegera unor timpi de expunere mai lungi permiși de stabilizarea macanică, păstrând niște imagini clare și detaliate.  Acesta este cel de-al doilea motiv important pentru care am trecut de la DSLR la mirrorless.

Versatilitatea acestui obiectiv este fără precedent până acum, practic înlocuind cel puțin un trio de obiective fixe principale (28 mm, 35 mm, 70 mm) care ar necesita lucrul cu două body-uri sau timpi morți pentru schimbarea lor pe un body, plus incomoditate în deplasare și mânuire.

S-ar putea ca dimensiunea și greutatea lui să sperie utilizatorul la început, dar am observat că deși este destul de greu stă foarte bine balansat pe cameră căci nu este lung ca unele obiective tele care au cam aceeași greutate. Faptul că este un zoom “scurt” cu focale wide și normale până la mid tele îl face pe cat de util pe atât de “compact”. Îl recomand oricui și-l permite ca buget.

Acest obiectiv este de neînlocuit când ai subiecte în mișcare mai ales în lumina scazută, cum ar fi dansul pe o scenă slab luminată, party-uri, diverse evenimente sociale, evenimente sportive indoor, etc.

Calitatea optică este superbă încă de la f/2.0. Prezența aberațiilor cromatice și a purple fringe-ului este practic inexistentă, făcând inutilă închiderea diafragmei la valori de 2.8 sau mai mult. Dacă avem nevoie de câmp de profunzime mai mare orice alt obiectiv este de ajuns.

Separarea subiectului de fundal la f/2.0 este evidentă, caracteristică obiectivelor fixe cu această deschidere iar bokehul este foarte evident și plăcut ca textură până la margini, cu acea semnatură “moale”, de calitate L cu care suntem obișnuiți.

Aici subliniez iarăși AF-ul exepțional al lui EOS R6, setat pentru urmărirea automată a subiectului, continuu. Obiectivul RF 28-70 F2 L USM răspunde extrem de rapid la focus, nu este deloc lent sau greoi în focalizare, este la fel de rapid ca obiective dotate cu blocuri optice mult mai ușoare. Mă văd rămânând în acest mod de AF continuu aproape la toate cadrele, fie că sunt în miscare fie că sunt statice, aparatul recunoaște foarte bine subiectul lăsându-ți posibilitatea să alegi foarte simplu între fețele detectate pe aceea pe care doresti sa ai focusul.

Calitatea excepțională încă de la diafragma deschisă la maxim m-a făcut ca în acest test să revin foarte puțin la celălalt obiectiv, RF 35mm macro, care completează prin utilitate în principal pentru funcția de macro.

Totuși m-am regăsit folosind acest obiectiv cu plăcere pentru fotografia de street, unde este esențială o dimensiune redusă, greutate ușoară pentru lucrul dezinvolt, cadrarea cu ușurință din poziții diferite, fără a ține camera stabil la ochi, pretența stabilizării optice ajutând aici și fără a atrage atenția subiectului urmărit. Dovada acest cadru candid, obținut din mers, la diafragma f/2.0 cu modul AF continuu, precis pe subiect, cu o separare evidentă față de fundal.

La acest tip de fotografie cât și la fotografia de eveniment în multe situații, este esențial ca aparatul să declanșeze cât mai silențios. Canon EOS R6, pe lângă obturatorul mecanic mult mai silențios față de DSLR-urile actuale full frame, dispune și de un obturator electronic total silențios, ceea ce reprezintă un avantaj major în situații critice. Asta este cel de-al treilea motiv important pentru care am trecut de la DSLR la mirrorless.

De asemenea RF 28-70 mm F2 L USM poate prezenta și un excelent all-arounder pentru amatorii foarte pretențioși de peisaje nocturne, practic eliminând necesitatea unui trepied și în plus fata de obiectivul kit RF 24-105 mm STM, permițând și abordarea subiectelor în mișcare rapidă.

Și pentru că am amintit despre ieftinul obiectiv de kit RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM, dorind să îl testez in condiții cât mai dificile, căci sunt convins că ziua, pentru o eventuală vacanță pe o plajă însorită nu mai sperie pe nimeni valoarea mare a diafragmei de f/7.1 la capatul tele, a trebuit să fac un compromis între valoarea ISO și timpul de expunere ales.  Aici intră în scena inovația tehnologică prezența în noul body EOS R6 care face posibilă utilizarea acestui obiectiv în aproape orice condiții. Și este vorba de stabilizarea din body care lucrează împreună cu stabilizarea optică deja existantă în foarte multe dintre obiectivele EF și RF.

Astfel, am reușit să lucrez fluent, fără să mă încurc cu uilizarea unui trepied, reușind imagini perfect clare la timpi de expunere de genul 1/10 sec …1/40 sec acolo unde în mod normal la un DSLR cu aceeași focală utilizată aș fi fost obligat la 1/100….1/200 pentru a evita imaginile mișcate, tremurate.

Când am dorit obținerea unui efect pronunțat de separare a subiectului de fundal, iar prezența luminițelor de crăciun m-a invitat la producerea unor efecte cu un bokeh foarte artistic, am trecut la utilizarea celuilalt obiectiv foarte ietin, dar de data aceasta și foarte luminos, RF 50 mm F1.8 STM.

Aici intră în acțiune cea de-a doua inovație prezentă atât pe R5 cât și pe R6 : Sistemul de autofocus Dual Pixel CMOS AF extrem de performant, cu detecție a  feței și ochiului, îmbunătățit în această generație cu “Deep Learning technology” și susținut de puterea noului procesor DIGIC X ce controlează extrem de rapid 1053 de puncte de focalizare de pe întreaga suprafață a senzorului. Acesta este cel de-al patrulea motiv important pentru care am trecut de la DSLR la mirrorless.

În final aș vrea să vă prezint o altă modalitate de utilizare creativă pe timp de noapte sau în locații cu lumină redusă dar cu fundal pe care avem lumini ambientale, reclame luminoase, faruri de mașini, în general lumina străzii orașului. Utilizarea unui timp de expunere lung, de fracțiuni de secundă sau secunde întregi, combinat cu un ISO mic, cu lumina unui blitz pe subiect și cu mișcarea zoomului, duce la obținerea de imagini spectaculoase după puțină practică.

Iar acum vă las în compania câtorva imagini.

Multumiri modelelor Ioana Cristina Mira si Bianca Venter

Text si imagini © Mircea Maieru

www.maieru.ro

Produse recomandate

Alți fotografi au mai citit și:

2 Comments

  • Canon EOS R6 este o alegere excelentă, datorită senzorului său de imagine de 20 MP, vitezei de fotografiere de 12 FPS și unui preț mult mai mic. Cu toate acestea, dacă aveți nevoie de o cameră pentru lucrări de înaltă rezoluție (cum ar fi peisaje, arhitectură și studio), Canon EOS R5 va fi în mod clar cea mai bună alegere.

  • Nici nu au trecut 2 ani de cand am achizitionat “noul R” (octombrie 2018) ca am decis sa inlocuiesc unul dintre R-uri cu un R6, acum R-ul e doar de back up. Nou R6 are foarte multe imbunatatiri atat pe video cat si foto, sunt foarte multumit de alegerea facuta

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.