Canon EOS R in fotografia de strada si de calatorie cu Mircea Maieru

Postat de: Kiko Kiko

Cunoscută fiind pasiunea mea pentru fotografia de călătorie și mai ales pentru “Street Photography”, am fost încântat să primesc ca însoțitor în mica mea vacanță de primavară prin Europa noul mirrorles full frame Canon EOS R.

 

L-am primit însoțit de două obiective , Canon RF 24-105mm f/4L IS USM și Canon RF 35mm f/1.8 IS Macro STM.

Dar desigur, preferatul meu în călătorii este și rămâne obiectivul EF 16-35mm f/4 L IS USM, combinat cu adaptorul EF-EOS R. Pot spune că aștept cu nerăbdare apariția obiectivului Canon RF 15-35mm f/2.8L IS USM.

Nu am să insist prea mult asupra detaliilor tehnice, căci exista zeci de review-uri pe net care analizează la nivel de pixel calitatea camerei, ci am să povestesc aspectele importante întâlnite de către mine în utilizarea camerei cu referire la diferențele dintre ea și DSLR-urile Pro Canon, respectiv EOS 5D mark IV, cu care sunt obișnuit și care este dotat cu senzor similar. Am să vă destăinui și câteva mici Tips & Tricks care vă vor face mai ușoară tranziția de la DSLR.

Primele impresii

În prima zi a călătoriei mele spre Austria și Cehia, m-am oprit pentru câteva ore la Arad, unde curiozitatea m-a facut să păstrez pe aparat obiectivul RF 24-105mm pentru început:

Prima impresie, și cea mai puternică, care a dăinuit pe toată durata călătoriei a fost cea de comoditate, de ușurință. Greutatea mică a aparatului, combinată cu gripul simțitor mai bine profilat față de DSLR-ul 5D Mark IV au contribuit din plin la această senzație.

După o masă copioasă pentru revenirea după lungul drum din capitală până la Arad, am trecut iarăși la treaba.

Astfel am revenit la urmărirea pasiunii mele, fotografia de stradă:

Pentru orice fotograf amator serios, pretențios la calitatea imaginii și care cere maxim posibil de la aparatul foto în orice context de lumină, dinamică, adâncime de câmp, focale disponibile, viteza de focalizare, detaliu extrem pentru printuri mari, este câteodată insuficient un mirrorles sau DSLR ușor cu senzor APS-C.

Dar în călătorii este greu de cărat un DSLR profesional full frame, în ciuda faptului că întrunește toate calitățile expuse mai sus. Pentru mine cel putin, de câțiva ani buni caut o cameră care să mă mulțumeasca atât din punct de vedere tehnic, cât și ergonomic. Nu eram convins de noul mirrorless full frame EOS R până în această prima zi de folosire. După multe ore în care m-am familiarizat cu noul vizor, trecerea de la DSLR nu a mai fost așa grea, iar spatele meu mi-a mulțumit! 🙂

A doua zi am ajuns la Bratislava, unde am intrat direct “în pâine”:

Frumosul centru vechi al orașului mi-a dat ocazia să surprind atât imagini candide de street, dar și detalii colorate:

Versatilitatea focalei obiectivului RF 24-105 m-a făcut să îl păstrez încă pe aparat. De asemenea, calitatea opticii L și viteza de focalizare a motorului USM îl fac egal cu ce eram obișnuit pe DSLR-ul full frame Canon EOS 5D mk IV.

 

Nici dimensiunile obiectivului RF 24-105mm nu adună mult la mărimea kitului, fiind f/4 este destul de ușor și acest lucru se simte.

 

Revenind la forma gripului, după multe ore de ținut în mână, constat cu plăcere forma mai potrivita datorată corpului mai îngust al aparatului, fiind mai subțire decât un DSLR, este cuprins mult mai bine cu degetele, mulându-se anatomic în interiorul mâinii.

 

În următoarea zi, ajuns la Praga, am zis să dezlănțui întregul potențial al aparatului pentru genul de street iubit de mine și să atasez obiectivul ultra-wide EF 16-35mm f/4 L IS, împreună cu adaptorul EF-RF. Imediat am observat ca nu e nicio diferența față de aceeași combinație obiectiv plus DSLR EOS 5D IV în privința preciziei și vitezei de focalizare, ba chiar am constatat o precizie mai mare pe EOS R.

 

Deși plaja focală 16-35mm parea ideală pentru cuprinderea scenelor urbane cu stradute inguste si cladiri inalte cu arcade si turnulete, totusi am revenit si la RF 24-105mm pentru versatilitatea si puterea de apropiere pentru capturarea de detalii arhitecturale. Pot spune că acesta este obiectivul perfect de “kit”, ca unic companion al noului mirrorless pentru călătorii.

Este îndeajuns de wide pentru a cuprinde cadre largi și complexe, iar dinamica excelentă a senzorului face ca scenele cu subiecte aflate atât în lumina directă a soarelui cât și în umbre să fie rezolvate fără probleme.

Detaliile arhitecturale ce necesita apropierea cu focale mai lungi pentru compoziție corectă nu sunt o problemă pentru acest obiectiv.

 

Nici spațiile întunecoase din interior nu pun probleme senzorului Full Frame. Opțiunea de ISO AUTO m-a ajutat mult în călătorii, combinată cu setarea prioritate de timp asigură expunerea corectă și cadre nemișcate, perfect clare, fără a pierde vreme cu setări manuale de expunere. Trecerea expunerii de la lumin puternică de zi din exterior la cea de interior, artificială, se face perfect automat, fără nevoia unei intervenții, iar culoarea corectă este păstrată de câte noua versiune de AWB-W.

 

Dacă suntem mai pretențioși, trebuie să avem grijă doar sa setăm timpul de expunere îndeajuns de lung încât aparatul să aleagă un ISO cât mai mic dar în același timp să păstrăm o imagine nemișcată. Aici ne ajută doua calități importante întâlnite la obiectivele Canon: stabilizarea optică, care ne lasă să folosim timpi relativ lungi de expunere din mână, apoi calitatea opticii L, care asigură o claritate excepțională chiar la deschiderea maximă a diafragmei, putând astfel să lucrăm fără giji în modul semi-automat prioritate de timp de expunere, fără compromis al calității datorată deschiderii maxime a diafragmei.

Revenind la pasiunea mea pentru fotografia de strada și mai ales pentru umbrele lungi lăsate de lumina apusului, pot să vă spun că EOS R este foarte potrivit pentru stilul de fotografiere “de la șold”, cu ajutorul ecranului mobil fiind foarte ușoară o cadrare absolut corectă, imposibilă pe DSLR-ul 5D mk IV. Vă las în compania mai multor imagini realizate în acest mod:

 

O altă abordare tehnică a fotografiei de stradă, cu aceeași focală ultra wide (grandangulară), este portretul de foarte aproape, cu punct de stație foarte jos, practic tot de la șold, iar avantajul major al lui EOS R aici este dat de posibilitatea de declanșare fără absolut nici un sunet, cu obturator electronic, putând astfel să “vânăm” cadrul și eventual să repetăm cadrul fără ca subiectul să iasă din starea de spirit inițială:

 

Întorcându-ne la fotografia de Travel, este știut faptul că orice fotograf amator serios își dorește culori foarte bune, tranziții și contraste cromatice perfecte, iar senzorul de 30 Megapixeli care dotează modelul Canon EOS R, este potrivit pentru prelucrări cromatice complexe, care se pretează la printuri artistice de dimensiuni mari, de galerie de artă. Atașez câteva imagini care la rezoluția nativă sunt convins ca se pot înrăma la peste 1 metru diagonală:

 

Dar încă nu am atins punctul cel mai sensibil când vine vorba de mirrorless versus DSLR. Vizorul! Deși sunt obisnuit cu vizor optic de foarte mulți ani, tehnica actuală a atins un nivel îndeajuns de ridicat încat lag-ul imaginii din ocular să fie minim, iar flickerul insesizabil, cadența rapidă a cadrelor afișând o imagine cursivă, fără sacadări neplăcute. Astfel putem să declanșăm în momentul decisiv fără să riscăm ca un subiect în mișcare să ne iasă din cadru sau să pierdem o anume expresie urmărită pe chipul portretului.

 

Tot legat de EVF, aduc în atenție posibilitatea reglării punctului de focus dorit prin deplasarea degetului mare pe ecranul aparatului în timp ce îl țineti la ochi, imaginea fiind afișată în ocular, ecranul principal fiind stins dar păstrând funcția touch. Extrem de util și comod acest mic artificiu ingineresc:

 

O altă îmbunatățire tehnică remarcabilă, care nu se vede imediat ce luați aparatul în mână, dar va fi foarte bine venită mai ales în călătorii lungi, este compresia fisierelor RAW (modul C-RAW). În călătoria mea de 10 zile aceasta mi-a permis să utilizez un singur card de 128 GB, adunând peste 4000 cadre foto la rezoluția maximă plus câteva clipuri video și totoși încă mai aveam mult spațiu de stocare.

 

Lucrul în lumină slabă impune un senzor full frame atunci când dorim o redare a culorilor foarte bună la sensibilitate ISO mare sau un zgomot redus în imaginile alb-negru sau color. Aici ne bazăm ori pe calitatea senzorului, ori folosim un obiectiv foarte luminos, sau de ce nu, combinăm ambele atuuri. Având la dispoziție obiectivul RF 35mm f/1.8 cu stabilizare, am încercat câteva cadre de street în mișcarea tramvaiului, cu rezultate spectaculoase:

 

Deși focala de 35 mm este destul de wide, se observă totuși bokeh-ul plăcut, precum și separarea planurilor la un portret larg, făcut la o distanță semnificativă față de subiect. Iarăși a fost foarte util ecranul mobil prin faptul că nu am dus aparatul la ochi și nu am distras atenția subiectului.

Alte cadre în lumină slabă sunt, zic eu, edificatoare:

 

Un alt aspect criticat de obicei la mirrorless în general față de DSLR este durata de viață a bateriei. Desigur, ecranul sau vizorul aprins continuu consumă mai mult față de un vizor optic. Totuși, EOS R dispune și aici de un mic truc lăsat la îndemâna utilizatorului. În meniul de customizare a funcțiilor butoanelor, puteți seta pe unul dintre cele câteva la care se poate ajunge ușor cu degetul mare, funcția de stingere a ecranului și a vizorului fără să fie nevoie sa opriți cu totul aparatul. Acest lucru reduce sensibil consumul de energie, așa că vă veți putea plimba mult mai mult timp cu aparatul pornit fără grija unui consum exagerat al bateriei. De unde și cele câteva mii de cadre cu care am venit din vacanță, mergând continuu, de dimineața până seara târziu, fără pauze pentru încărcare, având doar înca o baterie suplimentară de rezervă.

 

În ultima parte a călătoriei, am ajuns la Viena, unde am vizitat în general muzee, dar până acolo m-am mai jucat puțin cu ultra-wide-ul Canon EF 16-35 f/4L IS, care și-a dovedit iarăși versatilitatea, cuprinzând de la palate și catedrale întregi, în plin soare, până la portrete în lumină redusă, în galerii de artă:

 

Formatul pătrat este o alegere foarte inspirată când facem o cadrare centrată sau o înrămare a subiectului cu un element din compoziție:

 

Însă mai potrivit pentru o vizită în muzeele mai slab luminate este desigur obiectivul cu focală fixă RF 35mm f/1.8. Calitățile sale optice îl fac să fie aproape obligatoriu folosit deschis la maxim sau închis cel mult la f/2.0:

 

Închei prin a vă invita să testați oricând aveți ocazia un Canon EOS R, având în vedere că trecerea de la vechiul vostru DSLR Canon va fi foarte ușoară, mulțumită adaptorului EF-RF care vă permite sa utilizați vechile obiective EF sau chiar EF-S, în mod nativ, fără a sacrifica viteza la focalizare, beneficiind chiar de o precizie superioară a acesteia.

Articol și fotografii de Mircea Maieru



test - array(0) { }

Lasă un comentariu

Adresa de E-mail nu va fi publică. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Top