(c) Matei Moroldo

La Bazar de Cotroceni cu obiectivul Nikon 14-24mm f/2.8

Am fotografiat un eveniment foarte drag mie în acest weekend și am hotărât să încerc un obiectiv care mi-ar fi de ajutor pentru nevoile acestui tip de eveniment. Evenimentul s-a desfășurat în cartierul Cotroceni, sub Romanian Design Week, cu ajutorul asociației Incotroceni, prin deja anualul Bazar de Cotroceni. Am fost expozant cu standul Fine Art & more într-una din curțile participante, Sf. Elefterie 26 @Bazar de Cotroceni și, ca și anul trecut, am reușit să adunăm o mână de oameni autentică și autohtonă, pentru a organiza această curte cu poveste din cartierul de baștină, să-i spunem simplu…Undeva în Cotroceni.

Cu ajutorul F64 am împrumutat obiectivul Nikon 14-24mm F2.8 AF-S G ED, pentru a imortaliza bazarul în timpul actiunii. Obiectivul a fost folosit atât pe aparatul Nikon D750 senzor full frame, cât și pe body-ul Nikon D500, senzor crop. Am vrut sa fac această comparație, deoarece de multe ori la astfel de eveniment, unde actiunea nu este foarte dinamică, cum este la sport sau wildlife, senzorul crop al aparatului D500 își face cu brio treaba, mai ales având în vedere punctele considerabil mai multe de focus, față de Nikon D750. În dotare am mai avut obiectivul clasic Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II.

Fotografii realizate cu obiectivul Nikon 14-24mm F2.98 AF-S G ED și aparatul Nikon D500

Obiectivul Nikon 14-24mm F2.8 AF-S G ED s-a comportat excelent pentru nevoile mele. Un obiectiv wide și ultra-wide ce își face treaba indiferent de lumină, având în vedere deschiderea mare a diafragmei de 2.8. De obicei folosesc un obiectiv la fel de clasic precum Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED fără stabilizare, însă am vrut să prind puțin mai mult curaj cu acest Nikon 14-24mm F2.8 AF-S G ED, deoarece mi se pare ideal să încadrez cât mai mult din subiect, umplerea cadrului  fiind ideală cu obiectivele wide. Asupra liniilor aveam emoții, cum surprinde liniile paralele și perpendiculare din cadru și cum le pastrează după procesare. Surpriza a fost una placută să observ faptul că își menține liniile foarte drepte, cu o curbare mica în lateralele cadrului, ceea ce este normal la focala de 14mm pe un sensor full frame. Recunosc, majoritatea fotografiilor le-am realizat pe senzorul crop al aparatului Nikon D500, cu care poți să zici că păcălești un pic perspectiva, deoarece obiectivul ajunge să masoare echivalentul a 21-36mm pe un senzor full frame, datorită factorului de multiplicare de 1.5 x pentru senzorul crop. M-a încântat faptul că obiectivul își păstrează acuratețea culorilor, claritatea și contrastul pe suprafața întregii imagini, din centrul ei și până în margini. De asemenea aberațiile cromatice și distorsiunile sunt ajustate prin elementele asferice.

Fotografii realizate cu obiectivul Nikon 14-24mm F2.98 AF-S G ED și aparatul Nikon D750

După procesare am realizat faptul că perspectiva este foarte bine corectată de programul Lightroom, prin simpla funcție Auto a panelului Transform, de unde se poate ajusta avansat perspectiva fotografiei. Prin intermediul F64, în trecut, am testat și obiectivul compatibil monturii Nikon, Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM Art – Nikon FX, care este lansat în martie 2018 fata de modelul Nikon anuntat in august 2007. Calitățile sunt asemănătoare, obiectivul Sigma nu se lasa mai prejos când vine vorba despre perspectivă, păstrând poate chiar un pic mai bine perspectiva rectilinie, însă dupa auto-procesarea printr-un program de editare, nu cred că se mai observă diferența.

Fotografii realizate cu obiectivul Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II

Ce mi-a plăcut la acest obiectiv, a fost faptul că am reușit să realizez și portrete, unele mai strânse, altele mai puțin, însă culorile și luminozitatea recomand obiectivul ca fiind unul de top al celor de la Nikon. Am reusit să mă apropii de oameni și am reusit să surprind cadre wide și ultra-wide cu o focală care practic poate inlocui cu success obiectivul clasic Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED, ajutând la o perspectivă puțin mai intimă a unui eveniment de acest gen. Obiectivul deține lentile cu sticlă cu dispersie scazută, lentile sferice PGM, sticlă ED pentru a micșora aberațiile cromatice și beneficiază de tratamentul Nano Crystal al celor de la Nikon, ce ajută la reducerea efectelor Ghosting și Flare. Beneficii ce îl recomandă pentru fotografia landscape, de natură sau fotografia de interior, însă se pot furniza și în cadrul altor tipuri de fotografie imagini de excepție.

Obiectivul este sigilat cu o membrană pentru intemperii, ceea ce îl face ușor de folosit pe orice vreme. Unul din minusuri aș putea zice că este greutatea, însă pentru cei care fotografiază evenimente unde folosesc obiective prime, acest aspect nu reprezintă o problema, este un obiectiv ce cântărește fix un kilogram. Încă un minus, pe care eu vă spun sincer că nu îl simt, poate în fotografia de peisaj să reprezinte un impediment, este acela că nu se poate monta un filtru, obiectivul având lentila frontală sferică, fiind dotat cu un parasolar fix ce nu poate fi demontat de pe obiectiv, cu funcția de a proteja lentila.

În mare vă relatez faptul ca Nikon 14-24mm F2.8 AF-S G ar trebui să se regăsească în geanta mea. Simplul fapt că am reușit să depășesc o limită de intimitate, a mea…nu a subiecților mei și că am reușit să redau imagini cât mai naturale din ambientul respectiv, mă face să cred că poate furniza imagini mai creative față de monotonul Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED.

Îmi pare rau că nu am avut mai mult timp pentru a testa capacitățile obiectivului și în natură sau pentru un produs pentru care fotografierea s-ar fi făcut în studio cu lumini controlate, dar nu se știe când mai pun mâna pe el și vă țin la curent, până atunci: Să auzim de bine!

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *