(c) Dragoș Ioneanu

Pescarii cu cormorani din Xinping, de Dragoș Ioneanu

Cu câțiva ani în urmă, am văzut pentru prima dată o imagine a unui pescar cu cormorani din Guilin. Arăta superb, o fărâmă din China tradițională, un om îmbrăcat în hainele de acum zeci sau chiar sute de ani, lampa de gaz, luntrea din bambus și păsările cu aripile desfăcute. Totul într-un decor de vis, plutind pe râul Li, încadrat de vârfurile ascuțite ale munților de carst. Am visat de multe ori să am oportunitatea să fotografiez ceva similar, să pot surprinde acea frumusețe pentru eternitate.

În urmă cu un an, când ideea unei calatorii in China s-a înfiripat, am decis să includem Guilin în itinerariul nostru de călatorie și am început o căutare asiduă pentru a găsi cea mai bună variantă fotografică pentru această zonă. Am petrecut 4 zile întregi în Guilin și împrejurimi, zburând dinspre Shanghai și continuându-ne calatoria spre Xi’an, iar în trei dintre cele patru zile am participat într-un tur foto privat, organizat de o mică companie locală. O alegere excelentă care ne-a permis să ne concentrăm integral pe partea fotografică.

Arta pescuitului cu cormorani este o tradiție veche de mai bine de 1000 ani în China și chiar mai mulți în Japonia. Pescarul leagă gâtul păsării cu un șnur, pentru a o împiedica să înghită peștii mari. Apoi pasarea plonjează în apă, folosindu-se de agilitatea naturală pentru a prinde pești. În momentul în care un pește este prins, pescarul aduce pasărea înapoi în luntre și o forțează să scuipe peștele. În perioada de glorie a acestui tip de pescuit, un pescar folosea 7-8 păsări, reușind să prindă pănă la 5-6 kg de pește într-o singură noapte.

Industrializarea rapidă a Chinei a avut însă un impact negativ asupra tehnicilor tradiționale. Raul Li a sărăcit considerabil, iar metodele industriale de pescuit au adus un randament superior. Astfel, în prezent, pescuitul cu cormorani este o artă în curs de dispariție, iar ultimii artizani ai ei depășesc jumătate de secol în vârstă și își câștigă veniturile în mod integral ca modele pentru turiștii si fotografii ce vizitează acele meleaguri.

Ultimii pescari cu cormorani locuiesc în micul sat Xinping, în apropiere de Yanghshuo. Cu toții au numele de familie Huang. Am avut plăcerea să lucrăm cu trei dintre ei: frații Huang Quande, 89 de ani, cel mai bătrân din comunitate și Huang Yuechuang, 78 de ani și nepotul lor Huang Gaohui, 67 de ani. Vârsta acestor pescari este învaluită în mister, dar noi am decis să îl credem pe cuvânt pe ghidul nostru.

L-am vizitat pe Huang Quande în casa sa, de pe malul râului Li. Bătrânul pescar, aflat la apusul existenței, avea o figură brăzdată de greutațile vieții. Un model parcă sculptat pentru fotografia de portret. Rând pe rând, bătrânul a aprins focul în vechea sa bucatarie, a fumat pipa tradițională, a cioplit o bucată diformă de lemn.

Xinping
(c) Dragoș Ioneanu

Apoi, s-a mutat într-o anexă a casei sale, unde pereții vechi, coșcoviți ne-au servit drept fundalul perfect pentru un portret reușit. Un om cu aproape un secol de experiență de viață, ne-a oferit șansa să privim în viața tradițională dinainte de China comunistă.

O oră mai târziu, ne-am mutat pe malul râului, pentru a-l fotografia pe mai tânărul său frate. Primul contact cu latura pur comercială și turistică a pescarilor din Guilin.

Patru pescari, aliniati cu luntrele lor din bambus pe o mică insuliță în mijlocul râului.  Grupuri de fotografi roiau în jurul lor. Fiecare pescar lăsându-se fotografiat doar de către plătitori. Lumina nu a fost deosebită în acea seară, dar am reușit câteva imagini bune cu Huang Yuechuang și păsările sale, atât înainte de apus cât și în timpul orei albastre,  la lumina caldă a lămpii cu gaz. O figură calmă, blajină, întregită de barba albă, Yuechuang a fost un model disciplinat, executând cu profesionalism rutinele repetate probabil în sute sau mii de ședințe foto.

Apogeul periplului nostru în zonă a fost un superb răsărit de soare, departe de civilizație, pe malul râului Li. Am început ziua dis-de-dimineață, la ora 4, cu ochii cârpiți de somn. 45 de minute mai târziu, mergeam prin pădure, în spatele ghidului nostru care mătura cărarea cu o creangă de copac, pentru a alunga cobrele prezente în timpul verii.

Huang Gaohui ne așteptă la lumina lanternei și drumul nostru continuă pe luntrea lui, nimic mai mult decât 6 tije lungi de bambus, prinse împreună. Ajunși în locul plănuit pentru ședința foto, zorile apăreau timid la orizont dezvăluind un peisaj superb, o oglindă de apă reflectând munții din jur.

Au urmat 2 ore fascinante în care toate elementele au creat scene de vis. Pescarul, păsarile puțin adormite și lumina care scălda întreaga scenă în tonuri calde. Pescarul în vârstă de 67 de ani, un bărbat uscat, dar în putere a fost și el un model exemplar; un zâmbet cald, barba lunga și albă, cămașa tradițională roșie care ieșea perfect în evidență. A fumat, a vâslit, a ridicat păsările în aer pe vâslă, după ce le-a scufundat în prealabil în apă, pentru a obține un fâlfâit de aripi. A aruncat plasa de peste 10 ori, oferindu-ne șansa unor imagini minunate. Părea un colț de rai, după cum a comentat o prietenă despre una dintre imagini, un loc rămas în timp, uitat de lume, izolat de aglomerația, poluarea și gălăgia omniprezente în restul Chinei.

Chiar dacă în prezent pescuitul cu cormorani se mai practică doar în scop demonstrativ, iar pescarii sunt mai degrabă modele, farmecul acestei tradiții atrage tot mai mulți fotografi în una dintre cele mai frumoase provincii ale Chinei. Iar imaginile ce documentează astfel de obiceiuri, sunt un semnal de alarmă că lumea această minunată, așa cum o știm, evoluează galopant spre industralizare și urbanizare, distrugând cultura și tradițiile atât de importante și definitorii pentru un popor. În curând, astfel de imagini nu vor mai fi posibile, fiind înlocuite de monștrii de metal și sticlă, surprinși de camerele călătorilor.

Articol și fotografii de Dragoș Ioneanu.

Echipamentul folosit: Nikon D800 cu Nikkor 24-70mm f/2.8 și două obiective fixe, 50mm f/1.4 și 20mm f/1.8.

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.