(c) Florentina Rafailă

5 Sfaturi în fotografierea insectelor, cu Florentina Rafailă

Florentina Rafailă ne-a surprins în mod plăcut cu pasiunea sa pentru fotografia macro, cu atât mai mult cu cât ne-a arătat că aparatura de ultimă generație nu definește o fotografie bună sau slabă, ci că tot stă în cum privești, simți și gândești momentul în care alegi să declanșezi. A folosit un Canon 400D și un Canon 60D, dar în afară de asta, ne-am întrebat dacă fotografa nu ar vrea să împărtășească câteva sfaturi despre fotografierea insectelor și implicit fotografia macro cu cititorii noștri. Răspunsul cred că l-ai ghicit deja, așa că hai să descoperim împreună sfaturile și povestea fotografiilor!
Nu o să te obosesc cu multe detalii despre mine, ci o să-ți spun doar cî am descoperit fotografia acum mai bine de 9 ani, iar pasiunea pentru insecte mi s-a arătat cu primul păianjen pe care l-am fotografiat, iar la scurt timp prima omidă. ( a fost și singura dată când am văzut această specie de omizi ).
Le-am fotografiat cu Canon 400D și obiectivul de kit pe cea cu paiajenii și la cea cu omida am folosit un 70-200mm f/4. Acestea nu sunt nici pe departe cele mai reușite fotografii ale mele, însă-mi sunt printre cele mai dragi.
În acest articol nu aș vrea să-ți dau sfaturi tehnice, sunt sigura că pe multe le cunoști deja, iar daca nu, internetul sau chiar blogul F64 sunt pline de articole documentate în cazul în care te interesează un aspect anume. Cu toate acestea, mă poți întreba dacă vrei și crezi că poți afla ceva interesant de la mine, nu mă supăr dacă-mi trimiți un mesaj. Acestea fiind spuse, să trecem la sfaturi:

#1 Nu te crampona de echipament

Poate crezi că dacă nu ai ultimul obiectiv macro apărut și cine stie ce DSLR scump, n-o să poți face acest gen de fotografie. Lucrurile însă nu sunt nici pe departe așa. Aceste fotografii close-up se pot realiza chiar și cu cel mai simplu DSLR și un obiectiv care să aibă o distanță minimă de focus de 30-35cm. Dacă n-ai  buget pentru un obiectiv macro dedicat, alege orice obiectiv vechi de 50mm cu f/1.8 sau f/2.8 pentru că sunt o multime, apoi cumpără-i adaptorul potrivit și dă-i bătaie!

#2 Experimentează

Fotografia pentru mine înseamnă și joacă. De la a-mi face singură forma pe care o vreau în bokeh, până la a stropi o floare cu apa, de la a pune tot felul de obiecte strălucitoare în spatele insectei când aceasta îmi permite, până la a o lua cu tot cu vegetație și a o plasa unde vreau eu, de la a fotografia în condiții proaste de iluminare, până la a ieși numai atunci când e cea potrivită. Totul este un joc și o observare a rezultatelor, o continuă încercare de a evolua de la un cadru la altul. Te invit să experimentezi și tu.

#3 Exersează-ți răbdarea!

E important ca mai ales la început, să nu fii frustrat că-ți pleaca insecta din față exact când ai prins-o și tu în focus. De aceea, poți da startul la tot acest joc folosindu-te mai întâi de o floare care sigur n-o să vrea să plece nici dacă o vei ruga.
Că-ți va fi greu sa alegi DOAR o fotografie bună din tot ceea ce vei face, este partea a doua.
Pune-ți subiectul în lumină bună, în umbră, stropește, udă iarba din spate, folosește un filtru diy cu o formă oarecare ( ia un carton, decupează-l la mărimea obiectivului și în centrul lui decupează o stea de exemplu ), pune ceva reflectorizant în fața sau în spatele subiectului, etc. Acestea sunt doar exemple de alegeri de elemente pe care le poți face, pentru a-ți pune subiectul în valoare. Sigur tu vei avea și alte idei.

#4 Observă

 Dupa ce ai realizat sedința foto, uită-te cu atenție pe imagini și observă ce ți-a plăcut, apoi, repetă, repetă, repetă! Însă nu te plafona doar în asta, încearcă și lucruri noi, combinându-le cu cele care ți-au plăcut din cadrele precedente pentru a nu plictisi.
Uită-te cu atenție în jurul tau, la copacii de pe stradă, în parc, oriunde mergi. Uită-te cum pică lumina, uită-te după insecte, după obiecte strălucitoare în background care să-ți ofere un bokeh plăcut și nu te descuraja dacă la început o să le observi mai greu. Cu timpul o să le vezi pur și simplu, fără niciun efort.

#5 Inspiră-te!

Dacă-ți vine vreo idee, notează! Așa vei evita să o uiți. Observă și munca altor fotografi, încearcă să-ți dai seama ce au folosit în imaginile lor și cum au folosit lucrurile respective în așa fel încât tu să rămâi plăcut surprins de munca lor. Inspiră-te de la ei și împrumută ce ți se pare interesant. Fiind destul de greu să copiezi, pornind de la un tip de fundal care ți-a plăcut, de exemplu poți veni peste cu propria ta abordare unică. Așadar, mai bine spus aici ar fi, inspiră-te, împrumută și personalizează după viziunea ta. Așa vei obține mereu rezultate complet diferite.
Acestea sunt doar câteva din lucrurile pe care le-aș spune oricui se declară interesat de acest gen de fotografie. Cu pasiune, răbdare și exercițiu, oricine poate ajunge la imagini fabuloase.
În fotografiile de aici, am folosit un DSLR Canon 60D cu diverse obiective manuale vintage. Fără blendă sau bliț.

Articol și fotografii de Florentina Rafailă.

Citește mai multe despre fotografia macro:

[products ids=103485]

Alți fotografi au mai citit și:

8 Comments

  • Pentru utilizatorul de mai sus: nu, nu veti avea dof mai mare cu un obiectiv macro. Totul tine de fizica, dof depinde de distanta focala, de f-stop si de distanta fata de subiect. Nu contribuie la dof calitatea materialelor sau a constructiei. Referire la subiecte macro mari perfect in focus (e.g. fluturi) acelea de cele mai multe ori nu sunt realizate cu obiective macro ci cu tele-uri lungi. Puteti incerca si dvs. Un 200-300-400mm, zoom in la maximum, pozitionat la distanta cea mai apropiata de subiect permisa de obiectiv, focalizat manual pe subiect si pe urma faceti un crop major in software. Multi nu considera asestea poze ‘adevarate’ macro pentru ca nu reproduc subiectul la scara 1:1, dar veti avea un dof mult mai mare.

  • Felicitari pentru articol dar mai ales pentru fotografii, sunt excelente si o buna sursa de inspiratie. As dori sa va intreb punctual doua lucruri, unul care tine de etica in fotografia macro si unul de tehnica.
    1. Oare mutatul insectelor dintr-un loc in altul ca sa iasa compozitia mai frumoasa nu este o agresiune asupra naturii in acelasi mod in care animalele si pasarile nu trebuie deranjate de catre fotografi? Ma gandesc ca un paianjen mutat din panza lui sau o buburuza stransa intre degete, daca ar putea vorbi, ar fi tare necajite. Vad pe site-urile specializate de fotografie gen flickr sau 500px niste fotografii macro incredibil de… incredibile ca realizare tehnica si “norocul” de a surprinde niste pozitii iesite din comun si, scuzat sa fiu daca acuz pe nedrept, foarte multe dintre fotografiile foarte populare si votate imi par foarte “aranjate”, in cel mai bun caz, sau chiar cu subiecti paralizati/decedati, in cel mai rau caz. Prea multe planete aliniate, prea mult subiect in focus si prea multe fotografii incredibile in galeriile acelorasi fotografi. Umblu si eu in natura destul de mult special pentru fotografie de natura si macro, dar eu nu am vazut in viata mea ce vad la fotografii aceia foarte populari: doua buburuze care merg pe o margine de papadie in sens contrar, simetric, fix pe margine, si se intlnesc la ora 12; o buburuza care tocmai decoleaza de pe un melc aflat pe o floare; si multe alte exemple, nu mai insist ca le cunoastem cu totii. Poate sunt eu cel mai ghinionist fotrograf din istorie, dar in natura mereu apar decoruri aglomerate, pozitii inestetice ale insectelor, urme de murdarie pe aripi, adica urme concrete de viata reala.
    2. Tot legat de acele fotografii incredibil de frumoase, ceva ce nu inteleg este cum reusesc unii sa aiba atat de mult din subiect in focus. Cunosc ce inseamna focus stacking, am facut si eu combinari de mai multe fotografii in photoshop, dar asta doar cu trepiedul si cu flori in glastra, acasa. Nu-mi imaginez cum s-ar putea face focus stacking in natura, din mana, cand si cea mai mica adiere de vant iti misca tot cadrul. Eu folosesc un 50mm 1.8 si un 55-200mm plus filtre close-up gen raynox 150 si alte cateva de la +1, +2 la +10 magnificare. Indiferent cat merg cu diafragma, chiar si la F16, tot nu pot sa scot o radasca sau un fluture integral in focus, in schimb altii vad ca reusesc si intrebarea mea este, daca din experienta dvs ati constatat ca un obiectiv macro dedicat poate face acest lucru mai bine decat o solutie improvizata gen obiectiv obisnuit + filtru. Stiu ca daca imi cumpar un obiectiv dedicat castig la capitolul calitatea imaginii, dar ma intreb daca as castiga ceva si la adancimea campului.
    Lumina buna si inspiratie va doresc!

    • @Dragonborn legat de mutarea dintr-o parte in alta a insectelor, pot raspunde numai in ce ma priveste, pentru ca nu stiu ce anume face fiecare fotograf. Cand spun ca le mut, inseamna numai ca tai crenguta sau paiul pe care ele se afla si le asez intr-o zona in care sa nu am aglomeratie in cadru iar in fundal sa am fie o culoare interesanta, fie textura.. Nu stiu cat de etic este sa intervin in natura insa da, legat de acest aspect ma declar vinovata daca ma judeca cineva.
      Pe insecte rar pun mana. Cate o buburuza am mai luat in palme iar anul trecut a fost pentru prima data cand am tinut pe deget si o calugarita insa in general nu fac asta. Cata vreme nu le strangi, nu le faci rau, nu vad de ce nu le-ai atinge..Repet, e doar ce eu fac si nah, fiecare e liber sa-si puna limitele necesare. Cred ca de cand fac eu fotografii, o singura data am pozat o viespe moarta, asta pentru ca era moarta deja, am gasit-o si-am pus-o pe-o frunza, altfel nu as omori niciodata una doar de dragul artei.
      Legat de focus stacking, daca vrei ca acesta sa iasa cat de bine e posibil, trebuie sa pui obigatoriu aparatul pe trepied. Indiferent de echipamentul pe care-l folosesti, aparatul trebuie sa fie nemiscat. Te-ar ajuta si o sina macro, sa poti sa te plimbi in pasi foarte fini. Apoi insecta trebuie sa stea nemiscata si asta iti spun ca se poate intampla inainte de ora 7 dimineata. Ideal cat mai devreme posibil incepand cu 5 dimineata. Atunci nici vantul nu este prezent si nici insectele nu sunt active. Le poti fotografia linistit folosit metoda aceasta.
      Sincer nu stiu sa iti raspund la ultima intrebare daca poti castiga la dof insa ti-as sugera sa incepi cu folosirea unui trepied si vezi ce iese. Apoi sigur ai un amic fotograf ce are un obiectiv macro dedicat si poti face teste sa vezi exact. Nu vreau sa spun prostii si de aceea mai bine nu spun :).
      Multumesc si te astept cu rezultatele :).

  • Lucian, imi pare rau ca nu ai invatat nimic din acest articol. Scopul acestuia n-a fost unul in care sa se puna accent pe detaliile tehnice ci mai degraba sa-ti dea o idee despre cum poti obtine un bokeh interesant de ex.
    Sigur, tu ai dreptate, un astfel de articol pe care tu l-ai fi asteptat este de asemenea util si poate voi scrie si unul de acest fel.
    Pana atunci, ca sa nu pleci totusi nemultumit, hai sa lamurim cateva aspecte.
    Asa cum am scris la final, am folosit aparatul Canon 60D cu diverse obiective manuale vintage de genul Industar 61lz 50mm 2.8, Pancolar 50mm f2.8 sau Canon Ef 100mm f/2.8L USM.
    Ce incercam insa sa spun cu acest articol este ca incepatorii mai ales se cramponeaza de lipsa unui echipament performant si nu incearca mai mult cu ce au. Cu asta trebuie sa fii de acord! 🙂 Am intalnit foarte putini fotografi la inceput care sa incerce sa “scoata” tot ce se poate din echipamentul entry level. Bun.
    In fotografiile de mai sus nu s-a folosit blenda sau blit, am spus si asta. M-am folosit numai de lumina naturala existenta si incercam sa spun ca exista momente ale zilei cand ea este ideala si foarte frumoasa 🙂
    Apoi, legat de setari in general, indiferent cu ce fel de obiectiv merg la fotografiat, fotografiez pe modul Manual, incerc sa las iso cat mai mic ( 160 de regula ), diafragma cat de deschisa se poate si reglez timpul de expunere in concordanta cu acestea, astfel incat daca fotografiez in contra lumina sa am +1/+1.5 expunerea. Acestea sunt insa setari generale, nu inseamna ca nu am inchis niciodata diafragma mai mult sau nu am ridicat iso. Nu, insa in conditii ideale, asa lucrez.
    Explicat la modul simplu, diferenta intre un obiectiv normal de 50mm de ex si unul macro tot de 50mm este ca cel macro permite fotografierea insectei intr-un raport de 1:1 fata de cel normal 1:5 de ex. Cel macro poate focusa mai aproape de insecta iar aceasta poate fi fotografiata la marimea ei naturala in timp ce cu cel normal de 50 nu te poti apropia atat de mult iar insecta va fi de 5 ori mai mica in cadrul tau.. Sunt sigura insa ca exista articole care explica mai bine decat am facut-o eu aici.
    Sper ca explicatiile acestea sa completeze ce lipsea si sa-ti mai treaca supararea 😉 Daca insa mai sunt intrebari, incerc sa raspund pe cat ma pricep si eu. O zi frumoasa!

  • Apreciez efortul de a scrie un articol dar…. sfaturile sunt extrem de generale. Sa ii spui sa repete si sa observe??! Nu este de la sine inteles? Sa se inspire?? din cine si ce? nu vad un exemplu decat randuri scrise pe post de umplutura…
    *Un incepator ar fi ajutat de ceea ce inseamna DOF.
    *Apoi sub fiecare poza postata ar fi util unui incepator si nu numai sa i se spuna detaliile de setare ca la randu-i sa poata sa se ghideze de ele si sa incerce sa reproduca ceea ce ai fotografiat tu.
    *Apoi un pic de informatii de conditiile de iluminare iarasi ar fi util.
    Daca tot spui ce echipament ai folosit atunci fa o comparatie punctuala intre plusuri si minusuri. Sa inteleaga omul cum sta treaba cu echipamentul. Ce inseamna un macro dedicat si ce il diferentiaza de un obiectiv de foarte “clar si “scurt”
    Eu personal nu am invatat nimic din acest articol. Nu vad acest articol ca unul ce aduce plus valoare blogului F64.

  • Buna, frain articolul, dar ma intereseaza sa fotografiez niste creveti aflati intr-un acvariu, nu prea imi iese. Ceva sfaturi. am Canon D1100 , obiectivul de chit.
    Multumesc.

  • […] Un articol scris pentru blogul f64 care sper sa-ti placa si in care sa gasesti idei noi pentru a-ti … […]

    • Dan, ai putea incerca sa luminezi acvariul pe lateral, sa nu bata lumina direct sau sa pui in spatele lui o lumina si in fata ei o mica blenda sa o difuzezi.
      Apoi ti-ar fi util sa ai un filtru de polarizare care taie reflexiile din geamul de acvariu, un trepied ca aparatul sa stea nemiscat si ar trebui sa iasa fotografiile.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.