Sfaturi în selectarea fotografiilor
Când spunem editare sau procesare ne gândim în primul rând la cum putem să facem fotografiile noastre să arate mai bine. Cum să le alterăm în așa fel încât să iasă mai mult în evidență ceea ce dorim noi să subliniem prin viziune și să corectăm diverse erori sau probleme care apar când declanșăm.
Mergem la o sesiune de făcut fotografii. Facem, să spunem 200-300 de cadre și pentru că ținem mult la timpul investit în asta, ne ferim poate, de cea mai importantă și evitată componentă a procesării materialului fotografic și anume, selecția.
Mulți dintre noi habar nu avem care imagini sunt cele mai bune și de ce. Sigur, primim indicii din ceea ce ne evocă. Dar dacă ai tras mai multe rafale cum alegi, de unde știi care este cea mai bună. Ar trebui să fie doar una sau mai multe?
După ce ai revenit de la sesiunea foto, te gândești cum ai putea folosi fotografiile sau doar că abia aștepți să le faci “frumoase”? Ei bine, cert este că un cadru bun îți indică de la sine ce merge făcut, cum se integrează în proiecte și altele, dar întrebarea este, poți să-ți dai seama care sunt cadrele cheie atunci când ții foarte mult la toate fotografiile tale?
Primul pas ar fi să accepți faptul că mai puțin și mai bun este mult mai în regulă decât mai mult și mai de slabă calitate. Asta chiar dacă ți-a plăcut locul, omul, starea etc. Ce te oprește să revii? Dacă ai găsit un cadru genial, dar fotografiile nu ți-au ieșit pentru că nu erai probabil în cel mai bun moment al tau, pune-le deoparte dacă nu te lasă inima să le ștergi.
Ține minte că pe câte cadre geniale ai ratat pe atâtea poți găsi în viitor, ba chiar mai multe.
Bun. Dar totuși, cum selectez cele mai bune imagini, dintre cadrele neratate?
Selectarea imaginilor cere exercițiu si cunoștințe despre publicul tău țintă. Dacă mizezi spre un public care apreciază cadrele curate, luminoase si feerice, optează pentru fotografiile cu compoziții simple, unde subiectul nu trebuie căutat neapărat sau subînțeles, cheia fiind starea pe care întreaga imagine o redă. Dacă publicul tău apreciază mai degrabă cadrele dramatice și întunecate, poți profita de compoziții mai complexe, subiecte ascunse, mai copleșitoare, etc.
Cu toate acestea, există momente în care reușim să facem o fotografie care ne dă senzația aceea de “evrika!”, chiar dacă nu se încadrează în publicul respondent sau genul/stilul predominant. Asta nu înseamnă că fotografia respectivă trebuie exclusă, ci din contră, dacă este foarte bună, este o modalitate de a arăta că tu poți face mai multe genuri de imagini, poate chiar te va inspira și ajuta să avansezi și pe partea respectivă.
Ți-am pregătit și câteva criterii orientative, care să te ajute în selecție, după cum urmează:
- Uită-te la fotografii atât per ansamblu, cât și la fiecare în parte.
- Nu trece prin ele și atât, fii atent la detalii, analizează-le un pic. Caută argumente și contra argumente. De ce să rămână în selecție fotografia aceasta și nu cealaltă? Cu ce este mai bună? Ce te face să simți? De ce te face să simți ceea ce simți? etc.
Pentru orice tip de fotografie gândește-te la următoarele lucruri:
- Cât de bine este evidențiat subiectul?
- Dacă este bine evidențiat, cât de bună este compoziția?
- Există și alte detalii care intervin și disturbă povestea fotografiei? Apar și în restul din serie?
- Există detalii care sporesc ideea poveștii?
- Transmite ceva fotografia? Îți rămâne întipărită în minte?
- Dacă încalcă câteva din punctele acestea, nerespectarea regulilor face cadrul de excepție sau pare tras de păr?
- Există alte fotografii similare care ar presupune mai puțina procesare (în așa fel încât să nu ajungi la supra-procesare).
- Care este numărul de fotografii pe care trebuie să-l păstrez? Dacă ai nevoie de 20 pentru o expoziție, 40 pentru un site sau 10 pentru tipar? Selecția va fi foarte diferită pentru fiecare dintre aceste cazuri, chiar dacă nu pare.
Într-o selecție, chiar dacă fotografiile sunt total diferite, trebuie să existe o armonie. Felul în care sunt așezate, care fotografie este lângă care ș.a.m.d. Toate lucrurile acestea contează, fie că vorbim despre un site foto, blog, expoziție, carte etc.
Gândește-te la amenajarea unei camere. Clar ai nevoie de mobilă. Sigur nu o vei găsi pe toată în același loc, dar cert este că la final, lucrurile trebuie să se potrivească între ele.
Cum știi dacă imaginile se potrivesc între ele? Ei bine, le poți așeza după mai multe criterii care merg indiferent de genurile și poveștile lor:
- Cromatică (fie complementare, fie le pui in funcție de tonurile culorilor. Să zicem că începi cu albastru. După urmează turcuaz, verde, verde citron, galben, portocaliu etc).
- Expresii. Unele portrete par că raspund unul altuia când le alături.
- Acțiune. Nu pune toate fotografiile foarte dinamice în același loc, mai alternează și cu unele mai statice, pentru că devin obositoare.
- Alb-negru. Joacă-te cu liniile conducătoare, texturile si spatiul negativ. Poate fi un adevărat puzzle care se completează, în funcție de cum le așezi. De exemplu, să presupunem că ai o textură, o compoziție cu un singur personaj si mai nimic în jur și o fotografie cu siluete din oraș (mai mulți oameni). În acest caz te poți gândi de la simplu la complicat sau invers (textura-compoziție-siluete sau vice versa). Astfel, totul are o direcție, o cursivitate. Sigur, depinde foarte mult și de cum arată cadrele.
- Poveste. Aici lucrurile trebuie făcute invers. Să realizezi niște cadre care să fie într-o armonie care face povestea să fie ușor de înțeles. Să o comunice, practic de la sine.
Alte sfaturi utile:
Când ai de ales dintr-o serie de fotografii cu mai multe personaje, în afară de lucrurile evidente (precum să fie clare), alege cadrele în care personajele fac lucruri diferite pentru mai mult dinamism, fie, dacă simetria este posibilă și de obicei dacă sunt personaje multe, cadre în care au exact aceeași postură. Dar ai mare grijă ca aceste lucruri să se înțeleagă. Ideea este ca din fotografie să se înțeleagă mai mult decât un buluc de oameni. Și, nu uita, privitorului îi este mai ușor să-și centreze atenția pe grupuri impare de subiecte.
Alege mereu fotografiile care se echilibrează singure, oricât de dezechilibrate ar părea. Ca să înțelegi mai bine, gândește-te așa: pe măsură ce există mai multe elemente într-o parte a cadrului, cu atât va fi mai multă nevoie de ceva câtuși de mic, în spațiul gol care să echilibreze. Cu cât compoziția este mai simplă, cu atât ai o nevoie mai mică de a suplimenta golul.
Poate că nu vrei ca modelul să se uite absolut mereu în cameră când îi faci fotografii. În acest caz, alege fotografiile în care deși nu se uită, se simte faptul că subiectul era prezent și față de fotograf.
Ce fac dacă am un cadru atât de ciudat încât nu-mi dau seama dacă merită sau nu?
Ei bine, noi putem să dăm sfaturi la infinit și tot vor exista mereu excepții de la regulă. Așa că, nu uita că orice ar fi, creația trebuie să te facă să simți. Dacă pe tine un cadru te face să simți atât de multe lucruri încât să treci peste compoziție și orice altceva, alege-l. Poate vei avea dreptate, poate într-adevăr este ceva extraordinar, iar dacă nu este, n-are de să-ți pară rău. În fond, îți place să faci fotografii și să excelezi, nu? Asta prespune și eșecuri din care înveți.
Și nu în ultimul rând, învață-te să arunci la gunoi și să dăruiești din când în când și fără să te intereseze dacă ești plătit. De ce? Vrei neapărat să ajungi un fotograf bun? Atunci trage cu dinții mai puțin de ceea ce ai făcut până acum și experimentează în prezent pentru a aduce ceva mai bun în viitor.
Tu ce metodă secretă și de succes ai în selectarea fotografiilor? Povestește-ne în comentarii!
Poate te-ar mai interesa și:
- Portofoliu -de ce, cum și când avem nevoie de unul?
- Compozitie in fotografie: 17 sfaturi utile
- 6 Sfaturi pentru a învinge lenea în fotografie
- Arta nu trebuie
1 Comment
Buna ziua! Multumesc pt articol, foarte bine scris. Argumente scurte si la obiect. Legat de ultima intrebare: nu am nici o metoda secreta, pur si simplu am in minte ideea de a face cat mai putine fotografii intr-un loc dat pt a nu pierde timp apoi stand sa sterg din ele. Abordarea asta m-a facut sa fiu mult mai intentionat si atent cand fac fotografii. Initial faceam 300 de cadre din care pastram 20-30. Intr-un interval de cateva luni am ajuns sa 60-70 de cadre din care pastrez tot 20-30.
Toate bune!