Portofoliu: De ce, cum si cand avem nevoie de unul? (I)

Postat de: F64 F64

Alain Briot  este un fotograf nascut in Paris care locuieste in Statele Unite din 1986. Subiectul cel mai des abordat in fotografiile sale este natura. Briot a avut o sumedenie de expozitii si a scris mai multe eseuri si e-book-uri despre fotografie.

In colectia “Estetica in fotografie” exista o parte dedicata doar realizarii unui portofoliu, (de unde m-am si inspirat pentru a inchega acest articol) de care fotografii adesea fug,  mai ceva ca de critica negativa.

alain briot

Cu toate acestea construirea unui portofoliu este esentiala pentru orice pasionat de fotografie, indiferent de stadiul in care acesta se afla (amator sau profesionist). Crearea unui portofoliu te invata cum sa-ti selectezi operele si iti antreneaza spiritul critic. Foarte putine dintre fotografiile pe care le realizam sunt intradevar memorabile si intotdeauna exista loc de a invata.

Unii poate considera ca selectia unor fotografii pentru portofoliu ar trebui facuta de cineva cu foarte multa experienta in domeniul artistic, lucru care este gresit, asa cum sustine si domnul Briot.

Asadar, sa descoperim impreuna pasii necesari de parcurs pentru a avea un portofoliu cat mai bun.

alain briot

#1 Ce este un portofoliu?

In sensul cel mai propriu al cuvantului, este un doar un dosar in care se pastreaza anumite lucruri: fotografii, picturi, desene si altele, in functie de domeniul artistic in care activeaza fiecare. Scopul lui este acela de a pastra si transforma imaginile cheie pentru intentia cu care a fost realizat.

Nu exista o dimensiune anume, universal acceptata, sau un format. Poate fi o cutie, o mapa, un dosar, orice, cu conditia de a fi un rezumat al muncii  creatorului.

portofoliu

In 2016, datorita tehnologiei, poti crea si un portofoliu digital, “El poate fi prezentat in format PDF, JPEG sau alte formate larg acceptate. In acest  fel, fotograful poate trimite imagini pentru publicare sau pentru galerii intr-un mod foarte simplu” cu toate ca nu va fi niciodata pe masura unuia fizic.

Este o diferenta enorma intre o imagine vazuta pe ecranul telefonului sau calculatorului si o imagine printata. O imagine nu este finalizata pana cand nu ajunge sa existe fizic, deoarece in format digital nu va trezi emotiile inspirate la aceeasi intensitate, precum un print. Asta in primul rand. In al doilea rand, anumite imagini trezesc cu totul alte trairi cand sunt printate datorita dimensiunilor. Unele fotografii arata mult mai bine printate foarte mari (de la 100×100 cm in sus), in timp ce altele constituie puncte de forta printate in format mic, cum sunt polaroidele, de exemplu.

portofoliu

Unde poti printa? La F64, desigur.

Simplu de utilizat, serviciul Printing F64 (disponibil atat online, cat si in magazin) vine in sprijinul tau si te ajuta sa dai viata oricand fotografiilor prin intermediul ultimelor tehnologii de printare. Ai posibilitatea sa printezi fotografii de la 10×15 cm pana la 100×150 cm, pe hartie fotografica sau pe canvas. Fotografiile pot fi ulterior caserate pe mousse si/sau inramate special pentru printurile de dimensiuni mari, iar livrarea este asigurata la nivel national.

#2 Scopurile, intentiile si audienta

La fel ca orice proiect (poti considera portofoliul un mini proiect), trebuie sa stii de ce il faci si pentru ce il faci. In acest fel iti va fi mult mai usor sa faci selectia, iar publicul va intelege foarte clar ce vrei sa exprimi.

expozitie

Sa le luam pe rand:

  • Scopul se refera la motivul pentru care respectivul portofoliu este facut. Este pentru o galerie? Este pentru un concurs, un proiect colectiv, o expozitie individuala, sau pur si simplu pentru sine?
  • Intentiile se refera la tema portofoliului: poate fi un protofoliu alb-negru, de portrete, pe film, realizat doar cu un anumit aparat sau intr-o anumita perioada de timp, la un anumit eveniment si asa mai departe.
  • Iar audienta se refera la tipologia de oameni care vor aprecia acel portofoliu. Adica, nu poti sa ai pretentia ca o diva, sa aprecieze fotoreportajul de razboi, asa cum nici un soldat probabil ca nu va aprecia in mod deosebit o serie de fotografii fashion.

Desigur ca nimic nu este litera de lege, dar avem nevoie de termeni comparativi pentru a intelege la ce se refera un portofoliu facut pentru o anumita audienta. De asemenea, audienta nu are nu numar limita de oameni, pot fi de la zeci, la milioane. Aici depinde de renumele fiecarui creator.

expozitie

Util este sa-ti pui si urmatoarele intrebari:

  1. Ce fel imagini doresc sa fac publice?
  2. Din aceasta categorie, doresc sa exclud anumite imagini? De ce?
  3. Catre ce audienta se adreseaza lucrarile mele?
  4. Sunt unele care nu se incadreaza in tipologia audientei?
  5. Ce fel de reactie astept (daca astept) din partea audientei? Bucurie, soc,
    tristete, etc.

 

#3 Portofoliul trebuie musai sa contina cele mai bune fotografii?

Adesea apare acest gand – Alain Briot considera ca intrebarea este pusa gresit din doua motive: primul ar fi faptul ca este foarte greu sa fii obiectiv fata de lucrarile tale, iar al doilea faptul ca este la fel de greu sa-ti dai seama daca ai suficiente lucrari foarte bune.

“Cele mai bune lucrari” este doar o tema, care oricum, nu poate fi completata, avand in vedere ca tu vei continua sa fotografiezi dupa realizarea portofoliului respectiv. Prin urmare, daca iti alegi orice alta tema, cum ar fi peisajele, este mult mai important ca, impreuna imaginile sa aiba continuitate si sa serveasca intentei, scopului si audientei decat raspunsului la intrebarea “sunt acestea cele mai bune fotografii?”

#4 Ce pot include intr-un portofoliu?

 

  1. Un statement, o declaratie de intentii, un concept explicativ al lucrarilor aflate in portofoliu.
  2. O lista a fotografiilor (utila si pentru tine! Exista posibilitatea ca daca ai mers cu acel protofoliu prin foarte multe locuri sa pierzi lucrari din el).
  3. O imagine de coperta, ca un rezumat vizual al intregului continut.
  4. Imagini in miniatura ale tuturor fotografiilor. Poate fi o pagina A4 cu toate. Daca lista este un cuprins scris, aceasta pagina va fi un cuprins vizual (le poti chiar combina).
  5. Recipientul, mapa in sine in care vor sta lucrarile sa fie prezentabila si originala.
  6. Optional, poate chiar un CD cu muzica care sa se potriveasca cu lucrarile.

Un portofoliu este povestea unei viziuni pe care alegi sa o explici prin expunere, similara cu crearea unei expozitii. Diferenta dintre acestea, cat si mai multe informatii despre cum sa creezi un portofoliu reusit vei gasi in articolul urmator.

portofoliu expozitie

Ramai alaturi de noi, saptamana viitoare publicam continuarea acestui articol.




test - array(0) { }

Lasă un comentariu

Adresa de E-mail nu va fi publică. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Top