Canon EOS M6 și factorul surpriză în fotografia de stradă
Asociația noastră, prin Mirela Momanu, a testat modelul mirrorless M6 de la Canon, iar în acest articol povestim despre echipamentele foto pentru fotografia de stradă, experiența alături de Canon EOS M6 la Paris și factorul surpriză în fotografia de stradă.
Se zice că cel mai bun aparat foto este cel pe care îl ai la tine. Ce opțiuni de echipamente avem pentru fotografia de stradă? Păi să le luăm pe rând, foarte pe scurt:
Aparatele DSLR:
- Pro: rapiditate în captarea momentelor cheie și a expresiilor;
- Contra: dimensiuni considerabil mari, ușor de depistat pe stradă;
Aparatele MIRRORLESS:
- Pro: dimensiuni mici, ușor de manevrat, nu foarte vizibile pe stradă, calitate care se ridică la standarde DSLR pentru anumite modele;
- Contra: nu atât de rapide ca DSLR;
Aparatele de tip COMPACT
- Pro: dimensiuni mici, ușor de manevrat, practic invizibile pe stradă;
- Contra: nu se pot schimba obiectivele, optiuni limitate în setare pentru multe dintre modele;
Camera telefonului mobil: oricând la îndemână, în caz că nu aveți alte opțiuni.
Poți citi un articol mai detaliat pe acest subiect, AICI.
Despre Canon EOS M6
Canon EOS M6 este un aparat foto mirrorless, perfect pentru fotografii dar și pentru video, ce oferă o calitate impresionantă a imaginii într-un corp elegant și funcțional.
Canon EOS M6 dispune de un senzor APS-C CMOS de 24MP, ce îți permite să fotografiezi la rezoluție mare și să filmezi la rezoluție Full HD 1080p/60, un procesor de imagine DIGIC 7, sensibilitate ISO 100-25600 și fotografiere în rafală cu până la 9fps.
Sistemul Dual Pixel CMOS AF este prezent pe acest model, M6 dispunând astfel și de autofocus cu detecție de fază, pentru a obține un focus rapid și precis.
Mai mult, stabilizarea de imagine pe 5 axe te ajută să obții filmari, dar și fotografii clare, fără mișcări nedorite ale cadrului, lucru extrem de important și în fotografia de stradă.
Ce ne-a plăcut la Canon M6 pentru fotografia de stradă:
- este un aparat mic, ușor de purtat și foarte versatil
- are niște culori excelente, iar rezoluția este foarte bună
- rapiditate în focalizare și declanșare, nu prea am avut probleme de lag
- fotografiile ies destul de ok chiar și la valori ISO ridicate
- ecranul rabatabil este foarte util, permițând puncte de stație diverse și unghiuri interesante
Am testat micuțul și versatilul M6 la Paris, unde am mers într-o scurtă sesiune de fotografiat pe stradă, alături de o prietenă din Franța.
În cele ce urmează, veți vedea o parte dintre fotografiile realizate cu M6, dar și câteva noțiuni despre folosirea elementelor de compoziție în fotografia de stradă pentru a genera impact vizual, plus aspecte ce țin de factorul surpriză.
Cum generează elementele de compoziție impact vizual în fotografia de stradă?
Tipul de încadrare (landscape, portret sau pătrat): influențează percepția privitorului asupra unei scene.
Liniile conducatoare (vizibile sau sugerate): oferă un anume grad de îndrumare a privirii în cadru, conform intenției de parcurgere a unei scene, așa cum o dorește fotograful.
Aplicarea regulii treimilor : este una dintre cele mai cunoscute reguli de compoziție și este foarte simplă, conferind adesea rezultate bune în imaginile finale. Cadrul se împarte în 9 părți egale, iar mulți producatori de aparate foto au inclus posibilitatea de a vedea această grilă chiar în timp real pe display-ul aparatului.
Aplicarea secțiunii de aur: pare complicată deoarece teoria din spatele ei este foarte complexă, dar în practică este simplă. Seamănă și ea cu regula treimilor, doar că este o versiune puțin mai amplă. În locul unei grile perfect simetrice, cadrul este împărțit într-o serie de pătrate, care se pot folosi pentru a trasa o spirală care arată precum o cochilie de melc (șirul lui Fibonacci).
În ceea ce privește factorul surpriză, acesta poate rezulta prin:
- folosirea perspectivei forțate
- folosirea unor unghiuri speciale de fotografiere
- folosirea tehnicii from the hip ( de la șold)
- folosirea elementelor în mod suprarealist
- folosirea creativă a luminii
- contactul vizual cu subiectul
- folosirea juxtapunerilor
- folosirea detaliilor ciudate
- folosirea vitezei reduse de declanșare
- momentul decisiv
Perspectiva în fotografie se referă la capacitatea de a prezenta un obiect tridimensional într-un plan bidimensional, astfel încât să fie redată impresia corectă a înălțimii, grosimii, adâncimii lor și/sau poziția relativă a unui obiect față de altul atunci când se privește dintr-un anumit punct de stație.
În fotografia de stradă, utilizarea perspectivei normale sau forțate oferă privitorilor impresii diferite asupra subiectelor captate și a relației dintre ele.
Perspectiva normală: subiectele captate se aliniază pe diagonala din față spre spate, sau sunt plasate în diverse părți ale cadrului, astfel încât senzația generală să fie aceea de adâncime și spațiu.
Perspectiva forțată: folosirea acestui gen de perspectivă oferă privitorului senzația ca obiectele din prim plan sunt mai mari decât cele din plan îndepărtat. Este o manipulare a percepției vizuale, similară unei iluzii optice.
De asemenea, în fotografia de stradă, folosirea unor unghiuri speciale de captare a subiectelor poate oferi privitorului impresii și atitudini diferite.
Unghiurile de jos în sus: ofera privitorului o alungire sau înălțare a subiectului captat. Când soarele sau lumina puternica este în spatele subiectului, se obțin siluete interesante.
Unghiurile de sus în jos: ofera privitorului o senzație de subiect micșorat, aplatizat, iar perspectiva se schimbă în totalitate. Folosirea acestui tip de unghi de fotografiere generează și imagini grafice, cu detalii geometrice, linii, forme și texturi.
Fotografierea “de la șold “ (from the hip) este numită și “fotografierea insinctiva”. Momentul pe care dorim să îl captăm este important, și declanșarea se face aproape instinctiv, astfel încât regulile de compoziție și încadrare sunt practic ignorate.
Aparatul nu se află la nivelul ochilor, nu se privește prin vizor sau pe ecran, pentru a nu pierde timp și pentru a surprinde momentul, sau pentru a nu atrage atenția subiectului captat.
Această tehnică de fotografiere ajută și la cunoașterea mai bună a setărilor și performațelor aparatului, și poate ajuta și în cazul în care se dorește o apropiere de subiecșii captați, fără a atrage în mod evident atenția acestora.
Suprarealismul este o secvență artistică în care conținutul unei lucrări nu este rezultatul unei decizii raționale, fiind o expresie a spiritului liber și a exprimării personale prin intermediul actului artistic efectuat.
În fotografie, folosirea elementelor suprarealiste oferă privitorului o stare de stranietate, de ciudățenie, de vis sau de prezență a unor lucruri inexplicabile.
Senzația de ciudățenie se poate obține prin intermediul reflexiilor captate, a compozițiilor complexe, a expunerilor multiple sau prin alăturarea elementelor fără o legatură logică etc.
Aceste fotografii depășesc caracteristica descriptivă a fotografiei de stradă și se apropie mai mult de latura fine art sau conceptuală a acesteia.
Descoperă un articol mai amplu despre suprarealismul în fotografia de stradă.
În fotografia de stradă, chiar și în momentele cu lumină puternică, se pot obține cadre de impact – prin folosirea în mod creativ a luminii disponibile.
- siluete
- contre-jour
- efecte de lumină (flare)
În cele mai multe cazuri e de preferat să nu fim văzuți sau depistați de subiecții pe care dorim să îi captăm, pentru a nu fi schimbată expresia sau dispoziția acestora. Dar de multe ori, atunci când suntem văzuți, putem obține expresii interesante, de impact.
Putem aștepta în preajma unui subiect, până când suntem depistați sau putem capta subiecții în vitrinele restaurantelor/ magazinelor, în autobuze etc. În general expresiile sunt de surpriză și pot oferi cadre de impact.
Una din cele mai interesante tehnici de sugerare a unor povești în fotografia de stradă este folosirea juxtapunerilor. Acestea formează o legătura imaginară între elementele captate și poate genera o poveste privitorului. Este nevoie de o minte ageră și de o privire și mai ageră pentru a depista elementele care prin alăturare pot forma sau sugera o poveste.
Nu exista o formulă de a crea acest gen de imagini,trebuie doar atenție la detaliile din jur, multă imaginație, și folosirea unor încadrări simple care să focuseze atenția privitoului asupra potențialei povești.
Sesizarea elementelor neașteptate, ciudate și surprinzătoare pe stradă este destul de dificilă și necesită o atenție specială. Folosirea acestora în cadru crează un semn de întrebare și dă un alt sens imaginii captate. Privitorul poate fi surprins și încearcă să deslușească un sens sau o poveste, ceea ce îl captează și pune semne de întrebare.
Este o tendință a fotografiei de stradă în acest moment de a sesiza și capta elementele ciudate și fără explicație.
Folosind o viteză redusă de declanșare se pot obține elemente neașteptate, de impact vizual. Pentru adăugarea unor elemente creative suplimentare, camera se poate mișca, roti, se poate declanșa și blitzul (dacă e disponibil pe aparat), se poate folosi funcția de zoom (dacă permite obiectivul) etc.
Este genul de fotografie experimentală, spre latură abstractă și picturală a fotografiei, rezultatul fiind imprevizibil și întotdeauna irepetabil.
Atmosfera acestor imagini este una ciudată, neașteptată și de multe ori greu de acceptat în fotografia de stradă, unde în general este apreciată latura descriptivă.
Despre momentul decisiv se știe totul în fotografia de stradă (acel moment în care a fost suprinsă exact o acțiune sau o expresie care a dispărut în milisecunda următoare). Necesită o intuiție aparte și o capacitate de acționare extrem de rapidă. Este greu de captat, dar nu imposibil, și generează cadre din cele mai puternice din punct de vedere al impactului și al factorului surpriză.
Concluzii
Folosindu-ne de cele prezentate, putem adesea suprinde cadre de impact pe stradă, indiferent de vreme, lumină șamd, ne putem surprinde pe noi înșine încercând diverse tehnici, ne putem seta teme de proiecte sau pentru anumite ieșiri de grup. Cert este, că sigur nu ne plictisim fotografiind aceste secvențe urbane ce se petrec tot timpul în jurul nostru. Iar un companion precum Canon EOS M6 este numai bun în mediul urban.
Mie mi-au plăcut următoarele:
- Excelente culori !!
- Dimensiuni reduse
- Ușor de manevrat
- Ușor de purtat
- Ecranul rabatabil
- Obiectiv cu focală variabilă
- Meniu ușor de accesat și folosit
Ce ar fi fost de îmbunătățit:
- Bateria, care se epuizează destul de repede
- Necesitatea încorporării unui vizor
- calitatea la valori ISO mare – nu este rea, dar e loc de îmbunătățiri
Iar dacă sunteți curioși, mai jos avem două cadre trase la ISO 25600 cu Canon Eos M6, unul color, iar celălalt alb-negru:
Un articol de Asociația Exposure/ fotografii și test de Mirela Momanu.
[products ids=125033656,125033658,125033660,1050699]