Fotografii români definesc o fotografie bună (IV)
Cu ceva vreme în urmă, am publicat o serie de articole (vezi partea I, partea a II-a si partea a III-a) în care fotografii români ne-au răspuns la două întrebări pe care le-am considerat mereu esențiale:
Ce este fotografia pentru fiecare dintre ei în parte? Și cum ar defini o fotografie bună?
Răspunsurile au fost adunate în primul capitol al volumului De ce fotografia? (2013, Editura Filos), iar o parte sunt reluate și în acest articol.
Astăzi primim răspunsuri de la Dan Dinu, Horia Bogdan, Doru Oprișan, Adrian Petrișor, Ioan Nicolae, Felicia Simion și Miluță Flueraș.
„Indiferent de compoziție, de estetică, de tehnică, de valoare documentară sau orice altceva, o fotografie bună de vedere este din punctul meu o fotografie în fața căreia petreci mai mult timp decât cel necesar pentru a da pagina următoare a unei reviste sau butonul de next al unei pagini de Internet. O fotografie bună este cea care îți comunică ceva, indiferent că este admirație, consternare, repulsie, invidie, plăcere sau orice altceva. O fotografie bună este cea care lansează întrebări în mintea privitorului, și nu neapărat cele de genul „Oare ce diafragma a folosit aici?”, ci mai degrabă întrebări despre un anume mesaj, o anume stare și o anume empatie pe care o poți avea cu o imagine. În definitiv, o fotografie bună este o imagine cu care rezonezi, iar uneori acest tip de imagine poate fi diferit de la un privitor la altul.” (Dan Dinu)
„O fotografie bună este cea care mă face gelos pe fotograful care a făcut-o. Nu există o rețetă de urmat pentru o fotografie bună. Există condiții necesare, dar nu există condiții suficiente.” (Horia Bogdan)
„O fotografie bună este un exercițiu de echilibru între elementele care îi dau valoare: lumina bună, momentul, emoțiile, compoziția, atmosfera, povestea. Cu cât amestecul e realizat mai fin, cu atât este mai bună imaginea. La început credeam că principala calitate a unei fotografii e cea estetică. Pe măsură ce explorez mai multe genuri de fotografie, apar alte lucruri în prim-plan, cum ar fi: emoția, momentul surprins, capacitatea de a oferi o trăire. The search for the meaningful, adică acel ceva care face ca imaginea să însemne ceva pentru privitor. Să rezoneze într-un fel cu el. Să spună o poveste, cât de mică.” (Doru Oprișan)
„O fotografie bună nu cred că are o definiție general valabilă. Aceasta se află în mintea fiecărui privitor, definițiile fiind diferite foarte mult de la o persoană la alta. Părerea mea este că, dacă reușești să-ți cuceresti privitorul cu fotografia ta și să-l faci să trăiască și să simtă ce ai simțit tu în acel moment când ai realizat acea imagine, înseamnă că esti foarte aproape de scopul acestei arte numită „fotografie”. Cu alte cuvinte, să atingi latura sensibilă a celuilalt cu o imagine care cuprinde câteva din urmatoarele elemente: un subiect ieșit din banal sau bine pus în evidență, o idee care stă în spatele pozei și, de asemenea, nu trebuie să lipseasca latura artistica, impactul imaginii și, de multe ori, tehnica satisfăcătoare. Din punctul meu de vedere, o fotografie bună este acea fotografie peste care nu treci repede cu privirea, ci o analizezi, o admiri și-ți rămâne impregnată în memorie pentru cât mai mult timp.” (Adrian Petrișor)
„Voi fi un pic egocentric, răspunzând doar din punctul meu de vedere și nu voi încerca să dau ca definiție accepțiunea generală a unei fotografii bune.
Retoric vorbind, o fotografie bună este o fotografie definită contextual prin prisma percepției, scării de valori și liberului arbitru al fiecăruia. Dacă o fotografie poate fi judecată în baza acestei definiții, atât din punct de vedere subiectiv, cât și obiectiv, iar rezultatul este unul pozitiv, cu siguranță că fotografia analizată este o fotografie bună.
În ceea ce mă privește, o fotografie bună este o fotografie care îmi place. Și îmi place pentru că îmi transmite un mesaj ce intră în rezonanță cu eul meu.” (Ioan Nicolae)
„Pe lângă joacă și fericire, fotografia e… descuiere de ochi; ori convorbire cu soarele; sau, stați puțin… înseamnă a face timpul mai vulnerabil. Și mai înseamnă… dor de trecut, de prezent, și de viitor.
Ca să fie bună, trebuie să aibă un gust bun. Ca să aibă un gust bun, trebuie să aibă și un miros plăcut, o vibrație melodioasă, eventual o atingere fină. Pe scurt, să răscolească toate simțurile. Și să nu se teamă să fie neastâmpărată cu sufletele noastre.” (Felicia Simion)
„O fotografie bună nu intră neaparat în niște tipare stricte, deși o recunosc atunci când o văd. O fotografie bună ar trebui să aibă un sens și să îl poată susține cu succes, să creeze emoție, să surprindă momentul perfect (adesea nevăzut sau ratat cu usurință), să conțină un limbaj vizual care să faciliteze relaționarea ei cu multe persoane și totodată să prezinte o concretizare puternică a ideii fotografului.” (Miluță Flueraș)
[products ids=125018844,125013349]