Din culisele Celula Foto – singura publicație din România dedicată exclusiv portofoliilor de autor
- Cristina Garlesteanu
- 9minutes read
#1 Cum a apărut ideea unui zine Celula Foto și cât de anevoios (sau nu) a fost drumul până la prima apariție?
Ideea a apărut demult și aș minți dacă aș rememora un moment anume. Ceea ce știu este că a fost pusă în practică în momentul în care l-am cunoscut pe Adrian Mihoc, fără de care ideea unui zine ar fi rămas doar în mintea mea. S-au alăturat proiectului Anca Radu și Crina Bălaj, cu care colaborăm excelent. Primul tiraj al zine-ului a fost făcut la propriu în casă, cu multe încercări eșuate și cu mulți bani băgați în echipamente, dar l-am scos la capăt. Acum, exclusiv pentru print, colaborăm cu o tipografie locală.
#2 Cum a fost primită inițiativa? Sau e prea devreme ca să tragem o concluzie?
Cred că este prea devreme, ne pregătim să scoatem nr.4, ceea ce, în sine, este un răspuns la întrebare. Avem în lucru numerele 5 și 6, pe care le pregătim mai din timp.
Un lucru sigur este că nu avem altă publicație în România dedicată exclusiv portofoliilor de autor.
#3 Poți rezuma în trei cuvinte ce înseamnă Celula Foto pentru tine?
Răspunde nevoii mele de a vedea fotografie printată.
#4 Aș vrea să aprofundăm sau sa explicăm puțin, pentru cititori, diferențele și asemănările dintre un zine și o revistă foto.
“Zine-ul” cred că poate fi catalogat ca o publicație underground, prin contrast cu o revistă. Un zine e un fel de amuse-bouche oferit înainte de felul principal al unui festin fotografic. E mai mult decât un teaser, un sneak peek în lucrările fotografului, care să te facă să te familiarizezi cu viziunea lui și să aștepți cu nerăbdare să scoată un photobook. E, totodată, o încercare de a aduce în casele iubitorilor de fotografie cât mai multe perspective fotografice, la o calitate bună și un preț decent. Din dorința de a promova onest cât mai mulți fotografi români.
#5 Povestește-ne puțin despre partea de Submissions. Ce ar trebui să știe cei interesați? (condiții de îndeplinit, dacă pot trimite portofolii indiferent de genul fotografic pe care îl abordează, cum se face selecția șamd)
În principal sunt criteriile de pe site https://celulafoto.ro/submissions. Alte criterii sunt oarecum subiective, colectivul de la Celula Foto se uită la portofoliu și, fie îl acceptă direct, fie mai cere fotografii, pe lângă cele primite. Încercăm să avem un dialog constructiv și onest cu cel care trimite portofoliul. Poate să fie un dialog de durată până ajungem la ceva unitar, dacă, într-o primă fază, considerăm că avem nevoie de mai multe fotografii care să ne ajute să conturăm adecvat portofoliul. Încurajăm oamenii să trimită fie și ca un exercițiu pe care îl pot face înainte să meargă la o publicație mare sau sa incerce ceva pe cont propriu. Încercăm să facem experiența cât mai constructivă.
#6 Câtă muncă e în spate? Cam cât vă ia pregătirea unui număr nou cap-coadă și ce implică?
Depinde de la număr la număr, sunt multe variabile. De exemplu, la nr.5 lucrăm de dinainte să începem lucrul la nr.4. Nr. 3 îl aveam făcut aproape în totalitate înainte de nr.1 și 2.
#7 Ce ai învățat până acum, ca editor al zine-ului Celula Foto?
Că oamenii sunt foarte diferiți, că nu trebuie să uit de ce m-am apucat să fac ceea ce fac – să printez fotografie.
#8 De ce ar cumpăra un pasionat de fotografie un zine?
Din același motiv pentru care alegi să mergi la un anumit workshop sau cauți să-ți cumperi un anume aparat foto. Cărțile, revistele foto sunt o resursă educațională și necesară, pe care uneori nici măcar nu o intuim. În cazul meu, așa am început.
#9 Crezi că există sau va exista în viitor o piață pentru așa ceva în România? Întreb asta prin prisma faptului că în alte părți ale lumii există un număr foarte mare de zine-uri, există chiar și festivaluri dedicate șamd
Aici cred că avem nevoie de un plus de încredere din partea marilor edituri și lanțuri de librării din România. Toate cunoștințele mele din lumea fotografică își cumpără cărți foto din afară. Când intru într-o librărie din România, mi-aș dori să văd în rafturile dedicate fotografiei/artei mai multe titluri de foto, atât internaționale, cât și autohtone. Tind să cred că cititorul de la noi este mult mai sofisticat și cu nevoi mai diverse decât oferă, în acest moment, librăriile și editurile românești, cu foarte “insulare” excepții. Aparițiile editoriale sunt rare și, uneori, chiar nefericite. Nu avem editori de fotografie în edituri.