Review Panasonic Lumix S5 cu Marius Tudor

Suntem în 2020, la 16 ani distanță de la apariția primei camere mirrorless. Surprinzător pentru unii, tehnologia este de ceva vreme pe piață, iar Panasonic a fost printre pionieri. Contrar așteptărilor, prima cameră mirrorless a fost dezvoltată de Epson. A urmat apoi modelul M8 de la Leica și mai apoi Lumix G1 care, spre deosebire de predecesorii săi, avea și sistem de autofocus.

Adevărată “revoluție” mirrorless a început cu apariția primelor camere full frame cu sistem de autofocus. Când vine vorba despre tehnologie, prezentul devine istorie repede.

Astăzi e greu să mai trasezi diferențe de performanță când vine vorba de ISO, dynamic range sau calitatea optică a obiectivelor. Majoritatea camerelor oferă o calitate a imaginii impecabilă, iar decizia de a folosi un sistem sau altul e dată de funcțiile de finețe, de sistemul de autofocus rapid și precis, de greutate, de performanțele sistemului în condiții grele și foarte grele (temperaturi foarte reduse sau foarte ridicate), dacă sistemul rezistă la intemperii, dacă se încinge după o oră de filmare, dacă e water sealed sau doar waterproof, dacă are dual slot card sau nu, dacă transmiterea de date se face instant, dacă producătorul are o aplicație de mobil stabilă și rapidă, dacă filtrul anti flicker își face treaba, dacă poți trage cu 20 de cadre pe secundă și, nu în ultimul rând, dacă prețul e bun în raport cu calitatea.

Iar atunci când ai prea multe opțiuni și alegerile devin din ce în ce mai dificile.

Mie, personal, nu mi-a fost greu să integrez absolut orice sistem în modul meu de lucru. Utilizator de Canon și mai apoi de Sony, am fost pus de-a lungul timpului în situații în care a trebuit să folosesc alte sisteme, iar un exemplu e legat de cele câteva workshop-uri de wedding la care am fost invitat în Italia între 2017 și 2019. Acolo mi s-a pus în mână, de fiecare dată, Nikon.

Cred cu tărie că nu camera îl face pe fotograf, dar îl ajută și îi ușurează munca. La fel de bine cred că, dacă mi-ar fi pusă în mână o camera pe care n-am folosit-o niciodată, m-aș descurca în orice situație.

De ce am făcut introducerea asta? Pentru că sunt multe lucruri bune care dispar în fumul lăsat în urmă de progres și care poate ar fi meritat mai multă atenție.

Acum o lună mi-a ajuns în mână un Panasonic S5 cu obiectivul de kit 20-60 mm/3.5-5.6. N-am fost în căutarea a ceva nou și nici nu m-am gândit la o nouă investiție, dar curiozitatea m-a împins să aflu mai multe. Am fost mereu de părere că trebuie să cunoști cât mai mult ca să poți să faci diferența. Nu poți să spui despre un sistem că e cel mai bun până nu te-ai jucat și cu celelalte. Iar eu am trecut demult de perioada în care puteam fi influențat doar de review-uri citite pe internet sau de părerile altor specialiști. Trebuie să pun mâna și să văd! L-am folosit doar pentru fotografie, iar review-ul este exclusiv legat de performanțele în zona foto.

ERGONOMIE, GREUTATE ȘI DISTRIBUIREA BUTOANELOR

Și, înainte de analiză, o să vă spun prima impresie (aia despre care mulți cred că e cea care contează). Mi-a plăcut construcția robustă și faptul că se simte foarte bine în mână. Față de predecesorii săi full frame din gama S, se simte ca un mirrorless, nu ca un DSLR și, pentru cineva cu mâna mare (ca mine), are o priză bună, adică nu îți rămâne degetul mic sub camera dacă ai arătătorul pe shutter. Asta înseamnă că poate fi folosit și fără grip, dacă dublu pack la energie nu e important. Mie nu-mi plac gripurile. Așadar, ergonomia e bună, n-am simțit niciodată c-o să-mi scape din mâna, nu am simțit că-mi alunecă degetele. 

Panasonic S5 cântărește 714g, iar cu obiectivul de 20-60 mm se mai adaugă încă aproape 350g, ceea ce face ca acest ansamblu să cântărească împreună 1062g. Pentru un fotograf pasionat de fotografie de stradă, de fotografie de vacanță sau de portret care nu vrea să investească mai mult în obiective e o combinație perfectă. Calitatea obiectivului e peste media celor de kit cu care m-am jucat până acum, iar performanțele camerei compensează cumva limitările obiectivului din punct de vedere al rapidității: deschiderea maximă la 20 mm e 3.5, iar la 60 mm e 5.6.

Distribuirea butoanelor mi se pare un plus pentru Panasonic S5. Cel puțin pentru modul meu de lucru. Sunt câteva aspecte importante. Butonul declanșator este “îmbrăcat” într-una dintre rotițe, dial-ul care schimbă diafragma, ceea ce face accesul la această funcție foarte rapid. Dial-ul pentru schimbarea timpului de expunere (sau zoom pe imagini) e foarte bine poziționat, lângă degetul mare.

Imediat în vecinătatea declanșatorului sunt trei butoane care oferă un acces rapid la funcțiile White Balance, ISO și compensarea expunerii. Valoarea ISO se poate schimba crescător foarte rapid doar prin apăsarea repetată a butonului și descrescător (dar și crescător) prin apăsarea butonului de ISO și folosirea oricărui dial de pe camera (eu îl prefer pe cel care schimbă timpul de expunere).

Tot la îndemână și diferențiat față de toate celelalte butoane este butonul de REC, care este mare și roșu.

Pe interior, alte patru funcții importante au acces rapid: cele 8 moduri de focalizare au două butoane dedicate, iar schimbul de la un mod la altul se face prin apăsarea repetată a butoanelor. Un buton este pe interior și este “îmbrăcat” într-un alt dial care permite trecerea rapidă între Manual Focus, Continuous și Single Focus. Urmează joystick-ul care poate fi utilizat în toate trecerile de la o funcție la altă, dar mai ales pentru schimbarea ariei/zonei de focus și butonul AF ON. Toate aceste funcții pot fi schimbate doar cu degetul mare.

Pentru schimbarea acestor 8 moduri de focalizare, mai există un al doilea buton cu acces rapid pe exterior, lângă baionetă.

Distribuirea lor a fost gândită foarte bine de Panasonic, tocmai pentru a avea acces rapid la toate funcțiile esențiale. Și pentru asta nu trebuie personalizat nimic, sunt implicite și gata de utilizare într-un mod foarte plăcut, imediat ce camera e scoasă din cutie.

Tot pe interior și controlabile cu degetul mare mai sunt 4 butoane (dintre care unul pentru meniu) și un dial, iar pe stânga accesul la vizualizarea imaginilor și butonul pentru blocarea fie a liveview-ului, fie a viewfinder-ului, în cazul în care se dorește doar folosirea unei opțiuni. Altfel, implicit, sunt active amândouă. Când camera este dusă la ochi, se activează vizorul, când se depărtează de ochi, se activează display-ul.

Practic, aproape totul se poate schimba cu o singură o mână. Dacă vă imaginați priza mâinii pe cameră: cu degetul mijlociu există acces rapid la modurile de focalizare, cu degetul arătător butonul declanșator, diafragmă, balans de alb și ISO și cu degetul mare timpul de expunere, focalizare sau blocarea focusului, zona de focus și trecerea la single, continuous sau manual focus. Pentru ergonomie, greutate și distribuția butoanelor, Panasonic S5 primește nota 10 de la mine.

(c) Marius Tudor

ECRANUL ȘI VIZORUL ELECTRONIC

Ecranul TFT LCD de 3” e complet rabatabil, ceea reprezintă un avantaj și pentru cei obișnuiți să fotografieze prin vizor, dar și pentru cei obișnuiți să fotografieze utilizând doar display-ul, oferind posibilitatea folosirii unor puncte de stație diferite și îndrăznețe, puncte de stație în care aducerea camerei la nivelul ochilor e imposibilă. Rezoluția ecranului e foarte bună, 1840000 screen dots (în condițiile în care un A7III are 921000 sau un Canon R6 1620000). Ce e important de notat aici e că se poate lucra bine în lumină puternică doar cu display-ul.

În schimb, rezoluția vizorului electronic ar fi putut fi mai mare pentru o cameră lansată la sfârșitul celui de-al treilea trimestru al lui 2020. Doar 2360000 de puncte, față de cele 3690000 de la Nikon Z6II sau Canon R6, dacă e să vorbim despre camere aproximativ din aceeași gamă, și, din altă gamă, despre rezoluția EVF-ului Sony A7SIII  sau a fraților mai mari S1, S1R și S1H. Pentru cineva care e obișnuit să folosească vizorul și se întoarce de la 3690000 la 2360000, e o diferență.

Cum am avut la îndemână doar o baterie și am vrut să utilizez un battery pack pentru reîncărcare, am întâmpinat următoarea problemă: nu m-am putut folosi de ecranul rabatabil în timpul încărcării. Cablul blochează rotirea ecranului. La fel se întâmplă și la conectarea căști