(c) Mihai Stescu

Mavic Air 2 sau cum am fost, din nou, vrăjit de zbor

Nu sunt un utilizator permanent al unei drone, nu dețin una și singurele ocazii au fost testele făcute pentru F64 cu modelul vechi (Mavic Air, despre care am scris aici sau excursii comune cu prieteni care au drone, moment când i-am observat la lucru pe profesioniști. Acest text nu este gândit ca un review exhaustiv al dronei Mavic Air 2, ci mai degrabă ca o listă de de dotări / setări care mi-au făcut zborul mai ușor și care fac din Mavic Air 2 un model dedicat oricărui utilizator amator, fie că este începător, fie că are multe ore de zbor în CV. De asemenea, voi accentua și acele caracteristici care influențează calitatea filmării și a fotografierii.

Înainte de zbor

Pentru mine, ca și începător în acest domeniu sunt extrem de importante sistemele de asistare a zborului precum și alte dotări care pot ușura fotografierea și filmarea în condițiile în care ar trebui să fiu atent și la zbor. Dacă la primul test, cu Mavic Air prima ediție, acel model nu trebuie înregistrat la Autoritatea Aeronautică, Mavic Air 2 a venit cu modificări inclusiv la greutate, motiv pentru care am limitat la maximum testele.

Am ales să testez drona la Balchik, Bulgaria. În Bulgaria nu este încă emisă o legislație specifică dronelor, aplicându-se regulile generale din Uniunea Europeană, cel puțin după resursele pe care le-am studiat înainte de plecare. Ca și data trecută, primul lucru pe care l-am făcut a fost să studiez bine manualele de instrucțiuni al dronei și să citesc cât mai multe informații despre drone. Am găsit multe resurse la Dragoș pe blog, vă recomand să citiți și voi materialele lui despre drone și să vă inspirați din proiectul lui ”Zbor peste munții României”.

Montajul elicelor

Înainte de primul zbor, am avut o mică problemă legată de potrivirea elicelor la motoare. În mod normal, când cumperi drona, brațele portante ale motoarelor sunt etichetate cu stickere A și B, tocmai pentru a face viața mai ușoară începătorilor ca mine în a potrivi elicele rezente în pungi marcate cu A și B.

Drona testată de mine era deja folosită și aceste stickere lipseau. Deși citisem bine schița de pe flyerul cu instrucțiuni, drona nu a decolat cu primele elice. Am înlocuit câte una din fiecare model cu elicele de rezervă și de atunci nu am avut probleme. Eu mă gândeam că poate una din elice era uzată și sistemul de control al zborului a detectat un dezechilibru, dar după discuția purtată ulterior cu prietenii de la F64 înclin să cred că într-un fel sau altul am montat o elice greșit sau nu am strâns-o suficient de bine în sistemul de prindere.

La al doilea zbor eram deja obișnuit și îmi pregătisem în prealabil elicele în pungi separate pentru fiecare tip. Între utilizări am preferat să demontez elicele, deoarece am transportat drona într-un rucsac foto și nu în ceva dedicat transportului dronelor. Am văzut în diverse tutoriale video că mulți utilizatori le păstrează montate, pentru a reduce timpul până la decolare, dar au cutii sau de protecție dedicate.

Design diferit pentru o aerodinamică mai bună

Producătorul spune că forma noii drone Mavic Air 2 cât și a elicelor ei o face mai silențioasă decât alte drone DJI, eu pot confirma că e mai silențioasă decât Mavic Air. Și cred că reducerea de zgomot vine mai mult de la aerodinamică, evident îmbunătățită la acest model.

Sistemele de control

O modificare importantă față de modelul precedent este telecomanda. Gândită să suporte noile tehnologii de comunicație cu drona (atât pentru controlul zborului cât și pentru transmisia semnalului video), telecomanda pare mai robustă și permite atașarea telefonului la partea superioară. Eu am folosit un Huawei P30 Pro, care s-a potrivit perfect, chiar și cu husa de silicon menținută pe telefon.

Telecomanda deține un buton pentru preselectarea principalelor moduri de zbor: staționar (trepied), Normal și Sport. Eu am folosit-o exclusiv în modul Normal. Pe lângă joystick-urile de control a altitudinii, sensului de rotație, deplasării laterale sau înainte înapoi, pe telecomanda de la Mavic Air 2 se remarcă butoanele pentru Return To Home și pornit / oprit.

În dotările primite de Mavic Air 2 am remarcat sisteme avansate de evitare a coliziunilor, calitate superioară a fotografiilor și a filmelor și multe secvențe automate de zbor care sunt în mod sigur apreciate de începători ca mine. De altfel sistemele de evitare a coliziunilor evidențiază clar Mavic Air 2 ca fiind cea mai avansată din lista de drone produse de DJI.