Tomasz Tomaszewski – În căutarea perfecțiunii
Într-o lume în care vedem atât de multe imagini încât aproape că nu ne mai mișcă nimic, de ce are nevoie o imagine pentru a ne face cu adevărat se ne oprim în loc și să ne pună pe gânduri? Cu o experiență de peste 30 de ani în care a publicat fotografii în unele dintre cele mai mari publicații din lume, fotoreporterul Tomasz Tomaszewski ne împărtășește câteva sfaturi despre cum putem realiza fotografii care să nu fie doar imagini frumoase.
Trebuie să existe un secret
Ca regulă generală în viață, când un lucru conține un sens secret sau ascuns, acesta devine mai valoros. Potrivit lui Tomasz, aceeași regulă se aplică și în fotografie. Încercați să pătrundeți în profunzimea unor imagini grozave și veți vedea că se petrec mai multe lucruri decât cele pe care le observați la suprafață.
„Pentru a obține o fotografie extraordinară”, explică el, „trebuie să creezi ceva care să conțină un secret, o metaforă. Cele mai bune imagini sunt cele care ne ating imaginația și care dau naștere la întrebări, provocându-ne să găsim o concluzie.”
Mai puțin înseamnă mai mult
Încercați să păstrați imaginile cât mai simple. Toată lumea este conștientă că toată editarea din lume nu va transforma o imagine nereușită într-una extraordinară, dar, potrivit lui Tomasz, trebuie să vă gândiți temeinic la ce doriți să obțineți de la o fotografie înainte de a apăsa obturatorul. Poate ar fi bine să vă apropiați sau să vă depărtați puțin pentru a schimba cadrul? Ce va vedea privitorul?
Pentru Tomasz, scopul este relatarea poveștii și transmiterea mesajului în cel mai simplu mod cu putință.
„Pentru mine”, spune el, „atingerea perfecțiunii este strâns legată de provocarea de a reduce o imagine la elementele fundamentale și de a putea transmite în continuare semnificația. Vreau să mă uit la o fotografie și să o înțeleg într-o fracțiune de secundă.”
Încredeți-vă în ochii voștri
Există un motiv pentru care atât de multe imagini faimoase sunt realizate cu obiective de 35 mm sau de 50 mm. Acestea oferă un câmp vizual apropiat de vederea umană și, astfel, ne fac să simțim că avem o legătură cu fotografia. Deși Tomasz folosește un aparat Sony α7R III cu un obiectiv GM cu FE de 24-70 mm, f/2,8, el încearcă să fotografieze cât mai aproape de lungimea focală de 35 mm, mergând într-atât de departe încât să facă un mic marcaj pe obiectiv, astfel încât să poată ajunge cu ușurință la această lungime focală. El recomandă fotografierea cu distanțe focale de 35 mm sau 50 mm, deoarece acestea provoacă fotograful să surprindă scene interesante, fără a se baza pe trucuri optice pentru a schimba perspectiva.
„Cu un obiectiv cu distanță focală de 24 mm sau de 28 mm, ai putea avea în față o situație foarte plictisitoare”, ne spune el, „dar când privești prin vizor, observi ceva ciudat, care diferă de ce tocmai văzuseși. Creierul tău vede ceva diferit de ceea ce ai văzut înainte, cu ochii. Cu un obiectiv de 35 mm sau 50 mm, dacă scena din fața ta este banală, la fel se va vedea și prin vizor. Prin urmare, în special cu o distanță focală de 50 mm, trebuie să fii fascinat și să vezi ceva cu adevărat uimitor, care să te determine să apeși obturatorul.”
Empatia
Care este cel mai important sfat al lui Tomasz pentru următoarea generație de fotoreporteri și fotografi de documentare? Exersați empatia.
El explică: „Ceea ce definește o ființă umană nu este empatia față de țara sa, nici chiar față de familia sa sau de cei dragi. Este capacitatea de a simți empatie față de cineva pe care doar îl privești. Când mă uit la imagini în aceste zile, remarc că sunt atât de reci, ca niște aisberguri. Fotografii nu văd ființe umane în oamenii pe care îi fotografiază. Nu îi tratează subiectiv, ci ca obiecte, ca pe niște actori. Văd imagini cu oameni care sunt foarte bine executate, dar care nu au suflet în interior. Empatia este absolut esențială.”
Tomasz este un ambasador prin imagini al Sony Europe și puteți vedea mai multe lucrări ale acestuia la această adresă.
1 Comment
Buna seara,
se intampla ceva cu comenturile de nu mai apar?