Legislație foto: Înstrăinarea negativului foto și posibilități de interpretare în era digitală

Continuăm seria de articole despre legislație foto / drepturi de autor și povestim alături de Dragoș Pleșuvescu, avocat, despre negativul foto și implicațiile înstrăinării acestuia, plus modurile de interpretare în era digitală a unei legi care a rămas nemodificată de mai bine de 20 de ani.

Înstrăinarea negativului foto – o dispoziție anacronică în era fotografiei digitale

legislatie foto

Deși legea dreptului de autor are o vechime de peste 22 de ani și a suferit numeroase modificări de-a lungul timpului, dispoziția referitoare la negativul operei fotografice se încăpățânează să rămână în Legea 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Astfel, actualul art. 87, alin (3) prevede că: Înstrăinarea negativului unei opere fotografice are ca efect transmiterea drepturilor patrimoniale ale titularului dreptului de autor asupra acesteia, dacă prin contract nu s-a prevăzut altfel.
Înstrăinarea negativului foto a fost gândită ca o excepție de la formalitățile cerute în materia drepturilor de autor, respectiv a contractului scris de cesiune a drepturilor patrimoniale de autor (care trebuie să prevadă expres drepturile transmise, modalitățile de utilizare, durata și întinderea cesiunii, precum și remunerația).

Probabil că legiuitorul a avut în vedere specificul relațiilor din presa acelor vremuri, considerând că ar fi excesive formalitățile cu privire la probarea cesiunii drepturilor patrimoniale de autor printr-un contract scris. În acest sens, există și reglementările de la art. 40: Existența și conținutul contractului de cesiune a drepturilor patrimoniale se pot dovedi numai prin forma scrisă a acestuia. Fac excepție contractele având drept obiect opere utilizate în presă.

Cum se mai aplică aceste dispoziții la digital?

instrainarea negativului foto

În lipsa unei practici relevante din partea instanțelor de judecată, spectrul de interpretare este foarte larg.

S-ar putea susține că este o dispoziție pur și simplu căzută în desuetudine, care nu se mai aplică digitalului. Alții, dimpotrivă, ar putea susține că fișierul brut din cameră este echivalentul tehnic al negativului din fotografia analogică. Împotriva acestei susțineri s-ar putea aduce contraargumentul că negativul foto are un suport material permanent (ie. banda de celuloid), iar legiuitorul a avut în vedere, la mijlocul anilor 90, înstrăinarea suportului material original împreună cu opera fotografică. Într-o asemenea situație, echivalentul negativului ar fi considerat fișierul digital realizat de camera foto pe suportul de înregistrare. Această situație ridică, la rândul ei, probleme practice, întrucât niciun fotograf nu păstrează fișierele pe cardurile originale, acestea fiind refolosite prin rescriere, lucru care nu este posibil în cazul peliculei foto.

Din cele de mai sus, se observă cu ușurință că această reglementare nu a mai ținut pasul cu evoluția tehnologică, iar legiuitorul ar trebui să intervină:

i) fie prin abrogarea ei;

ii) fie prin dispoziții clare aplicabile în domeniul digital.

! Până la o asemenea modificare din partea legiuitorului, atât fotografii care lucrează pe digital, cât și clienții acestora ar trebui să NU se bazeze pe această dispoziție supletivă (care se aplică în măsura în care părțile nu stabilesc altfel prin contract) și să prevadă expres, prin contract, învoiala lor cu privire la drepturile de autor asupra materialelor foto livrate clientului.

S-ar putea să te intereseze și următoarele articole de legislație foto:

 

Alți fotografi au mai citit și:

4 Comments

  • Deși sunt un iubitor al fotografiei pe film n-am înțeles niciodată sensul acestei dispoziții din lege. A fost de la bun început o aberație pentru că se amestecă drepturile intelectuale cu dreptul de proprietate.

  • Stimate domnule avocat,
    presupun ca sunteti si pasionat de fotografie si mai presupun (evident, fara a avea probe), ca nu ati fotografiat niciodata folosind film foto.
    Permiteti-mi va rog sa contrazic afirmatia dumneavoastra, citez “o dispoziție anacronică în era fotografiei digitale”. Sunteti sigur de cele afirmate? Daca da, dati-mi voie sa va contrazic in continuare. In prezent, sunt din ce in ce mai multi fotografi profesionisti care revin la film. Motivele sunt multiple si nu le voi enumera aici. Da, este nevoie de clarificari in ceea ce priveste negativul in fotografia digitala, insa nu cred nici in in anacronicitatea textului de lege invocat de dumneavoastra si nici in suprematia erei digitale. Incercati sa fiti mai putin subiectiv. Va rog.
    PS: In cazul in care va inchipuiti ca semnatarul randurilor de mai sus este o persoana in varsta, total refractara la nou si la “era digitala”, va anunt ca, din nou, va inselati.
    Numai bine!

  • Multi fotografi exagereaza cu drepturile de autor. Am vrut recent sa colaborez cu un fotograf roman pentru niste portrete corporate pentru firma si cand ne-am uitat in contract voia sa retina toate drepturile de autor. Pai e corect??

  • Nu le dati idei retoucherilor prin ale caror maini trec sute de fisiere raw :))

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.