Review Canon XA 11

Povestea  începe în mintea fiecărui realizator de video, profesionist sau nu, care descoperă nevoia unui mijloc de a filma bine și în mod eficient, aproape indiferent de condiții. Adresată în special celor care filmează evenimente corporate, traininguri sau de ce nu, care fac transmisiuni în direct din locații de interes local sau general. Ce o recomandă? În primul rând, dimensiunea și ergonomia: Canon XA 11 este o cameră profesională compactă și modulară, în sensul detașării mânerului superior, ce conține și interfața audio XLR, aspect ce o face să treacă neobservată sau cel mult ca o cameră de vacanță, atunci când situația o cere. Cele mai importante caracteristici ce se mulează perfect pe recomandările de mai sus sunt: senzorul de dimensiune ⅓”  ce oferă un nivel ridicat al calității imaginii, dar și viteza foarte bună la focalizarea automată, și desigur un câmp de profunzime geneors, atât de necesar în filmările de tip reportaj când de foarte multe ori subiectul nu este un singur personaj, ci o mulțime de oameni sau o sala, o prezentare etc. Din zona dotărilor profesionale, XA11 vine cu filtru ND încorporat și conexiuni audio profesionale XLR, cea din urmă reprezentând standardul industriei audio, deschizând practic calea către a conecta la cameră practic orice sursă audio, fie un microfon, fie un mixer sau de ce nu, un instrument muzical. Focalizarea vine în sprijinul utilizatorului cu functia “Touchscreen AF”, ce permite mutarea clarului în diferite zone din cadru, în funcție de necesarul proiectului.

Canon XA 11

Specificații pe scurt

• 28.8 – 576 mm (35mm echivalent)
  • f/1.8-f/2.8 diafragma cu lamele rotunjite
  • Performanță bună în lumină scăzută
  • Algoritm avansat de reducere a zgomotului pe imagine
  • Procesor de imagine DIGIC DV 4 folosit și în C100.
  • Moire scăzut, reproducere fidelă a culorilor

Când am primit din partea F64  invitația de a testa acest model de cameră, m-am gandit că dimensiunea, ecranul rabatabil și ușurința în utilizare o recomandă pentru vloggeri și de ce nu, pentru concedii, mai ales în trendul actual de a călători nu doar în scop personal, ci și de business, mai exact de promovare pe canalele proprii de social media a unor proiecte sau locații inedite. Imediat ce am deschis cutia camerei am fost surprins de dimenisunile reduse.

După ce am montat toate accesoriile pe cameră, a fost o surpriză extrem de plăcută să văd multitudinea de funcționalitati care te ajută sa o folosești la fel ca pe o cameră mare (cum ar fi cele tip ENG, din televiziune), multiple conexiuni video, dar și o patină pe care poți pune diferite accesorii, precum receptorul de la lavalieră sau o lampă. Apropo de lampă, camera are încorporată o lampă IR, care-ți permite să surprinzi imagini în zone fără lumină, atunci cand lucrezi în modul infrarosu. Deși situațiile practice unde s-ar dovedi utilă această dotare sunt reduse comparativ cu modul convențional de filmare, există aplicații des întâlnite, precum reportaje sau documentări tehnice ale unor procese (cum ar fi o fabrică ce produce în intuneric total etc). Am atașat apoi parasolarul și acumulatorul, am pornit camera și am început să răsfoiesc meniul. Mi-au atras atenția câteva funcții pe care le consider extrem de importante:

• PREREC este o funcție care-ți dă posibilitatea de a înregistra până la 3 secunde de imagine și sunet înainte de a fi apăsat butonul REC – practic, dacă te afli la o conferință de presă și nu esti pe fază când vorbitorul începe discursul, însă ai activată funcția aceasta, în momentul în care apeși butonul de înregistrare, camera va salva în cardul de memorie un material care va fi început cu 3 secunde înainte de pornirea înregistrării.
  • SLOW/FAST MOTION îți permite să înregistrezi în codecul MP4 imagini cu un nr. ridicat sau scăzut de frame-uri, foarte util la redarea în slow motion sau fast motion (precum sport sau un film timelapse, în cazul celei din urmă).
  • WIDE DR îți ridică gama dinamică cu până 600% în spațiul de culoare Rec709, oferind un interval larg de tonuri reproduse corect, foarte apropiat de ceea ce îți oferă profilul cu curba logaritmica C-LOG, care în final își oferă posibilități extinse la editare atât în privința calibrării balansului de alb cât și a corecțiilor de culoare sau expunere.
  • DUAL CARD permite înregistrarea continuă sau simultană pe 2 carduri SD, cu posibilitatea schimbării “la cald”, adică în timp ce se înregistrează pe unul din carduri, al doilea poate fi scos și descărcat, după care pus la loc și descărcat celălalt, astfel oferind șansa de a filma continuu atât cât este necesar.

Având dimensiuni extrem de reduse, un design chic cu un finisaj de foarte bună calitate, a fost foarte greu să nu iau Canon XA11 cu mine pentru a filma ceva înt-unul din cele mai frumoase, dar și rău famate orașe din Italia, Napoli. Am împachetat hainele, am luat un trepied generic de dimensiuni foarte reduse, am pus camera și două baterii în geantă de mâna, am trecut de controlul de securitate de la aeroport foarte ușor și, odata ajuns în Napoli, am început să filmez.

Am fost plăcut surprins să văd că această cameră are un stabilizator optic de excepție. Nu cu prea mare efort am reușit să filmez în mișcare, de pe vapor, din mers sau din mână, iar rezultatele sunt surprinzător de bune. Nu am folosit niciun fel de accesoriu de stabilizare, exceptând micul trepied, dar nici software pentru a corecta eventuale imperfecțiuni de mișcare.

Canon XA 11 oferă 3 moduri de lucru: automat, manual și cinema. Dacă te încăpățânezi să lucrezi manual, poți face toate corecțiile necesare ale expunerii, deținând astfel controlul absolut al rezultatului final. Ajustarea gain-ului, a balansului de alb și a timpului de expunere, se fac prin apăsarea unui buton și apoi se reglează cu ajutorul unei rotițe. Dacă îți dorești să lucrezi în modul automat, camera își va face treaba surprinzător de bine, dotată fiind și cu câteva moduri presetate de a calcula expunerea în funcție de scena pe care se așteaptă să o vadă în fața obiectivului.

Zoom-ul optic îți permite să poți filma același cadru, la diferite încadraturi, să corectezi foarte ușor compoziția, iar aceste două elemente sunt esențiale pentru a avea un montaj de calitate, îndeosebi în cazul unui interviu sau film documentar, fie el și făcut în grabă, într-o piață aglomerată sau poate într-o sală de conferințe sau studio.

Revin mereu la dimensiunile reduse ale camerei, dar nu pot să nu menționez cât de util este acest aspect când trebuie să surprinzi oamenii în naturalețea lor, fără să fii detectat sau măcar să nu deranjezi atât încat să forțezi un joc actoricesc. Am putut face asta din plin. Să ai un obiectiv cu o focală de 500mm, stabilizat și extrem de compact în palma ta, este un atuu foarte important, pe care atunci când filmezi cu un aparat foto de exemplu, nu îl poți obține: costul și dimensiunile trusei întregi de obiective necesare ar fi cam ridicate (că să nu mai spun de greutate!).

Camera își dovedește din plin utilitatea când vine vorba de street videography. Așa cum spuneam și mai la începutul acestui articol, funcția Prerec îți permite să înregistrezi ceea ce s-a întâmplat înainte de a apăsa butonul REC, ca în scenariul unui meci de fotbal de stradă sau un dialog îndepărtat cu 2 străini de exemplu.

Canon XA 11

Conexiunile audio XLR îți permit să înregistrezi 2 canale de sunet separate, din surse diferite, mixer audio ori microfoane, cu reglaj individual al nivelului, automat sau manual pe fiecare canal în parte, iar aici mă gândesc la un interviu luat în plină stradă, cu sunet de ambianța interesant în jur sau poate un muzician independent care se promovează înregistrând propriile piese acasă, cu doar un microfon și o chitară, conectate direct la cameră, eliminând astfel necesitatea preluării separate a sunetului și apoi a sincronizării acestuia cu materialul video înregistrat.

Canon întotdeauna a știut să fabrice aparate și camere care să aibă culori frumoase. Este și cazul modelului XA11. Împreună cu obiectivul care are o diafragmă cu 8 lamele rotunjite, camera poate oferi un bokeh plăcut, rotund și definit la setările acesteia cele mai deschise sau la capătul tele, un constrast bun și culori calde, folosibile fără a interveni neaparat în postprocesarea lor.

Eșantionarea culorii este în 8 bit, 4:2;0, un standard în această gamă de camere “run & gun”, care de cele mai multe ori nu sunt utilizate pentru materiale ce necesită postprocesare intensivă.

Canon XA 11

Trainerii vor găsi în XA11 un partener de încredere în înregistrarea și utilizarea profesională a materialelor filmate. De ce? Datorită hibridului între ușurinta în utilizare a unei camere video compacte, de vacanță, cu funcții și calitate de nivel profesional, toate în corpul extrem de compact și modular. Practic, indiferent în ce scop, o poți foarte simplu dezasambla și transporta în bagajul de mână, ca pe un alt accesoriu necesar călătoriei.

Este aceasta o cameră bună pentru vlogging? Cu siguranță, da! Autofocus, touchscreen AF, zoom rapid, ecran rabatil complet și dimensiune redusă, conexiuni profesionale de sunet, toate sunt bifate în XA11. Testul inedit pe care l-am făcut a fost să dau camera unor copii care n-au filmat niciodată în viața lor. Am avut parte de o surpriză plăcută. Canon XA 11 a cucerit inimile copiilor și a fost destul de greu să se despartă apoi de ea, iar stabilizarea, zoom-ul, reglajul automat al sunetului microfoanelor externe precum și corectarea automată a expunerii și-au făcut treaba fără greș, iar micii profesioniști au lucrat și s-au distrat ca niște oameni de televiziune cu ani de experiență.

În concluzie, Canon XA 11 este o surpriză plăcută, deghizată într-o cameră video profesională de buget redus! Cei care sunt dispuși să-i acorde atenție și un pic de entuziasm vor descoperi cât de multe are de oferit această cameră, indiferent de scenariu. Cei care renunță la DSLR vor avea o muncă mult simplificată, de la controlul mult mai ușor al câmpului de profunzime, până la conexiunile de sunet și filmarea continuă (plus backup). Tot ceea ce ține de dimensiuni, greutate, lentile multiple, griji față de zgomotul obiectivelor, control zebră și focus, dar și lipsa ergonomiei vor fi de domeniul trecutului.

Camera este disponibilă în showroom-ul F64 pentru teste și bineînțeles, consultanții magazinului sunt mereu gata să te asiste și să răspundă la orice întrebare legată de această camera și nu numai!

Alți fotografi au mai citit și: