Utilizarea blițurilor Sony (partea 1)
Iluminare pentru imagini rafinate
Iluminarea este esențială pentru a crea tonalitatea care să transmită cu adevărat intenția voastră artistică. Vă vom prezenta câteva instrumente și tehnici de iluminare pe care le puteți folosi pentru a realiza imagini de calitate profesională.
Numere de ghidare – bliț extern pentru distanță mai mare
„Numerele de ghidare” specifică capacitatea unei unități de bliț de a ilumina subiecte aflate la o anumită distanță. Numărul de ghidare este egal cu distanța maximă dintre bliț și subiect înmulțită cu numărul F al diafragmei adecvat: numărul de ghidare (NG) = distanța (m) x deschiderea diafragmei (numărul F)
Un număr de ghidare cu valoarea 60 (exprimat în metri, la ISO 100), de exemplu, înseamnă că un subiect aflat la 15 metri va fi iluminat corespunzător la setarea F4 (60 = 15 x 4) pentru diafragmă. Dacă micșorați valoarea diafragmei la F8, distanța va fi înjumătățită. Astfel, subiectele aflate la o distanță maximă de 7,5 metri (60 = 7,5 x 8) vor fi iluminate corespunzător. Mărind setarea ISO a camerei poate avea aceleași rezultate ca în cazul folosirii unei unități de bliț cu o valoare NG mai mare.
- Bliț integrat (GN4~12): de mică distanță
- Bliț integrat (GN4~12): de mare distanță
- Bliț extern (GN 43): de mare distanță
Atenuarea umbrelor și amplificarea adâncimii
Deși o configurație cu bliț extern poate amplifica adâncimea vizuală, putem folosi la fel de eficient lumina încât să fie reflectată dinspre o unitate de bliț de pe cameră pe o suprafață din apropiere, precum un perete sau tavan pentru a obține o iluminare mai naturală, cu spațialitate extinsă. Diferența poate fi uluitoare, iar faptul că unitatea de bliț este fixată pe cameră vă asigură mobilitate și viteză maximă. Reflectarea luminii blițului asigură inclusiv o acoperire mai mare și este ideală când trebuie să iluminați, de exemplu, un grup de persoane.
Reflexie din tavan
Orientați blițul către tavan pentru a difuza și împrăștia lumina în scopul obținerii unor tonalități mai delicate și a unor imagini mai sofisticate decât celor care pot fi obținute cu blițul direct.
Reflexie din lateral
De asemenea, puteți să reflectați lumina din lateral dacă doriți ca pe conturul subiectului să apară umbre atenuate. Această abordare este uneori mai potrivită în cazul iluminării de interior.
Sincronizarea de mare viteză și sincronizarea lentă a blițului
Pentru a crea un bokeh de fundal în lumină puternică, aveți nevoie de o viteză mare a obturatorului, cu o diafragmă cu deschidere largă. Dacă aveți nevoie și de bliț de umplere, viteza maximă a obturatorului va fi limitată, ceea ce poate duce la imposibilitatea folosirii unei diafragme cu deschidere suficient de largă. Sincronizarea de mare viteză (HSS) face posibilă utilizarea blițului la toate vitezele obturatorului, pentru a putea mări diafragma cât aveți nevoie.
Sincronizarea lentă se folosește când este necesară o viteză mică a obturatorului pentru a expune scenele de fundal în interior sau noaptea. Blițul se declanșează pentru a expune subiectul și apoi, în loc să se închidă imediat, obturatorul rămâne deschis atât timp cât este necesar și pentru expunerea fundalului. Astfel, veți obține imagini bine echilibrate, în care atât subiectul, cât și fundalul sunt expuse corespunzător.
Sincronizare de mare viteză
De obicei, blițul de umplere limitează timpul de expunere, necesitând o diafragmă cu deschidere mică, care să păstreze fundalul focalizat. HSS asigură un timp de expunere mare și o deschidere largă a diafragmei pentru o adâncime mai mică a câmpului.
Sincronizare lentă
Un bliț normal expune subiectul în mod adecvat, dar fundalul rămâne întunecat. Folosind un bliț cu sincronizare lentă, atât subiectul, cât și fundalul sunt expuse corect.