Aurora Boreală şi ochiul de pește

Alex Conu, specialist in astrofotografie, povesteşte despre experienţa sa in Norvegia, unde a fotografiat Aurora Boreală şi a testat si obiectivul Canon EF 8-15mm f/4L USM. A fotografiat in Insulele Lofoten, unde “e suficient să oprești mașina, la întâmplare, pe marginea străzii, și vei găsi ceva interesant de fotografiat.” Bonus: sfaturi despre cum sa fotografiezi Aurora Boreală. 

În septembrie, în preajma echinocțiului de toamnă, am fost, din nou, în Norvegia, să fotografiez Aurora Boreală. De data asta, nu am mai fost doar cu Anca. Alături de noi, au mers opt pasionați de călătorie și fotografie care au dorit să vadă și să fotografieze Luminile Nordului, dar și peisajul fantastic al Insulelor Lofoten. A fost o tură în care eu nu am făcut foarte multe fotografii pentru că, atunci când organizezi un foto tur, trebuie, în primul rând, să transmiți informație mai departe și să fii sigur că informația e percepută cum trebuie.

Ca și în martie, am ales perioada echinocțiului pentru că, dintr-un motiv încă neînțeles pe deplin, atunci, Aurora Boreală se manifestă mai intens. Însă, în același timp, și-a făcut planuri să viziteze Insulele Lofoten și ciclonul Humberto. Manifestarea meteorologică cu nume de latino lover și-a făcut de cap în zonă, timp de patru zile. Și ne-a cam încurcat planurile. Însă, în Lofoten, orice vreme, oricât de rea, tot bună e. La fel și în fotografie. Se face excesiv de mult caz în jurul “orei de aur”, “orei albastre” etc. Se pot face fotografii bune oricând. Totul e să te uiți în jur și să vezi.

Canon România și F64 ne-au susținut în organizarea workshop-ului de fotografiere a Aurorei Boreale. Am avut cu noi două camere Canon EOS 6D, un Canon EOS 60D și un Canon EOS 70D. În materie de obiective, am avut Canon EF 8-15mm f/4L USM, Canon EF 17-40mm f/4L USM, Canon EF 40mm f/2.8 STM, Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon EF 70-200mm f/2.8L USM.

1236883_593921617333183_94726111_n

Cu toate celelalte obiective lucrez în mod constant și sunt foarte încântat de ele, însă mi-am dorit foarte tare să testez obiectivul Canon EF 8-15mm f/4L USM. Iar concluzia v-o spun de la început: vreau să-mi cumpăr unul.

Nu sunt obiective cu plaja asta de focale, așa că e destul de greu să-l compar, în mod direct, cu alt obiectiv. Practic, îți oferă patru obiective într-unul singur. Fie că ai cameră cu senzor APS-C, APS-H sau full frame, vei avea o focală la care vei beneficia de câmp de vedere de 180 de grade, pe diagonală. Pe full frame, vei avea și fisheye circular. L-am comparat, în schimb, cu doua obiective fixe. Unul este Canon EF 15mm f/2.8, pe care îl știu bine. La partea de 8mm, l-am comparat cu Sigma 8mm f/3.5 EX DG, cu care m-am jucat astă vară, la pozat stele.

Cel mai tare mi-a placut claritatea imaginii. Atât în centru, cât și pe margini. Claritatea pe margine e mult, mult mai bună ca la obiectivul de 8mm de la Sigma. Același lucru e valabil și pentru centrul câmpului. La capătul de 15mm, diferența e mai mică, față de Canon 15mm f/2.8 USM, dar 8-15 rămâne în frunte.

septembrie_web

Obiectivul are un buton care limitează zoom-ul, în caz că folosești o cameră cu senzor APS-C și nu vrei să ai zone negre în fotografii. Astfel, vei folosi obiectivul doar între 10 și 15mm. Butonul poate fi deosebit de util în anumite circumstanțe. De exemplu, dacă pozezi sporturi extreme, trebuie să trimiți instant imaginile spre publicare și nu vrei zone negre pe marginea cadrului tău. Limitând zoom-ul, te scutești de muncă în plus pe tine și pe foto editor.

Obiectivul prezintă aberație cromatică, inevitabilă la aceste focale, însă poate fi ușor înlăturată în Lightroom, de exemplu. Ce mi s-a părut excepțional la Canon EF 8-15mm f/4L USM e cât e de rezistent la flare. Chiar dacă o sursă de lumină puternică e în cadru, flare-ul nu va fi pronunțat. (chiar greu observabil, uneori).

Pe full frame, parasolarul e util doar la 15mm. În rest, vignetează vizibil și trebuie scos.

vigneta

Trebuie să fii atent, când fotografiezi cu acest obiectiv. Perspectiva din vizor te păcălește ușor, așa că vei avea tendința să te apropii din ce în ce mai mult de subiect, până când te lovești de el. Iar lentila frontală e mare și bombată. Așa că, fiți atenți la partea asta. Poate ar fi util să fotografiați cu ambii ochi deschiși. Lentila frontală mare și bombată am crezut că va avea de suferit în mediul din Lofoten. Când am fotografiat peisaje pe coastă, apa sărea în toate părțile, deci și pe obiectiv. Dar obiectivul e rezistent la intemperii, la fel ca toate obiectivele din seria L de la Canon. Iar lentila cea mare și bombată mai are un atu. E acoperită cu un strat hidrofob. Și funcționează foarte bine. Toate picăturile de apă depuse pe lentilă zburau cât colo, când zguduiam puțin camera. Și nu rămânea nicio urmă.

Evident, dimensiunile mari și bombarea elementului frontal vor face imposibilă utilizarea de filtre în fața obiectivului. Puteți, utiliza, în schimb, filtre gel ce se introduc în locașul special din spatele obiectivului.

Obiectivul are o singură problemă. Capacul frontal. Cade foarte ușor de pe parasolar și, de multe ori, a rămas în rucsac, atunci când am tras obiectivul din compartimentul în care se afla.

Ziua, am bătut Arhipelagul Lofoten in lung și în lat în căutarea locurilor cu poveste. Bine, în Lofoten e suficient să oprești mașina, la întâmplare, pe marginea străzii, și vei găsi ceva interesant de fotografiat.

În prima zi, am mers de-a lungul drumului E10, până la Leknes. Ne-am oprit pentru fotografii la plaja Ramberg. Ramberg e una dintre plajele la care se ajunge ușor. Doar oprești mașina în parcare și sari pe plajă. Nu ne-a întâmpinat cea mai prietenoasă vreme, dar asta nu ne-a oprit să fotografiem. Am mers mai departe spre Leknes, am văzut balene aproape de țărm, am trecut prin n tunele și peste n+1 poduri. După lăsarea întunericului, ne-am deplasat puțin la nord de Leknes și, pentru câteva minute, am observat o Auroră Boreală destul de timidă. Apoi, norii au luat în stăpânire tot cerul și a început ploaia. Am strâns echipamentul și ne-am întors la cartierul nostru general, aflat pe insula Hamnoy.

În altă zi, am mers la plaja Kvalvika. Kvalvika e o plajă la care ajungi după ce urci un munte și, apoi, îl cobori pe partea cealaltă. Nu e un traseu greu. Trebuie doar să fii atent să nu-ți scape piciorul printre pietre. Kvalvika e un loc aparte, un loc de unde nu-ți vine să pleci. Fotografic, te poți juca cu stâncile, cu valurile, cu norii, cu desenele abstracte ale nisipului. Mai întâi, cerul a fost gri și mohorât. Apoi, pe măsură ce Soarele cobora spre orizont,  s-a transformat. A devenit albastru, violet, portocaliu…

Ultima zi dedicată drumețiilor a fost și cea cu traseul cel mai dificil. Am ales să urcăm pe Reinebringen, un vârf de 448 de metri, în vecinătatea satului Reine. Deși nu e un munte înalt, urcușul poate fi destul de dificil pentru cei neobișnuiți cu mersul pe munte. Sunt porțiuni în care sunt montate lanțuri sau corzi. De asemenea, ultimii 10-15 metri trebuie cățărați pe un perete de stâncă. Nu dificil, dar poate genera vertij. Însă, odată ajuns pe vârful Reinebringen, ai o priveliște excepțională asupra Arhipelagului Lofoten. Peisajul pur și simplu te lasă fără cuvinte.

Principalul scop al foto turului a fost fotografierea Aurorei Boreale. Din punct de vedere fotografic, nu e foarte dificil. E nevoie de un obiectiv superangular, diafragmă cât mai deschisă, ISO ridicat și timpi de expunere relativ scurți. De preferat până în 4-5 secunde. Asta pentru că Aurora Boreală se mișcă repede pe cer. Perdelele verzi de înfoaie și se mișcă de colo-colo mult mai repede decât vă imaginați. De asemenea, zilele în care Luna e prezentă pe cer pot fi de ajutor pentru că peisajul va fi luminat și veți evita imaginile în care parte de jos a fotografiilor va ieși foarte subexpusă.

Vânătoarea de Aurore Boreale presupune, pe lângă ceva cunoștințe de astronomie, înțelegerea felului în care funcționează vremea, în locul de unde fotografiezi. Iar Lofoten e un loc în care cunoștințele de meteorologie îți sunt puse la încercare. Ăsta e un alt motiv pentru care îmi plac atât de tare locurile acelea. Atât eu, cât și Anca, avem ceva idee despre prevederea vremii. Eu am învățat meteorologie fiindcă mi-a plăcut și mi-a fost utilă în planificarea ieșirilor astrofotografice, iar Anca face planorism de vreo 15 ani, așa că a mâncat meteo pe pâine. Amândoi ne-am exploatat la maxim cunoștințele de meteorologie și ne-am luptat zi de zi cu ciclonul Humberto pentru a maximiza șansele participanților la foto tur de a fotografia Aurora Boreală. Astfel, am reușit să observăm Aurora Boreală în cinci din cele șase nopți petrecute în Insulele Lofoten. Un procent bun, cred.

Evident, nu în toate nopțile Aurora a fost spectaculoasă. În prima noapte, s-a văzut numai câteva minute, apoi, în următoarele trei nopți, s-a arătat, timidă, printre nori și picături de ploaie. Deși nu văzuseră o manifestare extrem de spectaculoasă a Luminilor Nordului, cei care au mers cu noi s-au bucurat la fiecare înverzire a cerului de deasupra Insulelor Lofoten.

Însă, în ultima noapte, lucrurile s-au schimbat. Predicțiile meteo nu erau foarte încurajatoare pentru locul unde am fost cazați. Am condus vreo 30 de kilometri mai la nord, pană la plaja Yttersand, unde hărțile meteo prognozau o noapte senină. Și așa a fost. Am ajuns pe plajă, cam la o oră și jumătate după apusul Soarelui, iar cerul era încă luminos și roșiatic spre vest (la latitudini mari, crepusculul e deosebit de lung). Ne-am instalat trepiedele și, dintr-o dată, pe mai mult de jumătate din cer, s-a dezlănțuit Aurora. Verde, violet, albă, roșie.  Și chiotele de bucurie au început să se audă din toate părțile. Iar Aurora s-a dat în spectacol toată noaptea, fără încetare. La 4:30, am fost nevoiți să plecăm spre casă pentru că era ultima noastră noapte în Lofoten. Am fotografiat cu Canon EOS 6D și obiectivele Canon EF 8-15mm f/4L USM și Canon EF 17-40mm f/4L USM.

În martie 2014, voi organiza o nouă tură de vânat Aurore Boreale. Dar, despre asta, vorbim în episodul următor…

articol scris de Alex Conu

 [products ids=1051663,1038981,101904]

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.