Carl Zeiss Distagon T* 25mm f/2 ZE

Demn de renumele firmei, Zeiss 25mm f2 este, fara discutie, un obiectiv “adevarat”. Se poate spune acest lucru inca de la prima atingere: aspectul elegant, bine construit, dens – exclusiv din metal (inclusiv parasolarul), inel de focalizare mare si precis. E Țais, scrie pe el, zice si lumea pe net, dar, in practica, ce inseamna asta?

Design

Designul simplu si spartan in aparenta, dar modern si aerisit, da o senzatie de lucru serios, bine facut; chiar si parasolarul este unic, deoarece, indiferent de poziţionare, se va înşuruba (spre deosebire, de exemplu, de Canon unde trebuie pus la repere). Marcajele de focus si diafragma sunt discrete si, desi sunt un plus la capitolul estetica, lizibilitatea poate fi o problema in lumina slaba (dar probabil doar la inceput pana se trece de curba de invatare a obiectivului.)

Tehnica

Zeiss 25mm f2 Distagon este un obiectiv compatibil cu aparatele full-frame, cu focus exclusiv manual dar dotat cu electronica, confirmare de focus si EXIF pentru DSLR-uri Nikon sau Canon.

Lasand la o parte “lipsa” autofocusului, 25f2 de la Zeiss ofera o alternativa mult mai buna optic decat majoritatea grandangularelor de la Canon si Nikon.

Inginerii de la Zeiss au indesat in aproape o jumatate de kilogram de metal si sticla 11 elemente optice în 10 grupe si două suprafeţe asferice. Rezultatul este o optica exemplara, luminoasa, aproape lipsita de aberatii cromatice, fara flare, cu o cromatica si un contrast deosebite.
Plaja de focus si constructia optica aduc un bokeh foarte frumos si curat, cu fundal neclar surprinzator pentru un grandangular. La f2 subiectul este separat de fundal chiar si la distante medii, iar cand subiectul este aproape, in planul secund este doar “ceata”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Raportul maxim de reproducere 1:5.9 il face un obiectiv wide versatil, pentru ca focalizeaza foarte aproape, aproape macro – iar perspectiva foarte bine corectata permite apropierea de subiect.

Inelul de focus este rigid si lent, dar foarte precis. Nu se poate opera cu varful degetelor, ci cu mana intreaga bine stransa pe inel. Pentru fotografie este un avantaj, dar pentru filmare cu DSLR acest obiectiv trebuie manevrat doar pe un suport de stabilizare rigid – altfel se risca miscarea aparatului odata cu rasucirea inelului de focalizare.

Calitatea imaginii

Nota: Niciuna din fotografiile din aceasta serie nu au fost editate (neutru / raw).

Zeiss 25mm vigneteaza destul de mult la diafragrame mari precum f2, insa rezultatele acestei vignetari sunt intr-un fel greu de explicat foarte frumoase. Daca alte obiective cand vigneteaza creaza o gradatie dura, Zeiss-ul are o gradatie foarte fina si estetica, similara efectului de Burn intentionat; In special la filmare este foarte interesant pentru ca ajuta la concentrarea atentiei pe subiect, fara postprocesare ulterioara.

Acest obiectiv foloseste si deja celebrul micro-contrast Zeiss care face ca subiectul din focus sa para si mai clar si mai evident. Este util atat in timpul focalizarii manuale, cand se vad foarte clar muchiile (e aproape ca un focus-assist), cat si pe imaginile finale unde rezultatele sunt de asemenea deosebite.

La diafragme mari, obiectivul produce imagini foarte clare.
Avandcontrast si culori excelente, de la f5.6 in sus claritatea este ireprosabila.

Recomandări

Acest obiectiv Zeiss este recomandat pentru cei care doresc cea mai bună calitate a imaginii pe un DSLR full-frame şi nu se sperie de focusul manual.
Este o optiune excelenta pentru fotografii carora le place sa fotografieze larg si de aproape; util in fotografia de peisaj, strada, arhitectura, produs si chiar si pentru fotoreportaj sau portrete fotojurnalistice.

Practic odata ce obstacolul focalizarii manuale a fost depasit, poate fi folosit pentru o multime de aplicatii fotografice.

De asemenea, este un obiectiv extrem de interesant pentru video, unde calitatile optice, lipsa flare-ului, claritatea, culorile si inelul de focalizare precis il fac o “arma” redutabila. Imaginile au nevoie de putina post-productie.

Bile albe:

– foarte luminos – f2 – bun in lumina ambientala
– foarte clar chiar si cu diafragma larg deschisă.
– redare excelentă a culorilor.
– focalizare si marcaje precise
– nu genereaza flare (foarte util la video)
– forma compacta si design excelent, din metal robust

Bile Negre:

– vignetare la f2 (desi estetica)
– corpul de metal il face imposibil de folosit fara manusi cand este frig
– metalul din care este construit este alunecos – mai ales in conditii de frig sau umezeala
– inel de focus rigid (greu de folosit la video fara stabilizare serioasa a camerei)

Concluzie

Pot sa spun fara dubii că Zeiss 25mm f2 este unul dintre cele mai bune obiective gradangulare pe care le-am folosit.
In afara de impedimentul focalizarii manuale (pentru cei nefamiliarizati) si de un pret pe masura calitatilor sale, sunt putine criticile care pot fi aduse acestei “bijuterii” optice.

Toate aceste caracteristici il fac sa fie o achizitie, m-as risca sa spun, “pe viata”. Un obiectiv care face toti banii, in orice situatie si pentru orice pretentii.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Un articol de Alex Serban

 

 

 

Alți fotografi au mai citit și:

4 Comments

  • Alex Serban, felicitari pentru productia video! EXCELENT!

  • foarte frumos:)
    unde e minunea de cafenea in care ati filmat?

  • Foarte fain fimuletul de prezentare!
    Felicitari. 🙂

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.