Fotografia de peisaj – Găsirea cursului perfect de apă
- F64
- 9minutes read
Peste tot în lume, râurile, estuarele și golfurile ne modelează peisajele și aduc viață prin apa lor. Ele fac posibile agricultura, călătoriile și comerțul. Ele fac parte din noi și din povestea noastră. „Întotdeauna am fost fascinat de râuri”, spune fotograful de călătorii și peisaj, İlhan Eroğlu, „și din toate aceste motive mi-a plăcut să le fotografiez încă de la începutul carierei mele.”
„Râurile sunt un adevărat loc de joacă pentru fotografi”, zâmbește İlhan, „pentru că, chiar și dincolo de avantajele oferite de compoziția lor, apa care curge prin ele prezintă atât de multe oportunități de fotografiere. Dacă ești un fan al imaginilor pitorești, pur și simplu nu poți evita să le fotografiezi!”
Fiind un fotograf care a călătorit pe tot globul, înregistrând unele dintre cele mai uimitoare locații din lume, aprecierea lui pentru echilibrul simplu pe care râurile îl aduc unui cadru este evidentă. „Un râu poate oferi profunzime și poate îmbogăți compoziția aproape oricărei fotografii și, iar când trec prin orașe istoric sau peisaje deosebite, curbele lor atrag privirea, fie către structurile artificiale, fie dincolo de munți sau mare.”
„În ceea ce privește expunerea”, răspunde İlhan, „aș spune că pentru 80% dintre fotografiile mele cu râuri prefer să folosesc viteze mai mici ale obturatorului. Acest lucru nu înseamnă că trebuie să vizați cele mai lungi expuneri, ci să găsiți momentul potrivit, să simțiți cursul râului. Dacă folosiți o viteză prea mică, veți pierde orice simț al mișcării și energiei, așa că experimentez cu diferite setări până când simt că totul este corect.”
„De exemplu, în această imagine, făcută cu camera mea de încredere Sony Alpha 7R II în Republica Cehă, apa era aproape nemișcată, așa că tot ce aveam nevoie era o viteză de 1/60 sec. pentru a estompa reflexiile de pe suprafața apei. Am vrut să transmit liniștea acestui loc, învelit în culorile toamnei, așa că a fost esențial să obțin o apă cât mai clară. La viteze mai mari, cum ar fi 1/250 sec. sau 1/500 sec., apa ar fi prea clară și nu ar avea același efect calmant.”
Când viteza obturatorului trebuie să scadă și mai mult, „Folosesc filtre cu densitate neutră și prefer în mare parte filtrele ND0.6 sau ND1.2, care elimină două, respectiv patru trepte de lumină, dar depinde de intensitatea luminii în care fotografiez și de cât de mult vreau să scadă viteza obturatorului. Filtrele de polarizare pot fi, de asemenea, foarte utile în eliminarea reflexiilor de pe apă, dar, desigur, depinde dacă acea reflexie este importantă sau nu!”
Lumina este și ea vitală și insuflă viață unei scene. „Răsăritul, apusul și orele în care albastrul este cel mai avantajat sunt momentele mele preferate pentru a fotografia râurile”, explică İlhan, „și, cu toate că prefer întotdeauna lumina naturală în locul luminii artificiale când fotografiez râuri, lumina creată de om poate arăta și ea minunat. Această imagine a fost făcută în Annecy, Franța. Am fotografiat înainte de răsăritul soarelui, iar reflexia de pe râu, ajutată de viteza obturatorului de patru secunde, oferă o atmosferă mistică acestui oraș istoric.”
İlhan laudă rezoluția și claritatea camerei sale Sony Alpha 7R IV pentru că au insuflat viață scenelor lui. „Rezoluția de 60 MP a camerei Alpha 7R IV este uluitoare”, spune el, „iar în combinație cu îndepărtarea unui filtru optic trece-jos din fața senzorului, așa cum am observat că se întâmplă la unele camere cu rezoluții mai mici, pot înregistra toate detaliile bogate ale scenelor pe care m-am străduit să le găsesc și să le încadrez. De asemenea, folosesc adesea funcția de stivuire a focalizării pentru a profita la maximum de aceste scene. De exemplu, în această fotografie realizată în Praga, am folosit o expunere de 1/60 sec. la f/11 și ISO 100, focalizând de aproape spre departe pe mai multe cadre și combinând imaginile în faza de editare. Acest lucru îmi oferă o claritate perfectă chiar de la ceea ce se află imediat în fața obiectivului până la clădirile îndepărtate.”
Pentru a valorifica la maximum detaliile și claritatea superbe oferite de camera Sony Alpha 7R IV, İlhan se asigură că folosește un trepied robust și stabil când compune imaginile realizate la marginea unui râu. „Chiar dacă aceste camere și obiective Alpha sunt minunate prin greutatea lor redusă”, explică el, „îmi place în continuare să folosesc un trepied de înaltă calitate. Uneori, totuși, trebuie să intru în apă pentru a obține fotografia perfectă, așa că cizmele lungi pot fi foarte utile!”
Iar când vine vorba de obiective, are două favorite: GM cu FE de 12-24 mm, f/2,8 și GM cu FE de 24-70 mm, f/2,8. „Dacă nu vreau să pun prea mult accent pe prim-plan, folosesc obiectivul de 24-70 mm, care este un obiectiv de peisaj extraordinar de versatil”, explică el, „dar dacă scena mea are un prim-plan puternic, prefer unghiul ultralarg oferit de obiectivul de 12-24 mm. Câmpul său larg și focalizarea în plan apropiat îmi permit să accentuez detaliile aflate aproape de cameră. Puteți vedea acest lucru în fotografia mea cu florile de pe malul râului din Provence.