(c) Luiza Marinas

Portretul creativ, cu Luiza Marinaș

Pe data de 5 martie 2021 a avut loc evenimentul LIVE Portretul creativ cu Luiza Marinaș și Sony A7 III, în cadrul Zilelor Sony. Am vorbit despre viziune, barierele vederii, despre cum să alegem un subiect și comunicarea cu acesta, plus, de ce Sony A7 III este aparatul la care visează Luiza.

Cuvânt înainte

Ce tip de fotografie îți atrage atenția? Care tip de fotografie te inspiră? Ce tip de subiect te provoacă?

Fotografiile reușite au în comun subiecte comune într-o compoziție simplistă. Motivul este simplu, fotografia este un limbaj vizual și cu cât exprimarea ta este mai simplă cu atât privitorii te vor înțelege mai ușor. Fotografiile bune sunt acele imagini care se construiesc în jurul unei idei, teme sau personaj, fiind organizate în așa fel încât să aibă un singur punct de interes.

(c) Luiza Marinaș

Despre viziune

Viziunea este cea care determină înspre ce îndrepți aparatul foto, ce vezi, cum fotografiezi și de ce. Viziunea unui fotograf este strâns legată de răbdarea cu care își compune o imagine, de modul uneori predictibil de a vedea, de așteptarea momentului sau a luminii potrivite și nu în ultimul rând de atitudinea pozitivă pe care o are.

De ce declanșăm

Impulsul de a crea, acea nevoie misterioasă a noastră este unul dintre motivele pentru care ridicăm camera la ochi. Acest impuls merge mână în mână cu nevoia de cunoaștere, cu interesul față de subiect și cu nevoia de a lăsa ceva în urma noastră.

(c) Luiza Marinaș

Să vedem fotografic

Fotografia este bidimensională, plană și plată iar pentru a îi da viață este necesar să căutăm permanent elemente care să îi dea dinamică și perspectivă. A vedea fotografic nu este neapărat un lucru ușor, însă partea frumoasă este că acest simț se dezvoltă de la sine, odată cu experiența acumulată.

Primul lucru pe care trebuie să-l învățăm este cum să decupăm dintr-o scenă amplă doar ceea ce este important pentru cadrul nostru, ceea ce ar reuși să transpună un privitor în imagine, atunci când o admiră.

Elemente cheie:

  • Capacitatea de a gândi în imagini
  • Abilitatea de a lucra cu oamenii
  • Abilitatea de a interpreta
  • Abilitatea de a povesti
  • Abilitatea de a crea
(c) Luiza Marinaș

Barierele vederii

Barierele vederii sau ale creativității în general sunt obstacole pe care ni le punem singuri în drumul nostru. Poate că suntem constrânși de job, societate, buget sau poate ne complacem în cercurile în care trăim și acceptăm orice presupus adevăr doar pentru că este urmat de cei din jur. Toate sunt obstacole în calea creativității și a dezvoltării noaste artistice.

În căutarea subiectului perfect

Cum este să aduci un om în imaginea ta, așa cum este el, fără să îi atribui amprenta prejudecăților tale de orice fel? Un portretist adevărat este îndrăgostit de oameni pentru că, atunci când ești îndrăgostit, iubești chiar și defectele omului care îți este drag. Trebuie să fii întotdeauna sincer și deschis, astfel încât și personajul din imaginea ta să empatizeze cu sentimentul tău de sinceritate și să acționeze la fel.

Am putea ajunge la concluzia că fiecare subiect poate deveni perfect dacă reușim să îi creăm o imagine sinceră, care să îl caracterizeze. Perfecțiunea subiectului/personajului depinde însă și de noi, de cât de mult îi îndrăgim prezența, de cum îl vedem într-o anumită lumină, sub un anumit unghi sau într-un anumit moment.

Importanța subiectului în fotografie

Povestea trebuie evidențiată prin subiect, de data aceasta un personaj sau un obiect anume, iar orice altceva includem în imagine să se subordoneze conceptului/ideii inițiale.

Camera foto trebuie văzută ca stiloul scriitorului sau pensula pictorului. Trebuie să ai ceva de spus ca să o ridici, ceva care te pasionează. Ce poate ruina o imagine este lipsa subiectului, a esenței, lipsa sufletului imaginii.

Alegerea subiectului

Fiecare cadru are un subiect, acel ceva ce atrage privitorul într-o fracțiune de secundă. În unele imagini subiectul poate fi evident, un cuplu, o culoare, o expresie facială. Sau poate fi subtil, o stare de spirit, o privire, un sentiment. Sau poate fi abstact, focusându-se pe forme și textură.

Metafore vizuale

În fotografie, metaforele sunt vizuale și nu verbale. Diferite tipuri de conexiuni și transferuri de calități partajate se realizează mai ușor cu limbajul vizual decât cu limbajul verbal. Destul de des, metaforele vizuale nu reprezintă ecoul lucrurilor deja exprimate în imagine, ci oferă în schimb amintiri specifice pentru lucruri care nu sunt în imagine.

Metaforele pot transforma o perspectivă obișnuită într-una excepțională.

Procesul fotografierii

  • Documentarea
  • Explorarea subiectului
  • Căutarea ordinii
  • Anticiparea
  • Răbdarea

Poți asculta întreaga prezentare mai jos:

Tu ce elemente consideri că sunt esențiale atunci când vorbim de portrete creative? Lasă-ne un comentariu!

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *