(c) George Dinu

În Delta Văcărești și împrejurimi cu Sigma 100-400 F/5-6.3 DG DN OS (C) Sony EF

De când a fost anunțat obiectivul Sigma 100-400 F5-6.3 DG DN OS (C) am zis că trebuie să-l testez. Deși nu am mai folosit teleobiective cu focale așa lungi, cu excepția unui 70-300 de la un producător concurent, am fost imediat curios să văd cum redă realitatea și mediul înconjurător. Nu sunt un fotograf ce ar avea nevoie de acest teleobiectiv, nu prea fac nici fotografie de wildlife sau peisaj și nici fotografie sportivă, fotografiez mai mult oameni sau peisaje urbane, așa că a fost o experiență inedită pentru mine.

Alături de acest obiectiv de la Sigma, l-am avut pe “bătrânul” Sony A7, care nu este cel mai rapid aparat când vine vorba de autofocus, dar cu siguranță este un aparat excelent la valori iso mici și medii, poate mai bun decât alte aparate actuale. 

Dețin deja 2 obiective Sigma, un 35mm F1.4 și un 50mm F1.4 pentru montura Canon, și un inel adaptor Sigma MC-11 ce îmi permite sa folosesc aceste doua obiective pe Sony A7. Calitatea materialelor de pe acest 100-400 este apropiată cu cele din seria ART, chiar dacă face parte din seria “Contemporary”.

După cum se poate vedea mai jos, comparativ cu 35mm si 50mm, dimensiunea și greutatea acestuia este dublă față de cele doua, dar chiar și așa este destul de compact, ținând cont că este un super teleobiectiv de 100-400mm. 

(c) George Dinu

Nu va fi un review in adevăratul sens, ci mai degrabă o părere personală bazată pe experiența celor doua zile de fotografiere, dar voi puncta și anumite caracteristici tehnice ale obiectivului.

Cum a pus mâna pe obiectiv, mi-am pus întrebarea ” oare unde as putea sa-l folosesc?”. Așa mi-a venit în minte ca o locație bună ar fi “Delta Vacaresti”. Deja îmi imaginam ce cadre grozave  o sa fac, ca o sa fotografiez nu știu ce păsări deosebite, dar știți si voi cum stă treaba cu “expectations vs reality” :).

În scurta mea “călătorie”, m-a însoțit un prieten cu al său Sony A6400, am zis că poate testez obiectivul si cu acest aparat.

Ajunși acolo, a fost destul de greu sa ajungem pe marginea bălților sa putem avea vizibilitatea către păsări, din cauza stufulul des si inalt, insă am găsit păna la urmă ceva trase printre acesta. 

Cât am stat pe marginea bălților, am fotografiat lebedele si rațele, si chiar daca s-au îndepărtat, totuși am reușit sa fotografiem câteva cadre cu ele. Prin comparație, am folosit si un 70-300 de la un producător concurent, iar calitatea la focala de 300mm pălește in comparație cu focala de 400mm de la Sigma. Contrastul, claritatea si controlul aberațiilor cromatice sunt peste cele ale producătorului concurent.

Din păcate, cerul s-a innorat și am fost nevoiți sa întrerupem aceasta ieșire fotografică, nu înainte de a fotografia deja celebrele blocuri înalte de pe Calea Vacaresti.

Deși pare imposibil, am fotografiat chiar și Catedrala Mântuirii Neamului, mulțumită acestui Sigma, la focala de 400 de mm. 

(c) George Dinu

Sigma 100-400 nu este un obiectiv de portret, dar asta nu înseamnă ca nu-l poți folosi în acest sens. Separă foarte bine subiectul de fundal și are o compresie plăcută. Trebuie să țineți cont că nu-l veți putea folosi în lumina slabă sau in interior, din cauza distanței focale lungi si a diafragmei nu foarte deschise. Distanțele focale lungi au nevoie de timpi de expunere scurți, pentru a nu avea fotografii miscate, iar pierderea de lumina nu o veți putea compensa din diafragma. Mai trebuie luat in calcul la interior si unghiul de cuprindere, probabil nu veți avea spațiu pentru a va desfășura in voie, distanța minima de operare fiind destul de mare, 110 centimetri.

A doua zi, în drum spre F64, în puținul timp pe care il mai aveam la dispoziție, am zis să mai iau cateva cadre cu el. Am găsit câteva rațe rătăcite pe cheiul Dâmboviței și câteva vrăbii prin copaci.

În încheiere, voi mai expune câteva informații tehnice legate de obiectiv, deși aceste informații le puteti gasii si pe site-ul producătorului sau probabil în alte reviewuri. 

Acest obiectiv este proiectat exclusiv pentru camerele full frame mirrorless, iar momentan este disponibil pentru montura Sony E si L-Mount. Deși dimensiunile și greutatea sunt similare variantei pentru DSLR, performanțele obiectivului au fost îmbunătățite. Știm ca un obiectiv pentru mirrorless vine cu mai puține provocări la proiectare (comparativ cu un obiectiv pt DSLR), ceea ce se vede în produsul final printr-o calitatea optică mai bună, claritatea sporită a imaginii și pe marginea cadrului, precum și pe toata plaja focală, aberații cromatice foarte bine controlate (axiale si longitudinale).

De asemenea, mai jos aveți o comparație între focala de 100mm si 400mm. Se poate observa cât de mult apropie focala de 400mm.

Ce mi-a plăcut la acest obiectiv:

  • Calitatea finisajelor, se simte foarte bine la atingere
  • Calitatea imaginii. Foarte sharp si cu un control bun al aberațiilor cromatice.
  • Greutatea redusă, ținând cont de tipul obiectivului.

Ce mi-ar fi plăcut:

  •  Un extra “zoom”, poate până la 500mm, dar cu siguranță ar fi avut altă greutate, alt pret, etc.
  • Diafragmă constantă, poate chiar si un F5.6 pe toată plaja focală.

Articol și fotografii de George Dinu

Produse recomandate

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.