Epoca de Aur a Formulei 1 prin obiectivul lui Richard Kelley

Postat de: F64 F64

Formula 1 este fără urmă de îndoială o scenă pe care se perindă personaje care mai de care mai interesante, pe alocuri controversate spre admiraţia eternă a fanilor şi inspiraţia permanentă a presei.

Este un tablou plin de dinamism şi adrenalină, de talente mai vechi sau mai noi, unite de pasiunea pentru competiţie, pentru circuit, pentru tehnologia de ultimă generaţie.

Şi pentru că prezentul şi viitorul nu ar exista fără trecut şi în Formula 1 s-a consacrat în mod unanim o perioadă de aur, în care maeştrii indubitabili au făcut deliciul clasamentelor sau al tabloidelor vremii.

Anii ’70 – ’80 au fost anii de care fanii poate nu ar fi avut emoţia şi onoarea să se bucure dacă personalităţi ca Alain Prost, James Hunt, Niki Lauda sau Ayrton Senna la începuturi nu ar fi fost surprinse în mod fericit de un obiectiv foto folosit iscusit.

Din primele momente ale lui Gilles Villeneuve sau din ultima dimineață a pilotului François Cevert, obiectivul lui RICHARD KELLEY, fotojurnalist american, a surprins o epocă fără egal în istoria Grand Prix-ului.

Tânărul Richard avea să debuteze în lumea fotografiei în anul 1971, atunci când – cu ajutorul unui aparat Canon Canonet era parte a cursului de comunicare non-verbală din cadrul Universiității Indiana.

La o zi după primele sale fotografii, KELLEY a fost căutat de Dr. Will Counts ( professor și foto-jurnalist ), acesta propunându-i să devină fotograf în redacția publicației “Indiana Daily Student”. Convins de profesor, studentul, înarmat cu un aparat FTN Nikon, acceptă provocarea şi începe să penduleze între stilurile unor W. Eugene Smith, a fotografilor studioului Magnum, Henri Cartier-Bresson sau Joseph Koudelka.

Abordarea lor comună a devenit mantra lui: să realizeze imagini care să spună o poveste era scopul principal al artistului; compoziția și eleganța se aflau la baza creării acestor imagini, în dorința de a surprinde esența subiectului său.

Documentarul despre Formula 1 avea să-l înceapă în 1972, la un doar un an după achiziția primului său Nikon.

Din 1972 și până în 1984 surprinde cu perseverenţă momente intime ale piloților sau ale echipelor tehnice, în timpul competiţiei sau chiar în cel al antrenamentelor cronometrate. Erau momente de schimbări în rândul piloților, monoposturilor și tehnologiei din istoria Grand Prix. O urmare firească era ca dezvoltarea tehnologică să-i influențeze spiritual sau pasiunea pe care le înregistra în acea perioadă, așa că a decis să adopte stilul lui Henri Cartier-Bresson și să devină “a fly on the wall”, apropiindu-se cât se poate de mult de poveștile anumitor momente – fără a influența emoția sau drama acestora.

Peste ani, Richard Kelley transcende fotografia prin includerea scrierii și editării (1998), devenind redactor asociat al “Stock Car Racing”, apoi fondator al echipei și redactor ( alături de William Jeanes ) pentru publicația “AutoWorld”, începând cu anul 1999.

O primă prezentare a colecţiei de fotografii a avut loc în toamna anului 2013 la Hong Kong sub bagheta “Blackbird Automotive”, celebrându-se cu această ocazie şi aniversarea a cincizeci de ani de McLaren.

Imaginile documentare ale Grand Prix-urilor la care a participat rămase în sufletul artistului, impresiile sincere despre piloții și momentele unice care i-au schimbat viața văd lumina tiparului în 2018 prin „Waiting”- lucrarea de autor nominalizată de “The Telegraph” UK pe lista scurtă pentru “Best Illustrated Sport Book” şi prefaţată de Jarno Trulli.

În luna octombrie, între 15 şi 22 ale lunii, creaţiile fotografice de exceptie ale maestrului KELLEY vor face subiectul unei expoziţii unice, care va fi găzduită de o locaţie pe măsură: Qreator by Iqos.

Evenimentul-concept îl va avea drept oaspete pe autor, aflat în premieră în România, care cu siguranţă va transmite oaspeţilor emoţiile primelor cadre. Momentul va fi cu atât mai valoros cu cât autorul îşi va prezenta în premieră şi lucrarea scrisă şi ilustrată “Waiting”.

Expoziţia este pusă în scenă de Agenţia “Grupa Mare” şi poartă în dreptul curatorului semnătura lui Bogdan Militaru, aflat pentru prima oară în această postură, nu şi la primul eveniment din registrul pasionaţilor auto.

Acesta aduce cu sine cei peste 23 de ani de experienţă în industria auto pentru Seat, Audi, Ferrari şi Aston Martin, este fost pilot, co-pilot şi manager de echipă în Campionatul Naţional de Raliuri şi membru în conducerea Federaţiei Române de Automobilism Sportiv timp de aproximativ 6 ani.

Cu siguranţă dacă rămâneţi alături de noi veţi afla şi cum a fost la eveniment.


Articol de Andreea Militaru




test - array(0) { }

Lasă un comentariu

Adresa de E-mail nu va fi publică. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Top