(c) Daniel Mîrlea

Review Sony 24-105mm, cu Daniel Mîrlea

Locul III la Concursul  “Scrie despre echipamentul tău foto-video și te premiem!” a fost câștigat de Daniel Mîrlea, pentru review-ul scris despre Sony 24-105mm. Să-l descoperim împreună, mai jos:

Pot spune că, încă de la începuturile mele alături de aparatele mirrorless Sony, am fost curios de roadmap-ul obiectivelor Sony. Dacă la începuturile seriei A7 erai destul de limitat în ceea ce privește obiectivele, ei bine, acum pot spune că ai o gamă matură, destul de variată, iar majoritatea fotografilor își pot găsi combinația ideală pentru nevoile lor. Pentru că segmentul fotografic pe care îl practic este cel de natură, aproape întotdeauna, simt nevoia unui obiectiv de tip wide-angle zoom pentru a avea cât mai multă versatilitate. De-a lungul timpului, am folosit mai multe obiective de tipul acesta împreună cu body-ul meu Sony A7R II, iar până acum nu pot spune că am avut, neapărat, parte de o combinație ideală de obiective.

Ultimul obiectiv de tipul wide-angle zoom lansat este Sony 24-105 mm F4 OSS G, un obiectiv care m-a făcut curios chiar de la primele anunțuri. O focală mai lungă, o diafragmă constantă și o optică care promite o calitate foarte bună, m-au făcut dornic să testez și să văd dacă ceea ce se spune despre acest obiectiv se și aplică în teren. Așadar, în ultimele zile din ianuarie și prime zile din februarie, zile de iarnă ca în povești, am avut ocazia să îl testez și să-mi fac o părere cât mai obiectivă despre acesta.

Introducere

După cum spuneam încă din primele rânduri, Sony a început să aibă o gamă matură de obiective, iar acest nou lansat Sony 24-105 mm f/4 pot spune că a completat seria wide-angle zoom. Acesta se pliază perfect pe standardul cu care Sony ne-a obișnuit deja (adică, construcție și optică foarte bune), iar dat fiind faptul că este foarte versatil, poate fi folosit de la fotografia de natură (mai ales pentru peisaje), până la fotografia de stradă și, chiar, la cea de portret. În cele două săptămâni petrecute alături de acest obiectiv, pe lângă faptul că mam bucurat de expriența de care am avut parte, per ansamblu, am căutat să văd care îi sunt limitele și funcționalitățile sale și, din tot acest proces, am reușit să identific, atât avantajele, cât și dezavantajele sale. Așadar, în continuare, voi relata experiența avută cu Sony 24-105 mm f/4 într-un mod cât mai obiectiv cu putință, tocmai pentru că știu cât de importantă este căutarea unui obiectiv care să ajute la completarea trusei fotografice pe care o dețineți.

Sony
(c) Daniel Mîrlea

Specificații Sony 24-105 mm f/4

  • Montură: Sony FE;
  • Compatibil Full Frame: da;
  • Distanța focală: 24-105;
  • Plajă diafragme: f/4 max.;
  • Tip focalizare: autofocus;
  • Distanța minimă de focus: 38 cm;
  • Stabilizare imagine: da; 
  • Greutate: 663 grame;
  • Filet filtru: 77 mm.

Construcție

Construcția obiectivului este una clasică pentru Sony, acesta fiind solid și bine realizat, neprezentând lacune de design și având o optică superioară. Construit dintr-un plastic premium, cu o montură de metal, ai o senzație foarte plăcută atunci când îl utilizezi. Este rezistent la praf și umiditate, iar acesta este un factor decisiv, cel puțin, pentru mine, care îmi petrec mult timp în natură, în condiții nu întotdeauna, prielnice (de exemplu, vânt, ploaie, ninsoare etc.).

Ca fotograf de natură, fotografiezi în diferite condiții meteo, iar cele mai interesante fotografii sunt realizate deseori în condiții foarte dificile. Din acest punct de vedere, îl consider net superior lui Sony 28-70 mm f/3.5-5.6 (obiectivul de kit, pe care, probabil, mulți dintre voi îl dețineți – printre care și eu) care pare foarte fragil și nu este rezistent la intemperii. În același timp, îl consider mult mai potrivit, cum am spus, pentru condițiile mai “grele”, decât Sony 24-70 mm f/4. De ce spun asta? Ei bine, deoarece dacă îl folosești iarna, corpul său metalic se răcește foarte ușor, iar atunci când îți dai mănușile jos nu este foarte plăcut la atingere și, în același timp, devine mult mai alunecos decât un corp construit din plastic. Chiar dacă este mai voluminos și mai greu decât cele două obiective menționate mai sus, după ce m-am “jucat” cu el timp de 2 săptămâni în condiții frumoase din punct de vedere fotografic (multă zăpadă, viscol, frig, dimineți colorate etc.), înclin balanța în favoarea acestuia.

Obiectivul este suficient de compact și de ușor încât să încapă în rucsacul oricărui fotograf, iar focala reprezintă, de asemenea, un avantaj.

Un alt avantaj față de celelalte două, este faptul că acesta prezintă trei butoane fizice. Întotdeauna am considerat că este un dezavantaj să nu ai pe obiectiv butonul de comutare între focus manual și focus automat, cât și butonul de a porni sau opri stabilizarea. Acesta, însă, le are, iar pe mine mă ajută foarte mult să scutesc timp atunci când doresc să focalizez manual sau să fac o expunere lungă și trebuie să opresc stabilizarea. Pe lângă aceste două butoane, vei mai găsi încă unul dedicat pentru blocarea focusului, util în anumite situații (ca de exemplu, blocarea focusului pe un anumit subiect).

Îmi place foarte mult și faptul că diametrul filtrului este de 77 mm, aceeași mărime ca și al unui alt obiectiv pe care îl dețin, Sony FE 100-400 mm f4.5-5.6 GM. Așadar, îmi permite să folosesc același filtru pe ambele obiective fără să am nevoie de inel adaptor, ceea ce este un mare plus atunci când pregătesc trusa cu accesorii pe care să o am cu mine pe teren.

Optică și tehnologii

Din punct de vedere optic, consider că Sony a făcut o treabă excelentă și de această dată. Datorită elementelor optice folosite, avem parte de o calitate constantă pe toată suprafața și în tot intervalul de zoom. Sistemul de focus este foarte rapid și silențios în combinație cu A7R II, sunt convins, însă, că pe seria III acesta se comportă și mai bine. Stabilizarea în tandem cu sistemul IBIS, ne permite să tragem la timpi scurți din mână fără a avea cadrul mișcat. Diafragma constantă reprezintă și ea un avantaj, deși în fotografia de natură deseori declanșezi începând cu f/7.1 sau mai închis, sunt, totuși, situații când lumina slabă și lipsa trepiedului sau dinamica subiectului nu îți permit o expunere lungă.

Nu am avut ocazia să testez, dar din specificațiile producătorului reiese faptul că, datorită celor 9 lamele ale diafragmei, avem un bokeh mult mai pronunțat și mai fin. Inelul de focus, precum și la celelalte obiective Sony, funcționează electronic, el nefiind conectat fizic la lentilă. Din punctul de al distorsionării, aceasta este prezentă, dar se poate remedia foarte ușor din aplicațiile de editare, același lucru fiind valabil și pentru vignetare.

Concluzii din teren

Orice produs, pe hârtie, pare foarte bun sau foarte slab, însă, consider că este foarte important să testăm aceste produse pe teren, căci totul este atât de diferit față de testele din laboratoare, unde este, totuși, un mediu controlat. De asemenea, contează legătura pe care o stabilești cu produsul, căci dacă stăm să ne gândim că aparatul este o extensie a noastră, iar o mare parte din timp îl petrecem alături de el, trebuie, cumva, să se plieze pe nevoile noastre și să creeze o simbioză ideală.

Legat de ergonomie, obiectivul se balansează foarte bine cu camera foto și îmi este mult mai ușor să îl folosesc, comparativ cu Sony 24-70 mm f/4, obiectiv pe care l-am utilizat foarte mult timp. Indiferent de situație, vânt puternic, viscol, ceață, temperaturi negative (-15 grade Celsius), acesta s-a comportat ideal. Inelele de focus și zoom se pretează sezonului rece, ele fiind foarte ușor de folosit cu mănuși groase, iar dacă cumva ești nevoit să ți le dai jos, nu îți îngheață mâinile imediat cum e în cazul utilizării lui Sony 24-70 mm f/4. Focusul s-a comportat exemplar, am avut foarte multe situații în care aparatul era complet înghețat, vizibilitatea era și ea foarte mic, dar cumva, a reușit de fiecare dată să focalizeze pe subiect fără să dea rateuri. Dat fiind faptul că este compact, nu ocupă mult spațiu în rucsac și, în același timp, încape cu ușurință în buzunarul gecii mele. Spun asta, deoarece atunci când explorez o zonă foarte apropiată de cazare/camping, îmi place să iau doar obiectivele cu mine, fără alte accesorii, astfel că obiectivul zoom stă “agățat” în cureaua sling, iar obiectivul wide pe aparat sau în buzunar.

Un alt avantaj în teren este faptul că lentila frontală a fost tratată cu o peliculă de fluor, aceasta împiedicând depunerea impurităților sau îndepărtarea acestora cu ușurință. Inițial, am crezut că este doar un instrument de marketing, dar în teren chiar își are rostul. Cum temperaturile au fost negative, iar trecerea de la frig la cald crează întotdeauna condens pe lentila frontală, ești nevoit să ștergi lentila de fiecare dată. Ei bine, dintr-o singură mișcare aceasta a fost curățată complet, în schimb un prieten care mă însoțea în tură, avea un obiectiv de la un alt producător care, din câte știu, nu avea tratament cu fluor, iar acesta a avut nevoie de peste 10 mișcări pentru a se asigura că lentila este complet curată și nu prezintă urme. Uneori acest lucru poate însemna un cadru realizat sau unul pierdut, în special în cadrul condițiilor dinamice ce se regăsesc în natură.

Aspecte pro Sony 24-105 mm f/4

  • calitate optică foarte bună;
  • compact și ușor;
  • diafragmă fixă;
  • butoanele AF/MF și stabilizare ON/OFF.

Aspecte contra Sony 24-105 mm f/4

  • sincer, nu i-am găsit un aspect negativ major, dacă este unul la care mă gândesc, acesta ar fi prețul, dat fiind că economia României nu este atât de puternică precum în alte țări, iar salariile nu sunt printre cele mai ridicate.

Concluzie finală

Totul stă în micile detalii, iar acest obiectiv are suficiente încât să mă facă să mi-l doresc. În momentul de față, a devenit obiectivul favorit în categoria wide pentru aparatele mirrorless FF Sony. Consider că este cel mai potrivit stilului meu, este versatil și face o pereche foarte bună cu Sony FE 100-400 mm f4.5-5.6 GM. Astfel pot spune că sunt două obiective care se completează și care se pliază perfect pe stilul meu fotografic, astfel nu mai am nevoie de un al treilea obiectiv. Așadar, l-am trecut pe lista mea de cumpărături și este următorul produs pe care îl voi achiziționa. Îl recomand cu căldură, iar cei care vor face această alegere, sunt convins că nu o vor regreta.

Articol și fotografii de Daniel Mîrlea.

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.