(c) Daniel Mîrlea

Review Sony A7R III, cu Daniel Mîrlea

În luna mai, am ieșit într-o tura scurtă în Delta Dunării, iar alături de mine am avut și noul body lansat de Sony, A7R III, acesta fiind înlocuitorul modelului A7R II pe care eu îl dețin.

Introducere

De la prima mea interacțiune cu body-ul Sony A7R III am putut observa cum acesta seamănă foarte mult din punct de vedere fizic cu Sony A7R II. Caracteristicile care fac diferența între acestea pot fi observate atunci când efectiv fotografiezi. Eu am putut vedea acest lucru pe segmentul de fotografie de natură și viață sălbatică, segment pe care eu îl practic și, totodată, l-am putut testa în zilele petrecute în Deltă. Am rămas plăcut impresionat de tot ceea ce face acest aparat, dar mai ales de construcția sa.

Specificatii cheie:

  • Rezoluție: 42,4 mpx;
  • Senzor: 35mm full-frame Exmor R CMOS;
  • Sistem Hybrid AF – Phase Detection AF, 399 puncte focus; Contrast Detection, 425 puncte;
  • Până la 10 cadre pe secundă (până la 76 cadre RAW);
  • Filmare: 4k;
  • Ecran: LCD TFT 3″ tactil;
  • Vizor: 0.5″ Quad-VGA OLED;
  • Wi-Fi, NFC, Bluetooth;
  • Slot card Dual SD;
  • Autonomie baterie: până la 650 cadre;
  • Greutate: 657g.

Body

Odată ce îl ai în mână începi să vezi diferențele. Un prim plus care vine cu această versiune (pentru mine fiind destul de important) este joystick-ul, care pe A7R II nu există, acesta ajutând la facilitarea schimbării punctelor de focus. Eu, de exemplu, îl găsesc foarte util, în special când fotografiez animale sălbatice, deoarece mă ajută să pot schimba punctele de focus cu subiectul în față fără să fiu nevoit să îmi iau ochiul din vizor.

Un al doilea plus este rotița interactivă, care a fost și ea schimbată, acum fiind mult mai solidă, iar mișcarea mult mai naturală. Un al lucru benefic cu care a venit acest aparat, este mutare în partea stângă a butonului C3, acestuia luându-i locul butonul AF-ON. Dacă la seria precedentă butonul era asociat cu funcția AEL, acum fiecare dintre acestea sunt separate, AF-ON devenind de mare ajutor atunci când încerci să îți creezi compoziția, fără să fii nevoit să ții apăsat pe jumătate butonul de declanșare pentru a păstra focusul.

Dacă tot suntem la capitolul body, vizorul acestuia a fost îmbunătățit semnificativ, setarea acestuia la 120/100 cps îl face să aibă un afișaj mult mai cursiv și ajutându-te, în special, în urmărirea unui subiect dinamic. Calitatea imaginii este mult mai bună, deși la prima vedere nu poți face o comparație, vei putea observa asta atunci când îl folosești câteva zile și apoi te întorci la o serie anterioară.

Pe partea dreaptă a body-ului se găsește un nou slot de card de memorie, acum fiind 2 astfel de slot-uri, (versiunea de A7R II având posibilitatea de a adăuga doar un card de memorie), cu această mutare Sony a rezolvat una dintre marile cerințe din partea utilizatorilor. Unul dintre sloturi este UHS-I, iar celălalt este UHS-II, asta însemnând că împreună cu un card rapid o să ai o viteză de scriere foarte bună. Datorită celui de-al doilea slot, acum este posibilă înregistrarea simultană a fotografiilor pe ambele carduri, separarea fotografiilor RAW/JPEG și, nu în ultimul rând, să copiezi fișiere între carduri.

Body-ul este realizat din aliaj de magneziu, ceea ce îl face un corp ușor, rigid și foarte durabil. Grip-ul este mai bun, acesta fiind mai pronunțat și îți oferă o stabilitate mult mai bună, în special când atașezi un obiectiv de tip super-zoom sau un wide cu o diafragmă mare. Toate butoanele și comutatoarele importante sunt etanșe pentru a reduce pătrunderea prafului și a umidității, astfel că rezistența lui în condiții dure de fotografiere ar trebui să fie mult mai bună. Nu am putut testa acest lucru, deoarece în perioada utilizării în Deltă vremea a fost foarte însorită și blândă.

Baterie

Autonomia acesteia este de 2,2 ori mai mare decât predecesoarea și chiar dacă noua baterie este mai mare, cum am menționat, mărimea body-ului a rămas la fel. Acest capitol m-a pus serios pe gânduri, deoarece am avut o singură baterie cu mine și tot drumul m-am gândit că nu o să-mi ajungă o zi întreagă, iar ca soluție B aveam să folosesc aparatul meu când acesta ar fi fost descărcat. Ei bine, m-a surprins tare plăcut, nu a fost zi în care să reușesc să descarc bateria la maxim, iar după modul în care am utilizat aparatul pe toată durata șederii, autonomia bateriei a fost de undeva la 800 de fotografii pe o încărcare. Consider că, de data aceasta Sony a rezolvat una dintre cele mai criticate subiecte legate de tehnologia mirrorless.

Senzor

Este foarte asemănător cu ce se regăsește pe A7R II, aceeași rezoluție de 42.4 mpx, full-frame BSI CMOS, doar că diferența o face procesarea avansată de imagine și un nou design al circuitelor. Date fiind aceste modificări, calitatea imaginilor și performanța aparatului a crescut considerabil. Noul procesor BIONZ X a permis reducerea zgomotului de fundal, astfel crescând și raza ISO-ului nativ de la 100 până la 32.000, față de A7R II ce se oprea la 25.600. De asemenea, gama dinamică a crescut cu un stop, de la 14 la 15 stopuri.

Focalizare

Cu 399 de puncte de detecție a fazei, 68% din suprafața imaginii este acoperită, același număr de puncte ca la versiunea anterioară. Noutatea vine, însă, din punctele de focalizare cu detectare de contrast, aici avem 425 de puncte față de 25, cât găsim pe A7R II.

A fost atât de ușor să focalizez în orice condiții, fie ele printre frunze, stufăriș sau pipirig, mai de fiecare dată, în situații foarte dificile, aparatul reușind să focalizeze din prima, deși așteptarea mea era ca tufa din fața subiectului să fie în focus. După cum spun și cei de la Sony, diferența de focalizare între cele două generații este cam de două ori mai rapidă pentru A7R III.

Impresionant este și faptul că fotografierea continuă este de până la 10 cps, cu un buffer de 76 imagini continue, iar dat fiind că aare o rezoluție de 42.4mp este și mai uimitor, căci sunt suficiente aparate pe piață ce au în medie o rezoluție de 24mp și nu se apropie de această viteză. Focus-tracking este cam de două ori mai rapid față de cel de la modelul anterior, mult mai intuitiv, chiar și în cazul unor mișcări bruște focusul rămâne în continuare activ pe subiect.

Software

Și la acest capitol Sony a venit îmbunătățiri, meniul a primit un update și este simplificat. Sunt câteva feature-uri ce lipseau pe A7R II și le regăsim aici, care, în opinia mea sunt foarte utile. Probabil cea mai importantă funcție nouă pentru mine este “Meniul Meu”, o nouă pagină unde ai posibilitatea să îți alegi până la 30 de setări de unde să ai acces foarte rapid fără să mai cauți prin meniu. Astfel ai un meniu personalizat în care regăsești toate funcțiile des folosite de tine.

O a doua funcție este cea de evaluare, iar a treia funcție, ea fiind utilă, cel puțin în segmentul de wildlife, este afișarea grupată pentru fotografierea continuă. Așadar, orice serie pe care o realizezi în mod continuu o găsești sub formă de grup, astfel totul este mult mai aerisit și poți să revii la fotografiile anterioare mult mai rapid.

Aparatul vine și cu alte noi funcții, pe care momentan încă nu le-am testat, mediul în care am folosit aparatul și timpul scurt nu mi-au permis testarea tuturor acestora. Printre ele consider că cele mai importante ar fi:

  • Pixel Shift Multi Shooting: permite senzorului să se miște 1 pixel în timp ce captează 4 cadre secvențiale, după care datele sunt sintetizate într-un singur cadru, iar nivelul de detalii este mult mai mare.
  • Eye AF: din ce am citit, funcția de focalizare automată a ochilor este mult mai rapidă, cam de doua ori mai rapidă decât la generația anterioară. Pentru cei ce fac portrete o consider o funcție foarte bună, riscul de a avea un cadru unde ochiul nu este în focus, scade considerabil.

Concluzie

Upgrade-ul este unul destul de mare, și aici nu mă refer la un upgrade cu un design total nou al body-ului, o rezoluție mult mai mare față de seria anterioară sau funcții sclipitoare care să-ți ia ochii. Nu, Sony s-au întrecut pe ei înșiși, au discutat cu fotografii profesioniști, au ascultat “vocea userilor” și au modificat tot ce era de modificat la A7R II, după cum urmează: au adus un joy stick pentru funcția de focus, au crescut rezistența și au scos în relief butoanelor fizice, 10 cadre pe secundă în modul shutter electronic este de vis (faptul că poți să fotografiezi animale sălbatice în rafală fără să produci nici cel mai mic sunet pentru mine este tot ceea ce contează), un vizor mai clar și mai rapid, o baterie ce ține de 2,2 ori mai mult decât predecesoarea, un meniu pe care să îl personalizezi.

Aceasta este încă o dovadă că Sony ascultă utilizatorii și încearcă să îmbunătățească fiecare aparat pe care îl scot pe piață, tocmai în ideea ca fiecare fotograf să aibă o experiență cât mai bună. Cel mai probabil, acesta va fi viitorul meu aparat, nu pentru că este ultimul model lansat, ci pentru că în perioada testată l-am simțit cel mai complet aparat de pe piață, un aparat cu puncte cheie pe care nu le-am mai regăsit la un alt brand în segmentul acesta de preț și, totodată, un aparat care, consider că mă poate acompania în orice tură și orice situație fără să mă dezamăgească.

În final, pot spune că A7R III e un aparat dincolo de expectanțe, e un companion care te poate ajuta să îți îndeplinești țelurile. Lumină bună!

Articol și fotografii de Daniel Mîrlea. Citește versiunea completă aici!

[proucts ids=125018900]

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.