Sony A7 III – o noua piatra de temelie a sistemelor mirrorless

Postat de: Alin Popescu Alin Popescu

Sony A7 III – o noua piatra de temelie a sistemelor mirrorless

De cand am aflat despre lansarea noului aparat mirrorless full-frame Sony A7 III am chicotit in sinea mea de bucurie, dar am zis ca e prea frumos ca sa fie adevarat. Asta in sensul in care Sony A7 III vine cu tot ce e “bun” de la fratii mai mari: Sony A9 si Sony A7RIII si asta la un pret excelent pentru ceea ce ofera.

Sony l-a numit noua camera de baza, dar cel mai probabil nu cu sensul de camera “basic” adica de inceput, ci cu sensul de camera pe care te poti baza in orice situatie. Ei bine, tocmai asta am vrut eu sa testez atunci cand a ajuns si pe piata din Romania. Si nu am vrut sa fie un review de 1-2 zile, ci l-am “imprumutat” de la F64 Studio pentru o perioada mai indelungata de test, care sa acopere varii situatii si evenimente la care am participat de-a lungul a doua saptamani pline.

Mi-a sosit intr-o seara aglomerata in care pregateam bagajul pentru Umanitara 4×4 de Paste, fix cu o zi inainte de viscolul care ne-a dat primavara peste cap in acest an. Asa ca nu am apucat sa-i fac un unboxing seara, drept pentru care m-am sculat cu noaptea in cap, dupa doar 4 ore de somn ca sa execut cel mai matinal unboxing de pana acum:

Eu pe anul 2018 am inceput un proiect personal (OneLens Photography) mai precis mi-am propus sa trag cu un singur obiectiv si anume Sony Ziess Distagon 35mm f/1.4. Asta nu inseamna ca la testarea de echipament nu am sa folosesc si alte obiective ci doar ca tot ce inseamna munca mea foto se va desfasura cu obiectivul mentionat anterior. Spun asta pentru ca am avut surpriza sa primesc la test versiunea kit a lui Sony A7 III, adica aparatul impreuna cu obiectivul de kit Sony 28-70 f/3.5-5.6 OSS, obiectiv pe care l-am mai testat acum multi ani, la lansarea primului full-frame mirrorless Sony A7 (vezi review). Asa ca nu m-am mai straduit prea tare sa trag cu obiectivul de kit, desi mai jos veti vedea ca i-am dedicat un city-break la Verona doar acestui obiectiv care este ideal pentru vacante.

Dar sa o luam cu inceputul.

Specificatii Sony A7 III

Sony A7 III

Nu o sa insir aici toate specificatiile aparatului oferite de producator, ci mai degraba lucrurile esentiale si important de mentionat

  • senzor CMOS de 24Mpx retro-iluminat si cu stabilizare (pana la 5 stopuri de expunere)
  • sistem de autofocus hibrid cu 693 puncte detectie faza si 425 de puncte detectie de contrast ce acopera pana la 93% din suprafata senzorului
  • focalizare posibila pana la – 3 EV
  • Eye-AF
  • joystick si touchscreen pentru pozitionarea rapida a punctului de focus
  • AF cu magnificarea subiectului (perfect pentru focalizare precisa chiar si printre crengi)
  • 10 cadre pe secunda atat in mod silentios cat si cu shutter mecanic
  • noua baterie NP-FZ100 ce permite autonomie de pana la 2.2 ori mai mare fata de modelele anterioare din seria 7
  • doua sloturi de card
  • 4K, HDR, s-Log 2 si 3, S&Q (slow motion si un fel de timelapse direct din camera)

Daca stam sa ne uitam mai sus, este copilul perfect ce putea iesi dupa Sony A9 si Sony A7R III. Deloc o camera “basic” dupa specificatii, dar sa vedem si cum se comporta “pe teren”.

Sistemul de focalizare din Sony A7 III

O sa incep cu ceea ce m-a frapat cel mai tare atunci cand Sony A7 III a fost anuntat, si anume ca are sistemul de focalizare din Sony A9, aparat pe care il detin si cu care lucrez de anul trecut de prin toamna. Precum majoritatea oamenilor detinatori de Sony A9 care vociferau pe forumurile de afara, nu am putut sa nu mă intreb si eu cum naiba sa iti justifici cei 2000€ in plus pentru A9 cand pe hartie are doar 10 frame-uri in plus la rafala, vizor si ecran putin mai bune, un selector in plus, mufe PC-Sync si UTP (vezi aici un clip pe care l-am facut legat de transferul FTP cu Sony A9) si nici macar s-Log.

Intamplator sau nu, odata cu Sony A7 III mi-a sosit si Sony 100-400mm GMaster asa ca primul lucru facut a fost sa le incerc la pasari (atentie, creeaza dependenta!). Configurat corect, Sony A7 III se descurca excelent in a prinde in focus si cele mai micute subiecte zburatoare, chiar si printre crengi.

Prin configurat corect mă refer la:

  • AF-C cu rafala setata pe Hi (si nu Hi+) pentru lag minim intre cadre (A9 nu are aceasta “problema”)
  • Focus Area – Lock-On AF: Expand Flexible Spot
  • Dezactiveaza AF-On with Shutter button
  • Focalizeaza cu butonul de AF-On de pe spatele aparatului
  • Silent Shutter
  • AF in Focus Magnification: On
  • Butonul C4 configurat pentru Focus Magnification

Pe scurt acestea sunt setarile pe care eu le folosesc in cele mai multe situatii si asta pentru ca folosind focus continuu activat doar de apasarea butonului AF-On si nu de butonul declansator, ai camera pregatita si pentru AF-C si pentru AF-S. Cat timp tii apasat AF-On focalizeaza continuu, cand ai luat mana dupa el, se comporta exact ca AF-S, in sensul ca focusul ramane blocat la ultima zona focalizata, inainte de a declansa. Ai nevoie de putina practica sa te obisnuiesti, insa dupa aceea devine un “hack” extraordinar care iti mareste randamentul foarte mult.

Modul Expand Flexible Spot te ajuta sa pui punctul de focus pe pasarea care se odihneste sa zicem pe o crenguta, dar in secunda cand aceasta a zburat, se apuca si o urmareste (atata timp cat ai tinut apasat si AF-On). Asta e partea cea mai grea, sa inveti semnele cand pasarea se pregateste de zbor si sa estimezi si directia in care va pleca. Aici mai am eu mult de lucru, dar camera s-a comportat excelent atunci cand si eu am fost pregatit, in sensul ca a tinut punctele de focus pe pasarea in zbor pana cand aceasta a parasit cadrul.

Mai sus este o rafala de 4 cadre consecutive, crop-uite din ce in ce mai aproape pentru a vedea nivelul de detaliu si focusul extrem de precis tinut pe pasare atunci cand aceasta si-a luat zborul.

Sunt situatii cand din cauza crengilor in care pasarea sta ascunsa, aparatul nu reuseste sa faca focusul pe aceasta si se incapataneaza sa selecteze crenguta din fata. Asta doar daca pasarea sta nemiscata, pentru ca la fel ca la Sony A9, am observat ca daca ceva se misca in cadru, focusul imediat “sare” pe subiectul in miscare. Aici intervin ultimele doua setari recomandate mai sus si anume AF in Focus Magnification. Apasand butonul C4, aparatul intra intr-un zoom in imagine (se poate seta si cat de mult sa zoom-eze) si o mica cruciulita apare in centrul imaginii (atentie nu merge in modul AF-C, aici trebuie sa schimbi in DMF). Cu AF-On vei putea focaliza “la punct”, sau apasand pe butonul din centrul rotitei selectoare vei intra intr-un zoom si mai mare, pentru o precizie aproape la nivel de pixel.

Singura situatie in care Sony A7 III nu a facut fata la fel de bine ca Sony A9 la pasari in zbor, a fost atunci cand pasarea zbura direct spre aparat. Si aici isi spune cuvantul diferenta intre constructia celor doi senzori precum si viteza de procesare ale ambelor aparate. Sony A9 atunci cand tragi cu 20 de cadre pe secunda, face pana la 60 de masuratori de focus si expunere pe secunda (deci de 3 ori intre fiecare cadru) pe cand Sony A7 III face “doar” 20. Asta ca sa fim un pic carcotasi si sa-i gasim totusi o justificare lui A9.

Sa lasam pasarile si sa trecem la lucruri mai pamantene: oamenii

Aici Sony A7 III este la el acasa si tipa: “eu pentru ei sunt facut“. Sony A9 nu a fost niciodata prezentat de Sony ca un aparat pentru evenimente (a se citi fotografie de nunta). In schimb, despre A7 III Sony nu s-a dat in laturi sa-l prezinte ca un aparat perfect pentru fotograful de nunta: focusul cu acoperire de pana la 93% din suprafa senzorului, suficient de rapid ca si cadenta cu 10 fps, dual slot, senzor de 24Mpx (cei 48 Mpx ai lui A7R III sunt totusi destul de multi in fotografia de eveniment), Anti Flicker pentru lumina ambientala, sync cu flash pana la 10 cadre pe secunda si nu in ultimul rand, senzationalul Eye-AF!

Este atat de rapid si precis incat de fiecare data continua sa mă uimeasca. La fiecare iteratie a fost imbunatatit (A7R II, A9, A7R III si acum A7 III). Functioneaza atat de bine incat detecteaza ochiul chiar si atunci cand subiectul se afla foarte departe de fotograf (sau mai precis este foarte mic in cadrul fotografiat), dar si atunci cand priveste in jos sau lateral, poarta ochelari de soare sau se afla ascuns dupa un geam, perdea, etc.