Lumina în fotografia beauty, cu Dragoș Condrea

Cel mai important factor în fotografia beauty este iluminarea și modul în care sunt aranjate luminile de studio pentru a obține un rezultat pe măsură. Da, fotografia beauty se face, în proporție de 95 la sută din cazuri, în studio.

Există diverse tehnici și scheme de iluminare, iar astăzi o să „deconstruim” mai multe scheme.

lumina
(c) Dragoș Condrea

#1 Schemă de iluminare cu 4 surse de lumină

Am zis să încep anume cu această fotografie pentru că, deși au fost folosite 4 surse de lumină, totuși schema de iluminare rămâne a fi una des folosită de fotografii de beauty. Modul lor de amplasare îl poți vedea mai jos.

lumina

Acum, să explicăm un pic fiecare sursă de lumină, importanța ei și mai ales, de ce le-am amplasat în acest fel.

Am început prin iluminarea subiectului propriu-zis. Pentru asta am folosit ca lumină principală un bliț de studio de 600w pe care am plasat un beauty dish de 70cm cu grid (Lumina 1 în schemă). Lumina de pe beauty dish a fost la circa 3/4 din puterea blițului, fiind ajustată pe parcurs.

Cea de-a II-a lumină a fost lumina de umplere (Lumina 2 în schemă). Am folosit un soft box de 50cm plasat sub beauty dish pentru a „umple” umbrele și a le face mai moi, lumina emisă de beauty dish fiind o lumină între lumină moale (soft light) și lumină dură (harsh light), dar totuși spre partea mai harsh pentru că am folosit și un grid pe el. Gridul a fost folosit pentru a controla mai bine lumina și pentru a obține highlights-uri pe frunte, atât de râvnite în fotografia beauty. Puterea blițului de la lumina de umplere a fost la jumătatea puterii luminii beauty dishului. Ca și alternativă puteam folosi în locului soft boxului o blendă, dar eu iubesc să pot controla fiecare aspect al luminii, iar blenda nu prea îmi oferă acest lucru.

Pe spate am folosit 2 stip boxuri (Luminile 3 și 4 în schemă) cu griduri pentru a „separa” subiectul de fundal. Modelul fiind îmbrăcat în negru și în același timp folosind un fundal negru, nu am dorit ca modelul să se „contopească” cu fundalul. Prin plasarea celor două strip boxuri pe lateral în spatele modelului am obținut lumini de separare.

#2 Scheme cu 3 lumini

lumina
(c) Dragoș Condrea

În engleză termenul este de – 3 point lighting.

Ideea de bază a iluminării cu 3 blițuri este următoarea: folosești o lumină ca lumină de bază (main light). Lumina de bază este cea mai puternică sursă de iluminare care este prezentă în cadru. Cea de-a doua sursă de lumină o folosești ca lumină de „umplere” (fill light). Lumina de umplere este sursa de lumină care va „umple” umbrele din cadru, ceea ce va face umbrele mai „moi”. Iar cea de-a treia sursă de iluminare va fi folosită pentru separarea subiectului de fundal (kikker light sau hair light). Ea va fi poziționată în spatele subiectului pentru a-l „rupe” de fundal și a oferi mai multă dinamică și dimensiune cadrului. Vezi mai jos 3 fotografii cu fiecare lumină adăugată pe rând, pentru a putea înețelege diferența și rolul fiecărei dintre ele.

Există mai multe variații a acestei scheme de iluminare, de la accesoriile de bliț pe care le folosim până la modul de amplasare a luminilor. Mai jos o să descriu cele mai populare și folosite 3 scheme de iluminare cu 3 lumini.

#a Schema „Clamshell” + o sursă de lumină

lumina
Una din cele mai des folosite scheme de iluminare în 3 puncte este folosirea schemei „Clamshell” și adăugarea unei surse de lumină în spatele modelului pentru a-l separa de fundal.

#b „Clamshell” cu folosirea unei blende + o sursă de lumină

lumina

Atunci când nu dispui de 3 surse de iluminare poți folosi o blendă în locul luminii de umplere, iar restul luminilor le așezi ca în schema de mai sus. Unicul minus e că nu vei putea controla atât de bine lumina de umplere a umbrelor, dar dacă poziționezi blenda la o distanță de cca 5-10 cm sub limita cadrului pe care îl ai vei obține rezultate foarte bune.

#c Două soft boxuri + strip box.

lumina

Este, la fel, o schemă de lumină extrem de populară cu multe variații. Poți poziționa cele două soft box-uri după metoda clamshell, dar poți și să le poziționezi ca în schema de mai jos + strip box din spate pentru separarea modelului de fundal. Acestă schemă de iluminare îți va da un rezultat destul de plat dacă o să folosești soft box-urile la aceeași putere de iluminare. Pentru a obține mai multă dinamică recomand ca unul dintre soft box-uri să fie la o putere mai mare decât celălalt. Dar, dacă urmărești să obții un portret mai plat atunci folosește aceeași putere a blițurilor.

#3 Iluminare pentru close-up și schema ,,Clamshell”

lumina
(c) Dragoș Condrea

De această dată vorbim de o fotografie close up și voi explica detaliile tehnice care fac diferența între o fotografie beauty clasică și una de acest tip.

Există foarte multe scheme și metode de aplicare a iluminării în 3 puncte. Începând de la modificatoarele de lumină pe care le folosești și terminând cu puterea blițului atunci când declanșezi, rezultatele vor fi diferite. Tot ce trebuie să ții minte e principiul: prima lumină o folosim ca lumină de bază (main light), a doua – ca lumină de umplere (fill light) și cea de-a treia ca lumină de separare (kikker sau hair light).

După cum vezi în poza de mai sus, beauty close up presupune o fotografie clasică beauty, doar că este într-un cadru foarte restrâns.

Obiectivul meu preferat pentru fotografia beauty, în general, nu doar pentru close up, este Canon 100mm macro f2.8. Și nu, obiectivul în cauză nu este din seria „L” de la Canon. Seria L conține obiective Pro de la Canon, iar litera „L”, dacă nu ați știut, vine de la „Luxury” 🙂 Da, există obiectivul Canon 100mm macro f2.8 L, dar diferența de preț este una extrem de mare. Plus că, diferența de imagine este una nu atât de mare. Dacă tragi în studio cu lumină controlată și nu ai nevoie de un obiectiv pentru portrete beauty care să focalizeze ultra rapid (de fapt acest obiectiv de la Canon este cel care focalizează cel mai greu dintre toată seria de obiective pe care o dețin) atunci recomand să achiziționezi exact acest obiectiv. Este extrem de sharp, cam la fel de sharp ca și 50mm f/1.4 de la Canon, plus că este macro, deci, permite realizarea de fotografii extrem de aproape de subiect. Poți încerca să faci astfel de fotografii cu orice obiectiv macro de peste 100mm, până în distanța focală de 100mm nu o să poți face fotografii extrem de aproape. O să fii în stare să faci un close up similar cu cel prezentat de mine și cu un 70-200, doar că la testele pe care l-am supus pe 70-200 vs 100mm macro obiectivul Canon 100mm macro a fost cu mult mai sharp la această distanță focală.

lumina
(c) Dragoș Condrea

Acum, că am stabilit tipul de obiectiv de care avem nevoie, un alt aspect important în realizarea unei astfel de fotografii este diafragma. Cei care au făcut sau au încercat să facă fotografie macro știu foarte bine că și la f/11 focusul din fotografie o să se piardă extrem de repede. Chiar dacă subiectul e poziționat fix în fața ta și tu focalizezi pe ochi, la f/11 s-ar putea să te pomenești că nasul modelului nu mai e în focus, iar în fotografia beauty, mai ales în cazul pozelor close up, e bine să avem tot în focus. Așadar, o diafragmă peste f/16 este ceea ce recomand.

Lumina este un alt punct cheie în general în toată fotografia beauty, nu doar în cazurile în care facem close up. Pentru că folosim o diafragmă peste f/16 avem nevoie de multă lumină. Eu trag în studio cu blițuri de 600W și când fac asemenea fotografii, de obicei, unul este la maxim și cel de-al doilea undeva la 2/4 din putere. Și deseori trag peste ISO 100 în asemenea cazuri.

Schema ,,Clamshell”

Modul de iluminare a unei astfel de poze este unul clasic. Precum în schema de mai jos. O astfel de schemă se numește „clamshell lighting”.

Clamshell, pentru cei care nu cunosc engleza, se traduce ca „scoică”. Ori modul în care poziționăm luminile aduce aminte de o scoică, iar noi fotografiem prin deschiderea care se formează între cele două surse de lumină. Acest tip de iluminare este unul care se folosește extrem de des, nu doar în fotografia beauty, ci și în fotografia de portret.

lumina

Pentru fotografiile de mai sus am folosit un silver beauty dish de 70 cm cu grid și un softbox în partea de jos. Atât. Cum am mai menționat, lumina de pe beauty dish a fost la putere maximă, iar lumina din soft box la circa 2/4 din putere.

Echipament folosit și setări

  • Canon 5D mark II
  • Obiectiv Canon 24-70mm f2.8, @70mm și Obiectiv Canon 100mm macro f2.8
  • Diafragmă: f/11 și f/18
  • Timp de expunere: 1/125
  • ISO – 100

Articol și fotografii de Dragoș Condrea. Citește mai multe pe blogul acestuia. 

Descoperă toate echipamentele de studio disponibile la F64 aici!

[products ids=65808425,101903,1046828]

Alți fotografi au mai citit și:

2 Comments

  • Cred ca orice fotograf cu minime pretentii a inteles despre ce e vorba. Daca vorbim de controlul expunerii, da, “expunere” inseamna ajustarea tuturor celor 3 parametri. Daca vorbim insa de “ISO, expunere, diafragma”, este evident ca in acest context se refera la timpul de expunere. Chiar daca e o exprimare mai relaxata poate, nu ar trebui sa ridice probleme cuiva care se gandeste cum sa faca fotografie de studio, desi am vazut asa-zisi fotografi de evenimente care habar nu aveau ce inseamna toate acestea, faceau pozele cumva pe “auto” :).

  • ” Diafragma deschisa, expunerea potrivita, sensibilitatea ideala .” Aceasta expresie nu e corect si profesional folosita . Cand vorbim de expunere in fotografie , deja ne referim la, diafragma, timpul de expunere si sensibilitate (ISO). Si toate acele lucruri care intervin in folosirea corecta a aparatului de fotografiat, diafragma, timp de expunere si sensibilitate, fata de subiectul folosit depinde de obiectivul foto.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.