Fotografia de nuntă în 2017: se poartă fotocărțile
Fotografia de nuntă în 2017: se poartă fotocărțile, dar fotografii își fidelizează clienții cu albume de format 10×15 cm.
În 2017, fotografii români au oferit proaspăt căsătoriților albume printate separat și selecții de poze în format 10×15 cm, cu scopul de a-i fideliza, deși la mare căutare au fost și anul acesta fotocărțile, relevă un studiu realizat la inițiativa Epson, în rândul a peste 400 de fotografi reuniți în comunitatea de profil WeddingStaff.
Albumele de tip fotocarte sunt cel mai adesea realizate cu imprimante foto profesionale, de format A2+ sau de dimensiuni mai mari, integrate într-un flux de producţie care include şi numeroase echipamente de finisare. Epson SureColor SC-P5000, de format A2+, şi Epson SureColor SC-P9000, de 44 inci, sunt modelele de imprimante folosite frecvent pentru producerea albumelor de nuntă, datorită gamei largi de culori pe care le pot reproduce, mai
precis 98 % din culorile certificate Pantone®. Unii producători preferă imprimarea cu echipamente pentru outdoor, de tipul Epson SureColor SC-S80610.
Dintre fotografii care printează acasă poze extra pentru clienți 35% spun că imprimă pe echipamente Epson și că preferă tehnologia inkjet datorită costului redus de exploatare pe care aceasta îl asigură, la o calitate foarte bună. Principalul criteriu după care fotografii aleg imprimanta destinată printurilor fotografice este tehnologia de printare, în proporție de 33%, iar dintre aceștia 46% spun că folosesc echipamente cu jet de cerneală, în timp ce doar 23%
preferă imprimantele cu sublimare. Pentru 22% dintre fotografii chestionați contează costul de exploatare, în timp ce doar 8% se uită la portabilitatea echipamentului. 10% se orientează în primul rând după prețul de achiziție.
”Imprimarea foto este una dintre zonele în care brandul Epson este lider din punct de vedere al inovaţiei și al diversităţii soluţiilor de printare propuse, de la echipamente de format A4 pentru imprimarea fotografiilor acasă, la modelele de imprimante A3+ sau A2+ dedicate fotografilor profesionişti, la echipamentele de formate mari pentru realizarea de albume foto sau fine art printing ori laboratoare foto digitale. Pentru mulți utilizatori, fotografi profesioniști, fotografi amatori sau utilizatori obișnuiți, tehnologia de printare nu mai reprezintă criteriul unic pentru alegerea unui tip de echipament sau a altuia. În luarea deciziei de achiziție, cumpărătorii mai iau în calcul preţul echipamentului, viteza de printare, costul total de exploatare, dar și prețul per print, care, în cazul imprimantelor Epson din gama L ajunge la 37 de bani pentru o fotografie 10×15 cm. În plus, cu cerneala iniţială, echipamentele de imprimare foto Epson din gama ITS (L805, L810 și L850) asigură 1800 de printuri în format 10×15 cm fără alte costuri”, a declarat Alina Silvestru, Channel Marketing Coordinator Epson România și Bulgaria.
Având în vedere formatul specific fotocărților, 70% dintre fotografi declară că printează la producători dedicați de albume și 15% la minilaboratoare. 13% dintre fotografii chestionați printează acasă. ”De ceva vreme fotocărțile au mare trecere pentru evenimente de acest gen fiind, practic, o revenire la albumele vintage specifice anilor ‘70 – ’80. În același timp, în pofida posibilității de a oferi clienților fotografii în format digital, mulți dintre fotografi aleg să printeze fie acasă, fie la minilaboratoare selecții separate de poze pe care să le ofere clienților pentru a-i fideliza.
“Dacă fotocartea este un rezumat al nunții, albumele fie ele în format 10×15, fie formate mai mari, sunt povestea în detaliu a evenimentului. Cei care printează acasă, se orientează, cum e și firesc, către echipamente cu cel mai mic cost de exploatare, dar care asigură o calitate excelentă a printurilor și sunt rapide și ușor de folosit”, a declarat Daniel Chindea, fotograf profesionist și manager al comunității WeddingStaff.
Întrebați care sunt formatele preferate pentru albumele extra oferite clienților, cei mai mulți dintre ei, 52%, au spus că aleg formatul 10×15 cm, în timp ce 19% oferă formate 13×18 cm, 12% 15×21 cm și 8% 20×30 cm. De asemenea, mai mult de jumătate aleg printurile mate (51%), iar 20% lucioase, în timp ce procente similare (12%) aleg hârtia semi-mată, iar 11% pe cea semi-lucioasă. 63% printează atât alb-negru cât și color, în timp ce doar 28% se pronunță doar pentru printul color, iar 9% doar pentru cel alb-negru.
Având în vedere însă volumul mare de fotografii realizate la astfel de evenimente, fotografii mai fac o selecție de fotografii pe care o trimit clienților. Cei mai mulți dintre ei optează pentru stick-uri USB (47%), 41% le oferă pe DVD-uri sau Blu-ray personalizat și 12% prin servicii în cloud pentru transferul de fișiere.
Imprimare în laboratoarele foto
După producătorii dedicați de albume, abordați pentru tipărituri de tip fotocarte, următoarele în lista de opțiuni sunt minilaboratoarele foto. În România, un număr de 56 de laboratoare foto folosesc echipamentul Epson SureLab D700. D700 imprimă fotografii de până la un metru lungime și este primul echipament Epson compact cu 6 culori pentru producţia de fotografii, echipat cu tehnologie cu jet de cerneală. D700 poate imprima fotografii, cărţi poştale, invitaţii, pliante şi broşuri promoţionale pe o gamă largă de medii de tipărire şi formate, inclusiv pe hârtie lucioasă, satinată şi mată sub formă de rolă, cu lăţimi între 102 şi 210 mm şi lungimi între 89 şi 1000 mm. Datorită dimensiunilor compacte, imprimanta SureLab D700 poate încăpea perfect într-un chioşc fotografic şi este fiabilă, deoarece majoritatea pieselor sunt permanente. În laboratorul foto al F64 este echipamentul preferat pentru printurile de mici dimensiuni.
”80% dintre printurile foto realizate în laboratorul nostru sunt formate mici pentru care folosim echipamentul SureLab D700. Pentru restul de 20% din printuri, în majoritatea lor formate A4 și A3 printăm pe echipamentul Epson SureLab D3000 care asigură rezultate comparabile cu cele realizate de echipamente profesionale”, a declarat Eugen Valentin Popa, manager de printing la F64 Studio.
Atât SureLab D700, cât și și SureLab D3000 utilizează tehnologia cu cap de printare Micro Piezo de la Epson, care, în combinaţie cu cernelurile originale Epson rezistente în timp, asigură o reproducere exactă a culorilor și o durabilitate sporită a imaginilor. Utilizatorii pot folosi D3000 fără pregătire de specialitate. Singura operaţiune de întreţinere care trebuie efectuată sistematic este înlocuirea consumabilelor.
Bugetele alocate fotografiei la nuntă variază între 300 și 1000 de euro
Anul acesta, cei mai mulți dintre fotografii chestionați (52%) spun că au lucrat cu bugete cuprinse între 300 și 700 de euro, iar cu bugete de 700 până la 1000 de euro în proporție de 30%. Peste 1000 de euro au încasat un procent de 10% dintre fotografii chestionați, iar mai puțin de 300 de euro, 7%.
La modă în fotografia de nuntă: before and after, fotojurnalism, dar și drone
Întrebați de ponderea regiei în realizarea fotografiilor de nuntă anul acesta, cei mai mulți, 75% spun că cerințele au venit mai degrabă pentru fotografia spontană, suprinsă naturală, și doar 25% au declarat că au avut solicitări pentru poze regizate. Cât despre cadrul pentru realizarea fotografiilor de nuntă, cerințele au fost dintre cele mai diverse, de la peisaje montane (21%), la parcuri (17%) și castele (15%) sau păduri (12%), care au dominat în topul preferințelor, la peisaje marine (9%), ruine (3%) și peisaje campestre (2%). Alte tendințe
identificate de fotografi au fost:
- Fotojurnalismul – deși nu este un trend nou, se menține în topul celor mai întâlnite genuri de fotografie. solicitate de miri. Accentul cade pe naturalețe, pe povestea redată în imagini fără intervenții regizorale, cu mare încărcătură emoțională, spontane.
- Fotografiile din drone, dar și realizate cu aparate bridge sau mirorless sunt printre cele mai exotice solicitări în fotografia de nuntă de anul acesta.
- Sesiunile foto ”save the date” și ”trash the dress”, eventual în locuri exotice se mențin de asemenea în top. Mai nou, mirii preferă să facă sesiunea foto oficială de nuntă după eveniment.
- Super-procesarea, editarea folosind aplicații de tip VSCO, modul HDR, fotografirea contre-jour, hyperlapse sau cinemagraph-urile sunt cele mai citate efecte solicitate de miri anul acesta. În aceeași categorie au intrat și fotografiile alb-negru.
- Cabinele foto au fost foarte căutate și anul acesta, însă cu șanse de a dispărea din peisaj anul viitor.
- S-au mai menținut în trend ședințele foto tematice, de la vintage, la cele în costume și decoruri tradiționale.
- Din categoria fotografiilor regizate, cele fashion, extravagante, cu mare accent pus pe detalii, au dominat.
- Cele mai inedite cerințe au fost pentru fotografie intimă de cuplu, în decoruri subacvatice și wild.
[products ids=125016558,125016557,125023567]