Fotografia de concert cu Sony mirrorless

Încă de când am pus mâna în 2014 pe Sony Alpha7s, mi-am spus că asta e camera pentru mine. Principalul criteriu care m-a convins a fost calitatea imaginii, pentru că de cele mai multe ori fotografiez în condiții foarte dificile de iluminare și nu pot recurge întotdeauna la blitz. Până m-am hotărât să o iau a apărut și modelul mkII care a ajuns la performanța unui ISO de 400K (80k folosibil din experiența mea). Sigur că 7s a fost gândită ca o cameră pentru video, acesta fiind alt criteriu pentru care am ales-o, chiar dacă rezoluția efectivă a senzorului este de 12MP (lucru care nu mă deranjează de cele mai multe ori). În schimb, sistemul de focus în condiții de concert (lumini puternice pe fundal care se alternează la un ritm alert) mai întâmpină probleme, așa că m-am hotărât să testez Sony A7R mark II pe care recenziile o prezentau net superioară la focus și cu o rezoluție de 42MP. Prin amabilitatea F64 am plecat să fotografiez la Blaj Alive cu 7RII și un obiectiv Zeiss Batis 18mm f/2.8, care s-au adăugat trusei mele obișnuite de festival: A7S mark II, Sony FE 70-200mm f/4.0 G OSS, Sony Distagon T* FE 35mm f/1.4 ZA, Sony FE 85mm f/1.4 GM, Samyang 12mm f/2.8 ED AS NCS Fisheye, Petzval 58mm f/1.9.

fotografia de concert
JPG cu profil de alb-negru din camera, calitate excelentă la ISO 20.000 (Sony Alpha 7s)

Design/Ergonomie

Sony
Am utilizat A7S II-ul fără grip cam o lună și pot spune că a fost destul de obositor pentru mână cu obiectivele mai grele, cum ar fi 70-200mm sau 85mm. Cu gripul Sony VG-C2EM am găsit echilibrul perfect, dar și o autonomie mult mai bună, pe care o voi detalia în cele ce urmează. Liniile generale de design atât pentru A7R, cât și pentru A7S (body-urile sunt identice), ne duc cu gândul la camerele clasice, dar cuprind și elemente moderne precum display-ul pivotant care s-a dovedit salvator în multe situații. Corpul este dintr-un aliaj de magneziu, destul de rezistent (din păcate body-ul meu A7SII a venit în contact cu betonul de la 1m, dar a supraviețuit fără urme prea vizibile – atenție la strap-uri și holstere contrafăcute), care este protejat și de intemperii. Deși A7R2 are doar 625g, ne-am aștepta ca și obiectivele să fie ușoare, ceea ce nu prea e cazul, de exemplu Sony FE 85mm f/1.4 GM cântărește 840g și e tocmai echilibrată această combinație fără grip.
A7s mark II
Comenzile sunt foarte bine poziționate, totul fiind la îndemână pe partea dreaptă, și pot fi personalizate așa cum doriți. De exemplu, avem patru butoane pe care putem defini orice funcție (c1-c4) + rotița centrala de control din spate. În cazul meu, am preferat să am Modul de focus pe C1, zona de focus pe C2, declanșarea silențioasă pe C3, dezactivarea monitorului pe C4 și ISO pe rotița de control, lucru care mi-a ușurat mult munca și m-a făcut să câștig timp prețios în condiții extreme. În partea de sus avem și o rotiță dedicată pentru controlul expunerii, care s-a dovedit foarte utilă în modurile semi-automate specifice aplicațiilor. Se poate schimba și ordinea celor două rotițe pentru timp de expunere și diafragmă.
Vizorul XGA OLED oferă o mărire de 0.77x și are 2.360.000 de puncte ceea ce asigură o experiență vizuală superbă. Desigur, după ani de utilizare a DSLR-ului mai pui mirrorless-ul la ochi oprit așteptând să vezi ceva, dar în funcțiune ține pas cu acțiunea. Dacă lași vizualizarea imaginii pornită  (2sec de regulă) s-ar putea să te deranjeze la scene rapide de acțiune. Per ansamblu, nu pot spune că am ratat foarte multe cadre din cauza lui. Comutarea între monitor și vizor se face automat printr-un senzor sau se poate opta manual pentru unul din ele din meniu. Pentru o viață mai lungă a bateriei e bine să dezactivăm monitorul, printr-un buton de exemplu.
mirrorless A7
Meniul este foarte bine structurat, nivelul 1 se poate afișa și sub formă de pictograme, iar tab-urile secundare sunt organizate logic. Primul meniul de setări ale camerei oferă și posibilitatea de a memora anumite combinații de setări, lucru ce poate fi util în multe situații. Printre setările personalizate găsim multe opțiuni de ajutor mai ales în cazul focusului manual, precum asistarea MF care face un magic zoom în cazul obiectivelor dedicate Sony FE. Mai mult de atât, avem opțiunea de Focus Peaking ce poate fi personalizată (culoare și nivel) care este esențială pentru un focus precis la obiective precum Lensbaby sau Petzval unde poți avea bătăi de cap. Partea de conectivitate Wireless este bine delimitată printr-un meniu dedicat și odată ce ați conectat camera la Smartphone urmând câțiva pași simpli, legătura dintre acestea se va face aproape instantaneu. Important de știut este că e bine să ținem camera pe modul de avion pentru o autonomie extinsă a bateriei, altfel bateria se epuizează vizibil mai repede. Aplicația de mobil, Play Memories descarcă imagini JPG la rezoluție destul de mică prin conversia din RAW, așa că pentru rezultate mai bune în acest sens trebuie să fotografiați RAW+JPG.
Cred că unul dintre principalele avantaje ale camerelor mirrorless Sony fată de DSLR-uri este că poti instala o serie de aplicații (contra cost) de pe portalul playmemoriescameraapps.com. Principala problemă este că nu există suport pentru România și trebuie să îți creezi un cont de US, să cumperi un PlayStation Prepay Card de US și să alimentezi contul. A trebuit să fac toate acestea pentru că – spre mirarea mea – nu am găsit funcția de expunere multiplă nativ în meniu. Ceea ce a fost dezamăgitor este că expunerea se face semiautomat, și cadrul final este unul JPG nu RAW, totuși la ultimul update au spus că această problemă cu formatul s-a rezolvat, doar că la mine nu pare să funcționeze. Un alt dezavantaj al aplicațiilor este că nu putem activa modul silențios al obturatorului în timp ce le folosim. De menționat că unele aplicații se comportă diferit în funcție de modelul de cameră și unele funcționalități s-ar putea să fie active doar pe anumite modele.
Dacă ar fi să menționez principalul aspect negativ, în ce mă privește, este poziționarea butonului de înregistrare video pe partea laterală dreapta sus a corpului camerei împreună cu designul său îngropat face manipularea dificilă mai ales când folosim un gimbal. Soluția ar fi definirea unui buton personalizat de înregistrare video.

Calitatea imaginii. Stabilizare. Autonomie.

A7R II are un senzor Exmor R CMOS de 42.4 MP, iar un fișier necomprimat are în jur de 85MB (42MB RAW comprimat), ceea ce înseamnă că pe un card de 64GB încap în jur de 760 de imagini. A7SII are un senzor Exmor de doar 12.2MP, așa că un RAW are în jur de 25MB și pe un card de 64Gb încap cam 2700 fișiere. A7SII are un avantaj clar la ISO, atingând 102.400 nativ, în timp ce RII atinge doar 25.600, fapt vizibil în condițiile extreme de iluminare. Deci pentru cine se miră de ce prefer o cameră gândită pentru video la fotografia de concert iată principalul motiv, A7SII surclasează A7RII în ce privește calitatea imaginii la valori mari ale ISO.

sony
Blaj Alive – public la ISO 40.000 cu A7RII

În condiții dificile de iluminat am putut fotografia cu A7SII chiar și la ISO 80.000, cu rezultate mai bune comparativ cu cele obținute cu A7RII la 40.000.
Un alt avantaj major avut de camerele din seria A7 MKII este sistemul de stabilizare al senzorului pe 5 axe, dovedit eficient în situații de fotografiere din mână la timpi lungi de expunere după cum puteți vedea în imaginea alăturată de la repetițiile pentru musicalul „My Fair Lady” unde am făcut o expunere de 0.6 s sprijinind o muchie a camerei la nivelul solului, dar susținând restul camerei cu mâna.

fotografia de concert
Environments – Control Club – ISO 64.000 (A7SII)
fotografia de eveniment
Expunere de 0.6 s cu doar un punct de sprijin (A7SII)

Totuși avem și niște dezavantaje la acești senzori, care se pot manifesta în anumite situații și pot duce la imagini aproape inutilizabile. Primul ar fi efectul de „rolling shutter” care poate duce la distorsionarea unor părți din imagine, mai ales în cazul în care urmărim un subiect în mișcare și utilizăm obturatorul electronic (silent shutter).

fotografia de concert
Efect de „rolling shutter„ la A7RII în cazul unui pan

Al doilea efect deranjant se manifestă când folosim funcția de obturator silențios și se manifestă când avem iluminare de tip LED, prin apariția unor benzi de expunere diferită asemănătoare unor jaluzele verticale – banding – datorat faptului că obturatorul electronic se mișcă prin cadru cu o viteză mai mică decât cea a obturatorului mecanic. Soluția ar fi folosirea unor timpi adecvați de expunere 1/80-1/100.

concert
Efectul de „banding” datorat lumnii LED (A7SII)

Legat de stabilizarea imaginii, trebuie menționat că o parte din obiectivele Sony au inclusă și o stabilizare optică a imaginii (de ex. Sony FE 70-200mm f/4.0 G OSS sau versiunea mai noua cu f/2.8). Cu cele două tipuri de stabilizare activate putem fotografia din mână și compensa aproape 4 stopuri de expunere.
Cu toate că autonomia este un subiect tabu la camerele mirorrless, pot spune că după câteva optimizări pot trage în jur de 2000 de cadre cu 3 acumulatori. Optimizările de care vorbesc sunt, păstrarea camerei în modul avion și dezactivarea monitorului când nu este folosit. Sigur această cifra este orientativă și depinde de mulți factori, inclusiv de stilul de fotografiere al fiecăruia.

Sistemul de autofocus

Am citit în mai multe recenzii că sistemul de autofocus al A7RII este net superior (399 puncte cu detecție de fază) față de cel al A7SII (169 de puncte cu detecție de contrast), fapt care nu a fost foarte ușor de evidențiat în practică mai ales în condiții dificile. Ambele camere au probleme cu lumini dinamice pe fundal si subiecți in mișcare în prim-plan , cele mai bune rezultate le-am obținut pe single-shot cu punct central, căutând zone de contrast.

fotografia de concert
A7S II se descurcă bine cu acțiunea

Obiectivele din gama G au un buton dedicat de blocare a focusului extrem de util în situațiile când e nevoie să recompui sau să anticipezi un cadru. Un exemplu bun în acest sens putem vedea mai jos, imaginea fiind realizată cu Sony FE 85mm f/1.4 GM, focalizarea este rapidă și precisă.
În condiții dificile de iluminare, în modul de autofocus, avem la dispoziție o lumină roșie de asistență care facilitează focalizare, iar în cazul focusului manual (MF sau DMF) avem focus peaking și magic zoom (la obiectivele Sony), care ajută și în cazul obiectivelor cu un plan de focus mai atipic precum Lensbaby sau Petzval.

fotografia de concert
A7R II face cuplu bun cu Sony FE 85mm f/1.4 GM
sony
Cu focus peaking nu dai greș cu Petzval

În ultima perioadă au apărut multe obiective noi pentru Sony FE printre care și seria Batis de la Zeiss. Am fost plăcut surprins de faptul că Zeiss Batis 18mm f/2.8 este destul de ușor comparativ cu alte obiective Sony. Cu un design fluid, minimal fără elemente care ies în evidență acest obiectiv uimește prin performanțele sale optice și printr-un control excelent al distorsiunilor. O particularitatea a sa este că prezintă un display electronic care afișează informațiile de distanță, dar și legate de profunzimea de câmp. Ca dimensiuni este destul de mare, este prevăzut cu un parasolar din plastic ce poate fi montat și invers, iar corpul este realizat din aliaj de magneziu. Cu un câmp vizual diagonal de 99°, este un concurent serios pentru Sony Vario-Tessar T* FE 16-35mm f/4 ZA OSS care la 16mm are 107°, fiind și mai ușor față de acesta (330g față de 518g), dar și mai luminos. Calitatea bokeh-ului este excelentă având o diafragmă cu 9 petale, totodată distanța minimă de focus de 25cm foarte permite niște compoziții interesante. Toate imaginile au fost capturate în format RAW și convertite la JPG în Lightroom CC fără alte edit-uri.

sony mirrorless
Bokeh excelent la distanța minimă de focalizare (A7R2)

Avem aberații cromatice în condițiile în care aceste sunt favorizate, dar se pot elimina foarte ușor aplicând profilul de corecție în Lightroom CC și ajustând manual corecția pentru aberații cromatice.
Controlul distorsiunilor este foarte bun, avem o distorsiune butoi (tip mustață) vizibilă în special în cadrele arhitecturale. La capitolul flare performanțele sunt remarcabile, chiar și în cele mai dificile condiții  când am fotografiat la scena mare și am avut proiectoarele în față.
Concluzionând, Zeiss Batis 18mm este un obiectiv cu claritate si contrast foarte bune, chiar si la f/2.8, control decent al aberațiilor cromatice, vignetare și distorsiune medii, singurul dezavantaj poate fi inelul de focus și sistemul de focus manual fly-by-wire (sistem digital imposibil de folosit cu camera oprită).

sony mirrorless
Exemplu de aberație cromatică la f/2.8 (A7RII)
fotografia de concert
Control excelent al distorsiunilor (A7RII)
fotografia de concert
Control eficient contra flare-urilor

Obiectivul meu preferat de portrete este Sony FE 85mm f/1.4 GM, proaspăt apărut pe piață la începutul anului, cu o calitate optică deosebită și destul de voluminos (820g, diametrul elementului frontal 77mm). De menționat din start că acest obiectiv din seria G master este protejat la intemperii și are posibilitatea de a seta diafragma manual printr-un inel mecanic, prevăzut cu de-click pentru tranziții fine ale diafragmei la filmare. Trăsătura preferată a obiectivelor din gama G este pentru bine butonul de focus-lock bine poziționat și suficient de mare pentru o acționare facilă. Optica excelentă este însoțită de  o diafragmă cu 11 lamele care asigură un bokeh de invidiat. Viteza de focus este destul de rapidă mai ales cu A7RII. Singurele dezavantaje ar fi sistemul de autofocus care în condiții de lumină scăzută se chinuie un pic și faptul că este destul de zgomotos pentru a fi folosit la filmare.
Pentru că de cele mai multe ori fotografiez în condiții de lumină puțină un alt obiectiv de care nu mă despart este Sony Distagon T* FE 35mm f/1.4 ZA. Similar fratelui mai mare de la Sony (85mm), are inel manual de diafragma cu de-click și o construcție solidă metalică cu un inel generos de focus. Cu acest obiectiv și una din camerele din seria A7 nu ai probleme în a fotografia din mână în condiții dificile de iluminare. Împreună cu A7II, cantitatea de detalii capturată este incredibilă, culorile, contrastul si bokeh-ul sunt și ele admirabile. Obiectivul este destul de greu pentru un mirorrless având 630g, ar împreună cu un grip camera atinge un echilibru stabil.
Când vine vorba de scene mari mă bazez mai mult pe Sony FE 70-200mm f/4.0 G OSS, al cărui upgrade a apărut de curând pe piață – Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS. Acest obiectiv de clasă G  este rezistent la intemperii ca restul seriei G, are o construcție solidă și un design ergonomic cu inele ușor de acționat și un parasolar alb în concordanță cu restul corpului. Obiectivul este prevăzut cu stabilizare optică, disponibilă în cele două moduri: 1- fotografiere normala, 2- panoramare, buton de focus-lock și inel colier pentru trepied. Intervalul 70-200mm este suficient de versatil în multe cazuri, mai ales când vine vorba de fotografie de festival. Puteam face de la portrete la cadre de ansamblu ale scenei. Concluzia ar fi că acest teleobiectiv este o alegere excelentă dacă nu aveți buget de f/2.8, claritatea imaginii este foarte bună la f/4, iar sistemul de autofocus este extrem de rapid și precis. Sigurele dezavantaje pot fi greutatea, prețul și faptul că avem f/4 pe toată plaja focală.

mirrorless
Bokeh fantastic, claritate, contrast și culori frumoase (A7RII)
fotografia de concert
Public la ora albastră (A7RII)
Redare excelentă a luminii cu A7SII
Redare excelentă a luminii cu A7SII
sony
70-200 un obiectiv de portret foarte bun (A7SII)
fotografia de concert
Cadru de ansamblu din public – Moonlight Breakfast (A7SII)
concert
Carla’s Dreams la ISO8000 cu A7SII

CONCLUZII

Nu mi-am propus să ating în acest scurt review și aspectele legate de video, atât A7SII cât și A7RII filmează nativ 4k UHD la o calitate foarte bună, având totodată și câteva dintre uneltele camerelor video pro, precum zebra, profiluri speciale, focus peaking etc. Legat de fotografie, pot spune că A7SII este încă o cameră de top în ce privește calitatea imaginii (a fost depășită doar de Nikon D5 și 1Dx Mark II), singurul dezavantaj principal fiind sistemul de focus bazat doar pe detecție de contrast. A7RII se bucură de un sistem de focus performant care face față chiar situațiilor dificile, dar fată de A7SII nu prezintă aceeași calitate a imaginii la ISO ridicat, deși compensează printr-o rezoluție semnificativ mai mare – 42MP. Ambele camere au aceeași problema de design cu butonul de înregistrare video, care totuși poate fi remediată prin realocarea acestuia. Autonomia bateriei nu este tocmai extraordinară, însă avem un avantaj semnificativ prin posibilitatea folosirii unei baterii externe care poate alimenta camera prin portul multi USB. Alte plusuri notabile sunt conectivitatea WiFi facilă, posibilitatea instalării de aplicații dedicate precum și sistemul de stabilizare în senzor pe 5 axe.
Cu o gamă din ce în ce mai mare de obiective, camerele Sony din seria A7 pot face față cu succes majorității situațiilor de fotografiere și surclasează multe sisteme DSLR, doar că obiectivele sunt aproape la fel de mari care cele de DSLR și uneori chiar mai mari.
Un articol si fotografii de Miluță Flueraș.
[products ids=125018900,125021006,125026640,125014592,125024887,125020140 ]

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.