Calatorii cu Sony RX10 II – 2.8 la purtator

Postat de: Alin Popescu Alin Popescu

Lansarea primului model din seria RX10 m-a prins in 2013 la show-ul desfasurat de ziua Nationala a Romaniei.

Dupa 2 ani, apare urmasul acestuia: Sony RX10 II si, cum era in plina perioada a culesului de struguri si de producere a vinului, am zis ca unde altundeva e mai potrivit sa îl iau cu mine decat in Republica Moldova, in vizita la Crame.

Zis si facut!

_DSC0535

Ce aduce nou Sony RX10 II?

Intai de toate am zis sa ma obisnuiesc un pic cu noul model si sa stiu pe ce ma axez in testele mele. Ca lucruri comune, aparatul imparte acelasi design cu modelul anterior, pe acelasi sasiu de magneziu si vine cu minunatul obiectiv luminos 24-200 f/2.8 pe toata plaja.

Dar asemanarile cu modelul anterior se opresc cam aici, pentru ca RX10 II seamana mult mai mult cu fratele sau de dimensiuni mai mici RX100 IV (despre care am scris aici).

Iata pe scurt specificatiile cheie ale lui RX10 II:

  • senzor de 1 inch si 20.2 Mpx – tip Exmor RS BSI CMOS
  • procesor de imagine BIONZ X cu memorie DRAM integrata in senzor (procesari de date extrem de rapide)
  • captura video 4K interna
  • slow-motion pana la 1000 fps (250, 500 de asemenea disponibile)
  • ISO 100-12800 (extins pana la 64-25600)
  • obiectiv f/2.8 cu focala exhivalenta 24-200mm si cu stabilizare
  • viewfinder electronic XGA OLED de 2.35 milioane de puncte
  • LCD de 1.23 milioane de puncte, rabatabil
  • cadenta de aproximativ 12 cadre pe secunda in modul ‘Speed Priority’
  • Wi-Fi si NFC

La fel ca si cu fratele sau mai mic, cele mai de impact imbunatatiri sunt pe parte de video din punctul meu de vedere si in mod special functia HFR (high frame-rate) cu care poti realiza niste filmulete slow-motion senzationale.

Am inceput direct cu un astfel de clip pentru ca tare mult m-a inspirat atmosfera de la Castel Mimi din Moldova sa îl realizez. Ca si la RX100 IV, cele mai bune imagini in slow-motion sunt obtinute la cel mai mic dintre cele 3 cadente HFR, mai precis la 250 cadre pe secunda. Mai sus de atat, se pierde din calitatea imaginii, asa ca am preferat sa mă limitez la “doar” atat :).

Am filmat destul de mult cu el testand atat S-log 2-ul si codecul XAVC-S (specificatii identice cu Sony A7s) in modul 4K, dar si in Full-HD unde beneficiezi de o stabilizare de zile mari, mai ales in modul Intelligent Active.

Desi se face cu un pic de “muscat” din imagine, adica un crop software din imaginea ce vine la senzor, acest mod de stabilizare este atat de performant incat si cele mai brutale miscari ale aparatului par joaca de copil pentru RX10 II in a le stabiliza. Am rugat pe cineva sa mă filmeze cu telefonul in timp ce miscam aparatul pe filmare, in toate modurile de stabilizare dar si cu stabilizarea oprita.

In modul Inteligent Active, aproape ca poti alerga si imaginea tot ramae stabilizata. Din pacate acest mod nu functioneaza si pe filmarea 4K, ci doar in Full HD.

Apropos de 4K noul model Sony RX10 II, la fel ca si RX100-le IV stie sa inregistreze in modul UHD (Ultra HD) direct pe card, pentru aceasta fiind nevoie de un card de minim 64 GB de tip SDXC. Avand in vedere ca si pentru codecul cel mai bun XAVC S este nevoie tot de astfel de card, chiar daca dorim sa filmam “doar” full HD, achizita unui astfel de card impreuna cu aparatul este imperios necesara. Din fericire s-au ieftinit foarte mult in ultimul timp 🙂

Am filmat cateva secvente cu mai multe dintre profilele de culoare dispobibile si in modele din seria 7 (A7s, A7R II – vedeti exemplul din review-ul acestuia). Cel mai usor de editat si fara batai prea mari de cap in post-procesare este PP1 (cu Gamma Movie setata default in acest mod). Putem face astfel rapid colorizari pentru a duce clipurile noastre cat mai aproape de un clip cinematografic. Si asta dintr-un aparat bridge cu un senzor de 1 inch. Vin vremuri tare frumoase

V-am spus ca RX10 II este rapid? Noul senzor cu chip de memorie integrat este de vina pentru vitezele de procesare, atat din filmarile slow-motion cat si din modul in care sistemul de focus isi face treaba pe filmare.

Mai priviti o data clipul de mai sus si vedeti cat de frumos se face trecerea de pe frunzele din apropiere pe vita de vie din randurile indepartate, atunci cand mut centrul atentiei pe ele. M-a impresionat placut, mai ales ca pe un aparat ca acesta nu multi vor lucra pe manual focus, nu ca nu ai avea focus peaking, sau DMF (direct manual focus), sau zebra pentru expuneri corecte pe video.

Cum se comporta RX10 II pe zona foto?

Avand in vedere ca vine cu un obiectiv impresionant: 24-200 f/2.8 cu coating T* de la Zeiss nu prea are cum sa dezamageasca, cel putin nu pentru un senzor de 1 inch. Teoretic, conform Sony, calitatea imaginii ar trebui sa fie imbunatatita fata de predecesorul sau, datorita senzorului Retro-iluminat de generatie noua.

Personal nu am vazut mari diferente, imbunatatiri spectaculoase pe aceasta parte. Ce-i drept, imaginile ce ies din RX10 II sunt imagini corecte, pline de culoare si detalii cam pe la toate plajele focale.

Sa zic poate, la zoom maxim, se mai pierde din sharpness-ul obiectivului, insa nu ceva neasteptat la un astfel de obiectiv cu zoom 10x. Dar nu focala mare e cea care ii dauneaza cel mai mult, ci valorile ISO in crestere. As zice ca de pe la ISO 1000-1600 trebuie sa avem mare atentie, mai ales in combinatie cu o focala marita.

Pe partea de calatorii, vad mai potrivit RX100-le din noua generatie decat acest RX10 II, chiar daca zoom-ul mai mare ar trebui sa ii vina in ajutor. Poate ca pentru unii e mai potrivit zoom-ul mare, dar pentru mine obiectivul mai luminos si mai ales dimensiunile extrem de reduse ale lui RX100 IV fata de RX10 II îl fac pe “ala micu” sa-mi vina pe primul loc in gand in astfel de situatii.

Nu ma intelegeti gresit. Nu e ca si cum RX10 II nu ar fi un aparat extraordinar, ce poate produce imagini extrem de curate in aproape orice situatie l-ai pune, doar ca formatul acesta bridge cu tente de dSLR parca nu mai este atat de comod precum o bijuterie micuta ce incape intr-un buzunar si in afara de zoom, e in stare de aceeasi imagine de calitate.

In situatii extreme, RX10 II isi arata dintii, in sensul ca “toaca” orice tip de scena ii arunci in cadru fara mari dificultati.

_DSC0660

Chiar si in situatia in care soarele este la limita cadrului, imaginea generata este extrem de placuta, calda si parca invaluita de mister, un look de film as indrazni sa spun

_DSC0971

Flare-ul apare totusi si daca nu esti atent poti ruina cadrul final. O simple miscare mai la stanga/dreapta sau sus/jos te poate scoate din situatiile dificile