Mirrorless – “lifestyle” de iarna

“Vine iarna, bine-mi pare!” ar putea fi un motto adecvat sezonului alb. Desigur, unii dintre noi raman nostalgici dupa zilele calde de vara sau dupa fosnetul auriu roscat al toamnei. Altii – abia asteapta primavara cu renasterea naturii si a sperantei intr-o vreme mai calda. Bine, si ce facem cu iarna? In cel mai fericit caz, zapada de un metru (macar), vacanta, mersul la munte, bulgareala, fulgii mari care se astern in palma – ar putea contura acele placeri pe care le aduce iarna si prima ninsoare. Si ce facem cu frigul, cu zloata, cu poleiul, cu traficul blocat, cu gheţusul si alunecarile iminente? Foarte simplu, le lasam ca subiecte pentru alte articole, ale altcuiva, mai negativ din fire. Ceea ce reprezinta esential iarna, evenimentele si starile pe care le aduce pot deveni cu siguranta subiecte numai bune de fotografiat si de pastrat in arhiva trecerii timpului, atunci cand stim sa profitam si sa ne bucuram de fiecare zi – rece pe dinafara dar cu siguranta atat de calda pe dinauntru.

a18

Asadar, inainte de orice, atitudinea in fata iernii este decisiva pentru un hamletian “a poza” sau  “a nu poza”. Un prim impuls ar putea sopti “ce sa fac eu afara pe vremea asta?”. Desigur, se pot face poze de iarna si prin geamul ferestrei, comod. Singura problema e ca iarna se intampla acolo, afara – caz in care din casa exista riscul de a fi prea departe de subiect. E bine inauntru – miroase a cozonac, bradul cu beculete a iesit cel mai bine anul acesta, mai inalt si mai drept decat cel de anul trecut, bunica se leagana in balansoar, catelul se incurca in beteala argintie, prietenii vin in vizita, viata e frumoasa. E bine si afara, facem oameni de zapada, prindem fetele si le inţesam zapada pe dupa guler (bine, nu facem asta, stam si vorbim despre Carul mare cu ochii tinta la cerul de clestar). Si e si mai bine afara daca facem o incursiune prin oras pentru a profita de peisajul urban curat – pana se topeste zapada si griul readuce tonuri dominante. Putem merge si la patinaj, viteza poate fi un subiect bun de pozat (ca si dezechilibrarile subite). Sa admiram beculetele de pe bulevard, sa iesim la un vin fert in piata. Sa prindem artificiile de revelion. Cel mai bine daca mergem undeva la munte, daca lasam privirea sa caute infinitul pe vreo culme, plamanii sa respire si gandul sa devina mai usor. Toate acestea pot contura ceea ce putem denumi generic prin elemente de “lifestyle” cu specific de sezon rece. Adica “ce” pozam.

a7

a8

a11

a9

Urmatoarea intrebare: “cum” pozam? Desigur, regulile pentru a obtine fotografii memorabile se pastreaza in orice anotimp. Ce aduce specific insa iarna? La ce trebuie sa avem grija – la noi – astfel incat sa nu racim, la aparat – astfel incat sa nu inghete, cat si la modul de a fotografia situatiile diverse – in mod special iarna?

La interior nu e dificil. Trebuie doar sa avem grija la balansul de alb – setat astfel incat sa preintampinam obtinerea de imagini prea “galbene” din cauza luminilor artificiale. Masa imbelsugata ne poate inspira sa pozam detalii cu care sa ne mandrim in fata prietenilor – ce cozonaci au iesit mai frumosi, care a avut mai multa nuca, ce piftie a fost mai inchegata si ce salata de beuf a fost mai frumos ornamentata. Ce cadou a primit Mimi. Superb!… Aparatul mirroless insusi poate fi un subiect de lauda. “Ia sa-l pun eu pe George al meu sa-mi ia aparat din asta mic, ia uite ce comod e! Si ce poze frumoase face!” – parca o si auzim pe Mimi. O bogatie de subiecte cu specific de iarna.

a19

La exterior trebuie sa avem grija sa nu inghetam noi, inainte de orice. De la ghete pana la manusi, fular si caciula, imbracamintea trebuie sa fie adecvata astfel incat sa putem sta afara comod si pentru un timp nedeterminat. Frigul poate fi un prim obstacol. Cel mai bine insa lasam curiozitatea sa ne ia de mana si sa ne conduca – si mai putin comoditatea de a intra la cald imediat. Mai bine ca iarna sa nu fie in noi, cum spune poetul, ci doar afara.

a5

a6

Legat de relatia inauntru-afara, trebuie avut grija ca aparatul sa nu treaca printr-o schimbare brusca de temperatura, condensul care se poate crea in interiorul sau nefiind ceva util. De aceea e bine sa protejam aparatul intr-o geanta speciala care sa-i confere siguranta la temperaturi scazute, pe perioada transportului. Producatorii specifica in general temperaturile si umiditatea optima de functionare a aparatului sau a subansamblurilor. Sub 0 grade e dificil de lucrat pentru perioade indelungate, partile aflate in miscare – in cazul aparatelor mirroless in special cele prezente in obiectiv – stabilizator sau motor de focalizare – putand raspunde dificil sau deloc dupa expuneri indelungate la frig. Mai mult, frigul afecteaza si bateria aparatului, aceasta parand ca se consuma mult mai repede ca de obicei. Un sfat ar fi sa umblati cu doua baterii, una fiind mereu la cald si putand-o inlocui din cand in cand pe cea cu care se lucreaza. In extremis – bateria care da semne de epuizare se scoate din aparat si se tine la cald (intr-un buzunar, nu neaparat scufundata in ceai aburind) un timp, pana isi mai revine. In situatii uzuale nu sunt probleme majore legate de temperatura, grija insa la durata expunerii aparatului si la viata bateriei. De asemenea trebuie sa avem grija sa nu udam excesiv aparatul, nu toate sisteme fiind protejate la intemperii (vezi tabel comparativ din articol precedent).

a12

a2

Un alt aspect specific pentru fotografiatul iarna il reprezinta expunerea corecta. Zapada multa inseamna peisaj predominant alb, asadar (eventual) o luminozitate mai accentuata. Aparatul va tinde sa subexpuna pentru a compensa luminozitatea, un sfat fiind acela de ajuta aparatul sa expuna corect oferindu-i jumatate de treapta sau chiar o treapta intreaga in plus, in functie de situatie (orice aparat are o functie numita “compensarea expunerii”, reglarea se poate face de acolo).

a15

a16

Zapada care reflecta cerul albastru va tinde de asemenea sa induca un balans de alb specific, in general mai rece. Si acest lucru se poate regla folosind un balans de alb personalizat, acolo unde sistemul permite sau mizand pe setarile de cer noros sau umbra care in general “incalzesc” cadrul. Legat de cromatica, momente optime de a fotografia peisajul aflam dimineata si la apus, cand si cerul si lumina calda creaza efecte cromatice cu amprenta unica, in relatie cu peisajul alb. Iarna soarele e mai jos, lumina mai alba, perioada cu luminozitate buna mai scurta. Cu putin efort, trezitul devreme sau cautarea “orei albastre” pot oferi imagini puternice. Se pot cauta reflexii interesante, textura zapezii putand induce “amprente” specifice ale imaginii. Se poate poza in contre-jour. Se pot realiza portrete avand grija unde se expune, cum se masoara lumina, in ce fel sunt folosite suprafete reflectorizante. Ne putem juca cu fulgii de zapada – fie cu expuneri lungi, fie folosind un blitz extern cu cortina secundara, pentru a corela subiectul cu o perdea de fulgi din prim plan.

Sporturile de iarna pot beneficia de expuneri scurte pentru imagini cu impact. Sanius sau ski, boarderi cu placa, pe partie se pot surprinde personaje in miscare, iscand perdele de zapada (ideal in contre-jour) sau realizand trucuri in miscare. Modul rafala poate fi util acum pemtru a pastra cel mai bun instantaneu.

a17

In oras, trebuie sa avem grija la zonele de contrast, soarele jos fiind in general filtrat printre cladiri. Exista astfel zone de umbra densa ce alterneaza cu zone foarte luminoase. Functia HDR poate fi uneori utila dar nu folosita excesiv. Noaptea, cu expuneri adecvate si sensibilitate crescuta se pot poza luminile orasului sau diverse intamplari grafice – proiectii pe fatade, ideal de lucrat in momentul “orei albastre” sau si mai tarziu, cu expuneri lungi.  Patinoarele urbane sunt la moda acum si ne putem juca cu expuneri lungi sau cu panninguri orizontale de efect. Un timp de expunere intre ¼ si 1/10 poate fi atunci recomandabil.

a1

a3

 Un alt subiect interesant ar putea fi artificiile. Cateva sfaturi care sa ne ajute sa nu folosim in primul rand modul presetat “fireworks” ci cateva “tips”-uri manuale ar putea avea ca rezultat imagini mai interesante. Trebuie avut grija sa nu fie “prajita” lentila, nu stati prea aproape sau nu orientati artificiile spre aparat (daca sunt de uz casnic). Un timp mai lung de expunere poate miza pe crearea unei “fantani” de lumina. Pentru a nu arde imaginea, se poate folosi o diafragma inchisa ceva mai temenic, de la valoarea 8 in sus. Timpii mai lungi de expunere dau ocazia insa de a obtine imagini spectaculoase, putand realiza desene, scrisuri, declaratii de dragoste, la multi ani, etc. Pentru artificii profesionale, privim in sus si stabilim de asemenea timpi de expunere mai lungi, macar de cateva secunde. Daca se doreste “inghetarea” scanteilor luminoase, timpul va fi desigur scurt, masurarea luminii cu pattern central.

a14

Iata o diversitate de subiecte posibile si specifice anotimpului alb. Modul de a fotografia cu un aparat mirrorless trebuie adaptat dar, mai mult, creativitatea poate evada din limita recomandarilor schitate, putandu-se realiza fotografii memorabile, avand grija insa la micile detalii trecute in revista.  

Alți fotografi au mai citit și:

2 Comments

  • Singura problema cu aparatele foto mirrorless este pretul! In ca sunt nejustificat de scumpe (cel putin din punctul meu de vedere; adica daca lipsesc niste piese nu ar trebuie sa fie mai ieftine decat dslr?).

  • Pentru mine articolul este de un real folos.Ideal era dacă apărea prin luna decembrie;zăpada s-a cam dus la mine în oraş de mult timp şi se pare că am făcut unele gafe care apar în articol cum pot fi corectate(compensare expunere,artificii-oricum la lansarea acestora în centru oraşului s-a lăsat o ceaţă deasă încât nici cei profi nu au realizat mare lucru din câte bolboroseau cei de pe lângă mine,balans de alb).
    Vă rog nu trageţi în pianist,sunt începător!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.